Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Публикувано

Увод

Покрай Черният петък реших да наточа и тазгодишната сабя на  финансовото разхищение и да се "самопочерпя" за Коледа с две активни 15" широколентови озвучителни тела. Мотивацията ми за покупката беше свързана с факта, че понякога при живи участия PA системата на мястото или е невзрачна, или е несъществуваща, или липсват монитори ... та по-добре да имаме нещо свое, отколкото да зависим от случайността или да се молим на хората за техника. 😉

Изисквания

Та, заложих следните параметри при изборът си на озвучителни тела:

  • Ще се ползват предимно за жив звук – пиано, акустични китари, дръм машина, глас.
  • Вграден усилвател – за посоченият бюджет няма как да се вместим с отделен усилвател и пасивни колони, а и трябва да се предвидят кабели.
  • Големина на широколентовият говорител – 15". Става както за правене на дискотеки така и за живо свирене.
  • Големина на високочестотният говорител – 1" и нагоре.
  • Програмна мощност – 2 x 300W и нагоре.
  • Чувствителност на озвучителното тяло – 96dB SPL и нагоре. 
  • Честотна характеристика – 20Hz-20kHz, стремим се към идеалното, леки разлики в диапазона не са проблем.
  • Възможност за честотна корекция – дали DSP за bass/middle/treble, дали предефинирани криви със заложено EQ ... при различните сценарии е нужно различно EQ.
  • Идеята е да стават както за дискотеки, така и за жива свирня.
  • Входове на 1/4" жак както и XLR-и, при различни сценарии трябва да могат да функционират с различни миксери.
  • Тегло – до 25 кг., не съм културист и трябва да мога да ги нося сам 🙂
  • две на брой – лява и дясна страна, стерео режим.
  • Цена – до 2000 лв. за двете. 

Ловът

И така, моята сага започна отваряйки Thomann – видях, че Mackie Thumb 215XT са на прИмоция, а цената за LD Systems ICOA 15A е еквивалентна. Реших да поръчам и от двата типа, та който ми хареса по-малко – връщаме.

Mackie Thumb 215XT

Материали и изработка

Дойдоха първи по UPS. Относително леки, 16 килограма бройката, разпечатах ги от кашона и реших да ги пусна.  Широколентовият 15" говорител Eminence е от ламарина, а хорната е с големина 1". Няма и как да се очаква за тази цена широката лента да е от алуминий, който би трябвало да има по-малко резонанси, но ако трябва да спазваме инженерната философия – цялостното изпълнение на озвучителното тяло е по-важно от съставните му детайли. Корпусът е полипропиленова пластмаса с решетка отпред. На предният панел също има приятна индикаторна лампа, светеща в тематичното зелено на Mackie, че озвучителното тяло е пуснато. Може да се изгаси чрез бутон от задният панел при желание.
На дъното има вертикален отвор за пилони.

Усилвателен модул, звукова картина, DSP

Забелязах, че още при натискането на power button-а, при намален gain и master се появи лек високочестотен "бял шум" в говорителите, технологичен недъг на изпълнението, предполагам. Както при повечето активни озвучителни тела, за всяка лента има по един усилвател – за високочестотният говорител, както и за широколентовият такъв. Консумираната мощност е 75W, като дойдоха с кабел тип шуко 3×1мм².

Това, което ми направи впечатление беше, че дори при ниски нива на усилване, широколентовият говорител слиза изключително ниско – чуват се 35-40Hz, като се създава илюзията, че работим с sub/bass озвучителни тела. 

Нискочестотният усилвателят е сравнително "пъргав", а резонансовата честота на цялото тяло е ниска, чува се как касата удря при 55-60Hz, като различните режими на DSP-то подчертават този характер, например при режим "Club", където има bump в честотната лента на баса и високите честоти, ярко се забелязва дизайна на звуковата картина. За жалост обаче хорната не е толкова детайлна и качествена – макар, че в характеристиките ни обещават 40Hz- 23kHz, убийте ме, но аз тези 23kHz не можах да ги чуя. Според мен е комбинация от малък размер на хорната, недостатъчна чувствителност, непрецизно центриране или цялостно ниско качество. Високи се чуват, но не са чисти и достатъчни. Честотата на отделяне между широката лента и високочестотният говорител е 2.1kHz. Цялостната картина звучи като при метъл банда в ъндърграунд клуб – гръмко, но относително мътно в областта на високите.

