Jump to content
Българският форум за музиканти

Що е то озвучител и има ли то почва у нас.


Pif

Recommended Posts

Разбира се, че е мое мнение ;) Нали аз съм го писал. Както се писа горе - има си хора, дето не ги бърка да се изкривят от зверско свирене на сцената, а отпред да се чува един голям... шум, има такива дето ще изхабят повече време да се разправят ама какво, ама как, ама защо отколкото да свирят, има трети дето биха оправдали поведението на озвучителя "ама то сега малко пари, ама той човека притеснен, ама той това, онова". Аз просто от третия случаи, в който се червих като слушах за гадния звук, който звучал отпред, не цепя никаква басмЪ - ако цялата линия организатор-озвучител-група не даде всичко от себе си за да се получат работите - както казва една близка приятелка - хващам си гърбината и си тръгвам - който ще да се излага. Естествено, ако видя, че има ЖЕЛАНИЕ от всички страни да се постигне добър краен резултат, винаги бих се отзовал и съм го правил неведнъж и не само за моя група. :cheers2:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • Отговори 295
  • Created
  • Последен отговор

Top Posters In This Topic

Така е, така е, прав си .........

 

Сам го каза:

ако цялата линия организатор-озвучител-група не даде всичко от себе си за да се получат работите
.

:)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Огромна част от проблемите при саунда на живо идват и от неумението на групата да подаде свестен материал за обработка на миксера. В края на краищата, за да се изкара саунд през PA, освен всичко друго, се иска и да има свестен саунда на сцената (било до откъм лично оборудване, било от към умение, най вече, на свирещите да вадят необходимото от него)

 

Много хора са склонни да не доглеждат собствените си проблеми, а да търсят грешката изцяло нататък по линията. Добрият саунд започва от доброто свирене и осъзнаване от свирещите за какво се борят (а именно баланс и подходящ тембър в микса за всеки инструмент). Ако всичко това е наред на сцената, вече трябва да се търсят грешки нататък. Това, което масово съм наблюдавал, когато съм бил на репетиции на групи е, че прекалено често , на никой не му прави впечатление лошия саунд и баланс по време на репетиция. А микрофоните просто усилват кашата, като я и усилват поради това, че хващат неправомерно усилени или неправилно разположени инструменти. Друг проблем , разбира се е, че саунд инженера не познава (а и не му пука) саунда и естетиката на дадена група. Това се избягва, като се свири със собствен озвучител, ако наистина държим на добрия саунд и разбира с еможем да си го позволим.

 

Не разбирам особено от озвучаване, но поне що се отнася до китара, обикновено много от китаристите страдат от проблема, че искат да свирят със саунда, с който си свирят сами в къщи и на тихичко (обикновено комфортен с много гейн и замазан и с излишно много баси за да звучи по добре на тихо), и с група на живо, в резултат на което се получава пълна мазаница. Барабанистите пък редовно и мислят, че микрофоните могат да им компенсират лошия тон, който вадят от барабаните си (било то поради неумение или поради некачествен или лошо подбран сет)

 

На кратко, добрият саунд зависи от уменията, подготовката и оборудването на групата, качеството на озвучителната уредба, качествата, мерака и познаването на материята от озвучителя и спецификите на даденото място, на което се прави съответния концерт. И е толкова добър, колкото най слабото от звената от веригата

 

...ако цялата линия организатор-озвучител-група не даде всичко от себе си за да се получат работите....

 

Да се даде всичко от себе си, не винаги е достатъчно, трябва и да има какво да се дава :) (било като умения или материална част)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)
Огромна част от проблемите при саунда на живо идват и от неумението на групата да подаде свестен материал за обработка на миксера. В края на краищата, за да се изкара саунд през PA, освен всичко друго, се иска и да има свестен саунда на сцената (било до откъм лично оборудване, било от към умение, най вече, на свирещите да вадят необходимото от него)

 

Мисля, че над 80% от проблемите идват от това. 10% - лоша комуникация и 10% озвучителска некадърност или незаинтерсованост. Изключваме лошата апаратура имайки предвид, че и се такава може да се изкара нещо сносно ако от двете страни на "барикадата" има компетентност и желание.

