Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Публикувано

Здравейте!

 

Първо да кажа, че съм аматьор, свиря си така домашно на FL Studio. Наскоро изгледах едни уроци по пиано и неможах много добре да разбера как се построяват мажорните и минорните гами. За мажорните рабрах, че се построяват така - 1, 1, 1/2, 1, 1, 1, 1/2, но това важи ли за всички мажорни гами - до, ре, ми и т.н. За минорните гами не разбрах как се построяват, в урока се казваше, че дадена минорна гама е на малка терца от съответната мажорна гама, но има ли такава подредба на цели и полутонове както при мажорната гама?

Ще се радвам ако някой ми обясни, как се построяват мажорните и минорни гами, за да мога да си ги изсвиря и да ги науча.

 

Благодаря ви предварително! :)

Отговорено

Това са интервали и са валидни за абсолютно всички мажорни гами - до, до#, ре, ми бемол и т.н.

 

Минорните гами се построяват така: 1, 1/2, 1, 1, 1/2, 1, 1 , следвайки примера, който си дал.

Отговорено

Защо не използваш някой софтуер като allthatchords примерно...има и много други подобни. виждаш кои клавиши участват в образуването на даден акорд, чуваш го....много удобна програмка.

А ако въпросчето е с чисто теоретичен характер и просто искаш да знаеш защо и как- колегите завършили успешно музикално училище биха могли да ти обяснят

Отговорено

Благодаря ви изключително много!!! :)

 

Да, просто исках да зная как се построяват, ще си изтегля тази програмка да я разцъкам :)

 

Благодаря!

Отговорено

Tъй като тепърва пред теб ще възникват въпроси е по-добре да подхванеш теорията на музиката чрез един учебник по начален солфеж, например. Иначе ще пропуснеш важни неща като лад, тоналност, гама, степени, интервали, съзвучия, акорди и обръщенията им.

Отговорено

Като застанеш пред клавиатурата на пианото виждаш бели и черни клавиши.

Когато започнеш от До възходящо до До (само по белите клавиши) ти свириш Натурална мажорна гама До мажор. Всяка нота е степен. Забелязваме, че между I, II и IIIта, IV, V,VI и VIIма степени има цели тонове (това се доказва от наличието на черни клавиши между съседните степени).

Почивка 5 мин.

Откритието, че между Ми и Фа, както и между Си и До няма черни клавиши ни казва, че между тези ноти отстоянието е полутон.

Така се извежда дефиницията за Мажорна гама: "Мажорна гама, при която между III-IV и VII-VIII степен има полутонове, а между останалите степени цели тонове се нарича Натурална мажорна гама"

Нова почивка от 10мин.

Наученото се проверява прецизно от други начални тонове. Подсказвам: Започваш от Сол. Построяваш гамата по дефиницията и се получава, че за да има полутон между VII-VIIIма степени трябва да се повиши VIIмата степен -(Фа става Фа#). Това е първият диез. Ако строиш гама от Ре се явява още един диез - До#. Тръгнеш ли възходящо от Фа пък по дефиницията се налага да понижим IVта степен с полутон и се явява Си-то като Си бемол. Това е първият бемол. И т.н.

Натурална минорна гама е с полутонове между II-III и V-VI степени. Най-лесния пример е с Ла минор - Натурален минор. Свириш възходящо от Ла до Ла по белите клавиши и се уверяваш, че е така. Има и хитринка. Вместо да търсиш и броиш степените, при наизустена мажорна гама тръгваш от VI тата и степен възходящо, свириш наизустените същи ноти и се получава "Паралелната" минорна гама. VI тата степен е на малка терца под VIII мата (еднаква с I вата като нота). Малката терца пък е отстояние между два тона от тон и половина. Надолу от До, Си, Сиb, Ла. 3 полутона = на тон и половина.

За домашно:

Коя е паралелната минорна гама на Ре мажор, на Фа мажор? Подсказвам, че паралелната минорна на Сол мажор е Ми минор. :)

Отговорено

Благодаря ви много на всички, захващам се да уча и да се упражнявам! :)

 

Паралелната на Ре мажор е Си минор, а на фа мажор е ре минор. :) :) :)

Отговорено

Брей!!

Тази тема я възприемам като терапия. :crying:

Какво ли ще стане, като стигнете до разновидностите на мажора и минора? Ами до старите ладове?

