Jump to content
Българският форум за музиканти

Експерименти с перца


Recommended Posts

Не знам дали тук е правилното място, но с лек трепет пристъпвам като жител на шопско село в Лувъра във форума за изработки, ремонти и прочее дейност, от която аз нямам никаква идея. Един вид, ако темата не е за тук, моля да я преместите.

 

Малко предистория:

а) аз, скромен, в разцвета на силите си, имам да карам цяло лято досаден задължителен стаж и работя на още по-досадно място като стажант, т.е. - имам доста свободно време;

б) с характерното си оптимистично любопитство попаднах из широкия интернет на разни производители на перца, които, в общи линии, грабнаха интереса ми с няколко неща:

- правят перца за китара на ръка;

- от различни материали;

- във странни форми;

- твърдейки, че всичко това се отразява на тоноизвличането и процеса по музициране;

- за шокиращи за бедната ми персона (частта със стажанта по-горе) суми;

 

В този миг няколко мисловни процеса едновременно поникнаха в мен: недоверчивият балканец изцъка с език, беднякът въздъхна примирено, а човекът с хуманитарно образование си каза "аре бе, и аз мога". Край на предисторията. Десет дни по-късно с умерена гордост прилагам снимков материал с доказателствата:

 

 

e70cvIW.jpg

 

http://imgur.com/UKnbDSY

http://imgur.com/ZMJQfu9

http://imgur.com/aZEkoYp

http://imgur.com/GyAXfgS

 

Така. Сега техническото изпълнение. Първоначално идеята беше да направя едно-две перца с чисто научна цел. Подведен от младежкото си увлечение обаче числото малко набъбна на около двадесетина. Първата партида бе изрязана на ръка без шаблон от дръжката на лопатата на доверчивата ми баба, произход - неизвестен. Резултатът е недостоен да бъде публикуван. Краткият сблъсък със света на дърводелството и техническото изпълнение бе загубен фатално.

 

Втори рунд бе по-обещаващ. Въоръжен с шаблон и нова дръжка от лопата (извинявай, бабо), която би трябвало да бъде от буково дърво, направих 2-3 пера, които придобиха форма и показаха резултати, за които ще говорим в частта за полевите тестове и емпиричните изводи. Това обаче не беше краят.

 

Както всеки интелигентен човек, отне ми два опита, за да стигна до идеята, че тая работа не е толкова проста и ми трябва, макар и базисно, някакво оборудване. Бърз шопинг тур през кварталната железария ми струва 12 лева. Трудният въпрос беше как да се сдобия с подходящо за тестове дърво. В крайна сметка, придобих приятно парче бук, парче орех и съм в процес на крънкане на парче череша. След справка с Janka hardness test се оказа, че съм далеч от истината. Резултатът е видим на горните снимки - всичките пера горе са от букова дървесина.

 

Самата изработка. Изцяло на ръка, с малко резбарско трионче, пила и шкурка. Експериментите с шмиргел бяха неуспешни, с което се затвърди подозрението ми, че ми е необходим лентов шлайф. Две от перцата са лакирани доста нескопосано, останалите - не. Размери: 3.5 мм дължина, 3 мм широчина, дебелина от 3 до 5 мм. Относно дебелината имах своите съмнения, но се оказа, че лично на мен по-дебелите перца са ми по-удобни.

 

НАЙ-ВАЖНОТО - дали свирят? Аз, човек скептичен, не вярвах на материалите, които изчетох относно дървените пера и техните качества. Знаейки, че за да тествам продукцията и с цел най-добри резултати, би било удачно да се намери подходящо помещение, където да се изпробват с акустична китара или през клийн канал, се прибрах вкъщи, пуснах не особено легалния си софтуер, избрах най-гадния и тежък дистортнат звук и посвирих. Какви са моите изводи:

- дори при такива условия, не особено чувствителното ми ухо долови осезаема разлика;

- дървените перца и от трите партиди показаха относително еднакви (вероятно поради еднаквия материал?) резултати - звукът с тях е идея по-изчистен и ясен, с малко повече високи;

- от значение е (според мен) не само материалът на изработка, но и постановката на ръката и захвата на перцето - различните опити дават по-различен звук; 

- твърдостта на материала е от съществено значение при по-агресивно свирене - перцата от първата партида бяха изтъркани за около 2-3 часа свирене в рамките на няколко дни, а при вторичните полеви тестове с акустична китара обаче перата от втората партида показаха по-устойчиви резултати;

 

За да продължа нататък бих искал да задам няколко вероятно елементарни въпроса:

1. Може ли някой да препоръча как да лакирам перата и с какво?

