Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Публикувано

Здравейте колеги,🤩

имам спешна нужда от съвет как да направим видео запис с добро качество на звука на поп певица и пианистка за

участие на конкурса Jugend musiziert в Германия.

Конкурсът поначало е за класика и организаторите поне засега не са дали ясни указания за поп-пеенето какви точно техники са разрешени.

Допускам, че изобщо не си нямат на представа на какъв огън се печем ние, учителите на децата. 

 

Цитирам какво са обявили като условия

‘‘  ...Видеозаписът трябва да бъде направен с фиксирана камера.

Не се допускат:

1. Промяна на позицията или перспективата на камерата

2.  панорамиране или мащабиране.

3. последваща обработка с реверберация или ефекти.

 

Разрешени са:

Външни микрофони

Те трябва да са разположени подходящо за добро качество на звука. ‘‘

Препоръчва се да се погрижим за максимално добро качество на звука. Видеокартината била второстепенна по важност. Можело и заснето с хенди да бъде.

******************

Оборудването ни:

Инструменти

Роял, акустично пиано, стейджпиано.

Роялът е в помещение с мокет и няма никаква акустика там.

Пианата са в помещение с ламинат, там има повече акустика, затова смятам че там Вокалът ще звучи по-добре щом няма да има усилвател.

Защото не ми е ясно дали е позволено, а дори и да е, не знам как да се постигне добро качество на звука.

Микрофони

RØDE NT1 кондензаторен микрофон, тип бъбрек

Shure динамичен

Още два кондензаторни друга марка.

Мишпулт Ямаха (малък) с две тонколони, не особено добър и малко шумен, но може да заемем по-добър.

Audiointerface /RØDE AI-1 USB-  само един вход, само за микрофона на певицата, но може да потърся друг интерфейс

DAW - Garage Band

iMovie за видеообработка, която по принцип не е позволена, но начало или край ще трбва да отрежем.

Видеокамера

засега само Айфон или айпад, но може да наемем сносна видеокамера.

******************

Седя и си блъскам главата как да организирам всичко.🤫

Ако заснема с айфона пианото без усилвател, а гласа усилен през уредбата, се притеснявам, че нарушавам правилата да няма ривърб и ефекти.

Ако махна ехото, ще звучи много сухо. Освен това самото качество на звука хич не е добро, когато записваш с айфон вокал, идващ от тонколоната.

От друга страна поп пеене без усилване е пълна глупост.

Има и друг проблем...

Ако заснемем певицата и пианистката с айфона, без никакви други екстри, се чудя как да изпълним условието да се виждат ръцете и лицата и на двете. 

Стейджпианото май е единствената опция - ще се виждат ръцете на пианистката. Не точно пръстите, но ръцете, както когато е на живо. Там не всеки от журито има поглед върху пръстите на пианиста. Освен това тя е само съпровод , не е соло-пиано. Певицата е за оценяване като солист, към нея са насочени погледите и очакванията. Вокалът трябва да бъде максимално добре записан.

Как да постигнем най-добро качество на звука в тази ситуация?  

Съжалявам, ако не се изказвам ясно, но в главата ми е точно хаос и от няколко дни не мога да намеря решение на проблема.

Приемам всякакви идеи и съвети.

 

 

Отговорено

Аз бих опитал нещо такова:

  1. Записваш видеото на iPhone/iPad, което се справя по-добре. Моите са модели от 2017-та и правят повече от прилично видео. За да се вижда всичко... трябва да измислите вариант. :)
  2. Намираш интерфейс с 4 микрофонни входа и оттам записваш пианото с 2-та кондензера и вокала с Rode и/или Shure в GarageBand, където можеш да си нагласиш като нива траковете, без ефекти и допълнителна обработка.
  3. Смесваш двете в iMovie без да ппаш много.

Явно изричните изисквания да няма ефекти/обработка и т.н. е с цел да чуят максимално добре акапелно как се справя певицата. Не мисля че горния вариант нарушава въпросните изисквания, но знае ли човек... :)

Отговорено

На всяка цена интерфейс с достатъчно брой входове, тази Ямаха гарантирано ще шуми и няма да са добри резултатите, както спомена колегата горе. Направо я изключи от уравнението. ;)

Отговорено (Редактирано)

Бих препоръчал нещо подобно на това, което препоръча Baby Thomas:

- 2 микрофона на пианото (високи-ниски струни) или в краен случай само един някъде по средата.

