Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Публикувано

Ако не възразявате, да обсъдим малко квартовата хармония - как се използва, защо, кога, гласоводене, рехармонизация и т.н.

За загрявка пускам С dur хармонизирана с квартови конструкции(акорди) за китаристи:

 

4355683486_f8239e28cf_o.jpg

Отговорено (Редактирано)

Много добра тема! :offtopic-001: И на мен ми е интересно!

 

Аз за първи път чух такова нещо "квартов" акорд в един албум на Eryкah Badu - Baduizm. Парчето се казва Certainly

 

Това биха били power chords в джаза! :music336:

Редактирано от Ивелин
Отговорено

Квартови акорди се използват и в останалата съвременна музика на 20. и 21. век. Към тази хармония спада и тритонусът (#4 / b5), вкарващ повече неопределеност. Csus4 според контекста може да се разглежда като акорд от квартова хармония, който е в обръщение. Не съм сигурен обаче дали в джаз теорията може да се каже, че такъв акорд спада към квартовите. Когато се насложат няколко кварти, естествено се получават и други съставни интервали.

quartal1.png

Характерното за тези акорди е, че са тонално по-неясни и вкарват известна напрегнатост в комбинация с по-хладното и отворено звучене на квартата. Тя, макар и консонантен интервал (чисто отношение 4:3), има известна тенденция да се затвори към така близката терца. Едно акустично обяснение за това е, че основата на интервала се пада горният тон, което е в конфликт с естествения статут на басовия като основен. След Средновековието, през което се ползва Питагоров строй и терците са дисонантни, а квартите - консонанти, терците стават консонанс и идва ограничението в контрапункта, третиращо квартите като дисонанс само когато включват баса, след което това повлиява класическата тонална хармония в ограниченията за ползване на квартсекстакорди. Ако използвам концепцията за основи на интервалите (в случая - според Хиндемит), а оттам и за основи на акордите, за терцовия C-E-G се получава съвсем ясно C. При квартовите акорди обаче основата съвсем не е толкова определена. При C-F-B няма подчертана основа, но при подходящо удвояване или обръщение се появява квинта, която придава повече определеност, а при повече кварти обикновено се взема основата на най-ниския интервал. Тритонусът сам по себе си е неопределен и само контекстът осветява единия от тоновете му като по-значителен. Важно е да се отбележи, че ползването на квартова хармония не значи, че музиката е атонална по смисъла на липса на централен, отправен тон. Ако са определими основите на акордите, ако прогресията им достатъчно подкрепя някакъв тонален център, значи музиката не е атонална.

По принцип няма специални "правила" за ползване на квартова хармония. И тук важното е да се установи квартата като основен градивен интервал. Гласоводенето може да е контрапунктично, а може да се ползва и планиране, т.е. паралелно движение на всичките гласове, в което разбира се няма нищо грешно и е нормална съвременна техника. Ако за големите акорди се прилага класическо, независимо гласоводене, лесно може да настъпи един контрапунктичен хаос.

Два примера - единият е хомофоничен, а другият е полифоничен:

quartal2.png

quartal3.png

  • 3 weeks later...
Отговорено (Редактирано)

12 прекрасни ii-V-I прогресии с квартова хармония

 

4/4: | / / | / |

 

1. Dm11 - G7/b5/add11 – Cmaj7/#11

2. Dm11 – G7/b5 – Cmaj7/#11

3. Dm11 – G7/b5/#9 - Cmaj7/#11

4. Dm11 – G7/b5/#5/b9 – C6/9

5. Dm11 - G7/b5/#5/b9 – Cmaj7/#11/Gb

6. Dm11 - G7/b5/#5/b9 – C6/9/#11

7. Dm11 – G9/#5/b9 – C6/9

8. Dm11 – G7/b9/#5/b5/#9 – Cmaj13

9. Dm11 - G7/#5/#9 - Cmaj7/#11

10. Dm6/9 - G7/#5/b9 - C6/9

11. Dm6/9 – G7/#5/#9 – Cmaj7/#11

12. Dm6/9 – G7/b5/add11 – Cmaj7/#11

 

Не сложих пръстовки за китара, за да не вземе да падне нивото на темата ;)

 

From: Quartal Harmony & Voicings for Guitar, /Tom Floyd, Mel Bay Publ., 2004/

Редактирано от indy
  • 2 weeks later...
Отговорено

@indy поне нотички да беше сложил, че така голямо гадаене пада с обръшенията. Какъв е смисъла да е високо нивото ако никой не може да го разбере? :(

 

Ето тук ви записах малко компинг с "квартови" акорди върху блус във фа.

 

Компинг

Отговорено

Аааа мерси. Малко пак са се разместили траковете - не мога да я наглася тая латенция нещо- и звучи неритмично с разминавания на моменти - извинете за което.

Същите неща освен като акорди могат да се използват в single line - или мелодично. Маккой Тайнър е един от първите майстори на това свирене.

  • 2 weeks later...
Отговорено

Ето един pdf с 2-5-1 квартовите прогресии, за които стана дума по-рано /апликатурите са по цитираната школа на Том Флойд/:

 

2-5-1-pdf file

  • 1 year later...
Отговорено (Редактирано)

12 прекрасни ii-V-I прогресии с квартова хармония

 

4/4: | / / | / |

 

1. Dm11 - G7/b5/add11 – Cmaj7/#11

2. Dm11 – G7/b5 – Cmaj7/#11

3. Dm11 – G7/b5/#9 - Cmaj7/#11

4. Dm11 – G7/b5/#5/b9 – C6/9

5. Dm11 - G7/b5/#5/b9 – Cmaj7/#11/Gb

6. Dm11 - G7/b5/#5/b9 – C6/9/#11

7. Dm11 – G9/#5/b9 – C6/9

8. Dm11 – G7/b9/#5/b5/#9 – Cmaj13

9. Dm11 - G7/#5/#9 - Cmaj7/#11

10. Dm6/9 - G7/#5/b9 - C6/9

11. Dm6/9 – G7/#5/#9 – Cmaj7/#11

12. Dm6/9 – G7/b5/add11 – Cmaj7/#11

 

Не сложих пръстовки за китара, за да не вземе да падне нивото на темата ;)

 

From: Quartal Harmony & Voicings for Guitar, /Tom Floyd, Mel Bay Publ., 2004/

 

 

......направих аудио,към примерите по-горе тук......... :)

Редактирано от parsekguitars
  • 2 months later...
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.