Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Публикувано

Здравейте,

Преди почти година реших, че репетиционната ми/студио се нуждае от бас кабинет.Чудейки се какво да избера и търсейки информация, реших като ще е гарга, да е рошава и се спрях на решението 8x10".На пръв поглед добре, попрегледах цените на продуктите, които се предлагат и почнах да събирам информация.Оказа се, че хората от Хамерика най-много харесват ампег хладилниците си, но не новите, а старите.Продължих да чета мнения и слушам семпли.Оказа се, че преди ампег са правели кабинетите си от шперплат и говорителите са били по-други(говорителите са китара и бас не са се различавали по конструкция и материали), това е водило до по-изразен звук в горния честотен диапазон.Хората се оплакват, че новите ампег кабинети звучели по-глухо.

Истина е, не успях да открия човек със стар ампег шкаф и да го чуя наживо.Но от събраната информация си направих следния извод - или трябва да дам една торба пари за стар кабинет, най-вероятно от Америка и шипинга да ме разкости, или да купя нов(но новите не са от шперплат) и да му сменям говорителите, или да се заема отново с DIY!

Не бе дълго умуването - long live DIY!

 

Тази тема я правя за да улесня всички, които биха избрали моя път.Може и да не е най-правилния или най-лесния, но е решение :)

Смятам да представя снимков материал, плановете си и обяснения :) Ако има желаещи може да обсъждаме решения, материали и т.н., с цел да е максимално информативна и полезна темата!

 

Започваме с избора на материали:

Дървесина - от опита ми с шперплат, най-ми харесва буковия.Той е и най-скъпия в БГ.Листа му е към 80лв за 2м/1м.Парен бук - произведен в БГ.Твърд, неудобен за обработване, но с много добри звукови характеристики и съответно издръжливост във времето.

 

Говорители - 4 от тези - http://jensentone.com/mod10-50.php 32ohms за да има изразени високи

и 4 от тези - http://www.eminence.com/speakers/speaker-detail/?model=Legend_B810 за хубави ниски

 

Ето тема от Чуждененция за подобен проект :)

http://www.talkbass.com/forum/f15/8x10-ampeg-construction-pictures-785007/

 

Сглобяването бе по същия начин, с видии и много, много лепило.С тази част се зае дърводелец(все пак някои неща се постигат само в подходяща работна среда и много уреди, а и опита при обработването на даден материал си е много важен).

Стигаме до готовия сандък:

w0orbr.jpg

k9fksz.jpg

66wuxj.jpg

6f70ae.jpg

 

Последва запълване с кит на вкопаните видии.Аз го направих за първи път с кит с стъклофибри.Не бих повторил.Предимствата са бързо съхнене и по-лесно нанасяне, но шкуренето е по-трудно.За в бъдеще ще си се придържам към кита за дърво, но като за веднъж е ОК :) Това се прави, като се поставя изкуствената кожа или толекса, да не се отличават грапавости - дупките от видиите.

jtmjvt.jpg

  • Отговори 46
  • Created
  • Последен отговор

Top Posters In This Topic

Отговорено

Следва пробиване на отворите са винтовете, закрепващи дръжките отстрани(метални), говорителите, колелцата отдолу, дръжката отгоре/отзад.Отворите се пробиват 6мм, за да се прикрепят от вътрешната страна шипови гайки 5мм.

Голямо дупчене си е :)

2jagu86.jpg

 

Поставяме шиповите гайки отвътре - първо ги фиксираме с чукче и след това ги пристягаме с болт от външната страна, така че да се забият хубаво в плоскостта.Играчка си е, като се има в предвид, че за говорителите са 64 гайки + 40 гайки за дръжките и още 10 помощни.За винтоверт ползвам дрелка.

k2d15f.jpg

 

Следва покриване с вестници и пръскане на предния панел с черна боя.В моя случай спрей мат 3 ръце.Пръскаме и ъглите, така че ако стане грешка при тапициране, да не си личи много и да прозира отдолу дървото.След изсъхването на спрея се оказа, че частите покрити от кит седят като че ли е лак,, но това не е проблем - отпред ще има плат - grillcloth, който ще е непрозрачен, така че идеята на пръскането е само да не прозира светлото дърво.

