yotzzo Отговорено Януари 21, 2007 Отговорено Януари 21, 2007 та понеже Vlad държи на мнението ми.Накратко-много малко говорим за колективната импровизация.Тя според мен е слабото място на повечето български музиканти-всеки свири сам за себе си.Нямам време за подробности,а литература за джаз-колкото щеш.Ще ви кажа заглавията ня 3 книги:"Джазът история,теория.практика"-Янош Гонда:"Джаз-анализи,аспекти"Андре Азриел:"My favourite things"-Веселин Николов. И трите ги има издадени на български.И в трите се споменават достатъчно неща за колективната импровизация. Другото-да не се вземаме много насериозно. Освен това както казва Симеом Щерев за да стане джаза трябва една подправка-казва се Зелен Мардигрю,ако не се лъжа Цитирай
kolio_k Отговорено Януари 21, 2007 Отговорено Януари 21, 2007 Не съм много наясно с термина колективна импровизация.Означава ли интеракция между музикантите по време на свирене(в джаз групата имам предвид) или се има нещо друго предвид,като например,че всички импровизират(солират)едновременно? Според мен първото би следвало да се подразбира и е характерна черта на всяка добра група.Колко до колективната импровизация-била е често използвана в ранните години на джаза,в днешно време също се среща ,но не е много разпространена Цитирай
CyberGene Отговорено Януари 21, 2007 Отговорено Януари 21, 2007 По времето на фрий джаза май е имало колективна импровизация, когато всички са импровизирали в един и същ момент. Но в повечето видове джаз винаги има един солиращ инструмент в даден момент, или евентуално размяна на идеи с друг такъв, а останалите играят ролята на ритъм секция, акомпанимент, спазващ хармоничната схема. Но не съм чувал често два инструмента едновременно да солират, защото винаги се получават дисонанси - освен ако Йоцо не вярва в телепатията или няма нещо друго предвид под колективна импровизация Цитирай
indy Отговорено Януари 21, 2007 Отговорено Януари 21, 2007 Колективна импровизация в смисъла на фрий джаза - чуйте например албума Evil Live на Майлз и компания от 1971. Великолепно, по мое скромно мнение. Цитирай
yotzzo Отговорено Януари 21, 2007 Отговорено Януари 21, 2007 не говоря чак за телепатияСтава въпрос в смисъла на фрий джаза,както и за останалия джаз с един солиращ инструмент.когато един инструменталист солира,другите свирят примерно контрапункт,съобразяват се с динамиката/колко примери има за обратното!/.В много случаи солиста може да промени първоначалната си идея заради нещо подсказано от друг инструмент.Може в движение да се промени даже ритмиката и хармонията,ако музикантите са достаъчно креативни и добре подготвени.имам чувството,че напоследък джаза започна все-повече да се доближава до"писаната" музика. Доколкото за термина"колективна импровизация"-не смятам,че е некоректен-много теоретици го използват. Може да не сте съгласни с мен,все пак не съм някакъв голям професионалист или теоретик. Цитирай
Vlad Отговорено Януари 21, 2007 Автор Отговорено Януари 21, 2007 Kато термин "колективната импровизация" се отнася именно към зората на джаза - към диксиленда, към музиката на биг-бендовете. Но там тя е била предварително подготвена. По-скоро бих я нарекъл аранжимент, а не импровизация в смисъла, който сега влагаме. Цитирай
yotzzo Отговорено Януари 21, 2007 Отговорено Януари 21, 2007 Не съм много наясно с термина колективна импровизация.Означава ли интеракция между музикантите по време на свирене(в джаз групата имам предвид) или се има нещо друго предвид,като например,че всички импровизират(солират)едновременно? Според мен първото би следвало да се подразбира и е характерна черта на всяка добра група.Колко до колективната импровизация-била е често използвана в ранните години на джаза,в днешно време също се среща ,но не е много разпространена Подразбира се,естествено,ама много неща звучат като солист с плейбек.За това смея да зачеквам твмата... Цитирай
Vlad Отговорено Януари 21, 2007 Автор Отговорено Януари 21, 2007 Добре, де, Йоцо, може ли да ми опишеш как точно изпозваш тази колективна импровизация с твоите групи? Оставате ли в хармоничната схема на пиесата или свирите всеки на където го отвее вятъра? Имате ли някакви знаци, чрез които си подавате кога да свърши колективната импровизация или всички през цялото време си импровизират? Как разбирате кога идва края на пиесата? Питам те, защото ти явно възраждаш в творческите си търсения една позабравена традиция и то по твой специфичен начин. Авторска музика ли свирите? Друг въпрос, който ме вълнува е изпозвате ли разписани щимове? Ако не - как не забравяте всички аранжименти? Надявам се да отговориш на всичките ми въпроси! Благодаря предварително! Влад Цитирай
