Jump to content
Българският форум за музиканти

За подходящата реализация на транзисторен драйв


Recommended Posts

Отговорено (Редактирано)

Според мен (може би защото не се интересувам от гласене на тежък саунд), по трудно е да се направи натурално звучащ и динамичен овърдрайв, където звука да преминава от клийн към изкривен в зависимост от динамиката на свирене, и да звучи ясно.
Симулацията ми звучи добре.
Доколкото съм гледал видеа, мощен и покъртителен тежък саунд се постига с доста пост обработка, паралелно смесване на няколко трака (копирани с различни настройки или както се препоръчва записвани по отделно), за да се придобие тази плътност, обемност и изразителност на тона във всички спектри.
Което предполагам може да се постигне и с твоя ефект при пост обработка.
Иначе, един jcm записан с микрофон ще си изкара супер саунд, но вероятно ще бъде определен като класически, ретро, натурален, идеален за наживо, не знам още какъв, но без подобна пост обработка на китарните тракове, няма да звучи като модерния саунд на метъл бандите. (ако това е целта)

Редактирано от emosms
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не, не определено не е това целта. Просто искам да направя транзисторна реализация на ефект, който звучи (субективно) добре и има желаните от китаристите характеристики (именно по-плавно преминаване от по-чисто към по-мръсно звучене в зависимост от динамиката на свирене, липса на "транзисторно" трещене и немузикални висши хармоници и т.н.).

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

Ориентирай се към по-сложна разработка .

Например може да добавиш ADSR по подобие на синтезаторите. Следейки Envelope на чистия сигнал, да въведеш динамика на сплескания кривоч. :) (Със VCA)

Същото управление може да се отнесе към системата за изкривяване, за да има посочения в последния пост ефект.

И накрая прехвърли аналовия модел в цифрова област, за да е съвсем модерно.

Редактирано от Parni_Valjak
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Parni_Valjak както винаги е много прав.

И понеже познавам Евтим добре, съм наясно, че експериментите са повече с познавателна, а не с пазарна цел.

Обаче има и един такъв момент. Сега говоря за този от ефектите ти, който го познавам.

Няколко години го разработва, миналата година беше готов за реализация,

бях ти дал идея и да има вариант с бустер.

Ако си го оставиш само за теб, ок. Но доколкото знам към момента става само за домашно ползване,

дет се казва не можеш да го вземеш на репетиция и да го ползваш, трябва да му направиш добра кутия и тру байпас

(или не тру както си решиш).

Ако решиш да му направиш готина метална кутия, това естествено ще ти дойде като сравнително сериозен разход.

Ако, доколкото знам обаче, се поръчат няколко кутии,  себестойността спада.

Не съм запознат колко е минимума, но да кажем 5.

Тогава вече ще имаш твоя ефект, който да може да си го ползваш с кеф,

а останалите бройки може да продадеш с минимална печалба, примено на стойността на която би излезнала единична бройка или на каквато си прецениш. Така хем ще имаш вече реализиран ефект, хем ще има стимул, хем ще зарадваш и няколко освен теб.

Предполгам, че ще има желаещи. Един такъв подход, ако не е печеливш, то не е губещ.

Или пък дори да направиш една бройка само за себе си, пак е добре.

Смисъла е, че ще има завършен ефект, който да може да се ползва.

 

Мисля, че по този начин Пацо реализира Малката жица.

Кой взел, взел покрай него. Знам, че знаеш, че от всички драйвове които имам,

най-си харесвам малката жица. Вчера при моите проби, тествах на същата схема, която споделих по горе.

Малката жица и МХР Зак Уайлд, знаеш, че ги ползвам само за соло буст.

Почти еднакъв резултат с лек превес за жицата.

Идеята ми е, че Пацо си е реализирал ефекта, а покрай него има още няколко щастливи ползватели.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

Мислил съм по този вариант, и то не само да прави различен микс между чисто/изкривено, а и да прилага различни филтри - обикновено китаристите обичат китарата да е звънка, когато е чиста или с лек крънч, но мразят да им трещи, когато свирят с много кривоч.

Това е едно добро и разумно решение, като екстра към текущите цели, но създава значително по-голяма сложност, което предопределя и някакъв минимален ценови праг, на евентуално готово решение.

 

Текущите разработки, по които се занимавам, се фокусират по-скоро върху подходящата компресия и уейвшейпинг, които да способстват плавното увеличаване на хармоничните с увеличаване на входната амплитуда, без това чувствително да се отразява на амплитудата на изходния сигнал.

 

Тони, реализацията/металната кутия/тру байпас не са никак сериозен разход, просто не го правя, защото мисля, че има какво още да се желае от звука му (а текущите ми разработки ми се струват по-близки до това, което търся). Ефектът, който сме пробвали е прекрасен в определени аспекти, но има някои недостатъци, които сега мисля, в голяма степен успях да коригирам. Това, което преди коригирах с филтри/еквилайзер, сега е направено по по-добър начин. Освен това, макар, че се изчистваше добре, онзи ефект имаше малко от характерното "хъркане" при отзвучаване на сигнала от изкривен към по-изчистен, а сега този ефект е значително минимизиран, което предполага по принцип по-музикално звучащи преходи чисто-изкривено.

