Към съдържанието


Снимка

Ниски строеве - Setup (Теория)

Setup

  • Please log in to reply
14 отговора на тази тема

#1 G.Varbanov

G.Varbanov

    Лампи!

  • Members
  • PipPipPipPipPip
  • 1480 Мнения:
  • Gender:Male
  • Location:София
  • Инструмент:Китара

Публикувано 06 март 2014 - 10:39

Down But Not Out: Drop-Tuning Like a Pro

 

PX-Solar6DLXC-e1386874100509-1024x341.pn

 

За тези от вас, които не са запознати, дроп тунинг е настройването на китарните струни под традиционния Ми (E Standard E2, A2, D3, G3, B3, E4) строй. Можете да свалите всички струни, така че да се запазят същите форми на акордите, но в по ниски честоти по целия фингърборд или да настроите 6-та струна от Ми (E ) в Ре (D ) (например), с което променяте формите на акордите и образувате power chords с един пръст.

 

Независимо дали искаме да направим акордите по лесни за вокал акомпанимент или търсим по-тежки и тъмни китарни звуци, или просто искаме да изпробваме нещо ново, факт е, че дроп настройките се използват от много музиканти по различни причини от много време насам. Изключително много музиканти правят страхотна музика с помощта на ниски строеве (особено в по-тъмната страна на жанровия спектър), лесно е да разберем защо все повече хора се вдъхновяват да опитат. Много от нас искат да опитат, но когато започнем, не сме запознати с няколко изключително важни стъпки, които ще ни помогнат да свирим и звучим много по-добре. И така, решили сме да свалим строя на китарата в по-нисък, какво трябва да направимпросто да свалим струните до желаната ниска честота?

 

Ако някога ви се е случвало да завъртате ключ на китара преди, вероятно сте забелязали, че колкото по-ниско настройвате, толкова по-хлабава и гъвкава става струната. Ако целим по-обикновен нисък строй като Ре (Drop-D) или Ми-Бемол (Eb Standard – където всички струни са смъкнати с половин тон) това не е толкова проблемно, тъй като не се отразява чак толкова много на опъна. Всъщност Еди Ван Хелън ще ви продаде продукт, който върши идеална работа точно за това.

Но ако целим нещо по-екстремно, като това, което модерните метъл банди използват, или искаме да включим ниските строеве в дългосрочен план, е нужно да направим няколко неща, за да компенсираме промените в опъна, който е различен от този в E Standard, за да е удобна китарата и при ниски строеве.

 

Струни

 

Първото и най-очевидно нещо, което трябва да вземем предвид, когато променяме строя към по-нисък, е размерът струни. Като цяло, за да запазим опъна близък до стандартния, увеличаваме размера на струните за всяка стъпка, с която сваляме. На практика това означава, че ако свирим в Ми със .009-.042-размер, трябва да вдигнем размера до .010-.046 за половин стъпка надолу или Ми Бемол (Eb Standard), .011-0.49 за Ре Стандарт (не дроп) и така нататък. Трябва да предвидите дали избраният размер струни ще премине през ключовете на китарата ви. Ако струните са прекалено дебели, можете да развиете част от намотката в края и струната ще премине свободно през ключа. Някой производители предлагат специални комплекти струни за Drop Tuning, при които намотката е предварително премахната, за да пасват в стандартни ключове.

Ето я и уловката: Когато сменяте размерът струни, е нужно да се променят няколко неща, за да звучи тя добре. Това ни отвежда до:

 

The Truss Rod

 

2ijt6jq.jpg

 

Онова митологично същество, което се крие в нековете на китарите ни и много от нас се страхуват да се доближат до него с шестограм.

Нека бъдем сериозни. Регулирането на тръс род е едно от най-простите манипулации в настройката на една китара, но повече от 80% от китаристите се чувстват некомфортно дори с идеята да опитат.

Когато сменяте строят и размерът струни, вероятно ще се наложи да пипнете и тръс рода. Съотношението струни – опън, за което говорихме по-горе, е много относително и в крайна сметка вероятно ще се наложи да компенсирате промяната в кривата (neck relief), което става чрез настройка в тръс рода.

