Fenix Отговорено Юни 3, 2005 Отговорено Юни 3, 2005 Ю рул дюд! Готино е това, странно как не съм го забелязал досега. Аве имам да кажа и аз нещо относно първия акорд дето разглеждаш. т.е. относно това: Неща,които звучат добре върху акорд тип 1а) са: Дорийски лад-ре в този случай;Минорни Пентатоники-от основата(ре в случая),изсвирена от секунда нагоре(ми в случая) и изсвирена от квинта нагоре(ла в случая);Арпежи-всички диатонични арпежи,но особено добре зву4ат тези:maj7 изсвирен от минорна терца нагоре(в този случай Fmaj7) , m7 изсвирен от квинта нагоре(Am7 в нашия случай);Тризвучия-всички диатонични тризвучия и особено мажорно тризвучие изсвирено от секунда надолу(до мажор тризвучие в нащия случай),мажорно тризвучие изсвирено малка терца нагоре(фа мажор в случая) и мажорно тризвучие извирено от кварта нагоре(сол мажор в случая) В смисъл, ако разглеждаме по този начин неща върху до-мажор, така както си тръгнал със "дорийски ако свириш от ре и минорна пентатоника от Ми, всичките можеш да ги изкараш", нали? :think: Ето това е един мой отдавнашен пост, който всъщност го покрива това. Мисля че е вярно следното: Много лесен начин да ги научиш всичките е като си ги намираш сам. А това е адски лесно като знаеш следното нещо. (нз как да го обясня точно, ма ще пробвам) Трябва само да научиш на изуст реда по който вървят. Нещото: Първия лад, изсвирен от До е 'до-ре-ми-фа-сол-ла-си-до' Втория лад (Dorian ), изсвирен от Ре е 'ре-ми-фа-сол-ла-си-до-ре' Третия лад (Phrygian), изсвирен от Ми е 'ми-фа-сол-ла-си-до-ре-ми' Четвъртия лад (Lydian ), изсвирен от Фа е 'фа-сол-ла-си-до-ре-ми-фа' Така вървят до края. Петият лад (Mixolydian) изсвирен от Сол е 'сол-ла-си-до-ре-ми-фа-сол' Шестият лад (Aeolian ) изсвирен от Ла е 'ла-си-до-ре-ми-фа-сол-ла' Седмият лад (Locrian) изсвирен от Си е 'си-до-ре-ми-фа-сол-ла-си' Цитирай
Vlado_Abroad Отговорено Юни 3, 2005 Автор Отговорено Юни 3, 2005 Менгел, мерси за хубавите думи.Прав си за нещата,които харесвам-уцелил си ги много точно,но покрай тях има и още много китаристи,саксофонисти,пианисти и въобще музиканти които ме кефят.За видео уроците,всичките които си изброил ги имам,че още три пъти толкова отгоре Само ако мозеше да намирам и време да ги гледам понякога не би било зле Но все пак мерси за предложението ,може би ако имаш начин да ги пуснеш тука за форума много пичове ще са ти благодарни Сега прослушваме барабанисти и все на камък удряме засега.Нещо съм се отчаял.....да ги *ба и барабанистите Фениксе, радвам се че те кефи топик-а.Прав си за ладовете и как се образуват,то вази във всеи ключ.Бях написал само дорийски,но естествено от това се подразбира че ако свириш ре дорийски то можеш да свириш и ми фригийски,и фа лидийски,и сол миксолидийски и т.н.Тоест те са взаимно заместими,изградени са от същите тонове,но почнати от различни степени на съответния натурален мажор(йонийски лад).Но важното е като говорим за опредлен акорд да го свързваме с лада,който е изграден от основата му,ако добре се изразявам. Владо Цитирай
mengel Отговорено Юли 7, 2005 Отговорено Юли 7, 2005 Лошо че си зад Голямата вода чак. Иначе бих се навил за барабанист. Отдавна ми се свири нещо от сорта на това, дето правите. Ако обаче имаш някакви идеи за музика (запис), мога да се наема да ти запиша барабани . По принцип досега в групи сам бил само барабанист. От толкова време се занимавам и с китара, но повече в къщи. Имам що годе сносен сет, а приятел (user Fortissimo) поддържаме репетиционна и студио, така че... Цитирай
Vlado_Abroad Отговорено Юли 8, 2005 Автор Отговорено Юли 8, 2005 Менгел, ще направиме нещо на всяка цена,аз лично много обичам онлайн/дистанционни колабораций-тръпката е различна от живото свирене,но пак има тръпка.Ако имаш някви идеи на които ти трябват китари фърляй насам,аз съм като китарна к*рва,без пари го правя за кеф Владо Цитирай
Slinky Отговорено Юли 8, 2005 Отговорено Юли 8, 2005 Добре бе Владе, създаде ми тема за размисъл . Ще требва да взема и да ги пробвам всички тия неща. Намерих много книги в нета, където има инфо, ама ти тука си го дал доста добре и синтезирано. Цитирай
Carpe_diem Отговорено Септември 20, 2005 Отговорено Септември 20, 2005 Леле-е-е-е-е, колко съм назад! Цитирай
Jordan_J Отговорено Септември 20, 2005 Отговорено Септември 20, 2005 Много добре, Владо! Тези теми сме ги ни6тили доста и по разли4ен на4ин. Аз 6те се повторя с един линк, което е по4ти са6тото: Improvisation Modes Цитирай
