Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Публикувано (Редактирано)

Много се изписа из форума по въпроса за звук на живо, и така и до никакви изводи не можа да се стигне. Има хора, според които звука на живо из нашите клубове е прекрасен, но моето мнение, е, че той е ужасен, и това се дължи, както в по-малка степен на липсата на техника, така и в нежеланието на музикантите да свирят и пеят с динамика при средни нива на силатана звука, нито да се съобразяват един с друг по отношение на разумното разпределяне между отделните инструменти на този "пай", който представлява звуковия спектър, в който се изпълнява музиката.

 

В този подфорум искам да фокусираме върху звука на китарите конкретно, но същевременно обсъждайки и другите инструменти, така, че китарите да могат да влязат в цялостното звучене, а не да го препълнят.

 

Особено важно е да има на лице добре балансиран китарен звук в случаите, когато свирят две или повече китари едновременно.

 

Ще се радвам, ако и опитните китаристи във форума се включат в дискусията, помагайки със своя опит в правенето на звук. Част от тях разполагат и с китарите, за които говоря по-долу, и би било добре, ако си направят труда да запишат по 2-3 рифа с тях, за да стане ясно чуваема разликата в звука, която описвам долу, когато коментирам разликите между китарите.

 

Ето някои мои наблюдения, от които можем да обсъждаме:

 

Китарния звук започва от китарата, и тя има голямо значение за характера на тона, който ще чуем. Така можем да различим ясно звук на китара тип гибсън, тип стратокастер, телекастер, ибанец и т.н. По-долу говоря за по-восолия клас китари на фирмите. За по-евтини китари има напълно достатъчно теми, а и може и в даден момент да се направи една обща тема със звуков материал, за да се види какстоят нещата там.

 

Гибсъна(лес пол, SG, донякъде Flying V) звучи обикновено по-меко, особено на високите тонове в сола. При заглушен ритъм на ниските струни, с дисторшън или овердрайв, китарата звучи басово, и малко "мръсно". Това се дължи, освен на материалите(махагон), и на по-късата с около 2см мензура на тези китари.

Много използвана в рока, блуса и тежката музика, както и по-тежкия хеви метъл. Като примери за звучене, можете да чуете по-ранните албуми на металика, преиода от началото и средата на 90-те на Running Wild, и др.

Без дисторшън китарата има мек, но плътен и масивен тон.

 

Стратокастер китарата е по-звънлива, и звучи малко по-остро и понякога метално, с дисторшън, често леко "ръмжи" при по-агресивно свирене.

Много подходяща е за свирене например на кънтри музика, освен на останалите стилове, за които е добра. Има много бърза атака на тона.

При свирене на заглушен ритъм с дисторшън може да звучи малко по-тънко и остро, и обикновено, при този тип ритъм не е така басова и плътна както Лес Пол, и другите подобни гибсън китари. Много подходяща е за свирене с по-малко драйв, или на чисто, има много богат диапазон от украшения, които китариста може да прави с нея, като цяло звучи по-ярко, рязко, и звънливо. Това е ефект и от по-дългата и мензура, и единичните адаптери, с които е снабдена. Jimi Hendrix, Eric Clapton, и още куп известни изпълнители използват тази китара.

 

Китарите ибанец, джаксън и др.подобни имат мензурата на стратокастер, но имат по-различен звук. Моделите, които съм чувал звучат малко по-студено и метално на чисто от стратокастер и лес пол. Това, предполагам, е ефект от наличието на флойд роуз, който малко променя звученето на китарата в сравнение с фиксирания бридж, и страт-стил тремолото. Джаксън китарите звучат много добре със хай-гейн усилватели. Много хора казват, че Ибанец е универсална китара. Не съм притежавал такава, и тук оставям притежателите на добри модели на фирмата да изкажат мнение. Като звук на ибанец можете да чуете Joe Satriani, Steve Vai, Dream Theater, и още много изпълнители.

