Jump to content
Българският форум за музиканти

Избучване (clip). Що е то?


Recommended Posts

Здравейте,

от няколко месеца ме мъчи едно разсъждение относно така нареченото клипване :)

 

Аз си го мисля така:

 

1. Клипване на живо

Да си представим, че сме в зала или нека да е на открито. Музиканти свирят без апаратури - оркестър - грам микрофони и апаратура няма. Само инструменти и музиканти. При затворено помещение си клипването си го представям като особена форма на звуковото налягане в дадени точки от обема на помещението или и като странни форми на интерференция мехду звуковите вълни отразени или преки и достигнали до слушателя.

На открито това си е прага на дразнене около 110dB (различно е при различните хора) и болка. Това е без спонагаща апаратура...

 

2. Клипване с аудио-апаратура

Сега да си представим концерт на любимата ни група или изпълнител.

Микрофони, усилватели, колони, монитори... чудесии. Като оставим настрана това, че може да се получи отново акустично клипване при заставане близо до мощен звукоизточник (тон-колоната в случая тук), то клипване би трябвало да е и всяко нелинейно изкривяване,което е получено нежелателно от прекалено силно желание за линеейно усилване (по силен звук или така нареченото "Волумето на Макс", макар че този Макс е някой друг, дето не го познавам :) ).

Апаратурата клипва! Макар че ако си достатъчно далеко от тон-колоните, за теб си е изкривен звук, но не и болезнен за слушане. Ако си до колоните при клипнала апаратура, за теб има два пъти клипване (сигналът ти в ухото е клипнал "двойно").

 

2. Клипване със софтуер

Тука вече не разбирам много-много и не са ми ясни АЦП-ЦАП-овите преобразувания. Бих искал някой да ми обясни какво значи цифрово клипване. Софтуерите като Cubase, Reason, Sonar и т.н. как клипват?

Лимитърите всъшност какво ограничават: да не започнат нежелателни нелинийни изкривявания от желанието за все повече и по-голямо усилване? Тогава реално как се получават силните напомпани миксове в студиата, ако са претъпкани с компресори\лимитъри. Всъщност те са клипнали или са "изкривени" линейно-динамично (компресия).

Или при софтуера е просто отчитане на нелинейно искривяване на изхода на звукаовата карта или е нещо при ЦАП-а?! Не знам, а ми е интересно да разбера!

 

Защото за мен на практика няма цифров звук! Всичкия си е съвсем "аналогов", по-скоро - акустичен, защото досега не съм виждал някой да си е отворил мозъка и директно в ЦАП-а с жици да се е плъгнал!

Всички слушаме от колонки и слушалки, а там пак си е преминаване през въздушна среда, сиреч съвсем акустично или "аналогово". Това, че звучи различно е просто "ефект".

Би трябвало преди ерата на софтуера за клипване да се приемало пак нежеланото нелинейно изкривяване от усилване на стъпалата при запис. Никой тук не говори за дисторжън ефектите при китарата и т.н. Те са просто споменатите като "ефекти" и могат да съществуват и при съвсем ниски и слухово понесими нива на звука... просто украсен с "ефект" звук.

 

За мен хубаво мастериран и смесен продук е този, който и при ниски нива на усилване и при високи все пак не дразни слуха, сиреч не се губят звуци и не клипва.

 

Аз все пак си мисля, че добрият звук се получава, когато е записан с добър микрофон в акустично тихи или точно определни условия. Останалото е просто да затрупваме тон-инженерите с работа. Макар че добър тон-инженер за мен е този, който и с 8-битови звуци при 8000Hz честота на дискретизация, е в състояние да направи пълна звукова картина!

 

Какво имам предвид:

При разреден въздух не могат да се записват акустични инструменти и вокали. При силно сгъстен обаче всичко ще се запише много добре, само дето струни други такива ще трептят с по-малък състейн, както се казва. Пренебрежимо малък сигурно, но и кога става непренебрежима разликата във гъстотата на въздуха: като усетим задъхване или когато трябав да излизаме от студиото след 2-3 дни престой в декомпресионна камера като дчлбоководолазите и космонавтите?!

 

Абе изобщо какви ги написах и аз на фона на музиката на Франц Лист и Й.С Бах тука не е истина?!

И все пак, ако някой е разбрал какво точно питам и искам да ми се обясни от по-знаещите и занимаващи се с тези неща, щото на мен не ми остава време освен насън... :idea:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

да не започнат нежелателни нелинийни изкривявания от желанието за все повече и по-голямо усилване? Тогава реално как се получават силните напомпани миксове в студиата,

Нежеланите честоти и изкривявания като цяло можеш да си ги изрежеш с която и да е програма за аудио обработка.

А напомпването (звучи добре) е мастеринг-а при който се вдигат някои честни диапазаони

и овчи нещо ако трябва да напомпиш 2 китари добре,ако трябва да напомпиш 40 ше гръмне :dance:

мисля си..само си мисля че ако обърнеш внимание за честотите в микса и всичко се направи коректно не би трябвало да се помпи кой знае колко квото и да било,всичко ще си звучи както му е ред.

 

относно тия клипове..ъъъъъъъъм...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

1. Клипване на живо - за съжаление някой друг ще трябва да ти даде информация, аз не знам :dance: .

 

2. Клипване с аудио-апаратура

2. Клипване със софтуер

Без да искаш си ги сложил с една и съща точка "2" и си уцелил десятката, защото и при двата вида (цифрово и аналогово) КЛИПВАНЕТО Е ИДЕНТИЧНО.