- Rode или Shure за певицата (който й пасва повече и в зависимост дали иска да държи микрофона или да пее от стойка).

- Интерфейс с повече от 1 микрофонен вход, освен ако не решите да ползвате стейдж пианото (тогава и линеен ще свърши работа, но ще е моно ако е само 1). Друг вариант е с миксера да се направи предварителен баланс, но пък като казваш, че шуми...

- Някоя от двете i-машинки ще свърши работа за видеото - на стойка, неподвижно...и така, че най-вече да се вижда лицето на певицата (ръцете на пианистката не са толкова важни).

- Правите няколко записа и избирате най-добрия като цяло (фийлинг, най-малко грешки и фалшивини и т.н.)

- После с видеоредактора махаш айфонското аудио и наслагваш другия запис. Постарай се да ги синхронизираш идеално като се водиш от лицето/устата на певицата, което така или иначе ще се вижда добре. Ако има интро на пианото, то също може да ти помогне при синхронизацията, преди още да си изтрил айфонското аудио - увеличи до максимум графиката на двата аудиоканала, синхронизирай началата им (дори може да ги пуснеш да звучат заедно и ако няма флейнджър, значи е ОК) и чак след това изтрий старото аудио.

Не усилвай много колоната, нека да е само като монитор за певицата, а ако може да мине и без нея - още по-добре. И не слагай никакви ефекти, нищо че звучи сухо - това си е изискване на всеки онлайн конкурс. С видеореактора ще изрежеш само излишното в началото и края, което не е проблем за онлайн конкурсите - аз дори правя бърз fade на картината в началото и края за завършеност на клипа и досега не са се заяждали никъде. Успех! :)

Редактирано от yamaha
Отговорено (Редактирано)

Освен това аз бих те посъветвал да записваш от line out-а на стейдж пианото, ако нямаш опит с озвучаване на роял/пиано, не е лесно да се разположат микрофоните за оптимален звук, а и е възможно да се сблъскаш с дефазиране, ако микрофоните за пианото са повече от един.

Редактирано от Koobenot
Отговорено

Страхотни сте! 😍💐

Благодаря на всеки един от вас, за отделеното време, бързия отзив и компетентните съвети. 🙏🙏🙏

Много ми помогнахте.

Певиците всъщност са две, всяка поотделно. Едната се съпровожда сама на пиано, другата има пианистка за съпровод.

На едната певица бащата е хоби-музикант и има разни техники, така че може да намерим и повече оборудване.

Не ми беше много ясно, дали можем да ползваме DAW заради забраната за ефекти, но след като писахте ми стана ясно какво да направим, ще преведа съветите и ще пиша на бащата, за да почваме с организацията.

Имам две чуденки още:

1. Стаята с ламинат дали няма да бъде много ехтяща? Другата е с мокет и акустични пана на тавана, който е скосен и не ми харесва като вид, като главен проблем е, че свирещият на рояла не чува певеца. За певицата, която сама се съпровожда, може да е ок, но другите две ще е трудно да координираме.

2. Ако ползваме стейджпианото и го пуснем към DAW, после трябват монитори за двете, и няма ли да има Latenz? Предполагам, че това зависи от хадруера и DAW. Ще трябва тук да питам отново родителя, дали има бърз Лаптоп и DAW с него. Моят iMAC е доста бавен напоследък, притеснявам се да не би да блокира когато не трябва, защото имаме по около 20 минути програма (по 5 песни с модерация).

Цитат

Всички произведения трябва да бъдат записани изцяло, без редакция и съкращения; цялата програма на прослушването трябва да бъде записана * изцяло * 😳 наведнъж. Пренастройването, смяната на инструмента и други подобни неща остават видими във видеото. Така би било и при прослушване на живо.
 

