Jump to content
Българският форум за музиканти

директен запис на акустична китара


Recommended Posts

здравейте. преди известно време се сдобих със саундкарта emu tracker pre, скоро и с микрофон (октава мкэ-271 - руски, кондензаторен, не звучи зле) и сега прохождаме, значи, в звукозаписа... посъветвайте ме как да подходя към записите на акустична китара (с найлонови струни). записвам едновременно с микрофон и линейно от активната електроника на китарата.

 

на какво разстояние от китарата и под какъв ъгъл да сложа микрофона?

как да обработвам в последствие двата трака, та да докарам някакво подобие на звук?

голям проблем ми е твърде силната атака - освен от задкитарното устройство, откъде и как може да се понамали?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Зависи най-вече от стаята, в която мислиш да записваш. Единият вариант е, да записваш с микрофон близо до струните, откъм страната на sound hole-a, всъщност между "дупката" (как се казва това нещо на български?) и там където грифа влиза в тялото. Това го правя най-редовно с ок резултати в звукоизолирано помещение, dead room един вид. Sound-a е "по-интимен", така да се каже, все едно китарата "изкача" от speaker-ите. По този начин ще имаш повече контрол за post-production, селктирането на правилен reverb и т.н. За кофти помещение препоръчвам тази техника. Минусът е, че ще се чува повече атаката от ноктите и всеки един buzz ще бъде доста ушеваден! :) Затова пък ще внимаваш с динамиката и няма да блъскаш силно по струните.

 

Друг вариант е, в стая с малко мебели и паркет без килим, може да разположиш микрофона централно, на 2 метра от мястото, където ще седнеш. Резултатът е по-мека атака и естествен reverb, което може да бъде и минус, в според зависи. Ако пробваш този начин, непременно записвай с hi-pass filter, защото със сигурност ще имаш гаден hum или room noise. Минусът е, че ако искаш да презапишеш даден пасаж е възможно да не успееш да го match-неш като хората с оригинала, в зависимост от колко и какъв шум е имало в стаята в този момент (шум от трафик например).

 

Тук можеш да чуеш неща, които съм записвал с близък микрофон. Хората ги кефи звука, мен не толкова, но става. :greenball:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

Може би трябва да спомена, че по първото парче на Torroba (Torija) и това на Villa-Lobos няма никакви корекции и sound-a е доста по-добър от примерно последното парче на Бах, където сложих един компресор и звукна мега гадно, всяко скърцане е хипер преувеличено. Затова, най-добре експериментирай с mic placement-a преди да започнеш да записваш, не разчитай много много на корекции в post.

Редактирано от trendkiller
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Със сигурност разбирачите ще ме направят на дреб, но един съвет

от мойта камбанарийка и малкото ми опит:

Напиши в гугльо "recording acoustic guitar" и чети.

Аз четох доста, и най-сбита информация намерих

Тук

И най-вече тук

След доста експерименти за мен, моята китара и начин на свирене

най-удачно се оказа позициониране на микрофоните в "spaced pair",

тоест, малък кондензаторен пред 12-то прагче, голям кондензаторен

зад дясното ми рамо (отгоре).

Разбира се, това е при положение че ползваш два кондензаторни микрофона,

за стерео запис, както пише по книжките. В твоя случай (доколкото виждам

твоя мик е с малка диафрагма) пробвай в трите позиции и изобщо мести го нагоре

надолу до получаване на оптимален звук :)

Дано със никаквите си познания да съм бил що годе полезен.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

А, и да добавя:

Четох, четох и навсякъде умните хора казват:

В крайния микс пази натуралния звук, със съвсем малко компресия

и щипка реверб. Препоръчително е да не се записва в помещение

със сериозно третиране на стени/таван със звукопоглъщащи материали,

тъй като се търси натурален реверб... Приятно експериментиране :)

Редактирано от jabs
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Общо взето според това, което съм гледал е модерно да се записва с два или повече микрофона в твоя случай. Обаче понеже и аз имам само един :) ще ти препоръчам какво правя аз. Значи директния сигнал е ОК, ако имаш пикове - опитай да махнеш проблема като свириш по-спокойно на местата дето влизаш в червеното. Ако не става пробвай с компресор.

С микрофона трябва да се експериментира. Започни от там да го сложиш точно срещу 12-то прагче. Отдалечи го колкото е необходимо за да имаш достатъчно силен сигнал но да не влизаш в червената зона. След това записваш някаква фраза и местиш микрофона, примерно 2-3 пръста в ляво или в дясно, пак записваш същата фраза и вече си избираш къде ти звучи най-добре и действаш.

За миксирането - пак е въпрос на вкус до колко ще смесиш (и дали изобщо ще смесиш) двата сигнала. EQ корекции и компресия също въпрос на вкус и експерименти. Аз не помня какви EQ корекции ползвах последно но компресора беще нещо от сорта на 4:1, бърза атака и бърз релийз. Но това зависи от динамиката ти на свирене, при теб може да са необходими примерно 2:1 ако свириш по-балансирано или изобщо да не ползваш. Обратното ако свириш много "нервно" може да се наложи над 4:1. Но 4:1 е стандарт от който можеш да тръгнеш.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Със сигурност разбирачите ще ме направят на дреб

 

:lol: Само в български форум!