 

2iudyiq.jpg50jtrc.jpg

 

 

Тръс родът е инженерно бижу. Най-общо казано това е прът, който преминава по цялата дължина на нека на китарата, като единият край е фиксиран, a до другия край има достъп за регулиране. Стягането на тръс рода осигурява стабилност и контролира кривата на нека. Разхлабанвето на тръс рода позволява на нека да се огъва малко под въздействието на опъна от струните. Тъй като дървесината е гъвкава и податлива на промени в околната среда, тръс рода е важна част от вашата китара, ако искате да поддържате постоянен екшън. Той е изключително важен за удобството при свирене и правилната интонация.

 

Нека разгледаме възможностите, които стоят пред вас при настройване на китарата.

Както вече уточнихме, разстоянието между струната и праговете се нарича екшън.  Някои китаристи предпочитат висок екшън – като например слайд китаристите. Други искат супер нисък екшън. Във всеки случай височината на струната трябва да бъде регулирана.

Ако току що сте закупили китара, също е нужно да я настроите по вашите изисквания. Можете да го направите и на вече използвана от вас китара, за да изпробвате.  Тази промяна е нужна и при смяна на размера струни, които използвате. По-тънки/дебели струни изискват различен сетъп, тъй като имат различен опън.

 

По-горе разгледахме няколко фактора, които влияят на екшъна. Най-очевидните са нъта и бриджа. Ако някой от тях е прекалено висок – съответно и екшъна ще е висок и неудобен за свирене. Ако са прекалено ниски, струните ще се допират в праговете и ще създават „бъз“. Нътът трябва да е достатъчно висок, за да позволява на струните да преминат свободно най-малкото през 1-ви праг. 

 

Бриджа е очевиден начин за повдигане и сваляне на екшъна. Но чрез вдигане или сваляне само на бриджа, би могло да направи китарата по-неудобна. Изключително важно е къде точно се създава този „бъз“. Тук се намесва тръсрода!

Ако струната се допира („бъз“) в праговете близо до нъта/главата, но преминава свободно през 1-ви праг, не е разумно да се вдига бриджа, понеже това ще има най-голям ефект върху частта от фингърборда, която е близо до самия бридж. Ако разивете малко тръсрода, ще отпуснете нека, което позволява на струните да издърпат нека малко напред (увеличават кривата му като при лък), което го прави малко по „крив“: с други думи, повдига екшъна като осигурява разстояние между нека и струните.

Ако чувате бъз близо до 12-ти праг или по-високо, отпускането на тръс рода, както вече разбрахме, го изкривява и тази форма би могла да причинява „Бъз“ Повдигането на бриджа или затягането на тръс рода (изправянето на нека) би могло да реши проблема тук, тъй като проблема е близо до самия бридж.

 

Приемаме, че вашите прагове са изравнени (фабрично или от лютиер). Ако те не са равни, огъването на нека няма да ви помогне, понеже екшъна никога няма да е както го искате. Подравняването на прагове е работа, която не бихме препоръчали на китаристи. Наместването на тръсрод е нещо, което всеки би могъл да свърши. Освен ако дървесината не е изключително ниско качество, шансовете да счупите нека са изключително малки. Пренатягането на тръс род би могло да причини повреда на самия род, а прекаленото отпускане на такъв, би могло да го откачи. Освен ако рода не се счупи в самата китара (което изисква доста тормоз), не се страхувайте да експериментирате с него!

 

Настройка на Truss Rod (Видео): http://youtu.be/qKtlsps4SqY

 

 

The Nut

 

8yb0jl.jpg

 

Нътът е онова малко право парче материал преди първия праг на китарния нек, в което са врязани слотове, за да държат струните в позиция при преминаването им през ключовете по дължината на фингърборда до бриджа. Нътът е предварително изрязан от производителя и е предвиден за фабричните струни (обикновено .009-.042).

 

С увеличаването на размера на струните, нътът се превръща в проблем, понеже улеите са прекалено тесни и плитки за новите по-дебели струни. Това води до нежелани ефекти като „бъз“ или води до случаи, в които струната засяда в нъта и разстройва китарата при свирене, особено ако има тремоло бридж без заключващ нът.