24bolyu.jpg

ff0h2p.jpg

25kobhk.jpg

z4lg7.jpg

2cqgx1e.jpg

2yxhj4y.jpg

dy9554.jpg

Отговорено

Следва поставяне на вата от вътрешната страна на отделните кухини.Пропуснах да кажа, че отделящите плоскости се пробиват предварително, за да може да се разположат кабелите.Ватата е от магазин за дом.потреби.Залепя се с хелми или подобно лепило.За ватата съм чел различни неща, но това в което аз вярвам, е че се използва за понижаване на резонансната честота на кутията - звуковата вълна тръгнала от мембраната на говорителя назад, минавайки през ватата се забавя, което води до симулиране на по-голям обем от наличния.

azdxsh.jpg

ekf8mu.jpg

3590rk5.jpg

250pfth.jpg

2qwltuf.jpg

aoubzm.jpg

Отговорено

Следва тапициране с изкуствена кожа.Избрах черна изкуствена кожа, а не толекс, защото кабинет с тези размери, ако се мъкне някъде, задължително се удря, очуква и наранява.Неизбежно е.Толекса е дост аскъп и ако искам да е толекс, трябва да го пазя много, а с изкуствен акожа ще мога да си позволя лесно и по-често претапициране при нужда.Яглите ще са покрити от метални никелови ъгълчета,а задните вертикани ръбове на съединяване на кожата ще са скрити от лайсни, които се ползват за полагане легнал на кабинета при транспортиране.

2s76kn9.jpg

1yrdd5.jpg

3338fsy.jpg

Отговорено

Монтираме говорителите и дръжките, колелцата и гумените крачета - отдолу отзад има 2 колелца, а отдолу отпред има 2 гумени крачета.Така при накланяне назад кабинета може да се "търкаля" като палет, а иначе е стабилен и неподвижен.Окабеляването е с кабели 1квадрат.При мен целта бе кабинета да е 8ома заради една бас глава, която е само 8 ома лампа.Това наложи по-различно свързване - ако разделим говорителите на 4 сектора - при горните 2 сектора и най-долния сектор, двойките говорители са вързани последователно, а само при една двойка са паралелно.Така се постига около 9 ома, което е в границите на нормата за конкретния усилвател.

ipqtj8.jpg

11hf43l.jpg

2u74met.jpg

 

Заден панел - нойтрик букса и инокс плочка.

wvo268.jpg

 

Задна горна дръжка - хром-никел от поставка за хавлия - масивна метална е и ме одраха за нея 50лв.

4hcbiu.jpg

 

Две панорамни снимки за сега:

15cyaeg.jpg

33pg375.jpg

 

Колелцата:

9pvmg3.jpg

 

От тук нататък чакаме плата за предния панел, пайпинг лентата - поръчани са от Чужденеция.Чакаме и лайсни, които още не съм ги мислил от къде :)

Звука е покъртителен.Въпреки многото финансии и време вложени в този проект, но съжелявам ни на йота :)

След 2-3 часа ще кача и чертежите - плановете за изработка с размерите.

За любопитстващите за цена - до тук материалите+труд на дърводелец излизат около 1400лв.

Отговорено

Поздравление за труда.

Кой знае колко тежи.

Имам някои забележки,но ще споделя само една-

За тези мощности окабеляването ми се струва тънко.

Според мен трябва да е поне 2-3 квадрата.

Отговорено (Редактирано)

Ще се спра само на това, което смятам за недобре направено или обмислено. Дугото е ясно.

1. Некачествено, дори грозно е лепенето на покритието. От опит знам, че е трудно и затова измислям специфични начини, за да не изглежда лошо. Избраният метод не е удачен.