Тези неща ще се покажат и при репетицията преди записа, но ми се иска да бъда по-добре подготвена, защото стресът и без това е голям, трябва да пътувам 30 км екстра до сградата, да местим мебели, нагласяме светлини и т.н. Ще отделя цяла събота или неделя ден за това, времето не ми е проблем, но понякога нещата се провалят заради дреболии.

Отговорено
Преди 3 часа, Franky написа:

1. Стаята с ламинат дали няма да бъде много ехтяща? Другата е с мокет и акустични пана на тавана, който е скосен и не ми харесва като вид, като главен проблем е, че свирещият на рояла не чува певеца. За певицата, която сама се съпровожда, може да е ок, но другите две ще е трудно да координираме.

На двете помещения сами може да им прецените акустиката и да изберете по-подходящата - застанете на мястото, където ще са изпълнителите и щракнете с пръсти няколко пъти (или плеснете с ръце). Заслушайте се в отраженията на звука или с др. думи какъв 'ек' има съответното помещение. Което от двете има повече поглъщане с по-малко отражения и звучи по-меко, изберете него. Разбира се ако по-важното е този на рояла да чува певицата, тогава ползвайте другото помещение без значение от акустиката. По принцип журитата на онлайн конкурсите взимат предвид невъзможността винаги да се ползва подходящо акустически обработено помещение и игнорират нещата, които не зависят от вас, но пък за вас ще ви е по-кофти, когато има ехтене, така че просто изберете по-малкия компромис.

Отговорено
Преди 1 час, yamaha написа:

На двете помещения сами може да им прецените акустиката и да изберете по-подходящата - застанете на мястото, където ще са изпълнителите и щракнете с пръсти няколко пъти (или плеснете с ръце). Заслушайте се в отраженията на звука или с др. думи какъв 'ек' има съответното помещение. Което от двете има повече поглъщане с по-малко отражения и звучи по-меко, изберете него. Разбира се ако по-важното е този на рояла да чува певицата, тогава ползвайте другото помещение без значение от акустиката. По принцип журитата на онлайн конкурсите взимат предвид невъзможността винаги да се ползва подходящо акустически обработено помещение и игнорират нещата, които не зависят от вас, но пък за вас ще ви е по-кофти, когато има ехтене, така че просто изберете по-малкия компромис.

Много, много благодаря! Така и ще направим.

В момента и двете певици се записват у дома си с обикновени айфони и звукът не е добър, което действа доста демотивиращо.

Изобщо не знам дали няма да се откажат. Очаквам го даже. Но не виждам никакъв проблем. Не е нужно да си причиняват излишен стрес, въпреки че са се записали.  И без тоя конкурс, пак могат да представят наученото пред публиката. Подготовката никога не е напразна.

Досега организаторите даже не са обявили дали ще е лайф или онлайн.

Регионалният тур на 21 януари отпадна заради короната и пратиха на ниво провинция.

Което означава едно огромно количество записи за оценяване. Вероятно пет пъти повече от обикновено. При толкова много видеа, не знам какво ще бъде оценяването, какви точно критерии ще са важни. Никак не смятам за възможно, конкурсът на ниво провинция да се състои лайф. Подготвям певиците  за варианта "участие с видео" и ако не станат добре записите, ще откажем.

Въпреки всичко това, смятам че вашите съвети  са ми много от полза, защото и без конкурси е хубаво да се правят видео-записи с добро качество.

Имам познания по работа с DAW, правила съм и обработка на Видео, като екстрахирам аудиото и го подобря в Garage Band, после в iMovie прибавям подобреното аудио. Стана доста добре, но не беше за конкурс, за един дребен проект беше, по време на първия локдаун. И го нямаше стреса 20 минути без прекъсване да се пее без грешка или с малко грешки.

Още веднъж много благодаря за помощта и отделеното време!💐

Ще пиша отново, когато има развитие по проекта.

 

 

Отговорено
Quote

Имам две чуденки още: ...