Отговорено

Ще го кажа простичко:

В мажор има между всички степени цял тон, с изключение на III и IV, както и VII и VIII - там е полутон.
При натуралния минор полутоновете са между II и III, както и V и VI.
Хармоничният минор изглежда като натуралния, но седмата степен е повишена с полутон.
При мелодичния минор е повишена също и шеста степен (във възходящия му вид). В низходящия му вид мелодичният минор изглежда като натуралния. Наричат се възходяща и низходяща форми, защото обикновено първата разновидност се среща при възходящи мелодични линии, а втората - при низходящи, но не винаги - зависи и от хармонията отдолу.

На малка терца под всяка мажорна тоналност (т.е. започваща от шестата степен на мажорната) лежи нейната паралелна минорна тоналност (по aмерикански това е относителен / релативен минор). Нарича се така, тъй като съдържа същите тонове като мажорната, на която е паралелна.
 

Отговорено (Редактирано)

Лад – система от тонове, поставени в определено съотношение и обединени около един тонален център наречен тоника.

Тоналност - лад с определена височина на тониката.

Гама - тоновете на лада подредени по височина.

Акорд - едновременното звучене на три или повече тона, които са или могат да бъдат подредени по терци (интервал от 3 степени)

Интервал - последователно или едновременно звучене на 2 тона.

 

Разновидности на мажора:

 

Натурален мажор – мажорен лад, при който между III-IV и VII-I има полутонове, а между останалите степени цели тонове.

 

Хармоничен мажор – с цел да се получи по-характерно звучене на субдоминантовия акорд се понижава VI степен, по този начин се получава увеличена секунда (три полутона - хиатус) между VI и VII степен.

 

Мелодичен мажор – хиатусът, получен при храмоничния вид на мажора, е бил смятан за не мелодичен и трудно изпълним интервал за пеене, затова, чрез понижаване и на VII степен се избягва хиатусът и по този начин ладът става по-мелодичен. При мелодичния мажор се получава характерна голяма секудна между VII и VIII степен.

 

Бихармоничен мажор – в сравнение с натуралния вид тази разновидност на мажора е с понижена II и VI степен.

 

Разновидности на минора:

 

Натурален минор - минорен лад, при който между II-III и V-VI има полутонове, а между останалите степени цели тонове.

 

Хармоничен минор - с цел да се получи по-характерно звучене на доминантовия акорд се повишава VII степен, по този начин се получава увеличена секунда (хиатус) между VI и VII степен.

 

Мелодичен минор – отнова за да се избегне немелодичния хиатус се е наложило повишаване и на VI степен от лада.

 

Бихармоничен минор - в сравнение с натуралния вид, тази разновидност на минора е с повишена IV и VII степен.

 

От тук следва:

 

натурален мажор 2,2,1,2,2,2,1

натурален минор 2,1,2,2,1,2,2

хармоничен мажор 2,2,1,2,2,1,3

хармоничен минор 2,1,2,2,1,3,1

мелодичен мажор 2,2,1,2,2,1,2

мелодичен минор 2,1,2,2,2,2,1

бихармоничен мажор 1,3,1,2,2,1,3

бихармоничен минор 2,1,3,1,1,3,1

интервалите са дадени в полутонове и започват от разликата между I и II степени

 

Стари ладове

 

В края на Средновековието са се оформили общо 6 основни лада. Три от тях са с мажорен характер – йонийски, лидийски и миксолидийски. Останалите три лада, с минорен характер – дорийски, фригийски и еолийски.

 

Йонийски лад - съвпада напълно с натуралния мажор.

 

Лидийски лад – различава се от натуралния мажор по повишена IV степен, която образува с I степен увеличена кварта, която е характерният интервал за лидийския лад.

 

Миксолидийски лад – различава се от натуралния вид на мажора по понижената си VII степен, която образува с I степен интервал малка септима, която е и характерният му интервал.

 

Еолийски лад – препокрива напълно натуралния минор.

 

Дорийски лад – различава се от натуралния вид на минора по повишената си VI степен, която образува с I етепен характерния му интервал голяма секста.

 

Фригийски лад – получава се, като на натуралния минор понижим II степен. Характерния интервал е малка секунда.

 

В българската народна музика и най-вече в източната музика, съществуват и други разновидности на мажора и минора, наречени турски ладове (маками), но за тях друг път.

Редактирано от IvanDTr
Отговорено

Някъде има такава тема из теоретичния раздел, между другото. Нека питащият използва и търсачката. Не съм сигурен обаче дали за начинаещ разновидностите на мажора и старинните ладове няма да му дойдат в повече наведнъж, затова се ограничих само до тези на минора.

Отговорено

В българската народна музика и най-вече в източната музика, съществуват и други разновидности на мажора и минора, наречени турски ладове (маками), но за тях друг път.

 

Давай, на мен ми е интересно! :)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.