bennyblanco Публикувано Ноември 19, 2021 Публикувано Ноември 19, 2021 Случайно попаднах на една доста стара снимка на ФСБ, може би от началото на 80-те години на миналия век. Снимката е от легендарното за БГ студио Балкантон. На нея се виждат членовете на групата обкръжени от всякакви синтезатори като MiniMoog, Oberheim 2 Voice,EMS VCS 3, май видях някъде и OB-XA и т.н. Чудя се дали тези синтове са още по студията, или отдавна вече ги няма, някой дали знае какво се е случило с всичката тази апаратура така екзотична за БГ тогава, пък и сега? В студиото на БНР знам, че е имало и Jupiter 8 на Roland, Yamaha CS-80. Цитирай
Koobenot Отговорено Януари 26, 2022 Отговорено Януари 26, 2022 Може би някой колега от БНР може да каже, за мен един от най-впечатляващите инструменти, които съм виждал ФСБ да ползват е Yamaha CP-80 (или както я наричат още Grand Electric), обикновено Коцето Цеков свири на нея и на времето очевидно са я размъквали и по концерти. Дори бях леко разочарован, на последните концерти, че не я ползваха в аранжиментите (семплите разбира се, вече работят доколкото си спомням с VST, Yamaha CP-5 и други по-съвременни инструменти), но да ... Интересно наистина какво ли се случва с тази техника. Цитирай
CyberGene Отговорено Февруари 5, 2022 Отговорено Февруари 5, 2022 Yamaha CP80 е просто нещо като пиано с пикъпи, има един доста тънък и специфичен звук, странно ми е, че си се впечатлил от него, аз на много малко записи го харесвам как звучи. С него не става почти нищо, не е синтезатор с различни бленди. Просто някакъв опит да се направи по-преносимо пиано, явно от времената преди да се появят синтезаторите със семпли и стейдж-пианата. Въпреки това тежи страшно много и доста бързо е излязъл от употреба. Вече ако говорим за CS-80, това е съвсем друга работа, това е един от най-култовите полифонични аналогови синтезатори, популярен с това, че се ползва от Вангелис в саундтрака на Blade Runner с един много дълбок брас, на който филтърът се отваря от полифоничен афтъртъч. Струвал е на цената на малък апартамент за времето си и не съм много сигурен, че в България сме имали такъв, според мен се бърка с кашона CP80. 1 Цитирай
Koobenot Отговорено Февруари 5, 2022 Отговорено Февруари 5, 2022 @CyberGene Точно за Grand Electric говоря. Е, нормално само DI сигнала е тънък и неизползваем, както е неизползваем и DI китарния сигнал, ако е самостоятелен - тънък, дрънчащ, то винаги след това пиано има някакъв амп и обикновено chorus, да стане по-обемен звука. Другото, което съм виждал да му правят, е да смесват amp сигнала + микрофон, поставен над лирата. Че му е специфичен звука съм съгласен, обикновено пасва на балади, мен лично ми харесва в парчетата на Prince и Phil Collins. Сподели някой запис, в който ти е харесало това пиано. Иначе от тези на ФСБ на този лайф ми е фаворит: Цитирай
CyberGene Отговорено Февруари 7, 2022 Отговорено Февруари 7, 2022 На ФСБ слабо няма! 🤘🏻Какъвто и инструмент да са хванали, са направили чудеса с него. Иначе аз много харесвам един албум A Brazillian Love Affair на Джордж Дюк, в който го включва тук и там, има едно парче прелюдия към друго, което е само соло CP70: 1 Цитирай
Koobenot Отговорено Февруари 8, 2022 Отговорено Февруари 8, 2022 Чувал съм една градска легенда, в която George Duke искал да купи семпли на Румен Бояджиев, ама строят не позволил трансфера, звучи ми малко фантастично от дистанцията на времето ... знам ли. Цитирай
CyberGene Отговорено Февруари 8, 2022 Отговорено Февруари 8, 2022 Не че е невъзможно, но много ме съмнява Колкото и да са големи ФСБ, това е Джордж Дюк, заобиколен от най-големите звукоинженери и продуценти, някак да закъса точно за семпли на Румен Бояджиев ми се струва от типичните български фантастични изсилвания, с които се постига обратен ефект на желания 😀 1 Цитирай
Koobenot Отговорено Февруари 9, 2022 Отговорено Февруари 9, 2022 Смея да се съглася. На Формацията "Зимна къща" си остава учебник по синти-звук, поне в българският контекст, де. 1 Цитирай
Steppenwolf Отговорено Февруари 10, 2022 Отговорено Февруари 10, 2022 CS-80 в България - може... като плъгин. Тогава и аз имам един. "Зимна къща" действително е образцова композиция, като работа със синтезаторите. Говорейки за български синти звук от старо време обаче трябва също да се споменат имена като Симо Лазаров и Сергей Джоканов. 1 Цитирай
Koobenot Отговорено Февруари 11, 2022 Отговорено Февруари 11, 2022 @Steppenwolf Можеш ли да дадеш линкове към записи на Симо и Сергей, които са ти харесали? Цитирай
