Baby Thomas Публикувано Юли 14, 2016 Публикувано Юли 14, 2016 Ще пусна поредната хахава тема, но поне веселба да има... Става дума за китарна система с отделни усилватели за "чист" китарен звук и такъв с ефекти, както и управлението им с цел постигане на възможно най-голямо удобство при смяна на пресети. Подобни ригове имат светила като Steve Morse, Brian May, Andy Timmons и вероятно и много други. Заниманията ми в тази насока е продиктувана чисто и просто от любопитство и интерес към материята и няма нищо общо с необходимостта и/или лесното ѝ или евтино построяване. Спрял съм се на 4 варианта, за които съм приготвил и схеми за по-добра прегледност. Ще отчетем и основните вреди/ползи от всяка от тях в категориите: По-добър/ясен звук; По-лесно нагласяне/управление на нивата; Допълнително модифициране на наличната техника; Сложност за "сглобяване" при носене на концерт; Тегло на всички части на системата; Допълнителни главоболия за озвучителя. Основният критерий, разбира се, е по-добър звук. Доста често това е водеща сила при построяването на ригове, като често се пренебрегват всички други параметри. На схемите по-долу с червено е изобразен аудио сигнала, а със синьо - управлението чрез МИДИ (или реле-контролирани жакове). Двата кабинета могат да бъдат и един стерео такъв (212 с превключване от жаковете на входа му). За опростяване не съм включил пиезо частта, която се състои от още един ефект процесор със стерео изход към РА и отново управление чрез МИДИ. Там няма и какво толкова да се мисли, а и не се засяга "нормалната" китарна част. Първият вариант е следния: Тук имаме разделяне на китарния сигнал през МИДИ управляем А/В бокс към преамп входовете на двата усилвателя + едновременното рутиране на съответния ФХ Сенд към моно входа на ефект процесора. След това от изхода на проца се пуска стерео процеснатия сигнал (оригинален + ефект) към двете крайни стъпала на амповете. Всеки си има кабинет и микрофон. Това реално не е Dry/Wet, а някаква що-годе стандартна стерео система. Тук предимство е възможността да се използват пълноценно ефектите EQ/Compressor/Tremolo/Whammy/Wah. Звук - тук няма подобрение на звука спрямо стандартните схеми на свързване, файдата е, че всичко е стерео и има "обем" и "ширина"; Нива - мисля, че може да се постигне идеален баланс на нивата, тъй като всичко минава през проца, който има доста добри възможности; Модификации - в моя случай трябва да се добави ФХ Лууп на "чистия" усилвател, тъй като той фабрично няма такъв; Сложност - сравнително просто (то при всички варианти няма просто ); Тегло - няма какво толкова допълнително да се носи; Озвучаване - два микрофона, които могат да са си включени в системата, че озвучителя я има два, я не. Вторият вариант е: Тук имаме типичен Dry/Wet, при който след китарата сигналът се превключва към съответния амп през МИДИ управляем А/В бокс. От ФХ Лууп изхода се взема сигнал за ефект процесора, в който директният сигнал е изключен (Kill Dry On!). Така на изхода на проца има само ефекта (без "основния" сигнал), който се подава към отделно крайно стъпало и кабинет, служещи за просвирване само на ривърб/дилей/хорус/етц. Предимството е, че не се използват ФХ Лууповете (Amp 1 FX Loop Send не прекъсва веригата вътре!), но пък трябва да се включат/носят още един амп/кабинет. Тъй като това е само за ефектите може да бъде и някакво транзисторно комбо или само крайно стъпало + някаква колона. Звук - тук звукът би трябвало да бъде по-добър, тъй като основният сигнал не се "омазва" сигнала в луупове и А/Д/А конвертори; Нива - по-трудно от вариант 1, но с педалите на МИДИ контролера съм нагласил контрол над изходното ниво и количеството ефект (което при Kill Dry On е почти едно и също); Модификации - не се налагат; Сложност - определено по-висока; Тегло - допълнително мъкнене на поне едно комбо усилвателче. Ако се търси стерео за ефектите - два ; Озвучаване - по-сложно, тъй като иска още 1 или 2 майка освен "стандартните" за двата основни кабинета/говорители. Третият вариант е вариация на горния: Тук вместо да се използва Amp 1 FX Loop Send сигналът се взема от т.