Jackson можете да чуете при някои албуми на Marty Friedman, Мегадет и др.

 

PRS са особен тип китари - дължината на мензурата им е на средата мажду лес пол и стратокастер. Нямам наблюдения върху тези китари.

 

Има и китари, които не съм споменал, може да ме допълните. По голямата част от китарите малко или много ще се доближават по звук към горепосочените китари.

 

Има значение и какви адаптери се ползват хъмбъкерите(large size humbuckers) ОБИКНОВЕНО имат по-басов и среднист звук, които лишен от високочестотния "блясък" на единичните страт-стил адаптери.

 

Единичните, от своя страна шумят повече, но имат повече блясък, и по- ясна и бърза атака на тона.

 

Има значение и магните, който се използва. Керамичните магнити често звучат по-остро, докато алнико магнитите звучат по-меко и звънливо.

 

Има множество изключения, и различни типове адаптери с различна "архитектура", но при най-разпространените адаптери нещата, които казвам са в сила.

 

 

 

След китарата идва апаратурата, с която свирим. Естествено, най-добър тон бихме изкарали от най-добрите усилватели на пазара, но те, в стандартния си вид са прекалено силни и големи за условията на нашата клубна действителност, и имат нужда от добро озвучаване за да звучат добре с други инструменти.

 

За нашите клубове, не бих препоръчал свирене с 4х12 кабинети, нито дори 2х12, понеже те са твърде силни, и надвикват често централното озвучаване, както и са много неконтролируеми по отношение на излъчваната в околното пространство звукова енергия. Проблем е и насочеността им по отношение на полезния звук(когато се слушат от страни изчезват).

 

Аз лично бих препоръчал свирене с не много усилени 1х12, или 1х10 кабинети, така, 4е звука има да не прави какафония в помещението, а да се прихваща от микрофона, и китарите всъщност да се чуват от централното, така, че да може да има по-големи възможности за честотното им коригиране. Също добър избор, според мен е качествен speaker симулатор.

 

По отношение на дисторшъна, според мен на живо трябва да се избягва свиренето с прекалено много драйв, за да не изчезне напълно динамиката на свирене, и за да не стават толкова много излишни шумове и микрофонии.

 

Когато свирят повече китари, е добре те да не използват един и същи звук, а да разпределят честотния диапазон помежду си(имашки предвид и другите инструменти) така, че ако солиращата китара в даден момент звучи по-средно, ритъм китарата да е в по-ниските и по-високите честоти, но в средите да е намалена, така, че да не застава пред солото, и да не "замърсява" звука.

 

Прекомерното увеличаване на високите честоти всъщност не прави китарите по-ясни, както много хора си мислят, а напълно ги лишава от тяхното "тяло" и ги кара да звучат като чупещи се стъкла повече, отколкото като китара.

 

Китарата обикновено се намира по-високо от баса в честотния диапазон, което означава, че тя не трябва да има прекомерно усилени ниски честоти, а също и баса не трябва да звучи много високо.

 

Също е добре китаристите(и останалите музиканти) да осъзнават, че когато певеца пее, той е водещият глас, когато има соло, то води, и водещата мелодия трябва да бъде най-отпред в микса, и да използва най-голяма част от звуковата катрина, а останалите инструменти

трябва да заемат по-малко място, и така да се каже, да направят компромис със своети присъствие в цялостната картина. В противен случай се получава една какафония от искащи да изпъкнат музиканти, от което потърпевши са всички, но в най-голяма степен певеца(защото се дере като идиот за да се опита неуспешно да се чуе), ушите на всички, и най-много заведението, понеже клиентите се местят на места, където музиката е по-слушаема, или няма музика:godbless:.

 

Обикновено солиращата китара използва по-отчетлив, агресивен тип овердрайв, и честотно е по-изразена в средните честоти, и като ниво е МАЛКО по-силна от останалите инструменти, така, че да е по-напред в микса.

