lyu_records Публикувано Февруари 21, 2013 Публикувано Февруари 21, 2013 Здравейте на всички ентусиасти, професионалисти и колеги, които плагиатстват схеми за разни ефекти, като мен. От доста време мислех да пусна подобна тема и е го на дойде му времето. Не откривам топлата вода, а просто давам идеи на колегите аматьори и лаици в ефекто-строенето, като мен а и не само. Идеята е следната: Ползвайки "breadboard" да направя централа, в която има всички екстри за тестването на схемички за ефекти. 1. Вградено захранване 9V. 2. Изводи от китарата до борда и от борда до усилвателя с "true bypass" 4. Индикация на това кое е включено и кое не. 5. Изводи от централата до тестовата платка "breadboard-а" като бързо и лесно може да му вържеш проводник за проба. В общи линии днес дупчих алуминий с някои други примеси и нещата стоят така: Банан щекери 4 броя за бърза връзка до тестовата платка, като единия е обща маса, другия 9V, входен и изходен сигнал. 2 броя копчета с индикатори (светодиоди), като едното пуска и спира тока след трансформатора до щекерите, а другото е "true bypass" също така си има букса за 220V и копче което пуска тока до трансформатора. Ей така седят нещата вътре за сега: Относно захранването ползвам това: Бебе траф 12V и стандартен стабилизатор с грец и два кондензатора, за които реших, че е глупаво да се ползва платка. И така се роди бръмбароподобното извънземно, което ще завинтя към кутията за да се охлажда стабилизатора. За сега толкоз! Надявам се да е от полза за някой младеж, също така ще се радвам на дискусия по темата "Тестови борд за ефекти!" мисля, че би била полезна за раздела. И не забравяйте, че хубавите инструменти правят процеса на работа с тях удоволствие! 2
Evtim Djerekarov Отговорено Февруари 21, 2013 Отговорено Февруари 21, 2013 Идеята е оригинална и е добра, особено за по-прости проекти. За по-сложни, неколкократно съм се убеждавал, че ецването на експериментална платка и налепянето й често е по-бързо решение. 1
Nikifena Отговорено Февруари 22, 2013 Отговорено Февруари 22, 2013 ^ А и с прототипна платка се решават и/или излизат на яве проблеми, които на схема не винаги се виждат 1
lyu_records Отговорено Февруари 22, 2013 Автор Отговорено Февруари 22, 2013 Също така може да се експериментират разни модове, като клипинг с различни диоди или транзистори, филтри за тон контрол и т. н. супер удобно е.
Parni_Valjak Отговорено Февруари 22, 2013 Отговорено Февруари 22, 2013 Клипинг в българския език не съществува. Техническият превод на clipping е ограничаване, отрязване. Ако на някой не му звучи българския, да пише термините на английски, а не да ги пренаписва на кирилица! 1
7thString Отговорено Февруари 22, 2013 Отговорено Февруари 22, 2013 Не е ли правилния термин изкривяване? Не се заяждам, питам И ако не е, каква е разликата между изкривяване и отрязване?
Parni_Valjak Отговорено Февруари 22, 2013 Отговорено Февруари 22, 2013 (Редактирано) Доста съществена! Ограничаването е само отгоре и отдолу на сигнала, при това тези части стават прави хоризонтали. Има и друг вид "ограничение", което е по-сложно (по логаритмична, или по друга функция) - Меко (лампово) ограничение. Изкривяване може да има най-различно, с различна форма или честотна зависимост. Посочените примери не изчерпват всички възможни варианти. Редактирано Февруари 22, 2013 от Parni_Valjak 4
Evtim Djerekarov Отговорено Февруари 22, 2013 Отговорено Февруари 22, 2013 (Редактирано) Хубаво е, човек да се позанимава, обаче от опит мога да кажа, че голямото експериментиране с диоди не води твърде далеч - без значение дали ще ползвате германиеви, силициеви или светодиоди в симетрична или асиметрична конфигурация, в общи линии винаги се достига до няколко варианта, разновидностите на които звучат много подобно(разликите са главно поради различни бариерни капацитети на диодите): -силно ограничение с една двойка силициеви или германиеви диоди - без значение дали диодите са германиеви или силициеви / шотки - звука е много подобен. Сложете няколко двойки германиеви диоди последователно(за да постиднете същото напрежение на ограничаване, както силициевите) и доста трудно ще усетите разлика. -по-слабо ограничение на сигнала(светодиоди и други диоди с по-плавна характеристика) - звучи по-меко, повече от оригиналния звук "прозира", обаче трябват няколко последователни стъпала, ако искате да постигнете "дисторшън" звучене, което пък води със себе си и повече шум. Да не говорим, че при варианта "диоди към земя след ОУ" най-често ОУ е "отрязал" сигнала доста остро, което оставя своя темброви отпечатък, без значение какви диодни ограничения сложите след това. И за това си има решение, но - трябва мислене и експериментиране. Бих казал, че не е от критично значение подбора на диоди. За постигане на коренно по-различно звучене, трябват други решения - стандартните диоди към земя или в обратната връзка на ОУ е едно твърде широко експлоатирано решение и едва ли с него можете да постигнете нещо кой-знае колко различно. Редактирано Февруари 22, 2013 от Evtim Djerekarov
Rumen.Kolarov Отговорено Февруари 22, 2013 Отговорено Февруари 22, 2013 Lyu, напиши един номер за контакт, искам да се свьржа с теб.: )
synchu Отговорено Февруари 22, 2013 Отговорено Февруари 22, 2013 ^^ не съм твърде съгласен за диодите, защото съм го правил този експеримент Въпрос и на други параметри от спецификациите както се казва, пък и на останалата част от веригата - това по отношение на чуваемостта. Иначе breadboard-a ясен, като техника...
