Jump to content
Българският форум за музиканти

Малкото барабанче-как свирим на него?


Recommended Posts

Чудел съм се много относно конструкцията на малкото барабанче и тази на томовете. Малкото барабанче дава много по ясен и определим тон и съм се замислял и аз върху възможността за настройване на повече малки барабанчета по тонове. И тук ми идва въпросът: След като в крайна сметка малкото барабанче превъзхойда по качество и определеност на тона останалите томове, защо никой не е тръгнал да събира сет със 7+ малки барабанчета и да свири цели мелодии? Може би заради нуждата от по дълбоко звучене като това на томовете? И още нещо: Каква е разликата между кожите на малкото барабанче и томовете, защото усещането и съпротивлението им е различно. И защо в крайна сметка всички барабани от сета нямат еднаква конструкция? Защо е необходима огромната разлика в конструкцията и звученето между малкото барабанче и томовете(защо само малкото барабанче е с пружина например)? Малко странен въпрос който си задавам през годините...

 

Ами то си има обяснение за всичко по принцип всяка една част от комплекта си е отделен инструмент със своя история който се е използвал далеч преди появата на комплекта барабани в тоя му вид в който го познаваме днес.За чинелите какво да говорим Зилджян произвеждат чинели доста преди някой да се сети да прави джаз,чинели се използват не само в Турция а навсякаде,том-томите са фолклорни инструменти характерни за японската и китайска музика даже вначлото кожите им са били заковавани с пирончета подобно да японските барабани О-Дайко. ;) Колкото и да ние неприятно за тия които харесваме различни стилове /а не джаз/ именно джаз музиката е причината за появата на комплекта.Малкия и големия барабан са взаимствани от военните духови оркестри.Както са казали колегите по горе има случаи при които се използват м.барабанчета настроени по тонове.За определеноста на тона между м.барабан и томовете може да се по спори томовете имат доста по определен тон, иначе няма првъзходство-исторически се обвяснява с това че ранните коплектите не са имали том-томи и основната тежест е падала върху чинелите,малкото барабанче и големия барабан /касата/ когато томовете влизат в употреба те са били използвани предимно за свирене на филинг и брейкове от там и ни се струва че има не равностойност новсъшност такава няма.

 

Една от разликите при кожите на томовете и барабанчето е диаметъра и дебелината им,съпротивлението или още отскока при удар е различен защото има разлика в настройването,например кожата на най-ниския ти том-том в сета неможе да бъде с по опъната кожа от тази на м.барабан.

 

Те всички барабани в комплекта немогат да имат еднакво устройство просто защото са различни инструменти,през годините всеки барабанист си решава я дай да сложа това или онова към комплекта си зада обогатя звука му например бонгосите и разни звънци там.. хлопки идват от латино-американската музика.

За кордите какво да кажем те помагат страшно много при свиренето на тремоло на малкия барабан пак причината защо има пружини или по точно корди е произхода, м.барабан е един от трите вида барабани с корди: малък,цилиндричен барабан и провансалски барабан,смята се че имат френски произход навлизат в военните оркестри и в класическата музика,но само м.барабан е възприет в джаза от кадето знаем комплекта набира популярност и започва да се използва в останалите стилове на музиката. :(

 

Тва е може още доста да се говори ,ако имаш други въпроси питай. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Ако не се лъжа,в една школа на Добри Палиев имаше някакъв класически начин за настроиване на сета.Солобарабана беше До(ниско-на пета струна трето прагче),касата беше Фа(пак ниско-шеста струна първо прагче),първия том Ла,втория До ама не помня на каква височина и флор тома(Ми).Пробвах по китара и настроиката честно казано не е лоша.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Една дребнава забележка :punk_guitar: - том-томите произлизат от Африка, а касата е с Турски произход (от времето на Османската Империя), само малкото барабанче е европейска 'разработка' (13ти век) :)

Link to comment
Share on other sites

Мдам ами какво да кажа интересна "забележка" но несъм съгласен том-томите които се използват за комплекта барабани са китайски,иначе във африка да има най-разнообразни по вид барабани но те нямат връска със комплекта те са си просто етно-инструменти.

 

За касата да в извстен смисал понеже това е голям барабан и е взаимстван от кл.оркестри а те за прототип използват тъпана та почти улучи в десетката самоче тъпана е арабски инструмен пренесен от турците при наществиятат си във Европа.