 

Ритъм китарата е по-ниска, и обикновено изполва по-гладго звучаш дисторшън, така, че да звучи по-равномерно(не е правило, но по принцип е добре да не е прекалено динамичен дисторшна), ритъм китарата може да има и леко изразени висоли честоти(но без да трещи).

 

Като цяло яснотата на певеца идва от участъка около 1.5-3.5kHz, и не е добре, когато той/тя пее, там да има силно инструментално присъствие, понеже, в такъв случай всичките съгласни изчезват, и текста на песента става неразгадаем.

 

Чистата китара трябва също да звучи балансирано. Преди да си пуснете китарата, опитайте се да си представите как бихте искали да звучи чистата китара, и след това си пуснете китарата и сравнете. Казвам това, защото много хора си правят чисти звук с толкова много високи честоти, че китарата звучи като рзане на винкел с ножовка:godbless:. Нека не забравяме, че основните тонове на китарата се намират в областта на средните честоти, и основата на китарата не може да лежи във висолите честоти.

 

Трябва да вметна също, че когато звука е по-силен, човешкото ухо има склонността да чува повече високите и ниските честоти, отколкото когато звука е тих. За това, има опастност, когато се настройвате звука на тихо, когато усилите, да се окаже, че има прекалено много високи честоти(и/или ниски).

 

Също така в записаната музика над 2 килохерца, високите честоти започват да падат с около 3 до 6 децибела на октава(поправете ме, ако не съм точен в цифрите) (ако приемем 5дБ/окт: -5dB на 4kHz, -10dB на 8kHz, -15dB на 16kHz). Това означава, че ако искаме да звучим балансирано, не бива да прекаляваме с високите честоти.

 

Това е от мен за сега, ще се радвам да го обсъдим, както и да добавите вашите препоръки.

Редактирано от Evtim Djerekarov
Отговорено

Съгласен съм с изброените от Евтим неща, но за да е по пълна картината предлагам да говорим и за един външен фактор – УЗВУЧИТЕЛЪ!!!! Да речем , че правите супер чек с групата и нещата си звучат добре, но по късно вечерта с ужас забелязвате, че музиката в паузите е доста по-силна от самата група. Или групата свири някъкви рок кавъри, а в паузите текат последните хитове на Рики Мартин :godbless: . Често се стига и до противоречия относно силата, корекциите и тнт. , защото човека си пази апаратурката и не резрешава да звучиш където си пожелаеш, а където той ти каже. А кво правим когато озвучителя е същевременно и DJ? Това е най лошия вариант според мен. И тъй като ако тръгнеш да се караш става по лошо откъм звук ( усещаш как се чуваш само от кубето или вокала вече няма ефект). Предлагам скромно решение – биричка!!!! :godbless:

Най – доброто средство за борба с озвучителя (освен собствена озвучителна система) е БИРАТА! Интересно е как след почерпка от 1-2 бири се намират либсващи стойки, кабели, разклонители, микрофони и др. Така, че ......бира да се лее. :godbless:

Отговорено

Аз нямам НИКАКЪВ опит с правенето на звука на живо. А и не смятам, че музикантът трябва да се занимава с това, има си хора, дето са много навътре в тия работи, което не изключва и те да са музиканти. Евтим направо ме разби с изчерпателни оценки и преценки.

 

Аз съм останал с едно вЧепетление :)

Зависи много от помещението в което ше се изявим на живо!

Собствени резонанси, шум, реверберация и т.н.. Не съм и попадал на добре конструиран клуб досега. Чувал съм за някви Хелмхолцови резонтари-заглушители на ниски честоти (буботенето) и т.н., ама бедна ми е основата на познанието по тая област.

Само буботенето ми остава в главата.

