Jump to content
Българският форум за музиканти

Evtim Djerekarov

Бързи трилове/форшлаг, как?

Recommended Posts

Знаем се с повечето от вас, аз свиря отдавна, но този въпрос дълго време ме мъчи и се чудя, как е най-добре да подходя, та реших да ви попитам.

 

Става въпрос за бързи трилове (последователни hammer-on-и и pull-off-и). Ама наистина бързи. Като на Zakk Wylde и Randy Rhoads, та дори Dave Murray(който не е чак толкова светкавично бърз, но пък може да свири така по цял ден, без да изпусне или замаже удар). Те заедно с форшлагите в някои фрази, винаги са ме забавяли, когато трябва да са много бързи/кратки, и съм се принуждавал да ги разреждам, което обикновено звучи дървено, в най-добрият случай, не блестящо.

 

Визирам и случаите, когато триловете не могат да се изсвирят с най-бързият пръст (обикновенно безименния), а често се налага да се ползват другите пръсти (а и понякога струната е свободна, не е натисната на някое прагче с показалеца).

 

Забелязал съм, че някои хора (обикновено тези с холеричен темперамент и не много висок ръст) имат много бързи ръце по природа и могат да правят повтарящи се движения с голяма бързина (примерно, да потропват по нещо).

За съжаление аз (както и голямата част от хората) не съм от изначално бързите и всеки по-бърз пасаж изисква упражняване. Все ми се струва обаче, че именно по триловете, може да се познае кой по принцип си е бърз в ръцете. Някои хоря ги правят много бързо и без да практикуват упражнения.

 

И тук идва въпросът ми, към по-опитните китаристи (или към тези, които се справят добре с триловете, а най-добре да дадат мнение и тези, които са се научили с времето). Има ли специализирани упражнения, с които човек може значително да си ускори триловете и има ли специфични неща, които трябва да се гледат, когато се работи върху тази техника?

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

   Разсъждавам така: Не можеш внезапно да изсвириш трилер. От раз. Той трябва да е осъзнат. Осъзнаването става с разбирането на ритмиката.

   Деленето на нотните стойности е ясно на всички. При 4/4 например имаме цяла нота в един такт, 2 половини, 4 четвъртини, 8 осмини, 16 шестнайсетини, 32 трийсет и две вторини. В 1 такт. Това се репетира с чукане с 2 пръста по масата или със свирене по грифа на инструмента. Но темпото, което е избрано да се спазва. Да няма клатене, забързване или забавяне.

   До тук беше естественото делене на 2,4,8,16 и т.н. на нотните стойности. Следва "особеното делене": триоли, секстоли, дуоли, квинтоли и т.н. Описани са в литературата. В началото са комбинации от различни стойности; от бавно към бързо, от лесни към трудни върху една нота, след това с няколко ноти. Изучават се синкопи, паузи, легатиране и др.

   Това е една част от задължителния предмет СОЛФЕЖ. Трябва да се изучава със строг преподавател. При солфежа музикантът се развива комплексно. Слухът - задължително качество се развива до степен: да чува вярно интонационни и ритмични комбинации, да ги повтори - изпее и изсвири и да ги запише с ноти. И обратното: написан нотен текст да изпее и изсвири. Става с научаване наизуст на многобройни етюди, специално композирани за различни ситуации. Отнася се за всеки инструмент, както и за всеки певчески глас. Въпрос на целенасочена практика.

   При този задължителен предмет студентите освен, че развиват своите музикални качества уеднаквяват разбирането си за отделните елементи на музикалната теория. И когато са вече в ансамбъл: оркестър, група, някаква формация при грешка не се хващат за гушите с думите: "Чакай, чакай сега. Тук не е така". "А как?!?" Академично подготвените изясняват проблема и провеждат една полезна и приятна репетиция.

   Психолозите биха допълнили, че всичко е въпрос на характер. Дали сме сангвиници или холерици определя всяко наше действие - походка, хранене, говор, свирене и т.н. Разбира се, характерът също може да се промени. В този случай със заниманията по солфеж ние възпитаваме природните си дадености. Много се разприказвах и май леко отклоних темата, съжалявам.

   За трилерите: Когато са осъзнати като секстоли, септимоли и по-бързи те се превръщат в трилери. Но те са в темпо. Автодисциплината ни го налага. Мускулната памет ни помага. Доброто вибрато също е в темпо. Това важи и за Delay-я.

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Теоретичната страна на въпроса и обучения слух, безспорно са от изключителна важност.

Но не по-назад е и чисто механичната страна на нещата.

 

Ти практикуваш ли някакви упражнения, специално за трилери. Някой знае ли приятни и занимателни такива?

Аз примено в момента си дрънкам "The Trooper" на мейдън, където в основния риф има едни такива триоли (да, три удара/ шест тона са, а не са два/четири, както повечето хора ги свирят). Те са прилично бързички и трудно се наместват във времето, чисто мехаснично. Отделно, солото на Мъри е изпълнено с доста трилери.

Edited by Evtim Djerekarov

Share this post


Link to post
Share on other sites

Моя учител на времето ми казваше да не се стремя да свиря нещата бързо... бързината идва сама след много практика. Според мен това важи за всичко, не само за свиренето. Никога не съм си поставял за цел да свиря бързи трилери, и бих се омазал, за разлика от други неща които жуля всеки ден.

Share this post


Link to post
Share on other sites

   Загряване. Разсвирване, да не стане беля от прибързаност. С метроном, клик или нещо. От бавно постепенно към по- бързо темпо. При умора - почивка. На 7-мия ден ще забележиш резултат в цифри (на темпото, което си постигнал). По няколко часа на ден.

