Jump to content
Българският форум за музиканти

Дискусия:Любими шредъри, вдъхновители, учители


JacksonSoloist

Recommended Posts

Гледах филма Whiplash и нещо ме човъркна да отворя тема за вдъхновението. Идеята на темата е не толкова да се казва:"Този е най-добър, най-велик и т,н", понеже има такава тема, и знаем, че няма "най-добър", а по-скоро да има практична и аналитична насоченост с леко теоретична нагласа, но не толкова. Също да даваме линкове и да обсъждаме кой какво и защо свири, любими постановки и т,н.

 

Необятността на интернет и глобализирания свят ни дава възможност да научим всичко, каквото искаме, от музикален инструмент, до език, компютри, каквото ни душа иска до много високо ниво. Знаем, че за да стане това, трябва дисциплина, правилни упражнения, анализ и много практика, и после пак МНОГО практика. Няма шорткъти. Всичко опира до съзнание, правилна постановка и техника за избягване на контузии в дългострочен план, максимално отпускане, да се свири без напрежение и много практика.

 

Всеки харесва различни стилове - от рок, метъл, класика до джаз и деткор. Реално погледнато, за да се усвои и ритъм и лийд, се изсиква страшно много време, за това някои избират едното, други, другото. Лийд свиренето е пряко зависимо от ритъма и акордите, върху които се свири. Има китаристи, които са усвоили всяка една възможна техника и механика на свирене до съвършенство и всички са започнали от ранно детство. Такъв пример е моят фаворит и основен вдъхновител и учител мога да нарека Анди Джеймс. Благодарен съм за двд-та му :greenangel: . Смея да твърдя, че съм анализирал и изучил в детайли свиренето му.

Другият голям е маестро Пол Гилбърт, от който пък Анди е черпил голяма част от свиренето си и основно String Skipping. Който е гледал двд-та му, знае за какво говоря.

 

Та това са двамата ми основни вдъхновители. Пол основно с упражненията си за alternate picking и string skipping, като цяло е и много добър учител. Докато Анди е the ultimate shredder. Освен горепосочените, тапинга му е на много високо ниво, както и всичко друго, разбира се.

Както казва Анди, идеята е научавайки дадена техника, да кажем String Skipping, след това трябва да търсиш максимално приложение. Научаваш даден лик да кажем и го изменяш, сменяш фразирането, транспонираш, сменяш тайминга и т,н. Това помага за креативност и да усвоиш на мускулна памет техниката. Истината за бързината е една - мускулна памет и време! Без време не става. Научавайки даден лик или пасаж, свириш да кажем 2,3 дни много бавно, да не кажа седмица и след това във времето напред скоростта си идва от самосебе си. Разбира се трябва да се пушваш, но да внимаваш да не свириш с теншън, което е адски трудно като достигнеш лимита си, тялото автоматично се стяга.

 

Та да почна с Пол Гилбърт. Отлична датабейс е така да кажа за упражнения и вдъхновение. Трудно може да се сравняваме с него и не е нужно. Разтягането на пръстите му понякога плаши, но не забравяйте, че е много висок, оттам и дългите пръсти. Генетично е роден за китарист, въпреки че не е задължително да си маркуч, за да имаш яко пинки и да разтегнеш добре пръстите си. И пак опираме до време и упражнения и естествено развитие на тялото.

От Пол основно alternate picking и string skipping arpeggios съм взаимствал и усвоил. Прави впечатление ъгълът на перцето му и както той казва в едно видео харесва му скрачи звукът наподобяващ чело. Да, по дифолт alternate picking се свири с около 30-45 градуса ъгъл на перцето, така съпротивлението със струните е по-малко и перцето минава през тях като през масло. Аз за себе си това вече започвам да го усещам. Усещането е много яко и то при по-бързи скорости, бавно може и flat да се свири, без ъгъл, така и звукът е по-различен. Разбира се да не забравям и Пентатониката, любима на Пол.

 

 

Анди Джеймс. Какво повече, името говори достатъчно. Човекът вече си има онлайн академия и прави брутални двд-та. Още от ранните му години в Lick Library, е нарпавил двд-та, в които анализира всяка техника и е дал изключително добри музикални упражнения и пасажи, които помагат за изграждане на дадена техника. Разбира се не трябва да се копира свиренето му от гледна точка на пръсти и как свири, защото всеки е индивидуален. Някои не одобряват това, че не използва малкия си пръст достатъчно и, където се предполага, че трябва да се използва. За това сме различни.