2. Предложения за методи за закаляване на дърво? Досега пробвах само да ги нагрявам. Резултатите са спорни.

3. От къде мога да се сдобия с по-твърди дървесини - махагон, палисандър, абанос, бакаутово дърво и т.н.? Попитах в няколко магазини за паркет, в два за мебели и търсих из интернет. Предвид, че ми трябват доста малки парчета дърво, очаквах да се намери нещо. Засега предстои да направя няколко бройки от орех и да ги сравня с тези от бук. 

 

Извинете за скапаните снимки.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • Отговори 45
  • Created
  • Последен отговор

Top Posters In This Topic

Ей че хубава тема !

(Жалко за лопатите на баба ти, мир на праха им :) )

Има нейде из форума едно лице което посветените наричат Магистър KD, той ако се включи ще е полезен много за дървесините.... тъй мисля.

Моля, давай продължение :)

DIY-ски поздрав.

Редактирано от jabs
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Подходящи и леснодостъпни материали:

Рог - от елен по възможност, също може биволски или от крава

Телешки джолан - костта е подходяща за перца, пък стават и вкусни гозби.

Кокосов орех - черупката е достатъчно твърда и много грасива след като се полира

Монети - много хора свирят с перца направени от монети.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Поздрави и от мен!

 

От сравнително немалкия ми опит с перата от полускъпоценни камъни мога да ти кажа, че изработката влияе СУПЕР много на крайния резултат. Това го четох из нета преди време. Един фен даже беше писал, че от 10-15 г. свири с каменни пера, но за първи път пипа перфектно изработено перо (из отзивите в един сайт). И аз не че не му вярвах, но като пробвах лично направено от БГ бижутер-немузикант перо и го сравних с "истинските"... Много близо и НИЩО ОБЩО в същото време. :)

 

Продължавай, дано намериш хитри дървета за експерименти. Верно питай КД, може да има малки парчетийки, които са за боклука, но биха стигнали за перо. Успех!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

...Много близо и нищо общо... драсни по-подробна обосновка :)! Въпрос на материал или на изработка?

 

Темата е много интересна - приятно лятно раздвижване! Можеш да ги лакираш като ги топиш в лак с рядка консистенция. После можеш да полираш. Можеш да полираш и без да лакираш, също ще промени усещането.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

А перото ако ти е за украшение лакирай го,може и да го нарисуваш,но и половин час няма да изкара ( за свирене),пробвай обработка с натурани растителни масла.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Мога да помогна с малко дървении - ипе, два вида махагон, два вида тик, череша, ясен, бряст, круша.... не знам какво друго е останало... От ранна пролет до зимата се затрупвам с изрезки и зимата излитат в камината ...Драсни едно ЛС да се разберем.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

DIY is the law. Благодаря за мненията и съветите.

 

@ciriljhonson - относно различните материали се бях замислил и аз. Засега реших да не ползвам животински продукти. За кокосов орех се огледах в магазините наоколо миналата седмица. Мислех да изпробвам бамбук, но още не съм сигурен какъв вид ми трябва. Монетата ще ми бъде интересна, продават се интересни модели. Бях си закътал някъде от старите големи монети по 10 лв., с които хлапе с точен мерник можеше да нокаутира съученик. Още не знам как точно да ги обработя обаче. Други идеи, които имах са винил - да измъкна една стара плоча на Лили Иванова/Шабан и да я накълцам в името на науката. Това ще стане лесно. По-дръзката ми идея беше да попитам в някой институт на БАН дали имат подходящи полимери. Засега не можах да намеря нищо, но търсенето продължава. 

 

@Baby Thomas - аз пък нямам никакъв опит и точно затова реших да тествам истина ли е това, което се пише в сайтовете на производителите. Предполагам, че говориш за някое перце от Picks and Stones, ако не се лъжа видях твое мнение там. Май пак там някой обясняваше, че каменните перца изисквали специално отношение и блаблабла - разни дивотии по мое скромно мнение. Хубавото е, че в момента има едно перце от речно камъче в изработка, което обаче отнема доста време и ми трябва малко помощ с него. По-нататък ще видим резултата, предвид факта, че нямам представа как да го обработя химически без да си осигуря пансион в токсикологията.