Разликата на този модел спрямо чистото Mackie Thumb 215 е, че вграденото DSP има няколко криви на EQ-то, бутон за auto-ducking на музиката ако е пуснат микрофон, outdoor mode – вкарва някаква паралелна крива на EQ-то и добавя бас и високи (на слух казано), feedback eliminator, който подтиска микрофонията при наличие на такава.

Самo по себе си DSP-то идва с няколко режима на EQ, които могат да бъдат избрани ръчно и са готови настройки, манипулация не е възможна. Подчертаните честоти са илюстрирани в книжката, както и на задният панел. Използваеми са, но в сценариите, в които трябва да се постигне по-прецизна настройка трябва да се ползва смартфон приложението.

Разполагат с вграден Bluetooth, който така и не успях да пусна, като имат и функция да се "link"-нат по между си и да си "говорят", без свързване на допълнителни кабели за L/R и на двете колони. Bluetooth-ът функционира с Android приложение, което няма добри рейтинги в Google Play магазинът и подозирам, че комбинацията от евтиният ми смартфон плюс лошата имплементация доведе до това, че цялата система е нефункционална, отначало се появяваше като устройство за сдвояване после се скри ... за мен е смешно да се разчита толкова много на потребителско устройство за манипулация на функционалности в самото озвучително тяло. Един прост дисплей с 2 бутона щеше да е много по-адекватно решение ... може би ако имах последен iPhone можеше и да стане номерът. 

Все пак Bluetooth-ът не ми беше от първостепенна важност, защото в голяма част от случаите ще ги ползвам за живо свирене, а и мога да сложа Bluetooth receiver от страната на смесителният пулт. Повече ме вълнуваха кривите на EQ-то и бутонът outdoor mode.

Има два входни канала с комбинирани женски XLR/1/4" жак входове, като подозирам, че импедансите им също са различни – вход 1 е по-тих от вход 2. Освен това има и Aux In със стерео малък жак 3.5mm.

Другото, което ми направи впечатление е цялостното усещане за моделът по описанието, книжката, кашоните – "Build-Like-A-Tank!", невероятни функционалности, умни режими и т.н. Наистина ловят окото на пръв поглед, но погледнато в дълбочина човек остава с противоречиви впечатления.

LD Systems ICOA 15A

Mатериали и изработка

Тези озвучителни тела дойдоха втори по UPS, като тежат цели 23 килограма! Ако човек не е тренирал скоро, може доста да се изпоти и да псува. 🙂

Отново широколентовият 15" говорител Eminence е от ламарина, а хорната е от титан с големина 1.4". Интересно е, че магнитът е огромен, което е и една от основните причини цялото озвучително тяло да тежи толкова много.

Хорната може да се върти по вертикалата и хоризонталата след демонтиране на фронталната решетка с цел да се постигне различна дисперсия на високите. Разбира се това се определя "на вкус" от озвучителя. Тя е разположена в центъра на озвучителното тяло, точно пред широколентовия говорител. 

Корпусът отново е от полипропиленова пластмаса с решетка отпред. На дъното има два отвора за пилони, единият с наклон от 5 градуса, другият вертикален. Идеята е да се ползва при седяща или правостояща публика.

Усилвателен модул, звукова картина, DSP

За разлика от Mackie, при пускането на power button-а и двете озвучителни тела са "убийствено" тихи ("dead silent"). Трябваше да си опра ухото до решетката, че да чуя някакъв едвам доловим "бял шум". Както и при Mackie имаме два усилвателя – за широколентовия говорител и за високочестотния такъв. 

Озвучителното тяло не разполага с вентилатори, а радиатор, който е в близост до захранващия модул. Затопля след като е пуснат известно време, но не грее/пари или други нежелани такива ефекти. 