Да поговорим още малко за 80 те % @ Кольо К е казал много важни и конкретни неща, аз само малко ще допълня:

а) Някои колеги носят в малко клубче огромен лампов амп, набримчват го до дупка, надвикват всички и става мазало./Важи и за басисити./

б)Групата прави чек и свири тихо, после в началото на гига всеки се увеличава тайничко, а барабаниста започва да блъска с двойна сила - резултат мазало, ако има вокал или не се чува или има микрофония, забравете за баланса!

в)По време на гига вокала отива на пулта и започва да пипка по него с мисълта, че оправя нещата. Резултата го знаем.

Ако имате проблеми с мониторите по време на гиг между парчетата кажета на озвучителя, той ако може и иска ще направи нещо - другите ходове губят.

Допълвайте още, надявам се да съм бил полезен, сега не се сещам за други глупости, които се правят масово, което на значи че ги няма.

Редактирано от yotzzo
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

+1

 

Браво, от известно време искам да напиша точно това , ама или ме марзи или не мога да го формулирам достатъчно ясно.

 

Практиката ми като озвучител показва точно проблемите , които е описал kolio_k . E ?! Kak да обесниш на китарист , защо не му се чува китарата яко отпред, при положение че той твърди , че вкъщи било супер. Друго често срещано явление е група с двама китаристи с едни и същи бленди (свирещи често едно и също) - резултата и двамата не чуват себе си, а чуват другия много силно. Резултата е едно безкрайно надвикване на китари, от което драгия зрител остава глух. Другия тип "проблемни" китарист са тези , които мъкнат собствени кубета , глави кабинети ( който за каквото събрал пари ) с ясната идея , че така се прави. До тук добре, ама ако става въпрос за концерт масовка ( няколко групи или фестивалче) , започва се едно безкрайно въртене на копчета и пробване ( любимци са ми китаристи които си настройват звука свирейки най-сложното си соло ) , това е губене на време за всички, а за драгия зрител е твърде неприятно.

 

Криво разбраната идея " с процесори не става - трябват кубета " - аз казвам така : и с процесори става и с кубета става ии без процесори става и без кубета става , просто трябва акъл. И ако не искате да се доверите на озвъчителя, то водете си озвучител с групата. Но имайте впредвид озвучителя е длъжен да осигури комфортен звук по вкуса на групата - НА СЦЕНАТА !!! - За драгия зрител е длъжен горе доло същото с изключение случайте които е описал кolio_k . С прости думи, ако звука на китарата идва омазан , по-добре да се намали в микса , за да не разваля останалото.

 

 

Практиката ми като музикант ме е сблъсквала и с добри и с лоши озвучители. Както в всяка професия има добри има и лоши има и пълни трапове. Както разказа master_gamee случката в Македония, моята подобна беше че след 5 минути спор, нещата се оправиха с " ето ти 5лв - иди пий кафе, ние ще се оправим " - чиста работа.

 

За мен като музикант най-важен е звукът на сцената ( ако има такъв вобще :))))))) ) . В крайна сметка работата на музиканта е да свири , а не да философства кое как трябва да се чува и как като е дал XXXX лв за гиър всички трябва да се съобразяват с него.

 

 

... и само едно последно нещо като апел към групи които свирят по фестивали , мото събори и тем подобни концерти на няколко групи.

Моля ви отделете време и репетирайте разставяне и прибиране на сценичния ви гиър на сцена. от това ще спечелят всички - ВИЕ като група , другите групи , Публиката и озвучителите !!!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Спам/Флууд? :thumbs_up:

а най-вече кошче за душевни отпадъци за пострадали музиканти/тонрежисьори/озвучители/други <_<

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Спам/Флууд? :D

а най-вече кошче за душевни отпадъци за пострадали музиканти/тонрежисьори/озвучители/други :music336:

Ха,защо ли съм съгласен!!!!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

нЪли :Piano:

 

