Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Отговорено (Редактирано)
Преди 2 часа, dedo pop написа:

Изпит по цигулка. Миналия петък. Роялът е на три месеца, но не е акордиран нито веднъж, защото е даден временно на музикалната академия (не става дума за България) от производителя. Спаднал, но поне равномерно. .....................

Айде и аз с подобна история... :P (съжалявам за спама, може CyberGene да го затрие после)

Концерт на клавирно дуо. Миналия век. :greenball: По-точно - по времето, когато все още съществуваше Концертна дирекция "Музика" ('80-те). Имаше през тези далечни соц-години т.нар. 'образователни концерти', където одобрени състави и солови изпълнители обикаляха страната и правеха концерти навсякъде - от училищата до разни зали в читалища и "културни домове". С жена ми (по онова време все още гаджета) бяхме клавирно дуо и имахме доста разнообразен репертоар както за 4 ръце, така и за 2 пиана...където каквото има в наличност. Тръгваме един ден с колата за концерт към едно градско читалище с малка зала и пиано, на стотина километра и понеже вече бях облякъл костюма, реших баща ми, който също беше музикант, да ни бъде шофьор, че да не си мачкам концертната визия докато карам. Пристигаме там 3-4 часа преди концерта, влизам аз в заличката да опитам пианото....отварям капака (който май не беше отварян от доста години), праскам един разложен до-мажорен акорд в първа и малка октава и....о, ужас - чувам разложен си-мажорен акорд. :blink: Разцъквам из другите октави - същата работа...пианото паднало абсолютно равномерно с половин тон на всеки клавиш. Влиза в това време жена ми да се разсвирва и ме гледа, а аз седя като ударен с мокър парцал.:greenangel: Пита ме - какво става, добре ли си....а аз безмълвно само й изсвирвам един псевдо до-мажор, след което тя автоматически придоби моя изглед, защото по случайност и двамата сме абсолютисти. Свирили сме на какви ли не пиана и рояли - с неработещи клавиши...с пеещи струни...абе на всичко сме свирили, но в такова сложно положение като това не бяхме попадали. Който е абсолютист знае прекрасно, че когато ръката натисне 'до' - слухът очаква да чуе до и нищо друго, та колкото е хубаво да ползваш екстрите на абсолютизма, толкова е и обвързващо при подобни ситуации. Опитахме се да "посвирим" - какво ти свирене, на всеки такт, някой от нас бърка, спира - абсурд за какъвто и да е концерт. И тук се намеси съдбата - баща ми, освен диригентството беше и акордьор и винаги мъкнеше в колата по няколко куфарчета с акордьорски приспособления. Да, ама оставаха 3 часа до концерта, а пиано се акордира за много повече време. Извади екстрено баща ми ключовете и останалите джунджурии с думите "Само дано му държат вирбелите, че ако пак пада, няма спасение" и започна като на състезание - а то не са и само 88 струни, а знаете колко...няколко октави с по 2, високите с по 3. Ако щете вярвайте, половин час преди концерта, макар и грубо, вече го беше върнал с половин тон където трябва, а публиката започва да пристига. Нито се разсвирихме, нито опитахме клавиатурата, изкарахме концерта със свити сърца, мислейки си през цялото време дали докато си свирим всичко няма да тръгне пак надолу, но вирбелите излязоха читави и задържаха строй. Та така с този злополучен концерт и никой не разбра нищо от премеждията ни преди него. :)

А относно въпроса от 2012-та в поста на CyberGene дали абсолютистите могат да чуят тия 8 херца - вероятно да, нямам представа по онова време ('80-те) дали съм чувал такива малки разлики, които всъщност хич не са малки, но след като започнах със студиото и минаха години тренировки на слуха, някъде преди 6-7 години се тествах колко е най-малката височинна разлика, която хващам. Имаше един сайт, където те тестват с нарастваща трудност и постоянно намаляващ толеранс на херците. Тогава изкарах резултат "стабилна чуваемост" от 0.5 Hz в тестовия диапазон на 500 Hz, който те ползват...даже още си пазя някъде скрийншотовете, ако реша някой ден пак да се тествам, че да има с какво да сравнявам. Сайтът беше хубав (трябва да видя кой беше и дали го има все още), защото не го кара на принципа 50/50 я познаеш, я не, а чакаше няколко верни последователни отговора, за да се увери, че наистина го чуваш. Но тази разлика от 0.5 херца не се дължи само на абсолютния ми слух, а най-вече на работата в студиото, където съм принуден понякога да напрягам сетивата си с цел да чуя нещо много микроскопично, та всичко е до тренировки и време за натрупване на уменията.