Отново усилвателните модули са два – за хорната и широката лента, като този път нискочестотният усилвател е сравнително по-ленив от Mackie-то, няма такава голяма атака, резонансовата честота е по-висока – около 80Hz и освен това ниската граница не е толкова дълбока. Създава усещането за по-обемен, топъл и неагресивен бас. Консумираната мощност е 150W, като дойдоха с кабел тип шуко 3×0.75мм² дебелина на проводника.

За разлика от Mackie-то, при това озвучително тяло се наблюдава по-широк и детайлен спектър на високите честоти, било то дори в режим flat на еквилайзера. Независимо от нивата на усилване, хорната "цъка" приятно и възпроизвежда относително вярно високите и средните честоти. От една страна това се дължи на по-големият размер на хорната, от друга страна правилната конструкция и качество. Честотата на отделяне между широката лента и високочестотният говорител е 2kHz, за разлика от Mackie-то, където е 2.1kHz. Това лично според мен се дължи на факта, че размерът на хорната е по-голям (1.4", за разлика от Mackie – 1"), може да възпроизвежда акуратно по-широк спектър и умишлено инженерите са подбрали по-ниска разделителна честота.

DSP-то идва с трилентов еквилайзер – bass, middle, treble, input gain за двата входа и master volume. Еквилайзерът е с приятна крива, +/- 10dB за всяка лента, които могат да свършат работа за доста сценарии, било то широколентов режим, мониторна система, само сателит и т.н. Все още не съм разузнал каква е средната точка на всяка честотна лента и с какво Q точно режем и подаваме, но може да драсна един e-mail и да разбрем и това (стига и от LD System да знаят, де 😅). Има няколко готови presets, както и при Mackie-то, но човек може да си направи нещо и ръчно. Освен това DSP-то има приятен дисплей и за разлика от Mackie-то, където потенциометърът се върти свободно, тук има деления, които ясно се виждат на екрана и можем да сме сигурни, че двете озвучителни тела ще звучат с еднаква сила. 

В тих стаен режим работят добре със следните настройки:

  • Bass +5dB
  • Middle +5dB 
  • Highs +9dB
  • Input sensitivity – minus 35dB

Причината за тези повдигания на бас, среди и високи е, че поради големият размер на хорната и широколентовото тяло, не могат да излъчват добре при ниски нива на усилване и трябва да се направи тази честотна компенсация. Разбира се, при по-високи нива на усилване бих ги настроил на flat за всички ленти и бих коригирал от там. Подбраните стойности са на слух, без да съм ползвал кондензаторен микрофон / "розов шум" / спектрален анализ. Само по себе си EQ-то е приятно, като дори при екстремни повдигания кривата му на работа функционира приятно и по-скоро променя характерът на честотната лента, отколкото да преекспонира определен честотен спкетър, както е при SSL студийните channel strip-ове.

Освен това съществува и функция за delay на звуковият сигнал от 0 до 10 м., когато озвучителното тяло се ползва в тандем от по-сложна многолентова система и има разлики в позициите на озвучителните тела, които могат да бъдат компенсирани по този начин. Интересна функционалност, макар че лично аз бих разчитал на външен активен crossover, който да се грижи за забавянето и честотното отделяне.

За разлика от Mackie-то, където са подбрали различни импеданси за всеки вход, тук входовете са еквивалентни по чувствителност. Недостатъкът им е, че предусилвателите им са сравнителни слаби и микрофон пуснат директно не би звучал "уау", по-скоро сигналът трябва да им дойде "сготвен" от външно устройство (миксер най-често) с правилно отрегулирани нива и EQ.

Има два входни канала с комбинирани женски XLR/1/4" жак входове, с еднакви импеданси и чувствителност. Освен това има и Aux In със стерео малък жак 3.5mm.

Цялостното впечатление относно упътването, изработката и възможностите е, че няма гръмки заглавия както при Mackie, а по-скоро това озвучително тяло е таргетирано за по-профилирана и професионална употреба предвид възможностите на DSP-то, въртящата се хорна и цялостната изработка. Външният вид напомня активните серии озвучителни тела на Electrovoice.

