indy Публикувано Февруари 25, 2010 Публикувано Февруари 25, 2010 Ако не възразявате, да обсъдим малко квартовата хармония - как се използва, защо, кога, гласоводене, рехармонизация и т.н. За загрявка пускам С dur хармонизирана с квартови конструкции(акорди) за китаристи: 1 Цитирай
Ивелин Отговорено Февруари 25, 2010 Отговорено Февруари 25, 2010 (Редактирано) Много добра тема! И на мен ми е интересно! Аз за първи път чух такова нещо "квартов" акорд в един албум на Eryкah Badu - Baduizm. Парчето се казва Certainly Това биха били power chords в джаза! Редактирано Февруари 25, 2010 от Ивелин Цитирай
Steppenwolf Отговорено Февруари 25, 2010 Отговорено Февруари 25, 2010 Хубава тема си поставил. Ще прибавя и от мен нещо. Цитирай
CyberGene Отговорено Февруари 26, 2010 Отговорено Февруари 26, 2010 Ми то в тая тема ако не се споменат акордите, не знам къде Цитирай
Steppenwolf Отговорено Февруари 27, 2010 Отговорено Февруари 27, 2010 Квартови акорди се използват и в останалата съвременна музика на 20. и 21. век. Към тази хармония спада и тритонусът (#4 / b5), вкарващ повече неопределеност. Csus4 според контекста може да се разглежда като акорд от квартова хармония, който е в обръщение. Не съм сигурен обаче дали в джаз теорията може да се каже, че такъв акорд спада към квартовите. Когато се насложат няколко кварти, естествено се получават и други съставни интервали.Характерното за тези акорди е, че са тонално по-неясни и вкарват известна напрегнатост в комбинация с по-хладното и отворено звучене на квартата. Тя, макар и консонантен интервал (чисто отношение 4:3), има известна тенденция да се затвори към така близката терца. Едно акустично обяснение за това е, че основата на интервала се пада горният тон, което е в конфликт с естествения статут на басовия като основен. След Средновековието, през което се ползва Питагоров строй и терците са дисонантни, а квартите - консонанти, терците стават консонанс и идва ограничението в контрапункта, третиращо квартите като дисонанс само когато включват баса, след което това повлиява класическата тонална хармония в ограниченията за ползване на квартсекстакорди. Ако използвам концепцията за основи на интервалите (в случая - според Хиндемит), а оттам и за основи на акордите, за терцовия C-E-G се получава съвсем ясно C. При квартовите акорди обаче основата съвсем не е толкова определена. При C-F-B няма подчертана основа, но при подходящо удвояване или обръщение се появява квинта, която придава повече определеност, а при повече кварти обикновено се взема основата на най-ниския интервал. Тритонусът сам по себе си е неопределен и само контекстът осветява единия от тоновете му като по-значителен. Важно е да се отбележи, че ползването на квартова хармония не значи, че музиката е атонална по смисъла на липса на централен, отправен тон. Ако са определими основите на акордите, ако прогресията им достатъчно подкрепя някакъв тонален център, значи музиката не е атонална.По принцип няма специални "правила" за ползване на квартова хармония. И тук важното е да се установи квартата като основен градивен интервал. Гласоводенето може да е контрапунктично, а може да се ползва и планиране, т.е. паралелно движение на всичките гласове, в което разбира се няма нищо грешно и е нормална съвременна техника. Ако за големите акорди се прилага класическо, независимо гласоводене, лесно може да настъпи един контрапунктичен хаос.Два примера - единият е хомофоничен, а другият е полифоничен: 1 Цитирай
Tozi Отговорено Февруари 27, 2010 Отговорено Февруари 27, 2010 Поредния готин пост Km7! Супер! Продължавай да ни радваш! Цитирай
indy Отговорено Март 21, 2010 Автор Отговорено Март 21, 2010 (Редактирано) 12 прекрасни ii-V-I прогресии с квартова хармония 4/4: | / / | / | 1. Dm11 - G7/b5/add11 – Cmaj7/#11 2. Dm11 – G7/b5 – Cmaj7/#11 3. Dm11 – G7/b5/#9 - Cmaj7/#11 4. Dm11 – G7/b5/#5/b9 – C6/9 5. Dm11 - G7/b5/#5/b9 – Cmaj7/#11/Gb 6. Dm11 - G7/b5/#5/b9 – C6/9/#11 7. Dm11 – G9/#5/b9 – C6/9 8. Dm11 – G7/b9/#5/b5/#9 – Cmaj13 9. Dm11 - G7/#5/#9 - Cmaj7/#11 10. Dm6/9 - G7/#5/b9 - C6/9 11. Dm6/9 – G7/#5/#9 – Cmaj7/#11 12. Dm6/9 – G7/b5/add11 – Cmaj7/#11 Не сложих пръстовки за китара, за да не вземе да падне нивото на темата From: Quartal Harmony & Voicings for Guitar, /Tom Floyd, Mel Bay Publ., 2004/ Редактирано Март 21, 2010 от indy 1 Цитирай
Tozi Отговорено Април 3, 2010 Отговорено Април 3, 2010 @indy поне нотички да беше сложил, че така голямо гадаене пада с обръшенията. Какъв е смисъла да е високо нивото ако никой не може да го разбере? Ето тук ви записах малко компинг с "квартови" акорди върху блус във фа. Компинг Цитирай
Tozi Отговорено Април 8, 2010 Отговорено Април 8, 2010 Аааа мерси. Малко пак са се разместили траковете - не мога да я наглася тая латенция нещо- и звучи неритмично с разминавания на моменти - извинете за което. Същите неща освен като акорди могат да се използват в single line - или мелодично. Маккой Тайнър е един от първите майстори на това свирене. Цитирай
indy Отговорено Април 23, 2010 Автор Отговорено Април 23, 2010 Ето един pdf с 2-5-1 квартовите прогресии, за които стана дума по-рано /апликатурите са по цитираната школа на Том Флойд/: 2-5-1-pdf file Цитирай
parsekguitars Отговорено Септември 18, 2011 Отговорено Септември 18, 2011 (Редактирано) 12 прекрасни ii-V-I прогресии с квартова хармония 4/4: | / / | / | 1. Dm11 - G7/b5/add11 – Cmaj7/#11 2. Dm11 – G7/b5 – Cmaj7/#11 3. Dm11 – G7/b5/#9 - Cmaj7/#11 4. Dm11 – G7/b5/#5/b9 – C6/9 5. Dm11 - G7/b5/#5/b9 – Cmaj7/#11/Gb 6. Dm11 - G7/b5/#5/b9 – C6/9/#11 7. Dm11 – G9/#5/b9 – C6/9 8. Dm11 – G7/b9/#5/b5/#9 – Cmaj13 9. Dm11 - G7/#5/#9 - Cmaj7/#11 10. Dm6/9 - G7/#5/b9 - C6/9 11. Dm6/9 – G7/#5/#9 – Cmaj7/#11 12. Dm6/9 – G7/b5/add11 – Cmaj7/#11 Не сложих пръстовки за китара, за да не вземе да падне нивото на темата From: Quartal Harmony & Voicings for Guitar, /Tom Floyd, Mel Bay Publ., 2004/ ......направих аудио,към примерите по-горе тук......... Редактирано Септември 18, 2011 от parsekguitars Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.