Jump to content
Българският форум за музиканти

студио Балкантон


bennyblanco

Recommended Posts

Случайно попаднах на една доста стара снимка на ФСБ, може би от началото на 80-те години на миналия век. Снимката е от легендарното за БГ студио Балкантон. На нея се виждат членовете на групата обкръжени от всякакви синтезатори като MiniMoog, Oberheim 2 Voice,EMS VCS 3, май видях някъде и OB-XA и т.н. Чудя се дали тези синтове са още по студията, или отдавна вече ги няма, някой дали знае какво се е случило с всичката тази апаратура така екзотична за БГ тогава, пък и сега? В студиото на БНР знам, че е имало и Jupiter 8 на Roland, Yamaha CS-80.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 2 months later...

Може би някой колега от БНР може да каже, за мен един от най-впечатляващите инструменти, които съм виждал ФСБ да ползват е Yamaha CP-80 (или както я наричат още Grand Electric), обикновено Коцето Цеков свири на нея и на времето очевидно са я размъквали и по концерти. Дори бях леко разочарован, на последните концерти, че не я ползваха в аранжиментите (семплите разбира се, вече работят доколкото си спомням с VST, Yamaha CP-5 и други по-съвременни инструменти), но да ... Интересно наистина какво ли се случва с тази техника.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 2 weeks later...

Yamaha CP80 е просто нещо като пиано с пикъпи, има един доста тънък и специфичен звук, странно ми е, че си се впечатлил от него, аз на много малко записи го харесвам как звучи. С него не става почти нищо, не е синтезатор с различни бленди. Просто някакъв опит да се направи по-преносимо пиано, явно от времената преди да се появят синтезаторите със семпли и стейдж-пианата. Въпреки това тежи страшно много и доста бързо е излязъл от употреба.

Вече ако говорим за CS-80, това е съвсем друга работа, това е един от най-култовите полифонични аналогови синтезатори, популярен с това, че се ползва от Вангелис в саундтрака на Blade Runner с един много дълбок брас, на който филтърът се отваря от полифоничен афтъртъч. Струвал е на цената на малък апартамент за времето си и не съм много сигурен, че в България сме имали такъв, според мен се бърка с кашона CP80.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

@CyberGene Точно за Grand Electric говоря. Е, нормално само DI сигнала е тънък и неизползваем, както е неизползваем и DI китарния сигнал, ако е самостоятелен - тънък, дрънчащ, то винаги след това пиано има някакъв амп и обикновено chorus, да стане по-обемен звука. Другото, което съм виждал да му правят, е да смесват amp сигнала + микрофон, поставен над лирата. Че му е специфичен звука съм съгласен, обикновено пасва на балади, мен лично ми харесва в парчетата на Prince и Phil Collins. Сподели някой запис, в който ти е харесало това пиано. Иначе от тези на ФСБ на този лайф ми е фаворит:

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

На ФСБ слабо няма! 🤘🏻Какъвто и инструмент да са хванали, са направили чудеса с него.

Иначе аз много харесвам един албум A Brazillian Love Affair на Джордж Дюк, в който го включва тук и там, има едно парче прелюдия към друго, което е само соло CP70:

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Чувал съм една градска легенда, в която George Duke искал да купи семпли на Румен Бояджиев, ама строят не позволил трансфера, звучи ми малко фантастично от дистанцията на времето ... знам ли.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не че е невъзможно, но много ме съмнява :) Колкото и да са големи ФСБ, това е Джордж Дюк, заобиколен от най-големите звукоинженери и продуценти, някак да закъса точно за семпли на Румен Бояджиев ми се струва от типичните български фантастични изсилвания, с които се постига обратен ефект на желания 😀

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

CS-80 в България - може... като плъгин. Тогава и аз имам един.

