Jump to content
Българският форум за музиканти

Vintage Modified Squier-jaguar-fender-stratocaster-billy Shean-gibson-les-paul-jazz Bass Fretless


Recommended Posts

Взех си Vintage Modified Squier Jazz Bass Fretless и се оказа, че не успявам да изсвиря едни партии, които не ми бяха проблемни с Ибанеца - Роудстар 2, намиращи се на 12 позиция с голямо участие на 4-та струна, първо - заради прецизността и второ - китката ми се удряше в рогчего. Имайки предвид и куфарът, който бях взел за бившата си Ямаха, реших рогчето да се отреже по подобие на Fender Jaguar Jazz Bass.

(Дори в един момент бях тръгнал бесен към ножовката, след като за пореден път си ударих ръката във въпросното рогче, но както става по приказките, телефонът звънна, след това не намерих ножовката, успокоих се и реших да звънна на лютиер, а именно - Емилиан Лалев, с когото вече се бяхме срещали.)

 

Отделно от всичко, никога не съм разбирал Фендер, как за 50 години не мръднаха нищо по жаз-басовете, освен махането на стойката за показалеца, след като свиренето с палец е отпаднало и пепелниците (не ми се обсъжда защо). ...но много други неща са дошли и развили като техника, начин на употреба, мислене и т.н., и т.н. и през цялото време празнината между ниския адаптер и грифа си стои - нито трети адаптер, нито продължение на грифа, нито телевизор?! Както и да е - реших, че ми трябва още един адаптер там (по примера на Stratocaster или ако говорим за басове - Буци Колинс, но той е с 5 адаптера и все пак...) и занесох баса на един стар стругар, който каза, че само китари не бил правил...

Резултатът е на първата картинка:

 

1-Nachalo.jpg

 

След това измислих схемата, повлияна от Stratocaster (3 адаптера), Gibson Les Paul (независими усилване и тон за всеки адаптер) и Jaguar Jazz Bass (успоредно и последователно свързване с общ тон и сила на звука, но в случая - без активна електроника).

 

Видях се с Емилиян и той направи плочката, надписа на главата, който нямаше как да не е Ферари (имах един шеф, докато работих в строителството, който жестоко се потискаше от моята радост към живота и така и не прие, че строителстовото не е всичко за мен, а просто го използвах като вид терапия, разпускане - освежване, накратко, а и т.н., но това са други теми), рязането на рогчето и изваждането на жака за кабела от долу на китарата. Резултатът е следният:

 

2-Krai.jpg

 

3-detaili-glava.jpg

 

4-detaili-glava2.jpg

 

5-detaili-grub.jpg

 

6-detali.jpg

 

Свързах електрониката (най големият проблем неочаквано се оказа намирането на винтчета за ЦК-ключетата) и като цяло, възможностите и са следните:

1.: Нек адаптер (НА);

2.: Мидъл адаптер (МА);

3.: Бридж адапртер (БА);

4.: НА и МА - успоредно;

5.: НА и БА - успоредно;

6.: НА и БА - успоредно, дефазирани;

7.: НА, МА, БА - успоредно;

8.: НА, МА, БА - успоредно, с дефазиран БА;

8.: НА, успореден на последователно свързаните МА и БА;

9.: НА, успоредно на последователно свързаните и дефазирани МА и БА (БА дефазиран);

10.: БА и МА - успоредно;

11.: БА и МА - успоредно, дефазирани;

12.: БА и МА - последователно;

13.: БА и МА - последователно, дефазирани;

 

Силата на тона и звука е обща за МА и БА, и отделна за НА.

ЦК-ключетата са по едно за всеки адаптер - On/Off, едно за дефазиране на бриджа, едно за успоредно/последователно на МА и БА и едно за Моно/Стерео изход (примерно, по примера на Били Шиин, макар че когато това си го направих на един стар бас за първи път, не бях чувал за него). В стерео режим адаптерите се разделят на НА в единия канал и БА и МА, съответно с техните комбинации в другия канал.

 

Снимки от репетиция:

 

(На първата свирим много бързо парче и затова така съм се вторачил - нещо не беше много ясно...)

7-prilojenie.jpg

 

8-prilojenie.jpg

 

Басът бих казал, че е прототип и все още е в работен вариант, като тепърва анализирам кое е необходимо, кое не и кое липсва (както се вижда и от снимките е без една капачка на потенциометър, тъй като бързах да го преслушам...).