нар. Slave Out изход на активния амп. Като допълнителна работа се изисква добавянето на такъв изход на поне единия усилвател, което не е голяма философия, тъй като включва инсталирането на два резистора и изходен жак. Предимството е, че вече може напълно да се елиминира наличието на FX Loop и в Амп 2! При горния вариант той е изискване, за да може се пусне сигнал към проца. При желание може да се добави Slave Out и на другия амп плюс втори А/В бокс, което да позволи добавянето на ефекти и при активен Амп 1. Звук - тук звукът би трябвало да е още по-добър, тъй като могат напълно да се елиминират лууповете; Нива - като при Вариант 2; Модификации - добавяне на Slave Out; Сложност - като при Вариант 2; Тегло - като Вариант 2; Озвучаване - като Вариант 2. Четвърти вариант: Тук нещата са малко по-различни. Имаме елементарно разделяне на сигнала след китарата, както и при другите варианти. Усилвателите нямат луупове и Slave Out (последният всъщност не прецаква основния сигнал по никакъв начин), сигналът за ефект процесора се пуска от два китарни микрофона, намиращи се пред всеки кабинет/говорител. Влиза на два канала в аудио интерфейс без компютър (реално може да се използва и малък миксер), откъдето сигналът се рутира през S/PDIF към проца и ефектирания сигнал се връща по същия начин обратно в интерфейса. Там става смесването на оригиналния и ефектирания сигнал - общо 4 трака + невключените в схемата два канала от пиезо веригата. Към озвучителя се пускат само два кабела със стерео звук, включващ смесените 6 трака (чист и мръсен Dry, стерео ефектиран, стерео сигнала от пиезото). Звук - мисля, че това е варианта с възможно най-добър звук, макар че докато не се пробва не се знае точно; Нива - тук има лек недостатък при използването на аудио интерфейса (поне моя Фокусрайт) - няма как в полеви условия да се регулират перфектно нивата на чистите и ефектираните сигнали. Но с предварителни измервания и проби или използването на iPad+Auria може да се постигне добър резултат; Модификации - не се налагат; Сложност - не е идеално мързеливо, тъй като иска задължително два микрофона, но доста по-добре от варианти 2 и 3; Тегло - мъкнене на аудио интерфейс в повече + два майка с кабелите; Озвучаване - сравнително лесно, но е невъзможно озвучителят да прави каквито и да е корекции (поне според помещението). Кратко обобщение мога да направя с крилатата фраза "Хора без работа", но все пак ако някой има интерес в тази насока и особено ако има личен практически опит с тази или подобни схеми - нека сподели впечатления или поне теоретични мисли по темата. 2 Цитирай
Baby Thomas Отговорено Юли 22, 2016 Автор Отговорено Юли 22, 2016 Изпробвах някои от горните варианти, но не съм достатъчно доволен от резултатите. Директният сигнал е супер як, но повечето ефекти са ялови. Дилеят разцепва, ривърбът вероятно също (аз не използвам), хорусът бива, останалите искат серийна връзка, за да звучат добре. Та по нощите вчера измислих нова версия... Пети вариант: Това е вариация на горната, но реших да включа единия G-Major2 серийно, а другия да оставя паралелно (до момента единия беше само за пиезо изхода/акустичния саунд). За целта обаче е необходима не особено сложна матрица за превключване, за да може да се рутират и двата изхода на китарата през първия/серийния проц, а в същото време да може и да се изключва същия тоя проц напълно от пътя на сигнала. Стрелките показват какъв тип сигнал може да тече по съответния път, има и легенда с цветовете отстрани. Вече съм включил и акустичната част. Този вариант позволява пълноценното използване на ефекти като тремоло, Уа, компресор, EQ, нойз гейт, питч шифтър, Уами. Вторият проц си остава основно за дилей, както и за ривърб и хорус, като изходът от тези ефекти е стерео. Няма голямо усложняване на системата (идеята е почти всичко да е затворено в рак), но трябва да се купи/изработи джаджата за превключванките... Звук - отново имаме изцяло директен сигнал китара -> амп -> кабинет, освен в 5% от времето, когато е активиран и серийно свързания проц. Предимство е обаче възможността да се използват пълноценно всички ефекти; Нива - не мисля, че ще има разлика спрямо вариант 4, превключването ще е true bypass; Модификаци - не се налагат, но трябва закупуване/изработване на превключването; Сложност - долу-горе като горе, особено ако всичко е затворено в рак; Тегло - една джаджа повече спрямо вариант 4, нищо съществено; Озвучаване - като при вариант 4. П.П. Хапче няма, ей!!! 2 Цитирай