1. Ако дори в стаята с мокета отраженията преобладават, намерете още един динамичен микрофон и записвайте певиците само с такива. Дигиталното пиано директно в DAW. Обикновено динамичните "ловят" звукоизточника точно пред микрофона, докато с кондензаторните спектъра е по-широк и ако помещението е някаква "дрънчаща баня", няма оправяне после в микса, трябва да се правят различни врътки, та да се превърне дефекта в ефект, което не винаги се получава. Да не говорим, че ще има и "bleed" (ще хваща други звукоизточници, като например гласът на другата певица, ударът на пръстите върху пианото и т.н.). Ако имате възможност, направете така, че всички да слушат от слушалки, мониторите ще вкарват още странични звуци в записите.

2. Това колко ще е латенцията зависи от качеството на интерфейса + качеството на драйверите писани за конкретния OS. Доколкото съм чувал от колеги, при Apple нещата са стабилни, и всичко като латенция в диапазона 2-8 ms е допустимо, на мен 10 ми идват малко в повече, ама пак се ядва ... Тествайте и експериментирайте.

Обработката в DAW, както споменаха колегите, трябва да е минимална и трябва да е свързана само с отсраняване на разни артефакти и шумове. Аз дори бих ги оставил за достоверност или бих ги подтиснал просто, за да се види, че няма измама.

Не бързайте, ако имате достатъчно време и се подгответе добре. Ако трябва вървете и през седмицата във въпросната зала, уредете да ви отворят и т.н. Пробвайте варианти, ако трябва си водете записки, сценарий, TO DO list и т.н. На всеки участващ в проекта трябва да му е ясно от край до край какво ще се случва, откъде ще слуша, какво ще слуша, за да няма изненади и разочарования. Тези онлайн конкурси са деликатна работа и в деня на записа една глупава грешка от недовиждане може да съсипе нещата - я забравен rec бутон, я някой кабел изваден и какво ли още не ... Щом на времето имаше такива lost tracks в лайв албумите на Стив Вай, поради технически проблеми, че са го презаписвали пак, какво ни остава на нас простосмъртните хора?

Стискаме палци и успех! :) 

Отговорено

Много благодаря за професионалните разяснения. Аз съм самоук експериментатор в тази област и ползвам от 20 години разни DAW за продукция на караокета от миди файлове. Учебни мп3 файлове за подготовка на децата и юношите у дома. Преди нямаше всичко в тубата, правех всичко на ръка. Напоследък всички пеят с разни ап или спотифай. Най-много ползвам микрофона Роде(конденз) с аудиоинтерфейса като се упражнявам сама у дома - за контрол. Досега не съм го ползвала за друго, но знам, че улавя всеки и най-малък шум.

Имаме поне 3 динамични микрофона, можем да ги ползваме тях. Точно този "bleed"ефект  ме притесняваше, не знаех че се нарича така, но знам за какво става дума. Идеята със слушалките е добра, само че трябва да питам организаторите дали е позволено. Освен това самите изпълнители не са свикнали на такива усещания и вероятно ще им причини стрес. Ще трябва да се пробват помещенията първо и тогава ще преценим.

Няма проблем да пробвам помещенията през седмицата. Аз работя там, това е музикална школа, която е оборудвана най-вече за обучение на класичкси инструменти. Когато мога, ще отида по-рано на работа и ще пробвам на воля. Обезателно ще си водя записки и ще направя план кой какво ще прави. Аз много обичам да правя такива планове, защото често забравям, учениците също... Затова ще направя първо хубав план, а после ще действаме според ситуацията.

Конкурсът е от 9 до 13 април. Вероятно ще трябва да качим видео/файловете до края на март. Два месеца не са малко време, но ако не задвижа нещата отсега, ще има голям стрес за тях. Всички те имат и много да учат в гимназията - домашни, проекти, изпити. Като се стегне диафрагмата от стрес и съвсем нищо няма да стане, затова ще действам още февруари, до към края да сме готови. Ще трябва да търсим и интерфейс четворка на заем, но се надявам бащата на едната певица да има такъв, защото моят е единичен, той е само за домашна употреба.

Каквото можем, ще направим, а дали ще е добре - божа работа. За мен е интересно да изляза от рутината и да науча нещо ново, само не искам да натоварвам ученичките, защото си имат достатъчно стрес в училище. 