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Хихи, добре са се сетили, но не са спазили нещо основно, което се стараех да избегна, а именно - плочката по цялото тяло. Явно имат канал, между адаптерите като при стратокастер.

Относно свързванията - дори без активна електроника, моят има по-богат избор от по-крайни звучения :girl_witch:

...само качеството на звука не ми се обсъжда :offtopic-001:

 

...а за многото адаптери - Буци е с 5 (обикновено - джаз, но има и вариант с пресижъни, както и комбинации с хъмбъкери...) от доста време и аз всъщност, лекичко исках само малко да се докосна (както по-горе вметнах дискретно) до една от детските си мечти http://www.trabenbass.com/bootsy_star.html

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

...малко :offtopic-001:

Преди години в Германия се натъкнах на тези басове Bass. Сума ти и ключенца и потенциометри - лудница. Пипнах баса, отличен е откъм дървения. Откъм електроника действително предлага много опции, бленди и опции за звук, но ...май ми се струва прекалено много. Доста от тях се припокриват. Като погледна отблизо копчалъка и ми заприличва на клавир този бас. Незнам, може би съм схванат от към въображение, но не е ли малко прекален варианта, който си избрал?

 

К. Димитров

Редактирано от BassTraffic
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Кефи ме как е станал. Само надписът ферари се е размазал. Сигурно е някакъв печат или нещо дето е попило в дървото за съжаление.

 

Относно болтчета, иди в Евроболт. Имат сайт през гуглето. Там има готини месингови или от неръждавейка фрезенкови с метрична резба или за дърво. Според мен болтчетата ще са най-добре ако са фрезенкови скрити за кръстата отвертка. Дали ще са жълти или бели ти прецени. Ако ще слагаш бели, задължително от неръждавейка.

 

Хвърли едно око на тези винтове дето ползвах аз за мойта лопатка: ЦЪК

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

...но не е ли малко прекален варианта, който си избрал?

Колега, пак четете между редовете :)

Написал съм:

Басът бих казал, че е прототип и все още е в работен вариант, като тепърва анализирам кое е необходимо, кое не и кое липсва...

 

Дълго време мислих (!) върху схемата и дори когато дадох баса на стругар, още не ми беше ясна, иначе синята плочка щеше да е на гърба на баса (а отгоре - само ключовете).

Стигнах до това решение след много мисли (!) и както вече написах, вариантът е работен, като исках да се докосна до всички възможности (всъщност, доста такива съм изключил и това беше най-трудното - анализирането кое да избера, така че бих обощил още веднъж - говорим за "орязан вариант", не за "прекален"), да ги чуя, преценя, осмисля и съответно да ги оставя така както са си, да ги премахна или да ги доразвия.

За една седмица доста неща ми се избистриха, но искам да посвиря още в група с него, тъй като там се държи по съвсем различен начин (в добрата посока).

След това ще махна ненужните комбинации и ще пробвам и тези, които предварително съм счел като ненужни и по този начин постепенно ще стигна до крайната схема, която дори може да е само с една ръчка (тип - скоростен лост/шалтер, а под него - подходяща платка с различни писти).

 

 

Неочакван бонус, който получих е, че никой не смее да докосва баса, когато е включен! :)

 

 

@Nikifena:

Евроболт рулират :cheers2: , а това, дето си го направил с китарата е дори повече от това, което причиних на контрабаса си (нищо по външния вид, но с адаптер, струващ повече от него, а ти не си се спрял само до там...) Китарата РОКС :)

 

Едит:

Още веднъж, относно многото копчета - имам такава китара - http://www.terrym.co.uk/1website/jolana1.jpg и не ми правят впечатление, ама хич, даже вече си мисля, че можеше и да са повече още първия път :)

...и все пак - ако бях взел от големите ЦК-ключета, дето ги слагат за превключване на адаптерите?!

Редактирано от ...taka li e? - a taka.
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Колега, пак четете между редовете :cheers2:

 

Ааааа не :) ! Този път се постарах и прочетох внимателно написаното :) .

Като написах "прекален", наистина имах предвид "прекален... работен вариант". Дори и работен, пак опциите са изключително много. Ако разгледаме схемата математически, броят на различните бленди е изключително голям. Оттам и съответно избора или селекцията на кое правилно и кое ти харесва, се увеличава значително. Просто кометирам факта, защото съм се потил в/у такива комбинации.