 

Съветите, които си дал са добри иначе, даже и "разбирачите" ще потвърдят. Относно ползването на 2 кондензаторни микрофона - внимавайте как ги разполагате, защото е много възможно да изникне проблем с фазите в post production.

 

3 to 1 Rule

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Каква е китарата?И не звучи ли достатъчно добре само записана през електрониката?

Аз с моята ел.акустична(с метални струни) съм записвал директно в line in на саундкартата,после малко компресор и ривърб и се получава доста добре.С микрофона вероятно ще хванеш всички приплъзвания по грифа.Трябва да се експериментира къде да се постави,за най-добър резултат и микса според ухото и желанието.Успех!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

В инсталацията на Томи само траповете (отзад сините прегради на видеото са около $5'000 ;) ) микрофоните и останалта установка (+аудио инженера) да не говорим :)

 

Специално класическата китара е доста капризен инструмент за запис. Първият и основен елемент според мен е техниката на звукоизвличане, а втория нови струни и качества на инструмента.

Подходящи за бърз запис с относително нелошо качество са комбинираните адаптери (адаптер + микрофон) (Фишман Rare Earth Blend например). Ето един бърз пример с последния

(акустична китара с метални струни, има и други инструменти, но се чува), ако успея да изкопая и други директни с други адаптери ще пусна.

Иначе при микрофоните основния принцип е един микрофон насочен към 12 прагче/между грифа и тялото на около 20-30 см. Добър микрофонен предусилвател.

От тук нататък можеш да добавяш и експериментираш много, микрофони позициониране и т.н.

и от един мой стар пост

Опала. Вчера the babe ми остави около 20-ина минути.

Та ето един запис със SDC (Gefell M70), насочен между 12-то прагче и neck joint-a. Предусилвателя е JLM Audio Dual99V в RME Multiface 2. Китарата е K.Yairi, cutaway, нещо си 85 модел.

Такъв тип запис с един микрофон (SDC) аз обикновено използвам, когато искам китарата да се отличава повече в цялостния микс. Надявам се тия дни да направя семпълс и на комбинациите за ритъм/фонова китара и други звуци, които ми харесват (с LDC и някои други комбинации).

 

- чист файл без нищо

http://music.synchu.com/Gefell_m70_jlm99v_Source_Acoustic_miking.mp3

- с reverb (Samplitude variverb, Intimate/Small room, с малки корекции в Decay, Wet/Dry mix) & малко компресор (Abbey Road TG12413) -

http://music.synchu.com/Gefell_m70_jlm99v_RoomVerb_Acoustic_miking.mp3

- с един трик, често използван при кънтри записи, разбийш ли (плюс малко компресор - Abbey Road TG12413)

http://music.synchu.com/Gefell_m70_jlm99v_Stereo_tricks_Acoustic_miking.mp3

- китарата се копира на три трака, след това лек панинг в ляво и дясно на два от тях (примерно на около 11 часа, може и пълен въпрос на вкус). Третият остава в средата.

- левият трак се измества 6 мс назад

- десният трак се измества 9 мс назад отново

- коригира се Volume на вкус на всеки от траковете.

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Synchu, края на това "синичкото" (цитата демек) е супер ценно,

с две прости операции подобрих крайния резултат

на мой пробен запис ушевадно.

Поклон и благодарност.

 

Офтопик:

Правилно ли отгатвам парчето?

Не е ли туй Tragic Comic на великанът Нуно :)

?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Моля :)

Компилация от две - Rise'n'Shine в началото & Tragic Comic, които от години използвам несъзнателно за разгрявка, демота и т.н...

Парчетата са на Нуно § Гари като автори :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

Разбира се. III Sides to Every Story.

Един незаслужено отречен от масовата публика албум.

За мен най-силния им изобщо.

Край на офтопика и извинения на четящите темата.

Редактирано от jabs
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

така. благодаря за обстойните отговори. ще отделя малко време, ще почета, ще послушам. определено ще поекспериментирам с позиционирането.

китарата е китайка, супер кофти изработка. иначе свири почти вярно, скоро й бяха сменени струните. акустично звучи приятно, но през електрониката е покъртително зле. песните не са класически пиеси, почти само акорди са. обмисляме дали да не пробваме с уестърн китара, ама нито имаме, нито има откъде да вземем. всъщност ако установим, че от електроника файда няма, имаме и една друга, ма-а-алко по-хубава кухарка. от 150 лева. преампите са от саундкартата.

там е работата, че нашите виждания за музиката и съответно за саунда, са малко по-изкилиферчени, а оборудването, с което работим, е създавано не според тях, а според изискванията на американската музикална промишленост... ето например китаристката предпочиташе китарата да си остане със старите, заглъхнали струни, едва я разкандардисах да не ги връща, след като се ужаси от звука след смяната. ми, не съм сигурен дали бях прав. нищо, и тия ще изветреят :)

 

сънчу, тоя пиниз с утрояването задълже ще го пробвам. но ниво като на първия от трите записа да стигнем, пак ще да е добре :) в тая връзка, лими, уби ме с третия клип :o

Редактирано от Fallenblood
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.