Steppenwolf Отговорено Януари 21, 2007 Отговорено Януари 21, 2007 Само да отбележим за протокола, че и в джаза също може да има контрапункт. Той като норми разбира се е доста по-свободен от този на 16. век и на 18. Всъщност, голяма част от музиката в някаква степен е контрапунктуална. Т.е., да се изграждат и разглеждат гласовете и от хоризонтална гледна точка, като мелодични линии, които при засичането си във времето построяват акордите. Разглеждането само от вертикална с римските означения е малко ограничаващо. В джаза това, мисля, може да се нариче още и линеарен подход или linear approach, което съвсем естествено дори и при малко налични гласове значително може да обогати пейзажа. По случая Бил Добинс има и книга написана. Има го в списъка с курсове по Джаз Композиция към Бъркли. Даже има и избираем момент със серийните техники (додекафония), за които споменах в една подобна тема. Цитирай
kolio_k Отговорено Януари 21, 2007 Отговорено Януари 21, 2007 не говоря чак за телепатия Става въпрос в смисъла на фрий джаза,както и за останалия джаз с един солиращ инструмент.когато един инструменталист солира,другите свирят примерно контрапункт,съобразяват се с динамиката/колко примери има за обратното!/.В много случаи солиста може да промени първоначалната си идея заради нещо подсказано от друг инструмент.Може в движение да се промени даже ритмиката и хармонията,ако музикантите са достаъчно креативни и добре подготвени.имам чувството,че напоследък джаза започна все-повече да се доближава до"писаната" музика.Доколкото за термина"колективна импровизация"-не смятам,че е некоректен-много теоретици го използват. Може да не сте съгласни с мен,все пак не съм някакъв голям професионалист или теоретик. Ето,точно това имам предвид под интерактивност и именно това би трябвало да го има във всяка добра джаз формация.Радвам се ,че говорим за едно и също,макар и наричайки го с различни думи Цитирай
indy Отговорено Януари 22, 2007 Отговорено Януари 22, 2007 Един от вариантите на интерактивността - "хед аранжиментите" /от "head"/, - пичовете предварително си уговарят схемата на пиесата, кой къде/кога ще солира, върху какви прогресии и т.н. И понеже става дума за големи музиканти /примерно К. Бейси, Елингтън/, нещата кацват твърде добре, в това число и при големи оркестри. Предполагам, че удоволствието е абсолютно Освен това, в много от пиесите /например при бопа/ наред с композираните има некомпозирани /неаранжирани/ части, където момчетата си дивеят на пръв поглед както си искат. На втори поглед просто си ловят ходовете/мислите един друг и нямат проблем. Цитирай
kitaratapesho Отговорено Януари 22, 2007 Отговорено Януари 22, 2007 то темата отива вече към аранжимент и композиция, но няма лошо. много често в биг бендовете се е изпълнявал shout chorus - това е предварително разписана импровизация, която се е изпълнявала след солата и преди последната тема. също много често (повече при блус схемите) има stop chorus - това е импровизация върху схемата, но ритмичната секция или прави някакви спонтанни или предварително определени "набивки" или оставя солиста сам. относно това, което yotzzo каза - тази интерактивност между солист и акомпаниращи хич не е задължителна и е въпрос на вкус. например в хард бопа тази комуникация направо липсва - в първия период на Колтрейн или пък в албумите на Уес Монтгомъри. въпрос на вкус си е, според солиста. някои не обичат да им се "пречкат" по време на солото. това обменяне на идеи го има в бибопа и модерният мейнстрийм. Цитирай
Свилен Бас Отговорено Януари 23, 2007 Отговорено Януари 23, 2007 (Редактирано) Добре, де, Йоцо, може ли да ми опишеш как точно изпозваш тази колективна импровизация с твоите групи? Оставате ли в хармоничната схема на пиесата или свирите всеки на където го отвее вятъра? Имате ли някакви знаци, чрез които си подавате кога да свърши колективната импровизация или всички през цялото време си импровизират? Как разбирате кога идва края на пиесата?Питам те, защото ти явно възраждаш в творческите си търсения една позабравена традиция и то по твой специфичен начин. Авторска музика ли свирите? Друг въпрос, който ме вълнува е изпозвате ли разписани щимове? Ако не - как не забравяте всички аранжименти? Надявам се да отговориш на всичките ми въпроси! Благодаря предварително! Влад Тъй като предишният ми пост по темата остана доста самотен, ще отговоря аз: Оставаме в хармоничната схема на пиесата - поне така си мислим (до някъде). Нямаме знаци - дори понякога свирим на тъмно. Не импровизираме всички едновременно (по принцип) - просто се слушаме и подкрепяме, и до където стигнем. Краят на пиесата (на повечето) идва като му дойде времето - не съм се замислял и не мога да дам съществен отговор... Свирим авторска музика и щимове използваме, но когато разучаваме парче - след това не. Не забравяме пиесите защото си ги преаранжираме, а това се помни. Надявам се да съм казал нещо, а и още въпроси бих поел! Редактирано Януари 23, 2007 от ...taka li e? - a taka. Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.