Впрочем (айде малко сериозно, да не ни заритат админите :) ) последния коментар на Марто ме подсеща една важна максима - звука на всеки инструмент и баланса в групата не се прави на саундчек - ако почнеш на саундчек да връткаш копчета по кубета, глави, процесори, клавири и т.н. и да си търсиш звука, пиши го бегало. Звук се прави с много опити и особено важно на репетиции с групата. Щото китарата може да ти звучи супер яко като дрънкаш вкъщи (все пак говорим за нормален сетъп, не за слушалки или компютърни колонки...такива варианти е излишно да се коментират), но като засвириш с цялата банда едва тогава разбираш кой инструмент с кой прави конфликт и какво трябва да се промени...и това не става от 1-2 репетиции. Изпитал съм го на гърба си - правя си някакви много яки клавирни бленди като свиря сам и като ида на репетиция се оказва че мажа с китарата или баса или пък се губя или изобщо няма място за тази бленда...затуй по репетиции и с всеки концерт си подобряваш звука, така че един ден като се качиш на сцена просто слагаш микрофона пред кубето или включваш каквото трябва в пулта и с няколко леки настройки всичко е на 6! Разбира се необходимото условие е този на пулта да знае защо е там и озвучителя да има сносни микрофони, пулт, PA и т.н...

Но когато ти си си направил звука всичко става доста по-бързо, лесно и без излишни нерви.

 

Това между впрочем важи и при студийни записи - сблъсквал съм се с този проблем и с моята и с други банди. Даден музикант решава че сетъпа му не е достатъчно добър и за записите си наема друг, който е много по-добър но е непознат, няма опит с него и най-важното не е пробвал как звучи в общия звук на бандата. Резултат? Пилеене на излишно студийно време (пари) да намериш оптималния звук и после пак няма гаранция че при микса няма да имаш проблеми.

 

 

И за да не минем съвсем без забавен спам - припомних си един весел вариант за озвучаване на клавир. Значи с Лот Лориен свирим на един фест в Турция. Идва някаква клавиристка и местния озвучител (не, не можеш да го наречеш тонрежисьор...даже и озвучител не можеш) и озвучи свирката с микрофони :thumbs_up: ...фактически това беше някаква самосвирка с вградени говорители, та над тях се поставя по един кондензаторен микрофон, който отива в пулта и така ....не че свирката нямаше и нормални изходи де, хехе...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

Има и музиканти, които дори не си носят кабели за инструментите; има и озвучители, които просто не знаят как да постъпят, когато са изправени срещу група с 2-ма китаристи. Не ми се мисли какво ще стане ако и в БГ набере скорост модата да имаш 3-ма...

 

Относно кубе или процесор - наистина - има фестивали, на които е просто напълно безсмислено и прекалено трудоемко да мъкнеш комбо/глава. Има и гигове, на които не можеш да очакваш да се чуваш добре, без собствен амп зад себе си. Най-добре е човек да има и двете, стига да може да си го позволи.

 

А темата е яка най-малкото заради бисерите и най-многото - за да може човек, който си мисли, че "озвучителите в БГ не струват", да види че има няколко, които знаят за какво става дума :rolleyes:

Редактирано от Valserp
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Гледам бая приказки са се изприказвали тук. И пак - кучетата си лаят, кервана си върви....

Може би се потретвам, но ще го кажа сбито:

Хубав саунд(концерт) = собствен тон-режисьор(специялно подбран от групата) + скъпа апаратура и инструменти + много часове свирене и правене на аранжименти!

Колкото повече елементи от уравнението липсват, толкова по-зле за групата.

 

С 2 думи: който иска хубав саунд да не си оставя прасето в нивата, т.е. да не разчита на местния озвучител, а да си носи апаратура и човек, който знае какво търси групата и как да го постигне. Както правят повечето банди навън(не говоря за най-големите, а за клубните бандички)...

 

По-горе се споменава за поемане на ангажимент от страна на озвучителя към бандата и всичко трябва да е супер независимо от парите. Озвучителя поема ангажимента концерт да има и бандата да звучи, както той може да я направи, а не да мисли концепция на бандата. Един музикант като поеме ангажимент, свирейки кавър аз с яйца ли да го целя като не ми звукне 1 към 1 с оригинала?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не вярвам някаква огромна част от музикантите, които обикалят по клубовете из страната да четат в тази тема, но все пак, долния текст мисля, че ще бъде от полза и за тях, и за озвучителите, с които работят. Информацията ми е от личен опит и ако има нещо, котео смятате, че не е правилно - за това е форума - да се разясняват нещата. Все пак вярвам, че има много хора тук, които са с пъти по-компетентни от мен и могат да дадат къде-къде по-добри съвети, но все пак и аз да си кажа...

