Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Публикувано

Здравейте, интересува ме една подробност, при свиренето на бас с перце. Тя е дали сгъвката при удара трябва да идва главно от лакътя, вместо от китката. Упражнявам и двете техники и за мен първата е по-трудна за изпълнение, отколкото втората. Със сгъвка от китката съм доста по-уверен, а докато като се мъча да свиря с лакът, без опора към тялото на инструмента, ръката и китарата хвърчат в различни посоки и става мазало. Та ако има някой с опит в това свирене ще съм благодарен :).

Отговорено

Не знам за лакът, но бих пробвал от рамо. Докато свикнеш, можеш да пуснеш баса максимално ниско и да свириш само Stroke down или с перото надолу. Леки пръстовки в лява ръка ( и без това ще ти е неудобно сигурно, заради ниската позиция на тялото ), много тонове в дясна, от рамо :) Пънк упражненийца разни...

Абе както си формулирал името на темата, си представих човек без ръка, който компенсира с лакът върху баса. Мисля, че се казва свирене От, а не С лакът. Като се замисля, дори не съм чувал за свирене от лакът. Някакъв стръминг на баса освен да имаш предвид. Няколко джазменски акорда и скивай каква язовирна кухарка ще стане баса :metalist::greenball:

Успех, колега!

Отговорено

Всъщност си прав за заглавието, но реших че ще е майтап да го постна така (може би трябваше да сложа и емотиконка). Благодаря за съветите, ще пробвам и ще кажа дали има ефект. Аз допреди това си свирех преспокойно с китка (като китарист, какъвто съм, преди да хвана баса наскоро :) и когато един приятел ми каза това за лакътя, съвсем промени мисленето ми за този инструмент (абе баса е лесна, че лесна работа, ама не чак толкова :). Понеже той слуша групи като Kllswich engage и As I lay dying (както и аз) и там басистите свирят мощно с перце, мятат насам-натам баса и почти не използват никаква опора. Свирим в група, в която се стремим да правим подобна музика - метълкор.

А между другото за лакътя - гледах един безрък китарист в ЮТЮБ, който свири буквално с лакът и може да ме сложи не в малкия си, а в малкия на малкия си джоб.

Съвета ми даде някаква насока в хаоса на ЮТЮБ.

Отговорено

На тоя приятел му потърсете някой селски нужник, по-дълбок, да се хвърли вътре. Това, че няма да използваш опора на ръката не значи да свириш от лакътя. Движението е в китката, всичко останало е свирепа простотия. Преди години мои колеги свиреха на китарите от лакътя, по-ужасно свирене не можеш да си представиш. Нагласи баса на височина така, че да ти бъде удобен и най-важното, да не се уморява ръката. Стреми се да свириш по-далеч от бриджа, колкото по-близо си до грифа, толкова по-плътен тон ще имаш. На някои им се струва много пичовско басът да виси на нивото на колената и да го подмятат като прани гащи. Да, ама подмятането няма нищо общо със свирнята. Не робувай на клипове и стремеж към външни ефекти, а намери най-удобната за тебе поза.

Отговорено

^ Според мен "висенето" на баса улеснява дясната ръка, особено ако се свири от рамо - положението й е естествено, отпусната върху собствената си тежест, с малка чупка в лакътя. Натискът с перото върху струните също е улеснен. Свиря основно зад единственият ми хъмбъкер :) и съм доволен от звука ми. Благодатен е за добавка на цвят със среди и малко високи, а и винаги има обем. Интересното на тази постановка е, че когато искам да изсвиря някаква солова част, влизам с дясната ръка между хъмбъкера и грифа и излизам в микса осреднен и пробивен. После се връщам на базата и си стоя в ниското. Така имам минимум две опции за различен звук. Но свиря GNR orientated rock n roll, така че такъв звук търся. Ако бех жазмен, щях да мисля повече за удобство.

Проблемът при "висенето" е лявата ръка. Трябва да се изработи някаква лична техника докъде можеш да свириш без напрежение и в останалата част от грифа да се научиш да компенсираш с изнасяне на твоето тяло назад, сгъване в корема или друг начин, за да изсвириш правилно.

Не съм много съгласен веднага да се отива към класическите постановки, както Fats казва. Сещам се за доста басисти, които свирят като по учебник, но тъй като не са се потрудили за визията на изпълнението си, са скучни за гледане, макар и интересни за слушане. Говоря за басисти в български банди. Добре е да е в зависимост от личното ти чувство или възможности, но все пак трябва да се съобрази и със стила, в който свириш. Затова, в зависимост от стила, можеш или да вдигнеш баса високо като гащи на мамино синче :), или да ти е удобно в средата - най - добрият вариант, или да го пуснеш да виси и да ловиш мацките в клуба с картечницата :)

Отговорено

Най-често човек се упражнява седнал(китрата се слага в/у левия крак, както при класическата китара), за това е добре като за начало да си нагласи дължината на колана така, че като станеш от стола китарата да остане на същата позиция. Добре е да се започне от тук, ако ти се струва че китарата ти стои като вратовръзка можеш и да я смъкнеш. Но баса е голям инструмент и е добре върха на грифа да ти идва на нивото на очите или малко по-ниско, но не и на нивото на мъжката гордост. С перце се свири най-удобно от китка(даже от пръсти), пък ако искаш да излгеждаш атрактивно можеш и с носа да дърпаш струните.