Тестове и сравнения

Тестовата постановка се състоеше от пускане на микрофон и дигитално пиано в смесителен пулт, както и музика от лаптоп като изходите на XLR заминават към озвучителните тела. 

При тест на микрофона в LD Systems ми се стори, че все едно някой е пуснал умерен exciter спрямо Mackie-то – има обем, говори/пее се леко и звучи реалистично, без да прилагам някакви специални предусилватели върху самият микрофон. 
Разбира се, при толкова чувствителна хорна трябва да се подбере добро местоположение на озвучителните тела и музициращият, за да се избегнат микрофониите. 

При пианото ефектът беше подобен - тествайки всички клавиши нямаше такива, които да изпъкват или да глъхнат, което означава, че филтърът между двата високоговорителя е правилно подбран в комбинация с честотната им характеристика и чувствителността на усилвателите. 

Същото важи и при пускането на музика – честотната лента е детайлна и реалистична.

За Mackie, не мога да кажа същото – микрофонът се чува, но някак си обемът липсва, преобладават някакви високи среди, които в даден контекст може и да изкарват гласът напред, но като цяло при по-ниска чувствителност на хорната се пее по-трудно и с повече въздух. 

При пианото високите клавиши глъхнат, "по средата" между двата говорителя има спадове на силата и като цяло се усеща по-ниското качество на честотната лента.

Музиката при Mackie-то, както и се очаква от описанието по-горе, има удар и дефиниция в областта на ниските, но липсва яснота при високите. При LD Systems е обратното – по-широка честотна лента, за сметка на по-нисък SPL и агресия.

Заключение

В този ценови диапазон идеално озвучително тяло няма – или избираме малко по-висок SPL с подчертана атака в ниските или цялостно сравнително изравнена честотна картина с малко по-лениви ниски и по-висока резонансова честота. Все пак, ако трябва да търсим практически, бих взел Mackie-то, ако:

  • през тях ще се слуша metal/drum and bass/rock/electronica и искам да се подчертае агресията на тези стилове
  • основно за дискотеки, не толкова за жив звук
  • не се вълнувам толкова от качеството на високите или ще ги коригирам от външен EQ модул
  • не желая да мъкна тежки озвучителни тела

и респективно бих избрал LD System, в случай че:

  • искам да постигна висока вярност на честотната лента, която да пасва за всеки стил, за сметка на пъргавина на усилвателя
  • ще се ползват за живо свирене/пеене
  • не желая на всяка цена да имам агресивни и подчертани ниски
  • килограмите за мен не са проблем

Поради изброените причини изборът ми се спира върху LD Systems. Засега мирясахме и туширахме G.A.S. синдрома ... до следващият път, в другият спектакъл ... 😀

Отговорено
17 hours ago, Koobenot said:

...макар, че в характеристиките ни обещават 40Hz- 23kHz, убийте ме, но аз тези 23kHz не можах да ги чуя.

Абе аз съм сигурен, че и 20-те килохерца не си ги чул, ама не си казваш. :D

Предполагам, че от Mackie не са ти дали графиката на честоти/децибели по цялата лента и затова мисля, че като за озвучителни колони, които често ще работят при високи нива на усилване, от фирмата да са им направили лек спад във високочестотната област, а и видях, че тая лента я дават като цяло с неравномерност -10dB, което не е малко. Не знам, нямам информация и просто правя свободни разсъждения, защото и аз съм забелязал, че за да докараш някакви "кристално чисти" високи в озвучителни колони, определено трябва да им ги подадеш допълнително от миксера, но пък с появата на "кристалността" на сцена, започваш да получаваш други проблеми, както сам си забелязал. А с това "Build-Like-A-Tank!" те си се хвалят отдавна - имам няколко техни миксера и когато купувах първия, също бях впечатлен от слогана, но в процеса на работа започнах да забелязвам разни проблемчета из миксерите и вече не бях толкова впечатлен.