Сърдечно благодаря за отделеното време, много ми помагате с тези съвети. 🙏💐🙏

Отговорено

Това със слушалките не знам до колко е постижимо, честно казано, защото виждам, че повечето четири-канални интерфейси разполагат само с 2 изхода за слушалки, така че там можете да ударите на камък. Рабира се, има многоканални слушалкови усилватели, които е възможно да ви размножат сигнала, но това е още една променлива в уравнението.

Другата идея, която ми дойде наум е в случай, че не откриете 4 канален интерфейс, можете да се разминете и само с двуканален за микрофоните, а пианото, ако може да работи с MIDI сигнали под някаква форма (било то през USB или през MIDI куплунзи), може допълнително да се свърже с компютъра и да управлявате някакво VST пиано, което да свири в реално време. Само че недостатъка на този подход е, че трябва компютъра, DAW-а, и драйверите да са достатъчно стабилни, за да записват сигнала от VST-то + микрофоните, а и пианистът трябва да слуша някак. Предполагам знаете, пиано библиотеките в DAW невинаги са леки, и е възможно да се получат, гличове, забавяния, проблеми с MIDI сигналите и прочие проблеми, ако конфигурацията е нестабилна.  Аз това по-скоро бих го оставил като много краен авариен вариант, но също е постижимо.

Отговорено

Да, това е доста голям риск с DAW. Моят Мак се сбъгна от една година и е страшно муден. Garage Band постоянно застива. Опитвах се да го оправя(Мака), но не можах, а нямам близък човек, който да ми помогне.

Сега се сетих, че певицата, която сама се съпровожда, има добър познат с малко хоби-студио. Вероятно може там да направи видеото.

Смятате ли, че ще е ОК за конкурса? Понеже ще се види, че е записано в студио и може да решат, че е обработван записа.

Сигурно звукът ще е в пъти по-добре, отколкото нашите импровизации в школата.

 

Отговорено (Редактирано)

Попитайте организаторите какво може и какво не може. Обикновено малките хоби студия са бутаница - има една масичка да си изядеш баничката, една стойка за микрофон с поп филтър, стола на смесващия и тонове техника наоколо, тъй че не знам дали ще съберете целият цирк там и дали ще е комфортно за изпълнителите, да не говорим, че в такава квадратура и камера да разполагаш, си е живо мъчение. Дали звукът ще е по-добре зависи най-вече от уменията на записващия и техниката там да покрива някакъв екзистенц минимум - да не шуми, да не прекъсва и т.н. Ако е добър професионалист и има място - да, поверето му задачата със записа, но все пак помнете, че вкарвате още една един човек в проекта. На ваше място бих се опитал да се справя сам, опит си е и се придобиват умения.
Ако всичко тотатно се обърка, все ми се струва, че тоя айФон има достатъчно добра АЧХ и филтри на микрофона, все пак струва една шапка с пари. Можете просто да ползвате звука от него и толкоз, никакви допълнителни заигравки със звукозаписна техника. Погледнете този запис например - вътре сигурно звуковото налягане е над 100 dB/SPL, като слушам тези металяги как се раздават и все пак телефона успява да го запише с доста добро качество, скривайки шапката на доста боклучава и евтина техника от уж "професионалния" клас. При вас звуковото налягане ще е в пъти по-малко, така че няма ядове, най-много накрая един лимитър да сложите на мастър бъса да вдигнете общото ниво в DAW ако ви е тихо и толкоз.

Редактирано от Koobenot
Отговорено
Quote

Моят Мак се сбъгна от една година и е страшно муден. Garage Band постоянно застива. Опитвах се да го оправя(Мака), но не можах, а нямам близък човек, който да ми помогне.

Най-добре в сервиз. Може да е повреден твърд диск/SSD. Колко е стар този Mac?

Отговорено

И на мен ми е интересно. Аз съм с един 8-годишен МакБуукЕър, дето им е най-слабата серия и скоро записвах 8 канала аудио без грам проблем. Вече ако тръгнеш да смесваш и слагаш плъгини - ще клекне лесно, но за запис и прослушване на 10-15 трака не мисля че е проблем и със стар комп. Записвал съм мултитрак и с един 15-годишен мини лаптоп с Уин 7, дето по принцип едвам крета... :)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.