TONY Отговорено Юли 22, 2016 Отговорено Юли 22, 2016 Има бе - валидол, за успокоение. Тази системи за какво са ти - концерт на Герена ( наскоро Куин забиха там), на нац. стадион или в новата спортна зала в Русе? Гледам повечето западни банди, които гостуват се омързалявиха. Вместо да мъкнат лампови стакове и като Ингви и СЛеяр да праскат с по много, се изхитриха и си носят по едно ракче, я с AXE FX, я с Кемперче. А Скопиънс си прожектират Стена от лампови Маршали, вместо да я направят наистина...на първият им концерт в България - 92 или 93-та бяха с незнам си колко камиона пълноо оборудване... Илюжън, всичко вече е илюжън и гонене на покемони .... и Михаля... За спомен от добрите стари времена http://www.lampovyzesilovac.cz/wp-content/uploads/2009/06/marshall_wall.jpg Цитирай
Dirk Отговорено Юли 22, 2016 Отговорено Юли 22, 2016 Само ще отворя една скоба,при работа с 2 ампа,вероятността за "граунд луп" е 100% и ако нямаш решение всичко е безмислено.Поне на мен така се случи,през периода,когато работех с отделни ампове за чист и мръсен звук.В моя случай трябваше да се изръся с повече пари за "амп селектор". 1 Цитирай
iliev.p Отговорено Юли 22, 2016 Отговорено Юли 22, 2016 Томас, кому е нужно това, кой може да си го позволи ? Цитирай
TONY Отговорено Юли 22, 2016 Отговорено Юли 22, 2016 Има кой да си го позволи, друг е въпроса има ли смисъл. Един набор, ако иска да си каже кой, има пиано бар и там свири с 4 ампа. Аз също бих могъл да свиря с 3-4 ампа едновременно. Имам си профи селектор, няма да има граунд лупове, имам и ампове. Остава въпрса с логистиката и смисъла. Логистиката не е проблем, но трябва да се плати. Има смисъл, ако има публика. При положение, че само мога да се надявам да свиря пак пред 100 души публика (отдавна не ми се е случвало) пак не виждам смисъл. Дет се вика, бих изкарал един халф стак, ако знам че 100 фена са гаранитани. Камо ли 3 -4 ампа. Като почна да събирам 500 -1000 души ще му мисля. Бейби Томас, ще си каже, пък и знам че има чувство за хумор, така че няма да се сърди. Наистина въпроса е, къде ще се ползва и пред колко публика, за да има смисъл, цялото това начинание. Цитирай
Baby Thomas Отговорено Юли 22, 2016 Автор Отговорено Юли 22, 2016 На всички е ясно, че който може да свири яко и с 15W 112 комбо ще отнесе главите на присъстващите, докато некадърния и с 47 ампа и ефекта пак ще си е некадърен. В това спор няма. Кому е нужно? Може би никому, аз още в началото писах, че заниманията по темата не са продиктувани от необходимост. Но такова ми е хобито - да пазарувам, да пробвам апаратура, да строя някакви интересни системи, пък било то и ненужни. Самообучение, интерес към новото, някакъв стремеж към прогрес... Пък кой знае, след 20-30 хил. години като стана известен и отвъд квартала може и да се появи смисъл и нужда от тоя род занимания. Засега - само за спорта. 5 Цитирай
Heartman Отговорено Юли 22, 2016 Отговорено Юли 22, 2016 Аз съм се чудил има ли начин за две глави да са включени в един кабинет.Сега ако ти харесва маршалския лампов драйв и фендерския лампов клийн (както на мен) няма камиончета с които да докараш звука на едното в другото и обратно.За мен би било най-оптимално.Доста спорт е да носиш тази голяма система всеки път на всеки лайв, особено като става дума за 20 човека в клуб.Те хората взеха да опростяват, ние усложняваме, ама за мен истинския звук си е кеф за теб самия да сложиш тея стени, камиони, процесори.Никъде няма хубаво озвучаване и хубави монитори, така че и да имам пари за AXE FX и Kemper пак ще свиря с глава и кабинет или комбо.Успех на Baby Thomas с експеримента и накрая ще се избистри оптималната идея за риг. Цитирай
TONY Отговорено Юли 22, 2016 Отговорено Юли 22, 2016 (Редактирано) Има решение - Radial headbone - с две глави свириш в един кабинет! Значи това, че едни усложняват, други опростяват, в същност е и въпрос на развитие дори погледнато само за един китарист. Първоначално искаш до си супер усложнен , после се чудиш как да опростиш.Примерно де. Вариантите могат да се менят постоянно. Но публиката вече е презадоволена и с гиър може да впечатлиш някой друг китарист, попаднал на твоя гиг. Вече почвам да предвиждам , че гостуващите музиканти, ще идват предимно с Аксета и Кемпери ( тежат 5-6 килограма) и вероятноста да чуеш звук от лампа, ще е предимно от някой местен китарист, ентусиаст. Не съм Нострапознавамус. Бейби Томас, такива интереси имам и аз, но може би вече поостарявам, не ми се мъкне излишно. А и като, гледам какво е състоянието на сцената, посещаемост, интерес и моето развитие, гледам да съм адекватен спрямо ситуациите в които свиря. Хартман, за озвучаването. Преди седмица свирихме на мотосъбор. Фронт ъф стейдж да кажем, звука бе приемлив. Но на