2. Свързването на говорителите не е съобразено с натоварването по мощност. В оригинала говорителите са custom по 32 ома, всичките са паралел и общият импеданс е 4 ома. Но не е само това. Когато в една струкура като посочената едни говорители излъчват повече от други, се получава "чепата" характеристика на насоченост, вследствие на интерферационни и дифракционни процеси. Това влияе сериозно при слушане от различни посоки. Когато е без значение, ОК, но ако се държи на качество, е недопустимо подобно "комбиниране".

Малко в страни от темата ( а може би и нетолкова) свързване в определена система на говорителите, се използва при линейни източници, за да се постигне точно определена характеристика на насоченост.Обаче тя се създава на базата на математични зависимости, а не случайно.

3. Слагането на различни говорители от оригиналните и дори едни спрямо други в несъответващи обеми създавт непредсказуеми резултати. При висок общ Q-фактор (което е почти сигурно), е гарантирано "бумтене" на определени честоти и отзвучаване в повече от правилното. Пак въпрос на индивидуална преценка...

4. Дебелината на свързващите проводници може и да е по-голяма, но при умно опроводяване спокойно може да върши работа; все пак търсеният импеданс е висок...

 

Разбира се, че кабинета ще върши работа за гюрултия/репетиционна.

Успех!

Редактирано от Parni_Valjak
Отговорено (Редактирано)

^^^Да, първоначално и на мен ми се искаше да е 2квадрата, но при проба кабелите се оказаха прекалено дебели и трудни за манипулиране.След справка колко са стандартите при производителите на подобни кабинети се оказа, че 1квадрат е повече от достатъчно.А и мощността на ампа е 100вата.При по-високи мощности бих сменил окабеляването и типа на буксата.

Тежи към 80кг.

 

^^Много се радвам, че се обсъждат тези точки, защото и аз съм си блъскал главата над тях.Сега е ред да кажа защо съм избрал тези решения:

1.Да, много трудно се тапицира такъв ковчег.Страните и горната старана са идеално гладки.Не ми харесва гърбът, но там ще има лайсни(метални) и тези лайсни ще покриват снадките от кожа.

п.с.Не зная защо, но сега като гледам снимките на гърба ми изглежда неравно, а на живо си е идеално гладко... :/

 

2.Да. :) Всичко е точно така, само че оригинала е съобразен за 4ома.Комбинацията от конструкция и говорители е изпробвана многократно от американците и е описана (примерно толкбас форума им) като най-добрата за ъпгрейд на новите ампег-и.Т.е. конструкцията е определена - 4 отделни камери, като 2 по 2 са с различен обем.Говорителите също бяха определени - само че греда - омажа трябва да е 8 ома.Прегледах доста за алтернативни решения, но тези говорители са с доста характерни честотни характеристики и не се предлагат с други омажи.Т.е. ибор на други говорители бе недопустим.Реално единственото решение бе да се свържат по друг начин говорителите.

Нека да погледнем оригинала - 8 еднакви говорителя, но в 2 по 2 различни по обем отделения?!Т.е. говорителите от отделения с различен обем също няма да звучат еднакво.

 

"Когато е без значение, ОК, но ако се държи на качество, е недопустимо подобно "комбиниране"."

Кабинетите на Богнер са в пълен противовес на това твърдение, а са едни от най-скъпите и ценени на световния пазар.

 

"Обаче тя се създава на базата на математични зависимости, а не случайно."

Съжелявам, но тука също не мога да се съглася - знаем как Маршал измисля 4по12 - кутията най-малка по обем, която може да събере 4 12"говорителя.Негови съвременици казват не е смятал много.Че точно тази конструкция, макар и не най-правилна от страна на науката, е станала стандарт - божа работа.

