Прочитането на един класически учебник по хармония от този вид, в който се говори за гласоводене, паралелни квинти и т.н. може дотолкова много да ти направи каша в главата, ако не си склонен към абстракции, че да те откаже да се занимаваш с хармония. Много погрешен, старомоден и академичен подход е това. След две години занимаване с хармонията на Парашкев Хаджиев дотолкова ми се беше промил мозъкът, че когато започнах да се заслушвам в джаза, си виках - "Абе какво става тука бе, какво е това звучене, какви са тия работи, как го правят това??? " Не можех и за миг да предположа, че това звучене се предизвиква от многозвучия (представяте ли си, самостоятелно?!) и то построени по специален начин. Изобщо за един съвременен музикант ми се струва супер сухарско и погрешно да се тръгва с учебници по класическа хармония. Затова и имам познати музиканти от старата школа, които дори за някакви прости рехармонизации ми викат "А, как го правиш това?". За мен една теория не бива да почва от вътре-навън, не бива да започва със забранените неща. Напротив, тя трябва да дава свободата за всичко, евентуално накрая да говори за хубаво и лошо. Не че отричам тази класическите книги, хора си има за всичко, може пък на някои да им е по-добре да си четат класическите книги по хармония. Е, аз се отказах в един момент и четох книги по джаз-теория, които в повечето случаи съдържат някои грешни примери (дори и от гледна точка на джаза), но те научават на това какво е разрешено, а след това от само себе си и интуитивно ти сам ще разбереш кое звучи добре и кое - не. Много ви моля, това е мое лично мнение и моят път на развитие, не искам никого да натоварвам с мнението си.
Моят отговор на въпроса за правилно и неправилно свързване на акорди. НЯМА такова правило Всеки акорд може да се свърже с всеки! Почни да експериментираш и сам ще разбереш кога се получава по-добре и кога не чак толкова. В метъл музиката се свирят основно паралелни квинти - ама си има фенове. В поп музиката и джаза е бъкано с всякакви паралелни интервали - октави, квинти, прими и т.н. Ама никой не съм чул да се оплаква от некачественост. След като си стигнал дотук да питаш за тези неща, имам голямото подозрение, че си точно от тези, дето не им се удава да четат класическа хармония Спокойно, не си сам! Единствено ти трябва да прочетеш какво е тоника, субдоминанта, доминанта - това са основните понятия във всички стилове музика и повечето неща произлизат от тях, но неща като гласове, гласоводене, модулация и т.н. само ще те объркат.