ditronix Отговорено Февруари 22, 2013 Отговорено Февруари 22, 2013 И аз да не остана назад и да се обадя-онова на кутията са букси,а не банан щекери. Банан щекерите ще влизат в тия букси. Идеята е добра,ако човек смята да отдели повече време на заниманията с ефекти. Аз за тая цел преди няколко години ползвах кутия от бракувано компютърно захранване.И хич не ми беше жал да я надупча с повечко дупки за потенциометри,та когато и каквото ми затрябва да има де да го напъхам.
Evtim Djerekarov Отговорено Февруари 22, 2013 Отговорено Февруари 22, 2013 (Редактирано) ^^ Ще се радвам, ако споделиш опит. Аз примерно помня, че бях свързал 4 двойки 1N34A(германиеви) към земя и превключвах между тях и двойка 4148. Не можах да открия съществена разлика - макар, че имаше някаква разлика, те не беше никак съществена. Ако сложим мощни изправителни диоди, разликите се чуват по-ясно, но там вече заради паразитни капацитети. За да има съществена разлика, трябва U/I характеристиките на диода да имат друга форма. Не че няма диоди, с по-плавна характеристика, но при всички полупроводникови прибори, "коляното" е доста по-рязко, отколкото при вакуумните(което често се имитира). Някои светодиоди имат малко по-плавни характеристики, но често същите имат доста значителни паразитни капацитети, което налага източника на променливо напрежение да бъде с по-ниско изходно съпротивление, за да се минимизира негативното влияние. Редактирано Февруари 22, 2013 от Evtim Djerekarov 1
lyu_records Отговорено Февруари 22, 2013 Автор Отговорено Февруари 22, 2013 Разлика има! Разбира се че няма да е много осезаема! Няколко диода не биха променили схемата коренно. Хубаво е да се спомене асиметричното свързване, на повечето китаристи им допада много: За целта може да се ползват и транзистори: http://www.muzique.com/lab/zenmos.htm http://www.beavisaudio.com/Projects/FKR/MightierMouse.gif
lyu_records Отговорено Февруари 22, 2013 Автор Отговорено Февруари 22, 2013 Lyu, напиши един номер за контакт, искам да се свьржа с теб.: ) Пиши ми на: l.bal@abv.bg
Evtim Djerekarov Отговорено Февруари 22, 2013 Отговорено Февруари 22, 2013 (Редактирано) Разлика има! Разбира се че няма да е много осезаема! Няколко диода не биха променили схемата коренно. Хубаво е да се спомене асиметричното свързване, на повечето китаристи им допада много: Пак говориш с много голяма убеденост, само защото си прочел това-онова по направи-си-сам сайтове, които аз съм изчел доста отдавна(още преди да започна да си правя експерименти). Разликата между симетрично и асиметрично ограничение и между този или онзи диод е реална, в някои случаи значителна, но определено не е нещото, което различава "транзисторното" от "ламповото" звучене, както много от тия сайтове убедено твърдят. Илюстрациите, които прилагаш, имат по-скоро научно-популярен характер. Ако спазваш някои основни неща: -компенсация на усилването след ограничаване, за да слушаш всички комбинации при едно и също ниво. -честотна компенсация, за да компенсираш евентуални разлики в паразитните капацитети. и прослушаш множество различни комбинации, ще установиш с изненада, че макар да има слаби разлики, можеш да докараш не повече от няколко характерни саунда. Много по-голяма роля за звука има формирането(филтриране) на сигнала преди и след ограничаване, отколкото конкретните диоди, които ползваш. Можеш да си направиш една експериматнална постановка, където имаш еквилайзери преди и след ограничаването на сигнала и да прослушаш вариации - така възможностите стават много по-големи. Редактирано Февруари 22, 2013 от Evtim Djerekarov 1
Recommended Posts