Сори още веднъж за километричния пост, но просто пиша много бързо. :D И обещавам да видя кой беше тоя сайт - ако е жив все още, мисля, че и на вас ще ви е интересно да се пробвате, а и аз също ще повторя след толкова години.

Редактирано от yamaha
Отговорено

Намерих шотовете - сайтът се е казвал tonometric.com. Потърсих го, не го намерих, но след малко установих, че са му сменили името - ето новото местоназначение. Проблемът е, че за да тръгне теста иска Adobe flash, който вече не се поддържа от браузерите, но ще кача после някаква добавка, за да си сверя пак слуха. Спомням си, че тогава до към 1-2 херца нямах никакъв проблем да ми работи телевизора до мен и да ме разсейват всякакви други странични неща, но стигнеш ли до 1 херц вече се иска доста да се напрегнеш, около теб да е тихо, понеже 1 херц си е 1 херц, а като гледам първия си скрийншот, значи по време на някой от тестовете даже съм стигал до 0.09 херца, но явно епизодично, защото при следващия пример съм сгрешавал и пак ме е връщал на предишното ниво. ;)

 

tonometric 1.jpg

tonometric 2.jpg

Отговорено

@yamaha, доста интересна история, благодаря. Каква музика свирехте тогава, класическа ли? Кои сте вие (дуото), ако не е тайна? 😀 Може да съм ви чувал. 
 

Иначе аз много искам да имам абсолютен слух. Имам горе-долу приемлив относителен и доста добър функционален (чувам хармония и сложни акорди), но ми е доста трудно да чуя някакво соло и да го повторя, ако в тоя момент не знам хармонията… което ми е пречило доста в свиренето с банда. От друга страна транспонирането ми е песен, както и мисленето в относителни степени, прилагане на ладове спрямо акорди и т.н., особено когато свирех джаз. Като слушам за проблемите с разстроените инструменти и се радвам, че нямам чак толкова абсолютен слух 😀

Отговорено

За свиренето в банда, особено ако е джем, винаги гледам ръцете на бас китариста. Знам основните прагове кои тонове са и знам приблизително накъде ще завие ... ако ударя фълшив тон гордо казвам, че е free jazz и айде много здраве ... :greenball:

Отговорено

Преди десетина години ходих до Казаллък при лютиер за ремонт на китара. Тогава синът ми който свири на катара, също се беше запалил на темата 440HZ - 432HZ.
Четох доста странни неща по темата които няма коментирам. Попитах лютиеара за неговото мнение по въпроса.
Това което ми отговори , ми се струва най реалистично. Свалянето на строя с няколко херца се е изпоплзвало в някои държави с висока влажност на климата най вече в някои латино американски държави.
На времето при изработка на струнните инструменти за лепене на дървесината са се използвали естествени натурални лепила като туткал например. От високата влажност е имало случай по време концерт
 някои инструменти да се разлепят. Затова са решили да свалят строя с няколко херца което води до по слабо усилие на струните върху лепените части на инструмента. В последствие това се е разпространило.

Отговорено
On 1/26/2023 at 10:03 PM, yamaha said:

относно въпроса от 2012-та в поста на CyberGene дали абсолютистите могат да чуят тия 8 херца

Само да уточня, че аз не съм се чудил това дали някой може да чуе разлика между два тона с 8 херца разлика — според мен всеки немузикален инвалид ще чуе разликата между два последователни тона с честоти съответно 440 и 432 херца (почти четвърт тон, достатъчно голям интервал да се чуе), а дали ще обърне внимание на позната песен, ако я чуе изсвирена в настройка по 432 херца, без да знае за това и да успее да се усети, че е по-ниско от обичайното, като изрично съм изключил точно музикантите с абсолютен слух, за които е ясно, че го чуват. Останалите могат да не разберат, че нещо е в различна от обичайната тоналност сигурно до много по-големи интервали 😀

П.П. Според сметките ми, 1/3 от полутона е съотношение равно на корен 36-ти от 2, което за ла = 440 херца дава 431.6 херца или спокойно можем да кажем, че настройката от 432 херца е с 1/3 полутон (или 1/6 тон) по-ниско от нормалното. Минимална разлика, за която се басирам, че няма как да е чуваема без пряко сравнение дори за хора с абсолютен слух, освен може би много чувствителните.