Другото нещо което забелязах е, че при малка промяна на схемата на свързване, в конкретният случай настоящата ти схема (ако например решиш да махнеш или орежеш някой едруго копче) - саунда ще се промени. Така, че малко или много пак ще има едно връщане в изходна позиция.

Както и да е. Идеята ти е интересна и ще следя с интерес развитието й.

 

К. Димитров

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

С риск да съм прочел темата между редовете ;) (абе това не беше ли предимство?!), една думичка -

стругар за втори път ми се набива в очите. Та, въпросът ми е:

Как успя тоя стругар да хване китарата на универсала, на струга така, че да направи канал в тялото и?

Редактирано от EAmechaniX
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Видът ме кефи, определено. Чакам версията с намаления брой корекции - да видим на какво ще прилича.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

@BassTraffic:

Схемата няма да се върне в изходна позиция -. изходната беше избор между комбинация от стратокастерски 5-степенен превключвател, ЦК-ключета и стерео, 5 позиционен, 3 канален (т.е. 2х5х3) въртящ се ключ (мисля, че оригинално е предназначен за комбайни...).

Това, което за момента е излишно е "кил"-ването на ниския адаптер, както и успоредното свързване на дефазираните адаптери (последователно, дефазирани са доста по-пробивни и интонационно-чувствителни).

Ако правех китарата от нулата спокойно бих махнал средния адаптер, а бриджа би бил с две намотки, които вършат цялата тази работа. Евентуално по средата би имало един пресижън за специални случаи.

 

...та, схемата няма да се върне в изходна позиция, а просто от време на време ще променям ролята на някое от ключетата.

Следващата стъпка смятам да е дефазирането на нека спрямо останалите два, както и дефазирани нек и бридж спрямо среден (евентуално, ако има нужда, бих пробвал и още комбинации с успоредно/последователно свързване).

Например, в момента ако при обърнати бридж и мидъл получаваме нещо средно между напържена китара и телефон, при дефазирани нек и бридж си остават страшните ниски, но се появява и леко хъркане във високите :headbang:

 

@EAmechaniX:

Струг, фреза, циркуляр, банциг...

Аз го нося на стругар и казвам "искам еди-к'во си" и ако той ми каже, че работата е за фрезист, ще дам парите на друг стругар, нали?

...така че, как го е въртял на струга не ме интересува - аз съм платил и получил!

@Hillbilly:

В нашата приказка използвам само две комбинации - последвателните бридж и мидъл и самостоятелния нек (е, като не броим заигравките с дефазирането...) и заради това е подходящ, а от оригиналните жаз звуци (имам предвид - свързване) нищо не става най-вече заради струните, които имитират контрабас и съответно нямат никакви среди, а само силно изразени ниски и високи високи с деликатна (високо претенциозна) атака и чувствителна интонация. Аз също бях изненадан, че се вписа адекватно.

 

@разбойник:

Като цяло, целта ми е максимално опростяване, но тези неща са относителни, а схемата няма да е готова преди да сложа метални струни.

 

 

П.П.:

Сега се сетих, че на записите в неделя можех да врътна врътките в някоя пауза и да вкарам семпли - дано следващия път не забравя, че да не звуча токова нахално спрямо Мюзик мена, но дори и да разгледаме само един по един адаптерите, при мен разликата между бридж и нек е огромна, а при него - не съвсем :rockband:

...и Джак Брус знае ли?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз го нося на стругар и казвам "искам еди-к'во си" и ако той ми каже, че работата е за фрезист, ще дам парите на друг стругар, нали?

 

Не.

Ако стане така, ще дадеш парите на фрезист.

Разликата м/у струг, фреза, циркуляр и банциг е, като разликата между

китара, бас, цигулка и виолончело, най-образно казано. :rockband:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

... че да не звуча токова нахално спрямо Мюзик мена, но дори и да разгледаме само един по един адаптерите, при мен разликата между бридж и нек е огромна, а при него - не съвсем :rockband:

 

Мюзикмена активен ли е или е пасивен?

 

К. Димитров

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

^Имах предвид този от линка на колегата chobbi :rockband:

 

 

Интересно!Сравнително наскоро Musicman пуснаха нещо подобно: Link
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.