 

А малкото барабанче произлиза от френския инструмент табор и е бил малко по дълбок в сравнение със денешното барабанче! ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Да интересно, :) само че този стил на свирене не се използва в концертната музика,а само в американските drumlines!

Нещо да знаеш за "ансамбловата техника"на Бъди Рич? /така й казват старите барабанисти, може да има модерен американски термин/. Предполагам си анализирал и свирил такива неща. Не се използвала, казваш в концертната музика... Това, което е пуснал @Този можеш да го чуеш в много пиеси за биг бенд и много рядко другаде. Все ми се струва, че не мислиш преди да пишеш или го правиш , за да се заядеш, а не защото си некомпетентен.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tozi солото е ОК като се има предвид и кой го прави ако формално погледнеш изпълненията и в двете клипчета използват тремоло и парадидли но не е там въпроса аз имах предвид чисто музикално и като стил.

 

yotzzo какво по конкретно те интересува за ансамбловата техника на Бъди Рич....

 

ти принципно какви прилики виждаш между двете клипчета.Момчето свири в drumline както си и пише в коментара към клипчето използва дълбок филд барабан каквито обикновенно се използват само за маршировка и изпълнения на открито да неговорим че палките които използва са доста "груби" за джаз и хората които неискат да направят демидж на своя комплект ги избягват.

В главата на един drumline барабанист са само как да свирим рудименти и как да ги комбинира всичко е сведено до спорт няма неща като груув, свирене със чувство интеракшън с останалите музиканти в едно комбо или бенд каквито вълнуват един джазмен, особенно ако говорим за Бъди Рич,Джин Крупа-това са просто легенди.

 

Фокуса във втория клип е върху музиката и това как да отговориш на това което останалите музиканти са ти "подали" на момента а не просто въху техника и физическа издържливост.

 

Между другото не се заяждам а си казвам мнението. :(

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Аладински - позволи ми да не се съглася с твоите твърдения.

 

Солото на Бъди от примера е предимно единични удари (single strokes) с изключение на края където е пресиран buzz roll с акценти (може би на това му казваш тремоло). Музика няма, а е свободно (free) соло.

 

Стилово (джаз) дебелината на палките няма значение. Обикновено барабанистите се научават да свирят (контролират) с удобните за тях палки (според размера на ръката и желания звук - честотно).

 

В главата на всеки барабанист е как да комбинира рудиментите, да ги свири по сета и да ги използва в музикална ситуация. Рудиментите за барабанистите са като гамите за другите инструменти. Това са музикалните думи и изречения с които перкусионистите се изразяват музикално.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

 

Колеги, ето едно видео. Много съм зарибен по drumline-ing, aко мога така да кажа. Наскоро си взех палки L = 17" / 43.18cm | Dia. = .710" / 1.80cm, и от доста време разцъквам на традишънал грип :metalist:

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Това, което е описано за свирене на малкия барабан важи и за томовете... (Бионсе била бременна!) И още - не си мислете, че има строго определен начин на свирене.... Всичко е до усещане... Дали ще отскача повече или по-малко, дали ще е натегната, пренатегната или ненатегната кожата... дали ще са леки, но по-дълги, дали ще са къси, но по-дебели, дали ще са без пъпка или графитени - палките - всичко е до усещане. Както ви е най-най... (Yotzzo е отразил и другата страна на тези условия - физиологична структура и владеене на импулса).

Дали ще е по-яко да удря силно човек (дори с цяло тяло) или по-скоро да чопли с фина техника в пръстите и по перваза - всичко е въпрос на ЕМОЦИЯ и подход към поднасянето й. Има ритми, които се изпълняват тежко и силно, за да звучат както трябва... Има и други, които трябва да се изпълняват с неподозиран финес. Барабанчето ни учи на марш, а маршът е своеобразна пулсация на емоцията и ритъма в живота. За да откриете себе си в барабанчето, а в него и своя собствен марш, бъдете любопитни към вече установените подходи, бъдете максимално емоционални в свободата на своите сърце и ръце, и най-важното - играйте си с палките, защото именно те ще ви научат (проводникът за вашето удоволствие).

И явно затова американите разчитат на много опъната кожа и доста дебели и тежки палки - така обстоятелствата са максимално определени и "екстремни" (не значи, че е нужно за всекиго).

Всичко е въпрос на информация. Както външна, така и вътрешна. И не забравяйте, че всеки от нас разполага с изобилие от такава - рефлексите. Дайте им свобода и бъдете уникални!

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.