Ще опиша групата "радост" за всеки узвочител.

Барабаниста:

- "Искам повече ниски в касата!" - Пулта не дава(добавя), той разрешава(пропуска)! Ако касата произвежда съответната честота, пулта ще зададе с каква сила тя да премине през него и дали да премине изобщо. Ако касата е от талашит, с евтини кожи и неопитен барабанист - тези хубави честоти, дето ни блъскат в гърдите ги няма. А като липсва качествен входен сигнал, много естествено ще липсва и качествен изходен. Съответно за това не е виновна нито апаратурата, нито озвучителя!

- "Няма достатъчно кик!" - Еми няма, щото има специялни кожи и специялни бутала за повече кик. И те не са направени просто ей така, а за да задоволяват нуждите на барабанисти, искащи повече кик.

- "Тихи са ми алтовете и тимпаните" - Разбира се. Това се получава, когато съответния барабанист не знае за какво служат едни врътки по обрачите(с други думи не може да си настрои барабаните) или не знае за какво служат демпферите. Съответно барабаните отзвучават 20 секунди и започва всичко задружно да бучи и аз съответно след 6-тия опит да обясня какво трябва да се направи, съпътстван от неудобрителна реакция, просто отнемам от гейна.

Басиста:

- (това важи и за китаристи) "Не се чувам на сцената" - По този повод е измислена личната паратура. Хем да се чува на сцената, хем да се направи желания тон. Като се свири централно, няма как да се постигне желания резултат.

- "Защо ту потъвам, ту избивам?" - Ами много просто - така свириш! За тона на баса голяма роля играе мястото, където се удря струната спрямо спрямо "магарето"и спрямо адаптера. И тъй като повечето басисти свирят с перца, важно е ъгълът под който перцето среща струната надолу да е същия и когато я среща нагоре. При свирене с пръсти пък проблеми възникват при разлика в силата, с която се дърпат струните от различните пръсти(освен ако това не е умишлено).

 

Китаристаите много често имат проблеми със саунда, защото, или и те не знаят какъв саунд търсят, или не знаят как да го постигнат, или и двете. Не забравяйте - ролята на озвучителя е да прихване саунда, който сте си направили от личната ви апаратура и да го усили в необходимия баланс с останалите инструменти, стараейки се да е същия, който вие сте си направили. Ролята не му е да ви прави той саунда! И когато китарата не звучи, то по всяка вероятност грешката е във вас.

- Често задаван въпрос е: "Колко да се усиля?" - Ами колкото да се чуваш в рамките на разумното и в баланс с останалите. За това много добра практика е, след постигане на желания саунд от страна на китаристите и басиста чрез личната паратура, се прави баланс на сцената и едва тогава се намесва централната апаратура.

- Не забравяйте: само, защото сте си харесали как ви звучи китарата, докато свирите сами, не значи, че след като засвирят всички това ще остане така. За това хората си измислят концепция за саунд на цялата група и се стремят да постигнат това, а не всеки да си търси неговия си саунд и накрая - манджа с грозде. Тук няма точни правила, по които да се раководят хората. Имате пълна свобода да експериментирате до достигане на желаната от вас концепция.

- Ползвайте Volume-а на китарата! Той за това е поставен на подходящо място! Целата му далеч не е да изключва китарата, защото почва да пищи в следствие от последователно наредените: Overdrive, Mega Distortion, Metal Zone. Ако това беше целта, хората щяха да сложат копче On-Off, а не потенциометър. Така, когато започнете да солирате, няма да се налага да се обръщате към озвучителя, недоумявайки защо не се чувате, сякаш е длъжен да ви знае парчетата и съответно да ви усилва и намаля. Естествено си има съответни ефекти, booster-и и т.н. за целта, но потенциометъра помага много, а освен това, голяма част от метълистите избягват да изключват де що има драйв и други кривочи, та като дойде време за солото, по усилен няма как да стане...