"Зимна къща" действително е образцова композиция, като работа със синтезаторите. Говорейки за български синти звук от старо време обаче трябва също да се споменат имена като Симо Лазаров и Сергей Джоканов.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Понеже „Зимна къща“ ми е много любима, наскоро питах Румен Бояджиев-син за някаква информация как е направена основната бленда, която звучи малко като окарина. Бях почти сигурен, че става дума за семплер или някакъв цифров синтезатор и бях изключително учуден, че всъщност баща му е ползвал Minimoog. Аз, понеже имам Behringer Model D, което е много успешна хардуерна реплика на Minimoog и го познавам доста добре, не можех да си обясня как е постигнал това звучене, но след малко експерименти разбрах: звукът не е нищо особено като патч – просто един осцилатор с триъгълна вълна (звучи почти като синусоиден сигнал), но особеното е така да се свири с него, че да се натискат по два клавиша едновременно с лека разлика във времето между тях. Понеже това е монофоничен синтезатор, се чува винаги по-ниският клавиш от два натиснати, но понеже има зададено портаменто се получава скок от висок звук към нисък – приплъзването на височината на тона в атаката, както и после се пускат двата клавиша пак с лека разлика във времето, но в обратен ред, за да може при отсвира да „подскочи“ височината на звука. Трябваше ми бая време да свикна на такова свирене, защото не е много интуитивно, аз съм свикнал на полифонични инструменти, където всеки натиснат клавиш се чува и ми беше трудно да натискам два клавиша и да ги държа с идеята после при отпускането да предизвикам портаменто 😀 Така че донякъде и музикалният професионализъм на ФСБ допринася за красотата на това парче, не толкова самият Minimoog, който е доста примитивен в много отношения (без да го критикувам, защото ми е любимият синтезатор!)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Което за пореден път потвърждава тезата, че всеки инструмент е изразно средство за постигане на фантазия. Искрено ти завиждам за възможността да говориш с Румен. Аз за последно чух "Зимна къща" на живо в Арена Армеец през 2017 - беше прекрасно, макар че всичко беше семпли. За жалост нямам добър запис и ще дам линк към това, което са качили фейновете с компромисно качество. Първото парче от видеото:

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Готина версия! Осъвременена, макар че наистина ми изглежда почти изцяло секвенирана, а те само леко добавят това-онова. Иначе всички култови музиканти от оная епоха в днешно време са преминали или на уъркстейшъни от типа на Кронос/Монтаж/Фантом, или са с компютри и софтуери. Не че има лошо, но според мен онези времена, в които е трябвало да се борят с нестабилни аналогови синтезатори, които не са в строй и не са перфектни, както и истински електромеханични инструменти като Роудс, Клавинет, Хамънд и т.н. вкарваха повече топлина и човешко в музиката. Но такива са времената, пък и те са възрастни хора, не съм сигурен, че са толкова пъргави и съобразителни на сцената като едно време – да сменят бленди, ефекти и т.н. :) 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Съгласен съм. Аз бях на първия ред и зорко надничах какъв е гиъра. На този от 2017 Румен беше с два Native Instruments контролера, от тия с многото потенциометри и дисплея, не знам дали имаше MacBook при него за VST-та. Това, което обаче ми направи впечатление е, че има на земята саунд модул с много входове, както е при синтезаторите от едно време - свързваш различни входове с patch кабели и променяш особеностите на сигнала. Освен имаше лека "измама" по времето на "Гара разделна" -  Румен натискаше акорди, и някакъв арпежиатор изсвирваше мотивите вместо него. Ама ще им простим, както казваш, вече са на възраст, а изпълнителското ниво е много високо. Ето записът и на това велико парче.

 

Редактирано от Koobenot
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Всъщност е относително добре известно, че в "Зимна къща" водещата бленда е реализирана с Minimoog, не веднъж е ставало дума за това. :) Триъгълната форма е отправната точка, защото съдържа само нечетни хармоници, затихващи по-бързо спрямо правоъгълната (амплитудата им е обратнопропорционална на квадрата на поредния номер), след което се дооформя с филтъра. Т.е. тя е изначално най-леката обертоново за инструмента. Номерът е в техниката на звукоизвличане/свирене, както Евгени отбеляза; атаката в даден инструмент е критична за разпознаването му. Архитектурата на Minimoog не позволява сложни бленди, но същевременно е може би най-легендарният синтезатор. За цената на репликата си Behringer се справиха много прилично, макар че се намират и някои обясними разлики в поведението на филтрите. В момента фирмата работи по реплика на CS-80 и бе пуснала на Фейсбук страницата си сравнителни АЧХ диаграми на филтрите с оригиналните при най-консервативни позиции. Поздравих ги, ала и вмъкнах, че бихме искали да видим (и чуем) също характеристика при високорезонансни позиции, в т.ч. какви изкривявания и фазово поведение имат филтрите тогава. Подминаха ми коментра без отговор и без like, което далеч не ме изненадва. DS-80 е много по-комплексна машина и неминуемо ще носи някакъв Behringer отпечатък.

На Лазаров и Джоканов бих препоръчал винилите, издадени от Балкантон. В YouTube може да се намерят композиции на С. Джоканов, а С. Лазаров има свой канал. В албума "Български икони" присъства вокалът на Орлин Горанов. Между другото, емблематичната композиция от шапката на "Ранобудното петленце" по БНР е на С. Лазаров, с EMS Synthi 100.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.