Ампег пък правят същото с 8по10, само че, защото много са бумтели маршалите 8по10, те решавата да сложат прегради, отделяйки на двойки говорителите.Пак няма много математика, даже не са си поиграли да уеднаквяват обемите.

 

3.Комбинацията от говорители и конструкция е била изпробвана и удобрена от доста музиканти с опит.Тя не е мое творение.

 

4.Опроводяването е прецизно.

 

Тествайки кабинета(извадихме го на един концерт и го тествахме 2 групи) останахме много доволни при високи и при ниски нива.Определено с него ще записвам :) А и комбинацията от говорители ми дава версатилност при запис.

 

@ Parni Valjak - уважавам те много като специалист и капацитет. Често забелязвам, че коментираш китарна техника с критерии по-близки до хай-фи конструкционните решения.Интересно би ми било, а и смятам полезно за форума, по точките, които си изброил как би решил тези проблеми ти?

В спора се ражда истината :metalist:

 

^Благодаря :)

Редактирано от liquid_death
Отговорено (Редактирано)

Освен HI-FI и музикантски, има и сектор Professional !

Как бих постъпил аз - има една доста полулярна тема, където може да се види целия процес. И накрая завършва с измервания, които показват Реалния резултат от целия процес. Аз не се доверявам на слуха - един чува едно, друг друго; (на един му харесва русо, на друг черно, а някой - собствения си пол).

Има разбира се и няколко музиканта, които съм се убедил, че чуват! Но те са мнооого малко.

Ти се доверяваш именно на субективния фактор, което за мен не е правилно. По много причини, но ще посоча две -

-Като доктор, ще се съгласиш, че слухът е подваластен на конкретното състояние на здравето, настроението и духа на слушащия. А това означава, че преценките са различни във всеки отделен случай. Още по-малко може да се разчита на чуждо мнение - от интернет например.

Колко много хора са вярвали безкомпромисно на Хитлер, Сталин или Ким Чен еди кой си, за да се окаже накрая, че са сбъркали?

-Ако си добър по физиология, ще знаеш, че човешкото ухо има силни адаптивни характеристики. Което ще рече, че свиква с недостатъците на звука и ги елиминира "софтуерно ;) ". Е тогава как ще става за преценка?

Запомнил съм едно мнение на Michael Tretow, студийния инженер на ABBA и Polar Studio. Когато започва работа в новоизградения комплекс на Polar Studio, усеща крайно неприятни резонанси на 40 и 80 Hz (дано не бъркам стойностите, но това не е важно). След две седмици вече изобщо не ги забелязва. А той е Голям специалист, доказал се с работата си за АВВА! Значи на него не може да се вярва в преценката, а на теб може?

Затова моите решения са инвариантни - максимално изключващи субективната преценка. Съвсем друг е въпросът за връзката на измерените резултати със субективното възприятие! Но това е сложна и дълга тема, която ако е рекъл Господ ще продължим да разискваме на следващото събиране...

Що се отнася до свързването на говорителите, ще спомена само, че последователно свързаните ще получават 4 пъти по-малко мощност от паралелно свързаните. Това прави много спорна тяхната употреба - няма да има много разлика, ако вместо тях се поставят резистори...

 

ПП. Пропуснах да спомена, че озвучителните тела на Ampeg са проектирани математически на база на известните параметри на Thiele and Small, и на прословутите методи на Nevill Thiele -

http://www.bgaudioclub.org/upl.....icle_1.pdf

http://www.bgaudioclub.org/upl.....icle_2.pdf

Редактирано от Parni_Valjak
Отговорено

1. Некачествено, дори грозно е лепенето на покритието. От опит знам, че е трудно и затова измислям специфични начини, за да не изглежда лошо. Избраният метод не е удачен..

Виж и аз определено не бих ползвал розов кабинет. Определено не са ми по вкуса и повечето дизайни на МГ(може би с някои изключения ;) ).

Но трябва да му призная, това което съм пробвал си работи както трябва(че някои неща и повече).