Отговорено

^ Да изясним тогава какво упражняваме, колега. :) Лява, дясна ръка или стейдж презенс. И трите сa отделни елементи и следва отделно да се упражняват, а на гиг - юруш наведнъж. Качеството ти зависи от това докъде си стигнал в развитието си.

@Shavo, aко си начинаещ - нещо, което не попитахме май досега, по-добре да наблегнеш на съветите на Fats и Убиецът на лосове :)

Тъй като свирене от китка, лакът, рамо са техники с различно звукоизвличане, всички е индивидуално и е въпрос на вкус и със сигурност на музикален стил. Няма грешно свирене, ако ти е удобно и не трупаш умора. На всички ни е ясно, че свиренето от рамо е доста ограничено като възможности и може да е ползва в комбинация с другите и доста по-рядко самостоятелно. Аз лично си почивам "на рамо" в наякоя част на парчето която позволява.

Непримирим съм :) в частта с визията на изпълнението. Покажи се на публика тогава, когато изглеждаш добре свирейки, а не борейки се с инструмента.

Визията е най - подценяваната част от сценичния арсенал на българските банди. Това е отделна тема, разбира се.

По-здрави и успех!

 

P.s. Съвет към Shavo - загледай Marcel Jacob (Talisman, etc..), Randy Bradbury ( Pennywise ) и дори Bryan Adams - има лайвове, на които свири на бас с перо. Е, всички свирят с Fender, може да ме наречете пристрастен хахаха

Отговорено (Редактирано)

Няма грешно свирене, ако ти е удобно и не трупаш умора.

 

Това е най-важното от казаното до тук. А за перото не мога да дам по-компетентно мнение тъй като свиря с пръсти.

Редактирано от Moosekiller
Отговорено

За визията не знам, но хич не схващам с какво би се подобрил звука. Само губиш скорост и динамика. Ако става въпрос да свириш без да се опираш на инструмента - ОК, полезно умение е, но и тогава не разбирам какво пречи основното движение да идва от китката? Не искам да давам акъл, свиря само с пръсти, просто ми стана любопитна темата.

Отговорено

Я да ви изспамим бас темата - цялата атака е от китката,като в същото време тръгва от лакътя подържащо и най вече от главата,защото човешката ръка е най-добрия инструмент.

Щом иде реч за перца..(мисля че се свири с пръсти на бас,то и на китара) може да погледнете Джими Пейдж - тежката китарка (Леспол) ниско,кутрето на бриджа,да не бега

Ангъс Йънг - вдигната китара,че много тича,пак от китката идва атаката.

С 3 думи - как ви е удобно.

Отговорено

Мисля че, в теоретичен план, истината е някъде по средата както винаги. Аз свиркам от доста време на китара (електрическа, акустична, каквато ми падне), но така се стекоха обстоятелствата, че басистите в моя град са кът и като отивам в група по-често ми се налага да замествам басиста. При което нямам нищо против, мен баса си ме кефи като инструмент. То като се замисля китарата и баса са като жените - едната иска да я пипам нежно, другата да я дърпам и да я пляскам здраво :). Те т`ка. Сега някъде от три месеца се занимавам по-сериозно с бас и не е чак толкова трудно, но не и като по вода, и трябва да се напредва скорострелно. За което трябват - скали, скали, скали, скали... (примерно) :).

Отговорено

А между другото за басиста без ръка, точно такъв имах предвид по-рано и да, това е по-точно да се нарече свирене с лакът.

Отговорено

Ако имаш предвид Bill Clements под "басиста без ръка", то той е един много силен пример за воля. При него е било напасване към текущото му физическо състояние, за да може да продължи да свири. Друго ми е по-интересно... Защо всеки начинаещ басист или китарист, та било то какъвто и да е прохождащ музикант, си избира първо трудните пътища, а не правилните такива за свирене? Научи се да използваш този бас и след това свири по атрактивен начин. Свиренето, като за начало, става от китката. Така имаш най-прецизен и неуморяващ те удар над струните.

 

Поздрав с този миловиден басист.

 

http://youtu.be/cFx5ogNS4PI

Отговорено

Стремежът към оригиналност го разбирам,но защо собствения почерк не се гради върху идеи,стойност на композицията/бас линията/,а трябва да се обръща внимание на външния ефект-това,което няма стойност. Ако ми е за външния ефект си пускам Марая Кери-по бански на концерт.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.