Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Публикувано (Редактирано)

Окабеляване - често задавани въпроси

 

Когато стане дума за аудио връзки, всичко се обърква! Ще се опитам да дам отговори на най-общите въпроси.

 

Q Какво е балансиран и небалансиран кабел и каква е разликата между тях?

 

Всеки звуков кабел е екраниран, което означава, че външният кабел е намотан около другия за да го защитава - екранира от електромагнитна интерференция. Външният екран, който най-често представлява метална оплетка, метално фолио или проводима пластмаса, е обикновено свързан със земята така, че всички индуцирани токови заряди (причинени от електромагнитна интерференция) се отправят директно в земята, вместо да им се позволи да модулират звуковия сигнал. И все пак екранирането не е съвършеното решение, което е и причината за изобретяването на балансираните кабели.

В небалансирания кабел има една вътрешна сърцевина, която носи сигнала, докато външният екран дублира връщането на сигнала . Всяка електромагнитна интерференция, която води до създаване на индуцирани потоци, ще направи така, че тези потоци да бъдат добавени към полезния сигнал, ето защо е възможно да се появят някои интерферентни проблеми, особено при дългия кабел или където има наблизо източници на електромагнитни вълни. Екранираният кабел предлага много малка защита срещу жуженето, тъй като кабелът в действителност представлява своеобразен единичен трансформатор, който свързва енергията от основния проводник и я пробразува в околността.

В балансирания кабел има два вътрешни проводника, често известни както топъл и студен. Екранът е заземен, както преди, но този път етой не е част от пътя на сигнала. Балансираните уреди са разработени така, че топлият и студеният проводник носят еднакъв сигнал, но фазата на студения сигнал е инвертирана спрямо топлия. В приемащата страна балансираната входна каскада повторно обръща фазата на студения сигнал и я прибавя към горещия, възстановявайки по този начин оригинала. Интелигентната част е това, че която и да било интерференция, която успява да премине през екрана, има фактически еднакво влияние върху горещите и студените сигнали (тъй като те са повече или по-малко на едно и също място). След обръщането на фазата на входа на получаващото устройство, която и да било външна интерференция обща за проводниците ще се сомоунищожи. Ефективността на тази система зависи, от това колко добре са балансирани горещия и студения проводник в който и да е край на кабела.

Друг тип кабел, известен като Star Quad, бе резултат от стремежа да се подобри имунитетът срещу интерференцията. Състои се от два чифта вътрешни проводници, екранирани в паралел, но разделени (в действителност втъкани или сплетени) така, че която и да е интерференция, индуцирана от проводниците и която не оказва еднакво влияние и на двата, да бъде до голяма степен отменена. Star Quad кабелите се използуват главно в приложенията на синхронния звукозапис, където дългите кабели са често използвани и където тяхната ефективност е по-голяма отколкото конвенционалените балансирани кабели.

 

Q Еднакви ли са екранираните кабели или някои са по-добри от други?

 

Екранираните кабели посредством фолио или плитка са по-добри от екранираща гледна точка, докато екран от разплетени жици и загърнати отвън е по-малко ефективен, тъй като при огъване е възможно да се отвори пространство в екрана. Другият популярен тип е използването на водещ пластичен екран, където метална жица е поставена успоредно на екрана. На къси разстояния и ниво линия, повечето типове на екраниране са еднакво полезни, макар, че оплетен метален екран или екран от фолио е вероятно да бъде по-ефективен, отколкото екрана, състоящ се от проводима пластмаса или загърната жица.

Избор на кабел за микрофона е особено важен, тъй като някои кабели могат да произведат електрически шум, когато се местят или огъват. Кабела с оплетен екран е разработен специално за употреба с микрофони и осигурява най-ефективно екраниране и достатъчно слабо ниво на шум, но екрана от проводима пластмаса е също така ефективно решение особено за дългите кабели, използвани в малко студио.

Проводимата пластмаса има по-ниско ниво на шум и е достъпна в широк диапазон на цветове, които могат да помогнат да се определи лесно кой микрофон къде е свързан. Фолио-екранираните кабели са доста твърди и неудобни за огъване, но те наистина предлагат отлично екраниране. Ползват се за малки измерителни кабели, както и за връзки в комутационни полета - patchbay и места, където могат да бъдат положени за постоянно. Много multicore кабели (няколко кабела поставени заедно в шлаух) също така използват фолио екраниране, и за това е важно да не се навиват твърде плътно.

 

Q Може ли да се използва един и същи вид екраниран кабел и за микрофонен, и линеен сигнал?

 

Няма установен стандарт за съпротивлението на звуковите кабели, както и за дължините, използвани в студиото, но не забравяйте факта, че микрофонният кабел се нуждае от добра екранировка и ниско ниво на манипулиран шум.

 

Q Може ли да използвам небалансиран сигнал във вход с phantom-power, предвиден за микрофони?

 

Можете да използвате балансиран динамичен микрофон, свързан в система с phantom power, но единственият начин на свързване на небалансирано устройство в същата система е през симетриращ трансформатор – DI Box. Ако ви се налага да свържете небалансиран кабел можете да окъсите едната страна на блока за захранване и, макар че подходящо разработено захранване ще бъде защитено срещу повреда, то този начин не е препоръчителен. Известна част или цялото напрежение на захранването ще бъдат отнесено към крачетата на конектора на небалансираното устройство и това може да причини загубата му.