 

Защо просто не оставите човека да оформя неговите неща според неговите вкусове и неговите възможности.

 

3. Слагането на различни говорители от оригиналните и дори едни спрямо други в несъответващи обеми създавт непредсказуеми резултати. При висок общ Q-фактор (което е почти сигурно), е гарантирано "бумтене" на определени честоти и отзвучаване в повече от правилното. Пак въпрос на индивидуална преценка...

 

Адски ми е любопитно как изглеждат решенията на системата диференциални уравнения, за съставен сейзмо осцилатор от 4 групи от по два демпфирани по отделно елемента. Ако имаш групите от функции, дай му ги на доктора да си помогне, когато преизчислява демпфирането

 

Ако си спомням правилно, по дефиниция демпфиране е намаляване на качествения фактор.

@ Parni Valjak - уважавам те много като специалист и капацитет.

Бих добавил - и дори като индуктивност ;)

Шегата настрана!

 

Господин Манов, хората тук ви слушат, обичат и уважават. Дори понякога доста зад границата на разумното.

 

Моля Ви, проявявайте повече отговорност към тях, те нямат теоретична и в повечето случаи практическа подготовка да се усъмнят в думите ви. Има съществена опасност четящите не-техници да облепнат с нови предразсъдъци и митове, което значително би усложнило плуването им в и без това доста сложната материя.

 

С цялото си уважение ви моля, да обмисляте полезността, за тези хора, на нещата които публикувате.

 

По никакъв начин не искам да омаловажа приноса Ви тук. Доста хора разчитат на Вас, Вашето мнение и Вашата помощ. Просто моля за малко повече сдържаност в мненията.

 

@Модераторите: Имам предложение, поради зачестилите сблъсъци между специалисти и "направи си сам" хора, ако е възможно да се отдели "направи си сам" в подфорум на този за непрофесионални изработки(надявам се, да не е за непрофесионален ремонт ;) )

 

Така всеки "направи си сам" ще може да получава по зъбите във форума за специалисти и обратното. А това би трябвало рязко да приближи световния мир и разбирателство... пардон консенсус ;)

 

И да не забравя,

Респект, Течен! :thumbs_up:

Отговорено

...

Виж и аз определено не бих ползвал розов кабинет. Определено не са ми по вкуса и повечето дизайни на МГ(може би с някои изключения ;) ).

Кой коментира тези неща?

Но трябва да му призная, това което съм пробвал си работи както трябва(че някои неща и повече).

Някой да оспорва?

Защо просто не оставите човека да оформя неговите неща според неговите вкусове и неговите възможности.

Никой не му пречи.

Щом е пуснал тема за обществено обсъждане, се предполага, че би желал да се ориентира в оценките за свършената работа?

Дори самият той забеляза, че на снимките се виждат неща, които не е забелязал преди това. Което значи, че има полза от коментара.

Адски ми е любопитно как изглеждат решенията на системата диференциални уравнения, за съставен сейзмо осцилатор от 4 групи от по два демпфирани по отделно елемента. Ако имаш групите от функции, дай му ги на доктора да си помогне, когато преизчислява демпфирането

Ако си спомням правилно, по дефиниция демпфиране е намаляване на качествения фактор.

С това мнение доказваш собственото си твърдение по-долу, за теоретичната и практическа подготовка. Нямаш представа от проектиране на електроакустична система, нали? Неправилното прилагане на математичен модел, който няма нищо общо с проблема е доста впечатляващо.За да не увисне същността ще обясня, че става въпрос за съгласуване на параметрите на високоговорител с обема зад него. Вече има много литература по въпроса. (В горния пост съм дал линк към основни статии по въпроса). Дори начинаещи аудиолюбители ползват успешно симулациони програми, както например bluelemon го направи много успешно за своя кабинет.

...