 

Иначе ДиДжейСкреч е прав. Накрая всичко опира до това, как ше "предразположиш" човека с познанията и апаратурата, да ти УЙдисва на акъля! С древното лекарство за нерви - алькогол! :happy:

Отговорено

евала Евтиме. прекрасно написано - и вярно. имам малък опит с озвучаване, няма лъжа няма измама. мразя клубове и места, където главата те боли след концерта от буботене. просто се иска вкус и разбиране на ситуацията

Отговорено
разумното разпределяне между отделните инструменти на този "пай", който представлява звуковия спектър, в който се изпълнява музиката

мда, това трябва да се помисли от групата още преди първото участие. Да се направят аранжименти на песните и да се знае кой къде и как трябва да звучи и свири.

Този въпрос засяга предимно разпределението на ресурса на централната апаратура, тъй като е известно че в акустична среда той не стои (т.е. кубето на китарата по никакъв начин не заглушава или се бие с кубето на баса чисто акустически. Но опиташ ли се да им сложиш микрофон и да ги пуснеш в апаратура - лошо ако блендите на инструментите не са съобразени).

Отговорено

Докато ходих до магазина, помислих още по въпроса.

Мисля, че дори отделните усилватели, пуснати отделно(както даваш пример горе) могат да се заглучават един-друг въпреки, че акустически не се получава изкривяване. В случаите, когато китарата е прекалено ниска, и свири в диапазина на баса, или обратно - баса е много висок, тогава двата инструмента могат да си пречат, и единия да застава "пред" другия, и да не се чува какво свири другия инструмент, или пък да се получава уморителна за слушане какафония(тук вече трябва и аранжимент, наистина).

В случаите, когато свирят две китари, нещата стоят още по-зле.

Също така, двата усилвателя обикновено са различни, и стоят на различни места в пространството, което означава, че в определени точки на слушане, може да се получат големи различия в силата, и в честотната характеристика на двата инструмента.

 

Според мен, в централното, китарите могат леко да се разделят ляво-дясно, така че да понамалеят ефектите от припокриването им, но пък не трябва да се прекалява, за да не стане така, че аудиторията от едната страна на сцената да чува само едната китара.

 

Но каквото и да си говорим, наистона, необходимостта от разумно използване на честотния диапазон, и от качество на изпълнението остава, независимо какви магии се опитваме да правим.

Отговорено

От изброените от Евтим китари имам само 2(Фендер стратокастер и Гибсън Леспол).Записах два кратки откъса с двете китари,като се опитах да свиря подобни неща и по спецялно,по един и същи начин.

 

Записите са правени с Меса Буги Студио 22 ,микрофон Шур 545 в саунд картата и нямат абсолютно никакви корекции(в смисъл ,нива ,ефекти,компресори и тн.)Гейна(един и същ за чистия и овърдрайв канала) е между 3 и 4 и има малко ривърб от кубето

 

fender-s

 

 

gibson-s

 

 

Колкото да саунда на живо,спецялно моя си го правя на сцената и от озвучителя искам нулеви корекции на миксера и панорамите (когато свиря стерео)съответно на левия канал на 9 часа а на десния на 3 часа.След това по време на гига ,ако той (озвучителя)прецени съответно прави някакви малки корекции.

 

Но тази ситуация,която описвам засяга предимно блус джаз и фюжън тип саунд(с тях си имам предимно работа).Нямам много опит с тежък саунд на живо,а последния път в който съм свирил в рок група с 2 китари,беше някъде около 95а

 

п.п.Има доста странни моменти в свиренето ми(на семплите),защото ги правих в 11 часа за общо 5 минути,за да не ме убият съседите.Саунда също не е оптимален защото трябваше да свиря доста тихо :cheers:

  • 3 weeks later...
Отговорено

Ммммм много добре звучат китарките . сега ми стана за пореден път ясно що на китарните ефекти и процесори пише - ако искате да чуете за какво наистина става дума ползвайте Лес Пол .... но пък и Фендера си има своя прекрасен тон и не случайно доста групи камбинират фендер и гибсън като класика за свирене на две китари . А между другото Кольо ползваш ли някакъв предусилвател или пулт за микрофона с който узвучаваш кубето преди да го вкараш в компа . Цеко :lol::lol::blink:

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.