Този проблем може да се реши изключително лесно: изпилете улеите! Лесно е, но внимавайте! Ако изпилите улея прекалено ниско или широко, това би довело до нови проблеми. Затова действайте бавно и внимателно. Пилете ги малко по малко, като прилагате минимален натиск надолу. Помнете, че целта е да разширите малко слотовете, без да ги правите по-дълбоки. Авторът изпозлва специална пила за целта, но не е нужно да разполагате с такава. Можете да увиете струната, предназначена за улея, с фина шкурка. Движете струната бавно през улея, докато започне да се движи по-плавно и свободно.

 

2vb22jt.jpg Комплект пили за нът

 

Съществуват много елементи, които събрани заедно допринасят за състейна на една китара. Някои от тях са очевидни – като дървесината, използвана за изработка на китарата, типа и твърдоста на нек връзките, адаптерите, както и интеракцията между китара – усилвател – стая. Нътът, обаче, е често пропускан фактор, когато става въпрос за състейн или тунинг, особено сред начинаещите.

 

Лошо обработен или неправилно разположен нът би повлиял на вибрациите и състейна на струните и да всее смут при настройване. Факт е, че много китаристи посягат веднага към смяна на ключовете, когато стане въпрос за проблем с настройването, без да осъзнават, че причината може да е струна, която се заклещва в нъта.

 

Ето как се случва: Нътът разделя струната на две зони на опън: една между бриджа и нъта и една между нъта и ключовете.  Ако нътът е отрязан и обработен гладко, струната може да поддържа правилен опън през тези зони. Ако нъта не е гладък или улеите са с грешни размери, неподходящи за конкретния калибър струни, опъна може да е неправилен. А когато опънът е повлиян от тези фактори и струната се огъва с пръсти или тремоло бридж, тя ще излиза често от строй.

 

Пилене на нът (Видео): http://youtu.be/racmaWTYvNg

 

 

Струнник (The Saddles)

 

20b2044.jpg16m526g.jpg

 

Също както при нъта, ако бриджът има струнник с улеи, които са вдълбани с цел да държат струните на място, може да се наложи да пилим при смяна на размер струни. Тази процедура е нужна по-рядко от пилене на нът.

Ако все пак е нужно да пилите струнника, ще трябва да използвате пила за метал. Струнниците са направени от материали като месинг, алуминий и стомана. Малко шкурка и китарна струна не биха ви свършили работа тук. В такъв случай процедирайте по същия бавен и внимателен начин, както при нъта. Ако изпилите струнника прекалено ниско или широко може да се наложи да го замените, но този пролбем може да се избегне лесно ако сте внимателни.

 

 

Екшън (The Action)

 

След като сме вече сме изпилили нъта и струнника, настроили сме тръс рода, за да компенсираме опъна на новите струни, е време да настроим екшъна им. Екшън на струните описва разстоянието от струната до праговете. Екшъна е персонален за всеки китарист и го определяте вие с помоща на ръцете и ушите си. Прекалено много „бъз“ от праговете или нотите фалшивеят при бендове? Повдигнете екшъна. Свири се прекалено трудно или нотите стават по-високи от колкото трябва, когато натискаме съответните прагове? Свалете екшъна. Лесно.

Не съществуват правилен или неправилен, когато говорим за екшън на струните, съществуват само лични предпочитания. Кое е правилно, зависи единствено от това, кое се усеща и звучи добре за вас.

 

Има обаче две насоки, с които е добре да се съобразите, когато настройвате екшън. Те са:

1.       Настройвайте екшъна от бриджа/струнника, като го повдигате или сваляте. Екшъна може да се влияе от други неща, като ъгъл на бриджа (при китари с тремоло), крива на нека, но нито един от тези фактори не е пропоръчителен за настройка на екшън, защото се отразяват и на други неща.  

2.       Когато настройвате бридж/струнник с индивидуална височина за всяка струна, внимавайте и се опитайте да напаснете височините така, че да следват радиуса (извивката) на фретборда по широчина от 6-та до 1-ва струна. Ако следвате тази инструкция ще получите консистентно усещане по всички струни, което е удобно за свирене.