Моля Ви, проявявайте повече отговорност към тях, те нямат теоретична и в повечето случаи практическа подготовка да се усъмнят в думите ви. Има съществена опасност четящите не-техници да облепнат с нови предразсъдъци и митове, което значително би усложнило плуването им в и без това доста сложната материя.

И какво сега, да ги оставим да правят глупости и калпави неща? Изборът да се захващат със сложна материя е техен, не мой. Аз не се захващам със сърдечна операция или композиране на симфония - Защото знам, че е сложна материя и Аз по-скоро бих направил беля или глупост.

По никакъв начин не искам да омаловажа приноса Ви тук. Доста хора разчитат на Вас, Вашето мнение и Вашата помощ. Просто моля за малко повече сдържаност в мненията.

Това го приемам безусловно. Но не винаги успявам да преглътна глупостите и тогава парата излиза безконтролно :) .

 

... да се отдели "направи си сам" в подфорум на този за непрофесионални изработки(надявам се, да не е за непрофесионален ремонт ;) )

А така, значи да си правят белите, ама не на други хора :D ! Браво, браво!

 

Отговорено (Редактирано)

b9cap.jpg

 

Шефе, това изкърти :)

 

Дали не трябва да е 8ohm by Georg Ohm ? :):)

 

Иначе евала за захрващането с такъв проект. Голяма работа си е това ! Бих го чул с кеф как звучи. Свирил съм и съм записвал с 8х10" ампег от старите. Не че мога да кажа какво беше, но бих могъл може би да изразя някакво субективно мнение спрямо моето възприятие за рок енд рола :)

Редактирано от Nikifena
Отговорено

Поздравления за проекта! Наистина се изисква кураж за да се захванеш с хладилника :). Със здраве да си я ползваш.

 

Само да спомена, че старите "хладилници" на Ампег (а вероятно и все още е така) са затворени, както си направил и твоята. Този тип ОТ са по-толерантни към отклонения в размерите, като същевременно избягват и някои други конструктивни трудности и опасности за говорителите.

Отговорено

@Модераторите: Имам предложение, поради зачестилите сблъсъци между специалисти и "направи си сам" хора, ако е възможно да се отдели "направи си сам" в подфорум на този за непрофесионални изработки(надявам се, да не е за непрофесионален ремонт ;) )

 

Така всеки "направи си сам" ще може да получава по зъбите във форума за специалисти и обратното. А това би трябвало рязко да приближи световния мир и разбирателство... пардон консенсус ;)

 

 

Съгласен съм с колегата, дори с риск непрофесионалистите да си строшат главите...И на мен ми е писнало всякакви Незназнайковци да ми дават акъл и да ми намират маанъ...

 

Например:

Взимаш дължината на мензурата и я разделяш на 17,817152 и получаваш рязстоянието от 0 до 1 прагче, после изваждаш това разтояние от мензурата и полученото пак делиш на същото вълшебно число- получаваш разстоянието от 1 до 2 прагче, от мензурата вадиш първите две разстояния, пак делиш на константата и получаваш третото разстояние и т.н. ... и накрая те хваща шапа и си правиш една екселска табличка да дели вместо теб и готово...

 

^ Доста объркващо и малко невярно твърдение според мен (но нека и разбиращите се изкажат). Първо има няколко стандартни мензури, не ги помня наизуст, отделно имаш и брой прагчета, тъй че калкулатора, който Свилен постна си е добро решение без да се занимаваш да делиш на разни числа, да вадиш, да събираш. Но както казах, не ги разбирам тез работи, нека компетентните се изкажат!

 

Поздрави!

Герги

 

 

Не изработвам китари, и нямам и идеята да го правя! Изхождам единствено и само от Питагоровата теорема за тоновете! Чисто математически с тази константа, която сте дали е точно за определена мензура и точно определен брой прагчета (нека някой от разбиращите ме поправи ако греша)!

 

И да Ви питам г-н никони аджеба защо се прави това:

 

http://guitarplayer.files.wordpress.com/20...w=400&h=300

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.