- Настройвайте се! Има толкова удобни тунери-камиончета, едно движение и китарата е мютната и тунера работи. Още 2-3 и китарата е настроена.

 

Вокалисти:

(тук мога да изпиша 3 труда,но ще се постарая да бъда кратък)

Тук проблемите могат да бъдат десетки!

Основните са: липса на каквато и да било ПРАВИЛНА микрофонна техника(подчертавам, защото много хора си мислят че имат микрофонна техника и това е вярно, но правят точно обратното на това, което трябва). В това число включвам не само неподходящото разстояние на микрофона спрямо устата при съответната динамика, а и ъгъла на микрофона спрямо равнината на лицето, както и неправелото хващане(предимно от рапъри и хардкораджии) с цел...и аз не знам с каква цел - то дрането не идва от захвата а от правилна подходяща постановка на пеене. Друг проблем е абсолютното небалансирано, спрямо аранжимента на парчето, пеене - еми не може при положение, че всички мощно набиват, вокалиста да е решил, че на тази част трябва да си мрънка под носа и съответно да има претенции.

И така, при липса на правилна техника, постановка и аранжимент, озвучителят, често пъти е принуден да зададе ниво, което определено не е задоволително с цел опазване на апаратурата.

- Друг неприятен момент е честото забравяне за съществуването на монитор и съответно навиране на микрофона в него, съпроводено от микрофонии. Аз си имам стратегия за това: при 3-тото навиране на микрофона в мониторите и последвала молба да не го прави повече, намалям съответния вокалист в мониторите и с това си решавам проблема. При въпроса: "Защо не се чувам вече?" отговарям - "Ами няма и да се чуваш!"

- И последно за вокалистите: Толкова ли е непосилно всеки, който се занимава с пеене да прежали 300-500лв., та да си купи един микрофон. Няма да е най-качествения на планетата, но по всяка вероятност ще е по-добър от тези, които се ползват по клубовете или най-малкото няма да е отнесъл толкова чужди плюнки! Пък и едно преампче няма да се отрази лошо! Може ли барабанистите да дават луди пари за барабани, палки, кожи, кейсове, китаристите и басистите за китари/басове, апаратури, кабели, ефекти, струни, кейсове и т.н., вокалистите да ходят на саундчек с ръце в джобовете...?

 

Това, с което ще завърша е: Звук не се прави/постига! Той се КУПУВА!!! И когато правите компромис, закупувайки по-евтини инструменти и апаратура, ще трябва да направите компромис и със саунда в клуба! За него в общия случай няма да е виновен, нито озвучителя, нито централната апаратура, нито хората, нито помещението, нито леличката на кенефа!

 

Не претендирам, че всичко, което написах е на 100% така! Но казаното е от личен опит и от проблемите, с които често се сблъсква един озвучител. Просто искам да накарам, някои музиканти да погледнат и от другата страна. Защото не винаги озвучителя е сърдит чичко на 45 години, бивш "корабен гений"(по възможност "Норвежец"), поспестил някой лев и понакупил си някои неща през 93-та, който целта му е да ви вземе парите и да ви направи гаден саунд. Че ги има - ясно е, но ако част от вас се съобразят с част от написните неща, дори и ако сърдития чичко е на лице, полза ще имате и вие! Поне аз така мисля!

Ако някой смята, че част от това, което съм написал, или цялото( :) ) не е вярна - на драго сърце бих се съгласил да опсъдим. Човек се учи, докато е жив...

 

И последно: Всяка прилика и разлика с действителни лица и събития е напълно случайна! :)

Браво!Това АДМИНИТЕ трябва да го сложат да го виждат всички музиканти.И да знаят, че човека зад пулта не е магьосник!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Съжалявам, но не съм съгласен с горното. Човека зад пулта не трябва да е магьосник, а професионалист. Не смятам за удачно да се качват като важни теми съчинения, в които:

-алтовете ставали силни след настройка на обръчите - алтовете стават силни след gate/compressor

-пулта "пропускал" честоти - пулта коригира честоти, принципно gate-a пропуска целия сигнал след настройване на treshold-а

-личната апаратура е мониторна - със сигурност не всеки път.

 

Не се заяждам, просто в тези отговори прочетох част от причините да няма звук на доста места в БГ.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.