Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Публикувано (Редактирано)

Разновидност на мажора

а)Натурален мажор.Мажорен лад,при който между III-IV и VII-VIII степен има полутонове,а между останалите степени цели тонове се нарича натурален.

до,ре,ми,фа,сол,ла,си,до

 

б)Хармоничен мажор.По хармонически съображения с цел да се получи по-характерно звучене на субдоминатовия акорд(акордът на IV степен) се понижава VI степен на лада,в който резултат на това понижение придобива следния вид:

 

до,ре,ми,фа,сол,ла бемол,си,до

 

При тази разновидност на мажора са налице три полутона-между III-IV,V-VI и VII-VIII степен,три цели тона-между I-II,II-III и IV-V степен,а между VI-VII се явява хроматичният интервал увеличена секунда,наречена още хиатус.

 

 

в)Мелодичен мажор.Хиатусът,получен при хармоничния вид на мажора,е бил смятан за немелодичен и трудно изпълним интервал за пеене.За неговото отстраняване се е прибягвало о понижение и на VII степен от лада.По този начин по мелодически съображения, се е получила друга разновидност на мажора-мелодичен мажор.

 

до,ре,ми,фа,сол,ла бемол,си бемол,до

 

 

Тук полутоновете са между III-IV и V-VI степен,а между останалите степени има само цели тонове.

 

г)Бихармоничен мажор(ориенталски,цигански,маджарски)В сравнение с натуралния вид,тази разновидност е с понижена II и VI степен:

 

до,ре бемол,ми,фа, сол,ла бемол,си,до

 

В бихармоничния мажорен лад са налице 4 полутона- между I-II,III-IV,V-VI и VI-VII степен,две увеличени секунди(два хиатуса)-между II-III и VI-VII степен.Цял тон има само между IV и V степен.

 

д)Лидийски мажор.Този лад се различава от натуралния вид на мажора по повишената си IV степен,която образува с I стпен интервал увеличена кварта.Тази увеличена кварта е характерният за лидийския лад интервал:

 

до,пе,ми,фа диез,сол,ла,си,до

 

При този вид полутоновете са между IV-V и VII-VIII степен,а между всички останали степени се явяват само жели тонове.

 

е)Миксолидийски мажор.Този вид се различава от натуралния вид на мажора по понижената си VII степен,която образува с I степен интервал малка септима.Тази малка септима,наречена в дадения случай миксолидийска септима,е характерният за миксолидийския лад интервал:

 

до,ре,ми,фа,сол,ла,си бемол,до

 

При този лад полутоновете са между III-IV и VI-VII степен,а между всички останали степени се явяват само цели тонове.

 

 

При всичко казано за строежа на разновидностите на мажора се вижда,че разликата е между тях в по-голяма или по-малка отдалеченост между неустойчивите и устойчивите тонове.

 

по нататак ще пиша и за минора:)

Редактирано от Snowwhite
Отговорено

Разновидности на минора

 

а)Натурален минор.Минорен лад,при който между II-III и V-VI има полутонове,а между останалите степени-цели тонове,се нарича натурален

 

ла,си,до,ре,ми,фа,сол,ла

 

б)Хармоничен минор.По хармонически съображениа с цел да се получи по-характерно звучене на доминантовия акорд се повишава VII степен в лада,който в резултат на това повишение придобива следния вид:

 

ла,си,до,ре,ми,фа,сол диез,ла

 

При тази разновидност на минора са налице три полутона-между II-III,V-VI и VII-VIII степен,три цели тона-между I-II,III-IV и IV-V степен.Между VI-VII степен се явява увеличена секунда.

 

в)Мелодичен минор.Хиатусът,получен при хармоничния вид на минора, е бил смятан,както беше споменато,за немелодичен и трудно изпълним интервал за пеене.За неговото отстраняване се е прибягвало до повишение и на VII степен от лада.По този начин по мелодически съображения, се е получила друга разновидност на минора:

 

ла,си,до,ре,ми,фа диез,сол диез, ла

 

Тук полутоновете са между II-III и VII-VIII степен,а между останалите степени има само цели тонове.

 

г)Бихармоничен минор(ориенталски,цигански,маджарски).В сравнение с натуралния вид тази разновидност на минора е с повишена IV и VII степен:

 

ла,си,до,ре диез,ми,фа,сол диез,ла

 

В бихармоничния минорен лад са налице четири полутона:между II-III,IV-V,V-VI и VII-VIII степен,две секунди между III-IV и VI-VII степен.Цял тон има само между I и II степен.

 

д)Дорийски минор.Този лад се различава от натуралния вид на минора по повишената си VI степен,която образува с I интервал голяма секста.Тази голяма секста е характерният за дорийският лад интервал:

 

ла,си,до,ре,ми,фа диез,сол,ла

 

При тази разновидност на минора полутоновете са между II-III и VI-VII степен,а между всички останали се явяват само цели тонове.