 

Q Какъв е най-добрият начин за свързване на източници на небалансирани сигнали в балансирани входове?

 

Традиционният метод е да се използва балансиран кабел и да се свърже студеният край с екрана в небалансирания край. Обаче - това може да доведе понякога до заземителни проблеми : жужене, обратна връзка... Ето защо най-доброто свързване на кабела в небалансирания край е както следва :

Свържете екрана със заземяващото краче през резистор между 100(ома) и 500(ома) или ги разединете напълно.

Свържете студения проводник на кабела на крачето където обикновено се свързва екрана. Свържете горещия проводник на крачето, където обикновено се свързва горещия проводник.

 

Q Може ли да ползвам аудио кабел за S/PDIF сигнали?

 

Много хора го правят и си мислят, че се справят с проблема, но това в действителност не е така, тъй като често се получават щракания и глитчове, които изглежда нямат никаква видима причина. Във високите честоти, които са необходими да пренесат цифровите сигнали, кабелното съпротивление има значителен ефект на формата на вълната на сигнала, който се предава. S/PDIF сигналите идеално протичат през 75(ома) кабел, разработен специално за пренасяне на цифрови данни. Ако кабелът и преграждащото съпротивление не са правилни, енергията се отразява обратно по кабела, което има ефекта на смачкване на контура на цифровите импулси. Некачествените и евтини конектори могат също така да повредят сигнала, ето защо дори самостоятелно запоения кабел би могъл да бъде по-добре от покупка на готов кабел с правилната дължина. При по-дългите кабели, нуждата да се избере правилният, висококачествен цифров кабел е още по-голяма и правилото е цифровите кабели да са толкова дълги, колкото е необходимо.

AES-EBU сигнала е по-толерантен, макар че и тук съществува специалният кабел (в този случай 100(ома)). При липса на специален цифров кабел, микрофонен кабел с проводим, пластмасов екран, обикновено дава добри резултати, но на къси и средни разстояния.

 

Q Какъв е най-добрият начин за свързване на източници на балансирани сигнали в небалансирани входове?

 

Вие ще трябва да проверите наръчника за ползване на устройството си, като вида на връзката зависи от проекта на балансираната изходна каскада. В някои случаи вие трябва да свържете студените и екранните крачета в балансирания край, в други трябва да оставите студеното краче разединено. В ситуациите, които изискват последния подход, вие вероятно ще установите, че сигналът е с 6dB по-ниско отколкото, когато използване балансиран уред. Това е така, защото използвате само едната част от разполовения сигнал от изходната каскада.

 

Q Проблем ли е ако силовите кабели са близко до аудио кабелите?

 

Силовите кабели носят сравнително високи редуващи се токови импулси, които могат да се индуцират в звуковите кабели, положени успоредно до тях, дори и в случаите, когато звуковият кабел е добре екраниран. Колкото по-дълго разстояние кабелите вървят успоредно един до друг, толкова по-голямо количеството интерференция (обикновено брум) ще бъде индуцирано в звуковия кабел. Когато звуков и силов кабели трябва да се пресекат, опитайте се да направите това под прав ъгъл.

 

Q Каква е дължината на аудио кабелите преди да се усети загуба на качеството на сигнала?

 

Това е един от онези въпроси отговора, на който зависи от вида кабел и от съпротивлението му в който и да е край. Като много общо правило, микрофонните кабели с високо съпротивление или захранените от микрофон тип бубулечка, инструментални кабели с високо съпротивление, не би трябвало да бъдат по-дълги от около четири или пет метра, тъй като емкостта на кабела може да причини заглъхване на високите честоти. В същото време, балансираните микрофонни кабели с ниско съпротивление, могат да бъдат десетици или дори стотици метра дълги, ако изпращащото и получаващото устройства са разработени подходящо и изходното съпротивление е много ниско. С полу-професионална екипировка, употребявайки балансирани микрофонни или линейни кабели не по-дълги от 10 или 20 метра максимум, можете да получите значителен резултат, макар че все пак най-добре е всеки кабел да бъде колкото се може по-къс.

 

Q Може ли да използвам какъвто и да е двужилен кабел за hi-fi монитор кабел?

 

Мониторния кабел изисква много ниско съпротивление, за това той трябва да е доста здрав и направен от чист материал, както например неокислена мед (OFC). Смесеният материал може да създаде проблеми (окислената мед в действителност се държи като полупроводник) например увеличено изкривяване в ниските нивата на сигнала . Има много кабели които пасват за тази цел, включително и битов кабел, но разумно скъпият, специално пригоден за работа в тежък режим, мониторен кабел е по-добър и изглежда по-хубав.

Ако съпротивлението на кабела е повече от дори една малка частица от Ом-а, поглъщащият фактор на усилвателя се проявява по-явно, а също така честотната ответна реакция на високоговорителя може да е нереална. Причината за това, че съпротивлението на високоговорителя варира с честотата, но ако това съпротивление е подложено на последователни серии посредством значителното фиксирано кабелно съпротивление, то встъпва в качеството си на потенциален делител и силата подадена на високоговорителя в различните честоти ще бъде изменена.