Доста обстойно ревю си направил. :thumbup: На колегата Евтим бях препоръчал да започне да пише проза или поезия, а на теб - да си отвориш в ютюба един канал и да почваш с ревютата. :D

Отговорено
10 hours ago, yamaha said:

Абе аз съм сигурен, че и 20-те килохерца не си ги чул, ама не си казваш. :D

Хвана ме, признавам си. :D Иначе благодаря за добрите думи, с YouTube канал ще се разминем засега, повече ми доставя удоволствие да пиша. 

Колкото до високите честоти, при всички entry level серии на PA системите обикновено високите и баса са дефицит и за тези пари общо взето избираме най-малкото зло. Не вярвам от Mackie нарочно да са направили "глухи" озвучителни тела, че при високи нива на усилване на компенсират Fletcher-Munson ефект или други подобни аномалии. Все пак добре проектираното озвучително тяло трябва да свири линейно при всички нива на усилване. По-скоро за тая цена са сложили такава хорна, колкото да се чуват някакви високи. Колкото до подаване на високи от еквилайзера на миксера, гледам да съм внимателен и пестелив с тези начинания и всяко подаване над 2-3dB гледам да го избягвам. В случая съм облагодетелстван, че има многолентов лимитер в LD Systems-а и шансовете да претоваря нещо намаляват, но в зората на моята "озвучителна кариера" работих с едни български правени колони и доста съмнителни хорни, и наистина, подадох 8-10dB високи от миксера, къде от липса на опит, къде от бунтарско въодушевление по свръх-компенсиращите техники на Chris Lord Algee, горе-долу излезнаха някакви високи и след 2 часа и половина хорните изгоряха. От тогава съм се поучил, че високочестотният спектър е коварен при PA системите и няма нищо общо със смесването на музика – за разлика от баса, където ако подадеш повече почват чуваеми изкривявания и претоварвания, с високите нещата не стоят точно по този начин и гледам да съм пестелив в "подаванките". Ако високи липсват по някаква причина гледам първо източника, да не е някакъв запис на Балкантон от 60-та година, нещо дефектно по веригата или не дай си Боже дефектна хорна/пищялка. 

Отговорено
1 hour ago, Koobenot said:

..подадох 8-10dB високи от миксера, къде от липса на опит, къде от бунтарско въодушевление по свръх-компенсиращите техники на Chris Lord Algee, горе-долу излезнаха някакви високи и след 2 часа и половина хорните изгоряха.

Това имах предвид - може хорните им да не носят много на бой и превантивно да ги пазят, като не подават всичко високо към тях...но пак са си мои свободни съчинения. ;)

Отговорено

Едва сега ми загря реотанът какво точно имаш предвид ... Възможно е, кой знае ... :rolleyes:

10 hours ago, yamaha said:

А с това "Built-Like-A-Tank!" те си се хвалят отдавна - имам няколко техни миксера и когато купувах първия, също бях впечатлен от слогана, но в процеса на работа започнах да забелязвам разни проблемчета из миксерите и вече не бях толкова впечатлен.

Специално в този корпоративен популизъм спрях да вярвам напълно след следната случка, имено с техен артикул с ужким "танкови" способности.

Отговорено

Днес правих тестове на двата входа, Input 1 и Input 2. Спрямо упътването би трябвало да са еднакви, ето какво са публикували като информация:

Quote

Controller for adjusting the input gain of channels 1 and 2. For an optimum signal-to-noise ratio, set the signal as high as possible, but make sure that the Peak display does not light up or briefly appear, to prevent signal distortion and system damage. If necessary, also adjust the player’s output level.

Кратко, точно и ясно, каквото и аз очаквах. На практика обаче Input 2 ми дава няколко dB по-висока чувствителност спрямо 1, както и повече бас и високи, отново 2-3 dB, но достатъчно, че да имам по-малко подавания от EQ-то им. Първата ми мисъл беше, че само при едната бройка има такъв дефект, но поведението е консистентно и при двете. Според мен има някаква разлика в импеданс/чувствителност на входовете, но това единствено хората от LD Systems го знаят.