 

Сега за философията му на свирене - всичко тръгва от Пентатоник скейл. Той я използва за building block, в който 5-те шейпа, като two and three note per string, се обединяват и така визуализира арпежите, както и инцидентните тонове на блус скалата(flat five) и Натуралния и Хармоничния минор. Мелодичен минор не използва, и свиренето му е рок и метъл насоченост, което именно е и моят стил и за това явно през последните 2,3 години толкова съм повлиян от него, както ритъм, така и лийд. :metalist:

 

Ще се радвам да се включат повече хора, да ви хареса идеята за тема и да я обогатяваме. :punkband:

Редактирано от JacksonSoloist
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Много готино! Можеш да постнеш малко полезни линкове с видео уроците. Знам, че има много, но някои са фундаментални. За съжаление аз не мога да определя точно кои, По отношение на влиянието мисля, че Анди има доста влияние и от Петручи, няма да фаворизирам, щото темата не е за това.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Да, повлиян е и от Петручи. Сметнах, че прекалено дълъг ще стане поста, за това само някои неща споменах. Радвам се за бързото включване. Много линкове и заглавия мога да дам структурирани, както и имена на двд-та и конкретни линкове, кое след кое да се свири и защо, за развитие на механика и свирене. Сега относно линковете, не знам няма ли да е по-добре, както си мислих да отворя отделни теми за - Alternate Picking, Sweep Picking, String Skipping, Tapping, Arpeggios и там да ги развиваме, отколкото тук, а тук само да коментираме заглавието на темата. Аз нямам против, каквото и да решим. И не съм сигурен, ако отворя такива теми, в раздела Теория ли да ги пусна или тук.

Редактирано от JacksonSoloist
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

По-скоро биха полезни мисля, линкове със Гилбърт или Петручи, както и ти сам спомена Анди Джеймс свири прекалено специфично, за да бъде фундаментален учител (например рядкото използване на кутрето за сметка на нечовешката бързина с другите пръсти). Линкове и аз мога да кача, но нещата много ще се разводнят, а за това къде да е темата- ами зависи как ще се развие. Има и много други китаристи, които не са се изказали още за любимите си вдъхновители - макар и да има много други подобни теми, не е лошо нещата да се опресняват чат-пат.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

DVD-тата на Andy James са основните по които се уча. Конкретно:

 

Lick Library - Andy James - Metal Rhythm guitar in 6 weeks DVD

Lick Library - Andy James - Metal Rhythm guitar techniques

 

От новите му неща нямам много, защото предпочитам да си ги купувам.

 

Има много добри негови за Lead Guitar, но не съм пробвал, защото не са ми цел:

Andy James - Shred Concepts

Andy James - Shred Guitar in 6 weeks

Andy James - Speed Soloing 

Andy James - Full Shred Ahead

 

Има няколко урока от Alexi Laiho - Fast Power Metal, но за съжаление той не обяснява и показва нещата толкова добре като Andy.

 

За малко по-леки неща бих препоръчал сериите на Danny Gill (пак от Lick Library).

 

И много други подобни. Това са платени DVD-та и няма да е много удачно да даваш линкове точно тук :)

Но не пречи да посочиш демо видеотата към тях. 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

На Петручи не съм фен, освен че използвам от Rock Discipline 10-на упражнения за загрявка и импровизация на рънове от scale fragments секцията към средата на материала, така че други хора ще са полезни. За Гилбърт ето едно забавно видео, много ми е забавен. Знаем за Intense Rock видеото му, но в това видео казва, че това не е най-добрия начин за старт за развитие на пикинга, така казва, въпреки че Alternate Picking е down-up-down-up като фундамент. Разбира се има и economy picking - down-down-up, inside/outside picking, като подразделния на Alternate Picking. В това видео демонстрира идеи за outside picking, въпреки че според мен развитието на пикинга трябва да започва от свирене на една струна, след това на две и т,н. Например 'the paul gilbert lick" e точно така - първите ликове от Intense Rock. Ta ето го видеото:

 

 

 

 

В допълнение към горното за outside picking първото видео от двд-то му Shred Alert, не мога да го намеря в тубата.

Редактирано от JacksonSoloist
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Върбанов, евала. Минал съм ги всичките и продължавам от време на време да си ги опреснявам, така ти идват и твои идеи за импровизация. Иначе, да никакви линкове, само имена, всеки си търси и намира, според културата си, иначе в тубата линкове да се дават мисля, че не е проблем.

 

 

Дани Гил, разбира се. Изключително полезен ми беше последните 2г. с двд-та си за Ладовете особено. Препоръчвам. Обяснява и теория, позициите, скалите и към всяка позиция малко соло. Това за мен е един от най-добрите подходи и по този начин съединяваш грифа. Много, много добър учител е.

Редактирано от JacksonSoloist
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Някой разбра ли защо е добре да се започва с ъпстроук на перото? Не че по принцип е проблем, но каква е причината? Защото от видеата и на двамата (Andy James и Гилбърт) ставаше въпрос за това, но аз, понеже ги прегледах набързо, вероятно съм пропуснал обяснението.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Gilbert някъде споменаваше, че като малък и самоук е започнал да свири предимно ъпсроук.

Така му идвало естествено. По горе се споменаваше ,че Анди пък се учил от Пол и така.