 

@tatkoogi и Hillbilly - лакът за дърво и според мен не върши работа, минах няколко перца пробно с различни налични. След известно четене съм решил да купя тунгово масло и да процедирам така: първо се минава с фина шкурка дървото, после се чисти, после се нанася тунгово масло с кърпа, чакам 24 часа и нанасям втори слой с фина шкурка. Приемам други идеи. Май се отказах от шеллак, стори ми се сложно за изпълнение.

 

Забравих да кажа, че изрязвах някои перца напречно, а други по шарката на дървото, за да видя има ли разлика в устойчивостта и каква. 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Шеллака е за китари,и наистина е зор..металните перца съсипват струните ,

:lol: А ква простотия бях направил като експеримент- сложих монета от 5 ст на релсата на влака- при нас са през половин час и така хубаво я сплеска,че после само малко обработка с пила и стана добро перце,но не съм фен на метални,по скоро ще пробвам да си направя от кост.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Браво за ентусиазма!
Потвърждавам за плочите - стават добри пера,но не са от най-издръжливите.Правех си и свирех само с такива, като бях по-млад и не внасяха още Big Stubby 3 mm.
По въпроса за втвърдяване на дървото - четох някъде по чуждите форуми, че има wood hardeners (някакъв тип се притесняваше за топа на китарата,която изработваше и искаше да го направи по-твърд), ама дали има и в бг и дали не са масла от типа на тунгово, тру, ленено и т.н. нямам идея.
Около разни пещери продават различни полирани камъни за украшения, а не се бях сетил, че с известни умения и модификации могат да се получат прилични резултати.
Ще се ентусиазирам да пробвам и аз :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Кокалче, който не е пробвал, да пробва!

Усещането, поне за мен е :dance:

Малка бормашина с реверсивен ключ, гумен диск за шкурка, шкурки, както и ножовка. Друго не ти трябва.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Тaкa кaто четa темaтa, имaм чувството, че сaмо aз явно деля перцaтa нa дебелинa и дължинa, a не нa мaтериaл, изрaботкa и тн...

 

Но все пaк следя темaтa с интерес.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Въпросът с размерите е въпрос на вкус. Горе отбелязах дължина, ширина и дебелина - малко над жълт ултекс. Перата на снимките варират - най-малкото е 30х28х3 мм, а най-голямото 35х32х5 мм. Останалите са вариации. Основен проблем би била дебелината, засега не съм мислил за варианти по 1 мм, макар че пробно изработих две такива. Преди това наистина стои въпросът с материалите и изработката - не мисля, че в момента имам достатъчно качествено дърво, за да ги правя толкова тънки.

 

А за формата и за нарези/вдлъбнатини за захват никой нищо не каза, тя също е от значение. Това са все неща, които подлежат на промени. Даже ако искаш, мога да направя едно по твои спецификации. Би било интересно.

 

За да отклоним малко темата, тъй като в момента няма значително развитие, кажете какво мислите за екстремните перца - различни форми (кръгли, триъгълни), по-големи от обичайното (аз слагам границата някъде около 35х30 мм), екстремни дебелини - най-дебелото перце, което съм виждал в продажба е 11 мм. Има интересни ревюта, доста хора твърдят, че дебелите перца помагат на техниката на свирене на дясната ръка. От досегашните опити с 5 милиметровите, мога да кажа, че са ми доста удобни (свиря с най-различни перца - от jp, през тортекс 0.88, до ултекс 1,3, досега не съм пробвал нищо извън стандартните), но това зависи доста от формата.  

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Относно нарезите за захват мога да кажа, че т.нар. finger groove за мен е супер неудобна измислица:

GFRTBBI3s.jpg

 

Има една друга "резба", която е много готина и е моят фаворит до момента:

3GSampl.jpg (първите две)

 

Поради изтъняването във въпросния участък обаче моето перо (~1.3мм) се сцепи леко и сега е в архива докато не се е разпарчедисало съвсем. На по-дебели пера сигурно не е проблем...

Или ако резките се направят така, че да не се пресичат - примерно както са на третото от горната снимка, само че от другата страна да има две подобни резки "между" тези трите...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Aз ползвaх едни нa Дънлоп 3мм с вдлъбнaтинa зa зaхвaт и сa ми удобни.

 

A зa форми - когaто свиря тремоло пикинг нa цели aкорди (4-5-6 струни), обръщaм перото нa обрaтно, с по-облaтa чaст.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.