Изводът: тествайте техниката във всички възможни комбинации, независимо какво е написано в книжката. :excl:

Отговорено
1 hour ago, Koobenot said:

На практика обаче Input 2 ми дава няколко dB по-висока чувствителност спрямо 1, както и повече бас и високи, отново 2-3 dB, но достатъчно, че да имам по-малко подавания от EQ-то им.

Може би няма връзка с това, което казваш, но ще го споделя. Преди мноооого години имах (и вероятно още ги имам някъде из тавана или другаде) 2 бр. Вермона Регент 150. На снимката долу се вижда, че двата входа на пръв поглед са идентични, но на практика горният вход беше с повече среди/високи и по-малко баси, а долният обратно - с повече бас и по-малко среди/високи и изобщо не ставаше дума за разлика от 2-3 децибела, а доста повече. Вероятно горният са го били предвидили ако го ползваш с китара, а долният звучеше доста по-универсално.

4418_2_l.jpg

Отговорено

Изобщо не се учудвам, в недалечното минало един приятел свиреше през такава Vermona 25-G1 и двата входа звучаха различно в зависимост от това дали китарата е директно, дали е през процесор, дали не си вкарал друго звукоизточник през другият вход и т.н. Те дори са написали High/Low (импеданс, предполагам)

image.png

Отговорено

Единствено ми е чудно как са подбирали стойностите, защото са наистина различни ... или на принципа "едно към гьотере" или са тествали с някакви микрофони/китари/кийборди ... знам ли. 

Другото озвучително тяло, което също е бюджетно и ми грабна окото е това – Behringer DR115DSP, но засега туширахме G.A.S. синдрома, другите да му мислят ... :greenball:

Още някои породили се размисли и страсти, предвид фактът, че ги ползвам активно вече всяка седмица:

  • За разлика от пасивните озвучителни тела, на които им е нужен външен усилвател, при активните фактът, че усилвателят е вграден вътре в озвучителното тяло може да изиграе лоша шега при живо свирене – ако е тихо или силно по време на живо участие и е нужна корекция трябва да ида и ръчно да коригирам master volume-а. Разбира се някои хора биха казали: "Добре, не може ли просто да намалиш каналите от миксера?" – за можене може, работата е там, че като свириш на живо и не стигаш на индикация в диапазона 0/+3/+6dBu или с прости думи казано "последното зелено първото/второ жълто" от индикацията, миксерът не влиза в оптималният си динамичен диапазон и просто не се пее и свири толкова леко. Разбира се тук говорим за аналогов миксер, при дигиталните може да е различна ситуацията, не съм ползвал такъв и нямам опит с тях. 
  • Когато озвучителните тела са разположени на пилони, корекциите по процесора не са много лесни и трябва човек да се покатери на стол или нещо друго, за да го достигне ... Ако си баскетболист надали е проблем ... :greenball:
  • Хубаво е да се предвидят по-дълги захранващи кабели, когато озвучителните тела са поставени на пилон, в противен случай трябва да се разправяш с грозни висящи удължения, които нито изглеждат добре естетически, а и трябва механично да ги закрепиш някъде.
  • Фактът, че имаш процесор с настройки прави пресъздаването на една и съща звукова картина на различните места доста лесна, в противен случай трябва да пазиш тефтер със записки и шансът да объркаш нещо при пресъздаването на настройките нараства.
  • Вградената защита от претоварване вътре в тях действа като лимитър, ако ги настъпиш от master volume близко до точката им на изкривяване се усеща как лимитърът се включва и буквално ти "изяжда" атаката на микрофона/китарата/кийборда ... малко е странно в началото като чувство, но по-добре това, отколкото изгорели озвучителни тела.

Засега е това, ще видим за в бъдеще какво ни очаква ... :) 

  • 4 weeks later...
Отговорено

Тенкю, засега имам стандартни XLR-и от 5 и 12 метра на страна, според зависи от участието, но ще проуча дали може да се направи подобрение по въпроса. 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.