   Хич не ти трябва да си такъв нервак.  :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Аз мога да ти препоръчам нещо от най-великия (в мойта лична класация, де)...  :godbless:

 

https://www.youtube.com/watch?v=27C-hUd6oUM

 

На 4:00. То е дадено като упражнение за загряване, но определено помага за това, което питаш.

 

 

 

П.П. Който свири The Trooper с два hammer-on да му излезе цирей на задника! :D

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

След 1:30 виждаме, че  големите също свирят досадните упражнения... :greenball: Ама те свирят по цял ден, а ние искаме с 1 час дрънкане да ги задминем :girl_cray2:

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

..специално за трилери най доброто упражнение , до което съм достигнал е следното - ще се опитам да го обясня максимално ясно макар , че с думи е кофти работа - първо е важно да се каже , че както при всичко друго скороста е в зависимост от нивото на всеки и е добре да се почва много бавно - упражнението е с всички четири пръста като за улеснение ще ги номерирам по обичайния начин - 1 - показалец 2 - палец , 3 - безименен и 4 кутре ... в стандартния вариант се прави на 4 съседни прагчета , без значение е дали първия удар ще го направите с перо или ще ударите по прагчето - важното е че от там нататък перо няма - само хамър он и пул офс схемата е следната - 1-4 1-4 1-4 1-4 1-4 ...така около минута , след тоа 2-4 2-4 2-4 2-4 2-4 2-4 ... пак около минута после както следва 3-4 3-4 3-4 3-4 3-4 3-4 3-4 и връщане - 2-4 2-4 2-4 2-4 2-4 2-4 и 1-4 1-4 1-4 1-4 1-4 1-4 1-4 1-4 - за разнообразие може да се сменят струните въпреки че дори и тогава си е леко скучно , но ...това е упражнение ....след като се прави това около 10 минути в поне 2 или 3 темпа се прави съкратение вариант 1-4 1-4 2-4 2-4 3-4 3-4 2-4 2-4 1-4 1-4 ...и това е добре да се прави около 10 минути ..за разнообразяване и увеличаване на трудноста може да се прави на повече от четири прагчета - примерно 1 3 4 5 или 1 2 4 5 или 1 2 3 5 като мисля че не е нужна да казвам , че всяко прагче логично отговаря на пръста и другото , че мястото за упражнението по грифа може да бъде произволно избрано  ..важно е да се знае , че ако се усети болка в ръката трябва да се почива , което е ясно мисля ... другото , което е важно е да се заличи доколкото е възможно разликата в изпълнението между различните комбинации от пръсти , защото е логично ,  че най лесно се комбинира с първи пръст ... затова трябва да се набляга на комбинациите - 2-4 и 3-4 и не на последно място на 2-3 .... упражнението дава добри резултати , но изисква постояннство ..желая успех .... и весело посрещане на нова година на всички  :metalist: .....докато пишех виждам , че зверо е поснал видео на Сатриани с подобно упражнение ... таман да се види логиката 

Edited by zanev 70
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Нещо друго което се сетих и е малко Мейдънско (не е досадно). Свирят се пентатониките на триоли, а после може да се направи същото и с ладовете... ако второто заприлича на Меноуър  приликите не са случайни :greenangel: .

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ще си позволя да дам своето мнение. Подобни трилове ( а и изобщо цялата техника на свирене на китара) изискват пръсти на лявата ръка който да са доста независими един от друг. Подобна изолация за съжаление е трудно постижима и са необходими целенасочени упражения.

 

Тук има едни доста брутални упражнения за класическа китара, който за 20 минути на ден буквално разтварят дланта на лявата ръка. Лично съм ги изпробвал, като моя съвет е наистина да не се отделя повече от 20 минути, защото са доста натоварващи. Както и лявата ръка да е максимално отпусната, иначе технически е невъзможно да се разтвори.

 

Упражненията започват след 29то упражнение, в общи линии идеята е че един пръст е фиксиран на позиция докато другите три свирят. В книгата са показани изсвирени легато, това е следващото ниво - първо е добре да се почне просто с изсвирване на нотите с перце или пръсти и после с легато.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

стига с тия книги бе,музиката е за свирене,не за четене (не съм го казал аз) :greenangel: ,теоритично да,но на практика всеки барабанист бърза или бави на моменти,тоест не е като метроном,и от тук идва цялата пулсация на групата,е аз говоря за стари групи,не за упражнения тип бързина,много се чудя колко от спортните бързаци могат да си държат бас линията с палец и с останалите пръсти да свирят друго и като ритмика-е те това е свирене,аз лично не мога,на барабани по- добре се оправям да хвана по-елементарни тактове.

Share this post


Link to post
Share on other sites

На практика един барабанист ако бърза или бави на моменти е хубаво да си помисли дали е барабанист. Суинга е нещо съвсем различно. 

 

 

 

П.С. аз мога. И то благодарение на книжките.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ма да,метронома трябва да му е в главата,сериозно, аз съм се карал с барабанисти дето много клатят,а то не е само до книгите свиренето,а и до много упражнения,спор няма.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Барабанистът да слага метронома на слушалки и да свири. Същото важи и за китаристите по време на упражнения ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Аз трупъра ще ти го изсвиря с 8 тона, не с 6, ама виж един читав арпеж не моа да изсвиря на повече от 3 струни :D Според мен от голямо значение е как си се развивал през години като китарист, на какво си наблягал, кого си "копирал"... все такива неща. В един момент може да се окаже доста трудно да изсвириш наглед прости неща за някой друг ;)

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.