 

 

Интонация

 

Интониране, или  „последната-стъпка-от-всеки-китарен-сетъп“ е процесът на увеличаване или намаляне на дължината на струните на китарата, с цел да звучи правилно настроена. Това трябва винаги да е финалната стъпка от всеки сетъп. Правете я и след смяна на струни. Интонацията не влияе на предходните стъпки, така че минаването през нея на последно място, ви осигурява идеално интонирана китара, без да се налага да пипате нищо друго.

Доброто интониране е изключително важно за всеки, който някога се е опитвал да свири на китара която НЕ Е интонирана правилно. Когато китарата не е интонирана, свирите акорд над 3-ти праг и звучите като новобранец на училищен рецитал, въпреки че отворените струни са настроени правилно според тунер!

 

След като приключихме с интонацията, тя вероятно вече е супер. Първо изпилихме нъта и бриджа. След това поставихме по-дебели струни, настроихме тръс рода, регулирахме екшъна. Всички тези неща се отразиха на интонацията. За щастие я нагласихме лесно. Изисква се малко търпение.

 

Следвайте тези стъпки за интонация:

1.       Включете китарата си към възможно най-бързия и точен тунер, с който разполагате.

2.       Настройте струните в желания строй.

3.       След като сте настроили всички отворени струни правилно, натиснете 12-ти праг на 6-та струна и ударете с перото. Гледайте дали тунера показва правилната нота или тя е по-ниско/високо, отколкото трябва.

A.      Ако е по-ниско: С правилния инструмент(най-често шестрограм или отвертка), преместете улея в струнника/бриджа на тази струна по-близо до нека на китарата.

B.      Ако е по-високо: Отдалечете улея в струнника/бриджа от нека.

4.       Проверете отново и пренастройте ако е нужно, докато нотата при отворена струна и тази на натиснат 12-ти праг се отчетат правилно при тунера.

5.       Повторете тази операция за всички останали струни.

 

2l95o2u.jpgdwjgz.jpg

 

Интонация (Видео): http://youtu.be/GZVRCMJLnm4

 

Това е. Приключихме.

Нашата китара е напълно пригодна за нисък строй. Вложихме доста труд, за да се погрижим тя да е стабилна, удобна и да държи правилния строй. 

 

 

Източници:

http://www.seymourdu...ing-like-a-pro/

http://www.seymourdu...iend-in-action/

http://www.seymourdu...ret-to-sustain/


Този пост е редактиран от G.Varbanov: 06 март 2014 - 10:51


#2 ZLE

ZLE

    Редовно навъртащ се

  • Members
  • PipPipPip
  • 308 Мнения:
  • Gender:Male
  • Location:София
  • Инструмент:Китара

Публикувано 06 март 2014 - 13:29

Бре!Да им се не надяваш на тия Washburn-пуснали китара с фабричен Evertune.....

Поредната хубава тема на Върбанов!



#3 G.Varbanov

G.Varbanov

    Лампи!

  • Members
  • PipPipPipPipPip
  • 1480 Мнения:
  • Gender:Male
  • Location:София
  • Инструмент:Китара

Публикувано 06 март 2014 - 13:46

Ако знаеш, как ми текат лигите по тоя Evertune. Bridge мечта за Drop Tuning! Soon! :>

 

 

 

 

Най-сетне ще мога да си позволя да Drop Tune-вам на 25,5 мензура, без да се налага да свиря на варени спагети. И няма да е нужно да са корабни въжета. Изключителна машинка. Много ме радва как захапва струната и не и позволява да бендва. Ключовете не се използват за тунинга, а за настройване на опън.  


Този пост е редактиран от G.Varbanov: 06 март 2014 - 14:00


#4 taktun

taktun

    Редовно навъртащ се

  • Members
  • PipPipPip
  • 143 Мнения:
  • Gender:Male
  • Location:Варна
  • Инструмент:китара

Публикувано 06 март 2014 - 13:57

Много добре поднесено.



#5 ZLE

ZLE

    Редовно навъртащ се

  • Members
  • PipPipPip
  • 308 Мнения:
  • Gender:Male
  • Location:София
  • Инструмент:Китара

Публикувано 06 март 2014 - 13:58

Знам го много добре.В едно клипче едни от тези твойте хора с дропнатите строеве така изтормозиха една китара..