Само да уточня, че е добре известно, че струните на пианото имат инхармоничност, т.е. високите хармоници са малко по-високи от математически целите съотношения, което изисква пианото са се настройва по слух или със специален софтуер, а не с хроматичен тунер по математическите стойности на равномерно-темперирания строй, което означава, че често пианата, особено тези с по-къси струни (например вертикалните) имат разпънат строй, в ниските и високите, който не съвпада с този на други инструменти или дори две пиана със себе си, но това е част от тембъра му и малко абсолютисти се оплакват. Аз знам от акордьор само за един случай, в който някакъв е поискал пианото му да е настроено с хроматичен тунер и съответно е звучало отвратително в акорди, но той си го е харесвал. 

Отговорено
Преди 3 часа, CyberGene написа:

Само да уточня, че аз не съм се чудил това дали някой може да чуе разлика между два тона с 8 херца разлика...а дали ще обърне внимание на позната песен, ако я чуе изсвирена в настройка по 432 херца, без да знае за това и да успее да се усети, че е по-ниско от обичайното, като изрично съм изключил точно музикантите с абсолютен слух, за които е ясно, че го чуват.

 

Да, това е ясно - аз и затова бях написал "въпроса в поста на CyberGene", понеже самият въпрос го задава друг човек. При А/Б сравнение в този диапазон, 8 херца е огромна разлика и почти всеки практикуващ музикант би я забелязал веднага...въпреки, че през годините съм се убедил, че има немалко хора без слухов опит и нямащи връзка с музикалната дейност, които по никакъв начин не могат да хванат слухово посоката на движение на една мелодична секунда, било тя малка или дори голяма, а в първа октава това са в пъти повече от тия 8 херца. Казвам го от личен опит, защото аз съм свирил възходящите и низходящите секунди. :D

За това, дали на абсолютист ще му направи впечатление ако започне да свири на пиано настроено с 8 херца надолу, без да има предварителна база за сравнение - мога да говоря само за себе си и евентуално за жена ми, понеже познавам и нейния слух. Аз да, тя вероятно също, но ако говорим за пиано. Има различни видове абсолютен слух - за моя например аз самият нямам никаква заслуга, защото съм се родил такъв и още на 3-4 години родителите ми са се усетили, че го имам. Жена ми пък има придобит абсолютен слух от дългите години многочасово свирене на пиано, а тя наистина е свирила много - аз съм почнал на 4 години, тя малко по-късно, но тя вероятно е изсвирила 20-тина пъти повече материал от мен. :P И като казвам, че има придобит абсолютизъм, това означава, че тя без опорна точка може да чува честотите само на пианото и някои подобни по звучене инструменти, но не и на щрайх, духови и т.н. Този проблем при мен не съществува, тъй като за мен е все едно дали тонът, който чувам идва от пиано, цигулка, тромпет, клаксон на кола, крилата на комар или какъвто и да е друг резонанс от ежедневието - просто чувам честотата без значение от тембъра.

А що се отнася до това, за което спомена как високите обертонове са всъщност по-високи от там, където би трябвало да бъдат - този феномен съм го забелязвал от време на време в работата си и то не с пиана. Понякога местя някой тон на вокала точно там, където би трябвало да стои идеално и въпреки това той звучи фалшиво спрямо подложката, която сама по себе си също е закрепена идеално в тоналност. В тези случаи не се осланям на това, което виждам, а на слух го придвижвам дотам, докъдето слухово не ме дразни, въпреки, че на екрана се вижда, че не стои на правилното място. В други случаи съм разбивал звука на хармоници и също ми е правило впечатление, че някои от тях (обикновено по-високите) не са там, където би трябвало да бъдат. От любопитство съм си правил експерименти да ги местя на "правилните" им места или да ги местя на още "по-неправилни" позиции...да намалявам или увеличавам силата на всеки хармоник...или пък направо да трия един по един всеки хармоник и после да го връщам, за да чуя как това ще се отрази на тембъра...ей с такива щуротии понякога си запълвам свободното време. :)

П.П. Не съм сигурен, че водим тези дълги дискусии на правилното място, но съм спокоен, понеже имаш опцията да преместиш постовете в някоя по-подходяща тема. ;)

  • 2 weeks later...
Отговорено
На 27.01.2023 г. at 1:33, yamaha написа:

Проблемът е, че за да тръгне теста иска Adobe flash, който вече не се поддържа от браузерите, но ще кача после някаква добавка, за да си сверя пак слуха.

Само да добавя, че намерих флаш добавка за FF и който е със същия браузър и иска да се тества, вече спокойно може да го направи. Аз се тествах отново и изкарах сходен резултат...вярно, с 0.1 херц по-зле от предишния път, но за тест в 4 сутринта - толкова. :)

 

tonometric 1a.jpg

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.