Всяка апаратура е изчислена да работи до някакъв предел, като сила на звука. Прескочи ли сигнала тази граница се получава тъй нареченото клипване, а то се състой в орязване на частта прескочила границата.

 

Sin.gif

 

На фиг.2 съм показал сигнал, който прескача границата. Ти не го чуваш така защото апаратурата го орязва автоматично и сигнала пристига до ушите както е представен на фиг.3.

А компресорите и лимитерите, предотвратяват това като правят сигнала да изглежда като на фиг.4 приблизително, т.е. "напомпват" го амплитудно. Трябва да се внимава и с компресорите, защото прекаленото напомпване може да доведе до прекалено изкривяване на звука, което също си е гадно :D .

Има и още нещо - в студията (а и не само там) използват така наречените multiband compresors, които разделят звука на отделни честотни диапазони и компресират всеки един от тях с различни сила в зависимост от това коя честота най-много избива на съответното място.

И двата варианта са заложени в основата на ДИСТОВЕТЕ.

Редактирано от DJ Alex
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

adXok, не съм чел всичко просто защото днес нямам особено време за тук и денят е понапрегнат, а и е твърде обемист постът ти. :headbang: Част от него е леко пресилена (тонрежисьорите, които са преименувани на тонмагове).

 

Ама накратко:

 

1. Това не бих го нарекъл клипване, няма такова нещо. 120-130 dB SPL е прагът на болката. Останалото - качества на звука, зависят от акустиката на помещението и местоположението ти в залата - отразени, погълнати вълни, фази, ревеберация и резонанси в помещението.... Звукът винаги се разпространява в пространството чрез промяна в налягането.

2. Другото - при аналогова апаратура... Айде, да речем, аналогов усилвател - реже се от полупериода. Значение за това, къде ще се реже и кога, има избраната работна точка. За транзисторите има една графична характеристика (семейство ветрилообразни характеристики, даващи функционалните зависимости между тока и напрежението на преходите), по която се фиксира работната точка. И например, когато се премине границата на насищане на елемента, реже се от горния полупериод.

Като ти свършат битовете (над 0dB FS), с които можеш да опишеш дадено ниво при цифровата, пак имаш рязане.

 

Повече - някой път из Кю-то...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

да не започнат нежелателни нелинийни изкривявания от желанието за все повече и по-голямо усилване? Тогава реално как се получават силните напомпани миксове в студиата,

Нежеланите честоти и изкривявания като цяло можеш да си ги изрежеш с която и да е програма за аудио обработка.А напомпването (звучи добре) е мастеринг-а при който се вдигат някои честни диапазаони

и овчи нещо ако трябва да напомпиш 2 китари добре,ако трябва да напомпиш 40 ше гръмне :headbang:

мисля си..само си мисля че ако обърнеш внимание за честотите в микса и всичко се направи коректно не би трябвало да се помпи кой знае колко квото и да било,всичко ще си звучи както му е ред.

 

относно тия клипове..ъъъъъъъъм...

Получени веднъж "нежеланите изкривявания" както казваш, не можеш ги махна с никоя програма за аудио обработка! Освен това "напомпването" не се състои единствено в промяна на честоти, а включва също динамична обработка на сигнала...само че вече почваме да се откланяме от темата.

Някои неща за клипването ги е обяснил добре DJ Alex.

А тъй като не ми стана много ясно дали се пита нещо в тази тема или просто са някакви свободни разсъждения, ще завърша че за мен добър продукт не е този дето е най-силен без да се чува премодулация, а този който стои балансирано навсякъде и във всички честотни ленти, не дразни с нещо и доставя удоволствие на ухото. :cheers:

Редактирано от yamaha
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

В някои много редки случаи* премодулиран сигнал може да се оправи със софтуер посредством висока резолюция на запис, много добри познания по физика, разпъване на синусоидата и рисуване с моливче.

 

 

________

*Ама наистина много редки и е много сложно и трудоемко - сиреч безмислено. По-добре е просто да го запишеш наново. (бел. авт.)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Да. :) Чрез ръчно допълване на формата (и акустични познания, за да знаеш какво правиш). И разбира се, много дзверене на очите! :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Имах предвид за екстри като Kill the Subharmonics помага дори в краен микс .

....

при мен сработи веднъж..ама като цяло съм бос в тия неща*(не се заяждам нито нищо)

с интерес следим темата :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Абе незнам за напомпването посредством мултибанд компресори, ама аз лично не харесвам много музика с динамика 10 dB. Мисля че в днешно време се прекалява с компресията.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Абе незнам за напомпването посредством мултибанд компресори, ама аз лично не харесвам много музика с динамика 10 dB. Мисля че в днешно време се прекалява с компресията.

Ти мани...ами съм срещал неща с RMS -7 db, а на места -5 db :dance: ....дървена история... :wall:

А относно преначертаването на резнатите синусоиди - и аз съм го правил, само дето не виждам кой ще се хване да чертае 3 минутно парче с 10-20% в повече...а на всичкото отгоре с доста съмнителен краен резултат...

Не е възможно да chop.gif главата на някой и после да му я залепиш с лепило...вярно, ще прилича на жив, ама само ще прилича...fun.gif

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

ТО под 5 Децибела е опасно, зашщото ако се пусне по радиото, радио процесора ще го приеме за по -тих запис, и ще го смачка съвсем.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.