То не беше висене за струните,не беше дърпане.В сайта предлагат услуга да ти го монтират на китарата,ма като гледах кво кормене е.

Заслужава се да купиш фабрично направена китара с него де.Ама тая горе като ги знам Уошбърн ,Нуно как ги научи лошо да искат цифри,

сигурно ще искат майка си и баща си...

 

Едит. На този убостник горе що са му такива праговете?


Този пост е редактиран от ZLE: 06 март 2014 - 14:04


#6 G.Varbanov

G.Varbanov

    Лампи!

  • Members
  • PipPipPipPipPip
  • 1480 Мнения:
  • Gender:Male
  • Location:София
  • Инструмент:Китара

Публикувано 06 март 2014 - 14:06

Това са сигничър моделите на Ola Englund. Има висок и нисък клас. Още не са на пазара. Не съм очаквал да искам Washburn, но с радост бих опънал един 7-струнен Solar. Evertune не е подходящ за neck-tru констукции заради достъпа отзад, но на един set-neck с access heel би бил идеален. Играчка си е да се монтира на вече готова китара, но за един custom build ще свърши супер работа.

 

http://www.washburn....OLAR17DLXC.html


Този пост е редактиран от G.Varbanov: 06 март 2014 - 14:06


#7 ZLE

ZLE

    Редовно навъртащ се

  • Members
  • PipPipPip
  • 308 Мнения:
  • Gender:Male
  • Location:София
  • Инструмент:Китара

Публикувано 06 март 2014 - 14:13

Aми аз имам Washburn от 21 години и имам доста забележки по него.Купих го чисто нов беше към 800$,което за онези години си беше прилична цена.

За една година една от резбите на локинг нъта даде фира.Входа за жака даде фира.Волюм потенциометъра почна да пращи и прекъсва.

Многобройни полу-мъртви прагчета,както и 3 съвсем мъртви.Дано са си подобрили качеството,щото тая китара на по малко от 5000лв. няма да стъпи в Европейския Съюз.



#8 G.Varbanov

G.Varbanov

    Лампи!

  • Members
  • PipPipPipPipPip
  • 1480 Мнения:
  • Gender:Male
  • Location:София
  • Инструмент:Китара

Публикувано 06 март 2014 - 14:23

Аз съм скептичен към марката покрай акустичния ми D10SB. Покъртително висок екшън. Не съм очарован и от електрическите до които съм се докосвал. Бях си казал Washburn никога, но май ще им дам шанс. 



#9 JacksonSoloist

JacksonSoloist

    Редовно навъртащ се

  • Members
  • PipPipPip
  • 184 Мнения:
  • Gender:Male
  • Location:Sofia
  • Инструмент:Jackson Soloist

Публикувано 06 март 2014 - 15:01

Полезна, важна тема. Благодаря на G.Varbanov. Но аз предпочитам, ако има нещо, да си дам китарата на лютиер, да си я направи професионално. Имах Washburn преди време - beginner series. Като изработка беше адски зле, разбира се, аз тогава почти нищо не разбирах, де. Продадох я. Адски тежка беше. Този от първия пост е жесток. Може би, ако ще е Washburn, само Made In Usa. Вече е същото и за Jackson. До преди 3,4 години не беше така, преди да спрат Японския завод, за което адски ме е яд, защото почти на половин цена 1500 долара, получаваш професионален инструмент адски близък до америнските. Защо казвам това? Защото като дойде момента да си взема втора китара, искам да е на същото ниво, а Jackson ми е слабост и задължително трябва да скоча на SL2HT. Друг вариант нямам. Иначе може някое Esp с подобни характеристики - mahagany body, neck,  neck-through, Emg 81-85, ebony fingerboard, но бих искал да пробвам 81-60, комбинация. Гледах шектърите в този диапазон - 1500-2000 лева имат същите характеристики и дори има един модел  Blackjack SLS , който го водят slim и ще е може би тънък, като моят. Но трябва да отида на място да пробвам.