 

е)Фригийски минор.Този лад се различава от натуралния минор по понижената си II степен,която образува с I степен интервал малка секунда.Тази малка секунда-наречена в дадения случай фригийска секунда,е характерният за фригииския лад интервал:

 

ла,си бемол,до,ре,ми,фа,сол,ла

 

При този лад полутоновете са между I-II и V-VI степен,а между всички останали степени се явяват само цели тонове.

 

От всичко казано за строежа на разновидностите на минора се вижда,че разликата между тях (както при мажора) е само в по-голямата или по-малката отдалеченост между неустойчивите и устойчивите тонове.

Отговорено

Подчертавам мелодичния минор с много дебела линия, щото за мен лично това е най-якият лад в джаза :)

Отговорено

Браво!!!Не мислех,че някой би се заинтересувал и оставях няколко човека да ме питат лично по тия въпроси(Фюрерче - да си ми живо и здраво!!! :P ).

 

Явно не съм самотник в това отношение - чакам да се срещнем.И...Като сме започнали да подчертаваме,да взема и аз : Бихармоничният мажор му е майката!!! :D

Отговорено (Редактирано)

е как самотник - анкетата казва - 10 души знаят перфектно теорията, а други 23 знаят основните неща :D

а ако трябва да направим и анкета "кой ви е любимия лад"

лично и аз бих гласувал за любимия мелодичен минор особено срещу доминантсепт акорд.

Редактирано от kitaratapesho
Отговорено
е как самотник - анкетата казва - 10 души знаят перфектно теорията, а други 23 знаят основните неща :D

а ако трябва да направим и анкета "кой ви е любимия лад"

лично и аз бих гласувал за любимия мелодичен минор особено срещу доминантсепт акорд.

Срещу алтерирания, срещу алтерирания! :P И срещу #11, и срещу mb5, и... абе да живей!

Отговорено
май-наистина трябва да направим анкета:Dкой ви е любимия акорд :P

Е, ако е за акорд, тогава съм за sus! Ама обикновения sus - дето е 9/13 или по-лесно Bbmaj7/C, примерно. Щото има и sus(b9), нали...

 

На тоя акорд си върви май основно миксолидийски, обаче като звучене ми е най-кефещ още от много-много отдавна!

 

И отново ще дам като пример River Waltz на Yellowjackets, където хорусите са само върху редуващи се Bb7sus и Db7sus, велико звучене!

 

Друг пример - Maiden Voyage на Хърбата!

Отговорено

не че не можем да си го говорим тва и на репетицията ама срещу Сол7 ако свириш Лабемол мелодичен минор и си става чудесно алтериран. дето се вика няма накъде повече :D

Отговорено
не че не можем да си го говорим тва и на репетицията ама срещу Сол7 ако свириш Лабемол мелодичен минор и си става чудесно алтериран. дето се вика няма накъде повече :P

Абе Пешо, ке ти дърпам ушите!

На G7alt съответства Ab Мелодичен минор, аз не съм казал, че мъу съответства G Мелодичен минор :D

 

Казваме едно и също, ама на единия акорд му се вика алтериран, точно за да се определи, че ще съдържа b9/#9/b13 и че му съответства мелодичен минор с първи тон половин тон по-ниско. :D

Отговорено

е да де и аз това казвам :D

само че ако казвам, че е яко ако акорда е само Г7 за да се получи алтеровано напрежение, иначе ако акорда си е алтерован не е толкова криво :P

Отговорено

отиде та са невидя :D имаше една тема в "Китара" с подобен характер или се лъжа?

Отговорено
Браво!!!Не мислех,че някой би се заинтересувал и оставях няколко човека да ме питат лично по тия въпроси(Фюрерче - да си ми живо и здраво!!! :D ).

 

Явно не съм самотник в това отношение - чакам да се срещнем.И...Като сме започнали да подчертаваме,да взема и аз : Бихармоничният мажор му е майката!!! :P

и минор и минор.....иначе не е достатъчно мангалско ....:D хахахаха

:P

Отговорено
Браво!!!Не мислех,че някой би се заинтересувал и оставях няколко човека да ме питат лично по тия въпроси(Фюрерче - да си ми живо и здраво!!! ;) ).

 

Явно не съм самотник в това отношение - чакам да се срещнем.И...Като сме започнали да подчертаваме,да взема и аз : Бихармоничният мажор му е майката!!! :)

и минор и минор.....иначе не е достатъчно мангалско ....;) хахахаха

:)

Ако искаш мангалско фърляий се у хиджасо и дръпай маанета! ;)

Guest
Темата е заключена и Вие нямате право да коментирате в нея.
×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.