Май няма нищо научно.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Troy Grady обяснява кога се започва с ъпстроук. Зависи каква е фигурата, която се свири. Май беше в този клип:

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Моите любими шредъри (ако изобщо са в тази категория) са  Greg Howe  и  Guthrie Govan.
 Видео уроците на първия , обаче са ми доста  над нивото , че май не се занимава да обяснява базови неща като пикинг и гами :)



А тук в началото се говори малко и за "unmusical shred":

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Да, всичко зависи от фигурата, но асендинг-отгоре надолу, когато свиря да кажем 2 тона на струна, респективно някакъв рън с пентатоника, по-ми удобно и по-бързо свиря започвайки с upstroke, когато се свири чист alternate picking без легато не само нагоре-надолу, да кажем и само на 2 струни пак ми е по-удобно с ъпстроук. И обратното, когато свиря diatonic scale и three note per string, с downstroke свиря много по-бързо и ми е по-естествено, пак чист alternate picking. Понеже споменах пентатоника, когато свиря някакъв бърз микс легато(hammer on pull-offs) с alternate picking, напоследък ми прави впечатление, че ръката дясната естествено се движи с economy picking, t.e два даунстроука или ъпстроука, както дойде, но винаги от единия вид през целия рън, за да не се обърква мозъка. Явно това идва от sweep picking техниката, и мозъка прави някакви асоциации и ръката се движи, както най-много е тренирана, не знам.

 

 

Темата за хеърбандовете-шумопотисквателите е също интересна. Никога до сега не съм пробвал да сложа да видя как ще е.Опитах вднъж с ластик за коса, не ластик гумен, а от тия по-дебелите от плат. Ми, губи се състейна и звукът не ми харесва. Инaче при тапинг със сигурност би помагало, особено при string skipping.

 

Eто един хубав мелодичен рън с ъпстроук ,alternate picking in E Minor:

 

 

 

Горепосочения рън може да се свири всякак, дори с легато и всякакви вариации, нагоре, надолу, фразиране и т,н. Това е и идеята, не едно към едно да се свири, да свириш го, научаваш го и след  това почваш да експериментирш и си измисляш свои си идеи. Това е за мен смисъла.

 

Препоръчвам двд-то му Shred Concepts. Задълбочен анализ прави на механиката му на свирене със съответни упражнения.

Редактирано от JacksonSoloist
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Govan си е професоре, но заедно с Howe, са по-скоро fusion/jazz насочености, докато Гилбърт си е блус- рок, хеви метъл повлиян, а Анди си е металяк отвсякъде. И да от колкото повече се учим по-добре, от този чуеш нещо, пробваш, от друг и така се изгражда стилът.

 

 

За механика на свирене, упражнения препоръчвам Speed Mechanics на Troy Stetina. DVD-to na Gilbert Shred Alert също е много полезно откъм всичко - alternate picking най-вече, обяснява и как да ти се отвори грифът и да не си ограничен от бокс шейп, посредством октави, интервали.

 

 

Друг пич, който адски ме кефи е Dave Davidson от Revocation, в тубата има видеа. Солата му не ме кефят толкова, колкото на Анди, не са лоши, но някак си не са ми по вкуса, иначе от гледна точка на рифове е бог :) Уцелил е за мен перфектно границата на креативност, мелодичност, тежест и не betcha you can't play this типаж свирене като техничност, но въпреки това пак си е техничар отвсякъде.

Редактирано от JacksonSoloist
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Моя любим шредър е Ингви заради начина по който звучи, а не заради бързината.. фен съм на Economy picking не само че се свиква по бързо и по лесно, но и звучи по приятно... за мен. Alternate Picking ми звучи грубо и агресивно.

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ето го видеото, за което вчера споменах в допълнение към първото за outside picking, но тук има и string skipping, което е още по-полезно.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Малмстийн, никога не ми е бил симпатичен, въпреки че признавам харесвам много Harmonic minor and Diminished Arpeggios, ама кой не ги харесва ;).  Alternate picking-a е по-агресивен, вярно е, но от гледна точка на механика економито е по-ограничаващо. С риск да бъда оплют ще кажа, че когато свири с дисторшън, Ингви не е от най-чистите китаристи, замазване има, за разлика от Анди Джеймс, който по-чист няма на къде да бъде. Пол Гилбърт също, въпреки че ъгъла им на перцето е различен и звукът също. На Анди звука повече ми харесва. При Пол бих казал е по-агресивен с този scratchy звук, както се изразява наподобяващ чело. И Пол свири с тънки перца - тортекс 0.60, което също има значение.

 

 

Много ми е забвен Пол, с кеф го гледам и не ми омръзва. В това видео казва - "Maybe the other most useful sound in rock and heavy metal - C Lydian", който ми е и любимия лад. Technical Difficulties, междудругото е в C Lydian(relative E MInor - G Major).

Редактирано от JacksonSoloist
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.