сцената, с две групи свирих и в двата случая чувах другият китарист на късмет, по скоро не го чувах... Та озвучителите ли са небрежни, ние ли, че не свирим често на открито и не знаем как и какво да искаме от тях... Но към днешна дата съм на мнение, че по-важно е да имаш мониторен комфорт, отколкото да излезнеш с два-три ампа. Между другото бях с два Карвина, които са три канални, и общо взето са направени да дават Фендер клийн, Маршал крънч и Меса лийд в едно. Ми сега за концерт това е пре-достатъчно. Но даже и тях не ги изкарах. Първо рокерска организация - като без организация. Общата отговорност = безотговорност- един от организаторите объркал датите и се изтърсваме 4 банди, определени за два дни , в един ден. Претрупана сцена (не беше никак лоша) , отделно дъжд валя, а имаше и осигурени един Пиви Бандит и един як лампов Ориндж. Въобще не качих моите ампове на сцената, съобразно ситуацията. Отделно на рокерите не им пука с каква апаратура ще им свириш , 4 групи бяхме, не лоши. Но им бяхме за фон, хората си хапват , пийват. Трябва да ти кажа нямаше никакъм проблем, че единият амп беше транзисторно Пиви. А пък аз за първи път се включвам в Ориндж, собсвеника му ми казваше, че става макс за Ац/Дц, но аз нямах никакъв проблем да си изкарам, звук какъвто ми трябва. Трябва да може да се оправиш във всякаква ситуация. А една усложнена система, може и да ти донесе големи главоболия на сцена. Да не забравяме, че нямаме китарни техници. Редактирано Юли 22, 2016 от TONY 1 Цитирай
Jordan_J Отговорено Юли 23, 2016 Отговорено Юли 23, 2016 Аз съм се чудил има ли начин за две глави да са включени в един кабинет ... Има, да Ето такъв продукт от Никифена (Н-Аудио). Купих го скоро от него и мога да кажа, че продуктът е брутално як! Както всичко от Никифена де ... http://n-audio.net/two-amps-to-cabinet Поздрави! 2 Цитирай
Heartman Отговорено Юли 23, 2016 Отговорено Юли 23, 2016 Да и аз го намерих докато разглеждах. Мислех си не става ли във стерео режим на колоната, примерно 2x12 или 4x12 в единия вход да е едната глава,а в другия другата? Цитирай
Baby Thomas Отговорено Юли 23, 2016 Автор Отговорено Юли 23, 2016 Става, разбира се. Аз в момента така съм вързал двата ампа. ОК е, но не е максимално добре.Първо, че не свири по същия начин (само един говорител и странно голям обем с отместен "център"), второ клийн ампа ми звучи по-добре с Грийнбек, докато ампът за драйв не. Тоест по-яко е с два отделни каба с два различни говорителя (в един идеален свят, така да се каже). Също така тия превключванки между крайното стъпало и кабинета в движение не знам доколко са 100% безопасни. Има едн схема от Рандал Айкен, в която той си е написал, че не е идеално безопасно и всеки да пробва на собствена отговорност. Им доста други подобни устройства, които са за студиа и превключванията препоръчват да се правят само без сигнал в ампа (система за превключване на 4 усилвателя и 4 колони във всякакви варианти). На Рейдиъл джаджата има някакви хахави електроники, които осигуряват прекъсване на сигнала по време на превключването, забавяния и т.н., за да не се стресират изх. трафове. И се колебая дали да опитам този вариант... 1 Цитирай
TONY Отговорено Юли 23, 2016 Отговорено Юли 23, 2016 Radial Cabbone - пък е за твоя случай. С него ще можеш с един амп да свирш с два различни каб-а. Примерно на клийн канала да сложиш опънбек 2х12 с грийнбеци, а на драйв канала 4х12 с винтидж 30-ки. С Рейдиал няма да имате проблеми, но ако искате да рискувате с други неща. Ваша воля. Цитирай
Gregg Отговорено Юли 23, 2016 Отговорено Юли 23, 2016 Има еднa схема от Рандал Айкен, в която той си е написал, не не е идеално безопасно и всеки да пробва на собствена отговорност. Зависи от схемата. Има начини, по които да се направи безопасно и самата процедура не е никаква тайна. 2 Цитирай
Jordan_J Отговорено Юли 23, 2016 Отговорено Юли 23, 2016 Ето как аз съм решил този проблем за себе си. Устройството е супер-надеждно и няма никакви грижи. Сетъпът включва два ампа с разпределител към един кабинет. Превключването става с най-малката бяла кутийка, която е свързана към самия разпределител с обикновен "жак-жак" кабел. По време на превключването няма припуквания и "стрес" за усилвателя/трансформаторите. Препоръчвам горещо! Бях се насочил към подобен продукт на щатска фирма, но когато видях, че Ники го е изработил вече - не съм се колебал изобщо. 3 Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.