 

Малката жица на Пацо е прекрасен бустер, както не веднъж сме обсъждали - може би един от най успешните бустери от вида си, който съм чувал. Просто неговата цел е да направи бустер, с което се е справил, бих казал, отлично. Много добри примери за подобни ефекти могат да се чуят и в темата на сънчо за екзотичните ефекти/усилватели.

 

Моята цел е малко по-амбициозна(или със сигурност много по-различна) и неминуемо процесът на разработка(и самообучение) е доста по-дълъг и сложен, което обяснява защо никак не бързам с производството/продажбата на такива ефекти.

Редактирано от Evtim Djerekarov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Хармоничните могат да се контролират амплитудно или честотно. И двата случая обаче изискват именно съответствие между чистия сигнал (тоноизвличането) и кривоча. А то минава през обвиващата крива (envelope).

Нали знаеш, че евтиното и качественото са в различни магазини? :crying:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Или поне на различен щанд...

Когато съм доволен от разработката на самите изкривяващи стъпала, мисля че логична стъпка е, да помисля за вариант с ADSR/VCA.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

Може да потърсиш LM1894  или LM832 на National Semiconductor, и чрез умна модификация в комплект с допълнителни структури да управляваш хармоничния състав.

Само насочвам  :whistle:

LM832-circuits.jpg

Или това :

2009723211439290.gif

Редактирано от Parni_Valjak
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отлична тема и постове само да отбележа с лично задоволство :)

Обектът на темата не ми е твърде интересен, както може би се подразбра, но чета все пак с удоволствие развитието и!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

Понеже emosms спомена темата за динамиката и изчистването, записах още един плейлист.

Нищо от потенциометрите не се пипа, различните семпли са просто с различни входни нива на сигнала, като наставката след файла ще рече входно ниво(1х,2х,4х,8х):

 

Първият семпъл е оригиналният сигнал, без обработка.

 

Редактирано от Evtim Djerekarov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

г-н Дерекаров, от доста години следя този форум и не исках да се намесвам но изразени мнения от други колеги ме подттикнаха да споделя долните редове. Най вече за да ви окуража и да ви подкрепя че сте на много правилен път както по вечния спор за  ламби и транзистори като звук така най вече че имам поглед върху работата ви и мисленето ви по отношение на ефектите. Не се познаваме и не искам да бъда многословен но понеже и аз посветих много години на поялника интегралите и  ефектите споделям че вашето виждане за теория, практика и пазар и въобще всичко което може да се каже най много ми допада като реалност. Не експериментирайте с пратените ви инициали на разни интеграли в статията няма да се получи нищо. На времето г-н М. Горанов беше така добър да ми разреши да сваля схемата на неговия MXR X 100. Резултата след като оживих схемата беше идентичен. Оживих я и пуснах само че с друг хорус и реверб. Понеже мисленето на Том Шолц е много близко до твоето позволявам си на ти реших да ти направя подарък самата схема която знам че ще ти достави истинско удоволствие да разгледаш и ще намериш потвърждение на много основни тези до които виждам че и сам си стигнал. Бих се радвал ако мога да ти бъда полезен със схеми и опита си, повтарям че стоя на твоите позиции по доста въпроси по темата. Моля ако не ти е проблем за скайп на който искам да ти пратя схемата и някои семпли записани и съвсем ясно потвърждаващи правотата на твоето мнение. Извинявам се и дано да съм правилно разбран. скайп vanio.yanev. Поздрави и успех.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Благодаря Ви за хубавите думи и куража. Но не искам да бъда разбран погрешно - аз не намирам спора "лампи срещу транзистори" за състоятелен - лампите имат своето място на пазара и едва ли транзисторите скоро ще ги изместят от там. Моето мнение е по-скоро, че добър китарен звук може да се направи и с транзистори, без той на всяка цена да бъде абсолютно същия като ламповия. Дори смятам, че опитите за точно пресъздаване на лампов звук с транзистори (по неадекватни начини, без необходимото старание и опит) презгодините е донесло на транзисторите по-лоша репутация сред китаристите, отколкото те заслужават.

 

Относно интегралните схеми - смятам, че инж. Манов ми дава добри съвети - дори да се окаже, че препоръчаните интегрални схеми не са точните за предложеното приложение (по ред причини, които биха могли да излязат в процеса на работа), все пак насоките за добри и заслужават своето внимание. Един такъв сложен въпрос, като този за китарния тон има много страни - както чисто научна и инженерна страна, която е необходима предпоставка за постигането на определени цели, така и много занаятчийство, опити, набюдение, слушане, оценка и други неща, което са по-близко до изкуството и изобщо до субективното. Добрият резултат е синтез от тези неща.

 

Да не би да имате предвид Rockman X100?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Някой досеща ли се за n-канален JFET транзистор с отсечка от сорта на (или по-скоро медиана) от около минус  3.2-3.5 волта и не много голяма стръмност, примерно Idss = 5-12mA, за предпочитане по-нисък, като транзистора е с малък собствен шум, или поне "General Purpose Amplifier". Аз избирам от големи количества BF245B/BF245C,  обаче рядко попадам на такъв, какъвто ми трябва. Често или напрежението на отсечката е по-малко, или са по-стръмни и от необходимото. Прегледах няколко модела, като да кажем MPF109, който май много трудно може да се намери. Може би MMBF5457....

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.