 

Относно дроп строевете. И аз свиря и в дроп и за предпочитане е китара без флойд. Но всеки си преценява. Има хубави тремоло бриджове, но се цака, ясно е. Поста ми беше леко офф-топик, сори за което.


Този пост е редактиран от JacksonSoloist: 06 март 2014 - 15:11

Gear:Guitar:Jackson Soloist SLSMG Piano Black Mahogany Body and Mahogany Neck Ebony Fingerboard EMG 81-85 Made in Japan, Practice Home Amp:Randall KH75 1x12 Celestion Seventy 80, Zoom G3, Zoom H1 & APH1 Bundle


#10 SynV

SynV

    Редовно навъртащ се

  • Members
  • PipPipPip
  • 225 Мнения:
  • Gender:Male
  • Инструмент:Китара

Публикувано 06 март 2014 - 15:05

Много благодарности от мен G.Varbanov! Наистина имаше много неща които ми трябваха и вече знам. Много добра тема! :)



#11 G.Varbanov

G.Varbanov

    Лампи!

  • Members
  • PipPipPipPipPip
  • 1480 Мнения:
  • Gender:Male
  • Location:София
  • Инструмент:Китара

Публикувано 06 март 2014 - 15:55

Пропуснах да спомена в темата, за това го казвам тук: Нещата не са толкова прости на практика. Има много тънкости, както видяхте ако сте гледали видеото за пилене на нът при Фендър. Съветвам ви да оставите тази работа на лютиер.

 

Ако пък желаете да се научите пробвайте смело, нътове и бриджове се купуват и сменят. Лютиера ще ви поправи майсторлъка в последствие  :rolleyes:



#12 ZLE

ZLE

    Редовно навъртащ се

  • Members
  • PipPipPip
  • 308 Мнения:
  • Gender:Male
  • Location:София
  • Инструмент:Китара

Публикувано 06 март 2014 - 16:18

JacksonSoloist,само кажи колко кинти си прежалил и веднага ще ги оженим.Не знам защо не взимаш Ibanez Prestige под внимания.

Жоро,съжалявам за  :offtopic-001: .



#13 JacksonSoloist

JacksonSoloist

    Редовно навъртащ се

  • Members
  • PipPipPip
  • 184 Мнения:
  • Gender:Male
  • Location:Sofia
  • Инструмент:Jackson Soloist

Публикувано 06 март 2014 - 20:36

Ще стане много офф-топик, но ще ти отговоря. Не съм споменал Ibanez, защото не ми харесват. В този клас на престиж, предпочитам ESP Horizon. Иначе любима китара, която по-натам през житейския си път ще си купя, ще e Jackson SL2HT Black cherry Custom...


Този пост е редактиран от JacksonSoloist: 06 март 2014 - 20:37

Gear:Guitar:Jackson Soloist SLSMG Piano Black Mahogany Body and Mahogany Neck Ebony Fingerboard EMG 81-85 Made in Japan, Practice Home Amp:Randall KH75 1x12 Celestion Seventy 80, Zoom G3, Zoom H1 & APH1 Bundle


#14 zdravko0o

zdravko0o

    Ослушващ се

  • newbies
  • Pip
  • 34 Мнения:
  • Инструмент:Барабани

Публикувано 17 декември 2014 - 18:46

Здрaвейте,
нaчинaещ китaрист съм и свиря в Standart E строй, въпросa ми е всичк отовa зa екшънa, интонaциятa, бръзденето си вaжи и зa нормaлния строй нaли? Тоест aко имa бръздене по някой прaг дa пипнa леко бриджa или тръс родa? Инaче чудеснa темa и стрaхотно нaписaнa. Увлекaтелнa и добре нaписaнa!

#15 G.Varbanov

G.Varbanov

    Лампи!

  • Members
  • PipPipPipPipPip
  • 1480 Мнения:
  • Gender:Male
  • Location:София
  • Инструмент:Китара

Публикувано 18 декември 2014 - 09:11

Благодаря за отзивите. Всичко посочено по-горе важи за стандартен строй (Ми/ E A D G B E).







Also tagged with one or more of these keywords: Setup

0 потребител(и) четат тази тема

0 потребители, 0 гости, 0 анонимни