CyberGene Отговорено Февруари 11, 2022 Отговорено Февруари 11, 2022 Понеже „Зимна къща“ ми е много любима, наскоро питах Румен Бояджиев-син за някаква информация как е направена основната бленда, която звучи малко като окарина. Бях почти сигурен, че става дума за семплер или някакъв цифров синтезатор и бях изключително учуден, че всъщност баща му е ползвал Minimoog. Аз, понеже имам Behringer Model D, което е много успешна хардуерна реплика на Minimoog и го познавам доста добре, не можех да си обясня как е постигнал това звучене, но след малко експерименти разбрах: звукът не е нищо особено като патч – просто един осцилатор с триъгълна вълна (звучи почти като синусоиден сигнал), но особеното е така да се свири с него, че да се натискат по два клавиша едновременно с лека разлика във времето между тях. Понеже това е монофоничен синтезатор, се чува винаги по-ниският клавиш от два натиснати, но понеже има зададено портаменто се получава скок от висок звук към нисък – приплъзването на височината на тона в атаката, както и после се пускат двата клавиша пак с лека разлика във времето, но в обратен ред, за да може при отсвира да „подскочи“ височината на звука. Трябваше ми бая време да свикна на такова свирене, защото не е много интуитивно, аз съм свикнал на полифонични инструменти, където всеки натиснат клавиш се чува и ми беше трудно да натискам два клавиша и да ги държа с идеята после при отпускането да предизвикам портаменто 😀 Така че донякъде и музикалният професионализъм на ФСБ допринася за красотата на това парче, не толкова самият Minimoog, който е доста примитивен в много отношения (без да го критикувам, защото ми е любимият синтезатор!) 2 Цитирай
Koobenot Отговорено Февруари 11, 2022 Отговорено Февруари 11, 2022 Което за пореден път потвърждава тезата, че всеки инструмент е изразно средство за постигане на фантазия. Искрено ти завиждам за възможността да говориш с Румен. Аз за последно чух "Зимна къща" на живо в Арена Армеец през 2017 - беше прекрасно, макар че всичко беше семпли. За жалост нямам добър запис и ще дам линк към това, което са качили фейновете с компромисно качество. Първото парче от видеото: 2 Цитирай
CyberGene Отговорено Февруари 11, 2022 Отговорено Февруари 11, 2022 Готина версия! Осъвременена, макар че наистина ми изглежда почти изцяло секвенирана, а те само леко добавят това-онова. Иначе всички култови музиканти от оная епоха в днешно време са преминали или на уъркстейшъни от типа на Кронос/Монтаж/Фантом, или са с компютри и софтуери. Не че има лошо, но според мен онези времена, в които е трябвало да се борят с нестабилни аналогови синтезатори, които не са в строй и не са перфектни, както и истински електромеханични инструменти като Роудс, Клавинет, Хамънд и т.н. вкарваха повече топлина и човешко в музиката. Но такива са времената, пък и те са възрастни хора, не съм сигурен, че са толкова пъргави и съобразителни на сцената като едно време – да сменят бленди, ефекти и т.н. 1 Цитирай
Koobenot Отговорено Февруари 11, 2022 Отговорено Февруари 11, 2022 (Редактирано) Съгласен съм. Аз бях на първия ред и зорко надничах какъв е гиъра. На този от 2017 Румен беше с два Native Instruments контролера, от тия с многото потенциометри и дисплея, не знам дали имаше MacBook при него за VST-та. Това, което обаче ми направи впечатление е, че има на земята саунд модул с много входове, както е при синтезаторите от едно време - свързваш различни входове с patch кабели и променяш особеностите на сигнала. Освен имаше лека "измама" по времето на "Гара разделна" - Румен натискаше акорди, и някакъв арпежиатор изсвирваше мотивите вместо него. Ама ще им простим, както казваш, вече са на възраст, а изпълнителското ниво е много високо. Ето записът и на това велико парче. Редактирано Февруари 11, 2022 от Koobenot Цитирай
Steppenwolf Отговорено Февруари 11, 2022 Отговорено Февруари 11, 2022 Всъщност е относително добре известно, че в "Зимна къща" водещата бленда е реализирана с Minimoog, не веднъж е ставало дума за това. Триъгълната форма е отправната точка, защото съдържа само нечетни хармоници, затихващи по-бързо спрямо правоъгълната (амплитудата им е обратнопропорционална на квадрата на поредния номер), след което се дооформя с филтъра. Т.е. тя е изначално най-леката обертоново за инструмента. Номерът е в техниката на звукоизвличане/свирене, както Евгени отбеляза; атаката в даден инструмент е критична за разпознаването му. Архитектурата на Minimoog не позволява сложни бленди, но същевременно е може би най-легендарният синтезатор. За цената на репликата си Behringer се справиха много прилично, макар че се намират и някои обясними разлики в поведението на филтрите. В момента фирмата работи по реплика на CS-80 и бе пуснала на Фейсбук страницата си сравнителни АЧХ диаграми на филтрите с оригиналните при най-консервативни позиции. Поздравих ги, ала и вмъкнах, че бихме искали да видим (и чуем) също характеристика при високорезонансни позиции, в т.ч. какви изкривявания и фазово поведение имат филтрите тогава. Подминаха ми коментра без отговор и без like, което далеч не ме изненадва. DS-80 е много по-комплексна машина и неминуемо ще носи някакъв Behringer отпечатък. На Лазаров и Джоканов бих препоръчал винилите, издадени от Балкантон. В YouTube може да се намерят композиции на С. Джоканов, а С. Лазаров има свой канал. В албума "Български икони" присъства вокалът на Орлин Горанов. Между другото, емблематичната композиция от шапката на "Ранобудното петленце" по БНР е на С. Лазаров, с EMS Synthi 100. 1 Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.