The_Final_Cut Публикувано Февруари 4, 2010 Публикувано Февруари 4, 2010 (Редактирано) Занимавам се с композиране от доста време, макар и любителски, но на базата на различни песни които съм разучавал съм установил някои доста интересни похвати за употреба на акорди в съвременната музика, които определено раздвижват композициите. Отварям тази тема за именно за тях, ако вие се сещате също за други такива, можете да допълните. Давам примери в тоналност До мажор, тъй като ми е най-лесно пък не съм на ти мн-мн със теорията. 1. Използване на A вместо Am. Примерно вместо Am F C G, имаме A F C G ; или вместо Am F G Am> A F G A 2. Вмъкване на G# и после обратно връщане в тоналността: C F Dm G# C F Dm G# (това става като за някакъв завършек на даден мотив) 3. Използване на Е вместо Еm(това е доста банално и често срещано впрочем): вместо Am F Dm Em > Am F Dm E 4. Свободно преминаване между тоналностите До мажор, Фа мажор и Сол мажор (и съответните им енхармонични минорни такива) пример: Аm C Dm A# F G D и т.н. 5. Четвъртата степен да стане от мажорна в минорна (F > Fm) : C Em F Fm 6. Започване директно от 4-тата степен ако сме в мажорна тоналност: F G Am C F G Am Dm примерно, или F C G Am Това се сещам за сега, ако се сетя още ще пиша. Предполагам че хората които са напред с материала ще се смеят доста, но се надявам на някои други да им бъде полезно. Редактирано Февруари 4, 2010 от The_Final_Cut Цитирай
kitaratapesho Отговорено Февруари 4, 2010 Отговорено Февруари 4, 2010 Не знам какъв е терминът на български, но всичките ти примери произлизат от т.н. modal interchange - взаимстване на акорди от различните ладове на всяка степен от тоналноста. Цитирай
Steppenwolf Отговорено Февруари 4, 2010 Отговорено Февруари 4, 2010 Когато се запознаеш по-добре с хармонията, тези интересни похвати стават най-обичайни такива от основната хроматична хармония. Тях си ги има и в класическата музика.Мисли функционално и по-добре давай примерите със степени. "Използване на A вместо Am" само по себе си не говори нищо и не е достатъчно ясно, понеже този акорд има различно значение според контекста - трябва специално да споменаваш, че примерите са в C. "VI вместо VIm" или "+SVIвместо SVI в минор" вече е друго. Така в С, А спрямо d e странична доминанта, т.е. D->SII, което може "лъжливо" да отиде към S, а и не само там; може да е последвано веднага от друг такъв акорд.As ( +SVI ) си е заемка от минора. Но може да се говори и за хармоничен и мелодичен мажор. Има едно нещо, което се нарича "хроматични медианти" - това са два акорда с терцово сродство и еднакво качество на терцата. I-bVI, Im-IIIm, I-bIII са такива.Минорната субдоминанта в мажор ( 0S ) е най-лекото хроматизиране в хармонията, което може някой да направи, и най-основен пример за хроматизми. Цитирай
The_Final_Cut Отговорено Февруари 4, 2010 Автор Отговорено Февруари 4, 2010 Общо взето разбрах какво каза. Да, предварително уточних че съм в C, само че нямам образование и общо взето си ги пиша както съм ги гледал по сайтовете с акорди. Явно имате познания, ако можете още такива неща да ми кажете на прост разбираем език, с примери ще съм ви много благодарен! Цитирай
Лими Отговорено Февруари 4, 2010 Отговорено Февруари 4, 2010 (Редактирано) Ето мое предложение за Каденца. Нямам техн. възможност да ви го представя звуково, и ако някой от вас желае бих искал да го представи на пиано или на китара. Аз го измислих на китара и ще го опиша. Свири се широк, разлят и спокоен арпеж от ниските струни към високите Капо на 1-ва поз. В скобите са струните. Плюсовете са диези. Първи акорд: f(6) f(5) b(4) d(3) a(2) f(1) Втори f(6) f(5) c(4) d+(3) a+(2) f(1) Трети f(6) e(5) a+(4) d(3) a(2) f(1) Четв f(6) d(5) a(4) c(3) g(2) f(1) Пети f(6) c(5) f(4) a(3) c(2) f(1) Дано не съм сбъркал при писането Може да направите и малки, ама много малки изменения! Приятно свирене Редактирано Февруари 4, 2010 от Лими Цитирай
Лими Отговорено Февруари 5, 2010 Отговорено Февруари 5, 2010 (Редактирано) Предложение! Понеже четвъртия акорд вече не ми харесва, измислих друг, но ще го пазя в тайна, защото ми хрумна една игра - задача! Ако желаете да се включите, тя е следната: някой предлага прогресия и \"пропуска\" в средата или в края 1 до 2 акорда! Останалите дават свое предложение, но такова, което допълва емоцията вложена от автора. Нещо като - музикална емпатия! Предложението може и да не е акорд, а двугласно и ли едногласно движение към следващия акорд. В съгласувано(как) избран момент, автора разкрива тайнствения акорд. Ще се получат интересни вариации. Помислете каква награда да получи, позналия! А за този, който даде(чрез гласуване) най-интересно предложение, макар и не като на автора - също награда! П.П. Подготвил съм още няколко такива задачи, от мои композиции, които някой ден ще пусна тук, но са от преди 20год, записани с клошарска техника на вече протъркани касети и не съм ги дигитализирал още. Редактирано Февруари 5, 2010 от Лими Цитирай
The_Final_Cut Отговорено Февруари 5, 2010 Автор Отговорено Февруари 5, 2010 Тази прогресия звучи доста криво за моя малък и ограничен музикантски ум. 3тия и 4тия акорд действително внасят малко логика, обаче ми се струва непосилно да измисля по това някаква свястна мелодия... Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.