Като правило, използвайте мониторни кабели в стерео или surround системи с еднаква дължина, но никога по-дълги отколкото е необходимо. Добрите, с ниско съпротивление конектори, също така са фактор за качествен звук.

Активните монитори могат да се свързват посредством балансирани микрофонни кабели, като типът не оказва значителен ефект на звуковото качество.

 

Q Как да свържа 'Y' кабел?

 

Типичен 'Y' кабел има обикновен стерео жак на единия край на балансиран кабел, но в другия край е разделен така, че екранът и горещия проводник е свързан на моно жак, а екранът и студения проводник е свързан към друг. Принципът на действие е в това, че всеки от двата кабела пренася небалансиран сигнал, единият от insert-а на миксера към външно устройство, а другият от външното устройство назад към миксера. Кой от двата кабела изпраща, зависи от производителя на миксера. Проверете наръчника на миксера си, за да се ориентирате в начина на свързване. Ако мразите да запоявате, то потърсете на пазара - някои компании произвеждат 'Y' кабели.

Редактирано от Snowwhite
  • 5 months later...
Отговорено (Редактирано)

Да, статията наистина е супер, ще добавя един линк, не мога да си спомня дали съм виждал линка в нашия форум или от друго място, но има полезни неща и най-вече схеми за връзка между различни конектори и балансирани и небалансирани входове/изходи:

http://www.rane.com/note110.html

Редактирано от fracture
  • 6 months later...
Отговорено

Аз имам следния проблем:

Когато кабела се намира на пода шума е непоносимо голям.Щом го отлепа от пода и го оставя във въздуха или го сложа на нещо друго(примерно на леглото) шума изчезва.На какво може да се дължи това.Използвам обикновенни кабели с чинчове обединени в голяма букса.

Отговорено
Аз имам следния проблем:

Когато кабела се намира на пода шума е непоносимо голям.Щом го отлепа от пода и го оставя във въздуха или го сложа на нещо друго(примерно на леглото) шума изчезва.На какво може да се дължи това.Използвам обикновенни кабели с чинчове обединени в голяма букса.

Ако нямаш подово отопление сигурно си имаш полтъргайст. :)

Ами така като гледам...може да е от нарушена ширмовка...или съседа ти отдолу (ако имаш такъв) да има нещо, свързано с напрежение по тавана си...или просто под пода ти да минават токови кабели....освен това, опитай да ги обърнеш(кабелите) на 90 градуса от посоката която вървят в момента....а всъщност в какво живееш (къща, апартамент, етаж) и от какъв материал (бетон, дърво,...) е подът? :)

Отговорено
Аз имам следния проблем:

Когато кабела се намира на пода шума е непоносимо голям.Щом го отлепа от пода и го оставя във въздуха или го сложа на нещо друго(примерно на леглото) шума изчезва.На какво може да се дължи това.Използвам обикновенни кабели с чинчове обединени в голяма букса.

Ако нямаш подово отопление сигурно си имаш полтъргайст. :)

Ами така като гледам...може да е от нарушена ширмовка...или съседа ти отдолу (ако имаш такъв) да има нещо, свързано с напрежение по тавана си...или просто под пода ти да минават токови кабели....освен това, опитай да ги обърнеш(кабелите) на 90 градуса от посоката която вървят в момента....а всъщност в какво живееш (къща, апартамент, етаж) и от какъв материал (бетон, дърво,...) е подът? :)

В блок съм,панелка.Нямам подово отопление,а за единственото нещо което се сещам по което да тече ток е кабела за полюлея на съседа отдолу,обаче тоя шум, си го има винаги,а не вярвам полюлея да е постоянно включен.Иначе настилката е балатум.

Отговорено

Чинчовите кабели ги провери внимателно имат ли ширмовка.Предполагам свириш с китара през тях?

  • 2 weeks later...
  • 6 months later...
  • 2 years later...
Отговорено

Кабела е много важно. Това ще го каже всеки циганин дето топи джица.

 

В магазин за хай фай кабели има 2 модела 10мм позлатен кабел за тонколони. Единият струва $1000/метъра а другият $1200/метъра. На въпроса каква е разликата като и двата са позлатени, и двата са по 10мм и двата са еднакъв цвят продавача отговаря: Този от $1200/метъра звучи по меко в областта на средните честоти :girl_witch:

 

Та така за кабелите.

Отново ще освиркам автора на статията на тема терминология особенно за термините EMC и EMI. Много по правилно е да се каже взаимодействие или влияние тъй като честотите по адудо кабела са прекалено ниски и те спадат в друга категория....

 

Но за кабела, ако на някой средите му звучат твърдо - да знае. От мекостта на кабела е :)

  • 1 month later...
Отговорено

Полезна статия наистина. Имам един въпрос, искам да си купя наистина качествен кабел (чинчове), къде мога да намеря нещо наистина префесионално и на каква цена ако знаете? 10х.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.