Vlado_Abroad Отговорено Септември 21, 2005 Автор Отговорено Септември 21, 2005 Леле-е-е-е-е, колко съм назад! Е никой не се е родил научен,важното е да има материали които можеш да учиш!Успех и ако имаш въпроси питай! Много добре, Владо! Тези теми сме ги ни6тили доста и по разли4ен на4ин. Аз 6те се повторя с един линк, което е по4ти са6тото: Improvisation Modes Данчо, прав си почти същото е това което ти си го направил и много готини таблици си сложил .Те формулите са универсални,просто освен ладове,скали и пентатоники,аз мисля че е много важно да се използват тризвучия и арпежи(диатонични или не)в импровизацията. Владо Цитирай
Smokejack Отговорено Септември 22, 2005 Отговорено Септември 22, 2005 Четиризвучията също са доста полезни. Цитирай
Vlado_Abroad Отговорено Септември 22, 2005 Автор Отговорено Септември 22, 2005 Четиризвучията също са доста полезни. Арпежите изсвирени до 7-та степен са точно четиризвучия Също така според мен е много важно интервалното свирене/импровизация,която за съжаление не съм засегнал,но термина говори сам за себе си! Владо Цитирай
Smokejack Отговорено Септември 22, 2005 Отговорено Септември 22, 2005 Така е,просто не знаех,че става въпрос за арпежи до седма степен,ти никъде не си пояснил и за това реших,че може би сте пропуснали този момент.Иначе съм напълно съгласен,неслучайно четиризвучията се образуват от септакорди.Всъщност,те са си септакорди. Цитирай
TONY Отговорено Септември 22, 2005 Отговорено Септември 22, 2005 директен въпрос към Владо по темата - ладове , арпежи - ясни тази модална теория също я разбирам - но само като внимавам - тоест не ми е като пентатониката(: в главата значи на теория всичко е ясно лошото е когато - някой почне да блъска тия джаз акорди - по 2-3 за такт а ти не знаеш дори тоналнаста( или тя се сменя доста често) в такъв случай какво правиш - оставяш се на слуха си, като изсвириш фалшиф тон - приплъзваш до ближния, или претендираш че този тон е търсен като го повториш още 2-3 пъти Някой Божи Ден - Джаэът ще Стане ясен и на Мен мисля че знам отговора - упражнение по темата и един ден почваш да чуваш нещата( джаз ипровизацията - доста по сложна от метъл и ритъм енд блус инпровизация), но все пак ти се занимаваш с това - а аз само имам мерак да почна да го правя и темата е доста полезна Цитирай
kitaratapesho Отговорено Септември 22, 2005 Отговорено Септември 22, 2005 налага се да обръщаш специално внимание на всеки акорд - няма начин. но пък има много улеснения - акордни замени, обединяване на няколко акорда и използване само на една скала върху тях и така нататък... Цитирай
Vlado_Abroad Отговорено Септември 22, 2005 Автор Отговорено Септември 22, 2005 Тони, има няколко начина да подходиш към този проблем.Пешо го каза единия начин-обръщаш внимание на всеки акорд и съответната скала,арпеж и т.н.Има и вариянт,в който въпреки че са 4 акорда в такт те може да са диатонични и да могат да се обединят под една от скалите.И както пак каза Пешо в джаза има много субституций,демек и най-простата харминя може да бъде заменена с напръв поглед изглаждаща сложна такава-парчето Giant Steps на Coltrane е серия от II-V-I хармонии,но с Колтрейнови субституций.Друг начин е много джазмени след като знаят всички скали и прочие,нещата ги чуват по слух като мелодии и затова ги различаваш от останалите импровизатори които свирят скали схематично.това е идеалния вариянт-да чуваш хармонията и импровизацията върху нея като цялостна мелодия.И накрая искам да завърша като спомена,че мисля че няма гречни тонове при имрповизацията има грешни фрази. Владо Цитирай
Steppenwolf Отговорено Септември 22, 2005 Отговорено Септември 22, 2005 Другият вариант е т. нар. пълна хармонична свобода (harmonic freedom). Извикват се определени акорди според звученето им, без особено да се съблюдават теоретично многото възможности, тоналността, акордовите скали, дали е прилежащ към даден лад, какъв е спрямо него, дали е субституция и т.н. Точно тази свобода и на пръв поглед леснота всъщност съзадават известно затруднение. Но който работи по този начин, се предполага, че не само има добър слух, но и познава добре и интуитивно функционирането на музиката и хармонията. Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.