vasko91 Публикувано Февруари 1, 2010 Публикувано Февруари 1, 2010 (Редактирано) Здравейте, 12 клас съм и уча в град Сливен. Тук няма музикално училище и поради това аз уча в съвсем друга насока. Имам няколко въпроса и те са: 1. Как се влиза в НМА специалност композиция? 2. Имам ли някакъв шанс да следвам тази специалност след като се занимавам с композиране само на компютър от програми? 3. Мога ли да се подготвя за времето с което разполагам до изпита? Редактирано Февруари 1, 2010 от vasko91 Цитирай
...OFF MY DESERT! Отговорено Февруари 1, 2010 Отговорено Февруари 1, 2010 Аз преди време пуснах същата тема, но явно не чак толкова хора са всъщност образовани музиканти. Както и да е, сам разбрах как да се подготвям...мога само да ти кажа, че за няколко месеца няма да можеш да се подготвиш, каквото и да правиш...ако имаш насока, по добре кандидатстваи например догодина или по - другата, след сериозна подготовка и свирене. Цитирай
Greenleaf Отговорено Февруари 4, 2010 Отговорено Февруари 4, 2010 На мен ми предстои кандидатстване в НМА тази година. Мисля да кандидатствам за влизане в ТЕОРЕТИКО-КОМПОЗИТОРСКИ И ДИРИГЕНТСКИ ФАКУЛТЕТ. Точно там се изучава и специалността композиция, за която питаш. Според мен ако не си се занимавал със свирене на пиано и солфеж, е невъзможно да издържиш изпитите. А те са общо три: І. СОЛФЕЖ - Писмен: две диктовки (едногласна и двугласна) в тоналности до два знака, с алтерации, по зададен тон "ла"; - Устен: изпяване на солфеж, определен чрез жребий по време на изпита, в тоналност до два знака, с алтерации, по зададен тон "ла". ІІ. ТЕОРИЯ НА МУЗИКАЛНИТЕ ЕЛЕМЕНТИ - Познаване, построяване и изпяване на ладове, интервали и акорди (видове тризвучия и мажорно-малкия септакорд и техните обръщения) по зададен тон; - Нотиране на виолинов, алтов, теноров и басов ключ. ІІІ. ПИАНО - Три произведения, изпълнени наизуст: 1. Й. С. Бах - едно произведение по избор от следните: Прелюд и фуга от "Добре темперираното пиано" (І и ІІ том); Инвенция (двугласна или тригласна); Алеманда или Жига от Френска сюита; Прелюд, или Алеманда, или Жига от Английска сюита. 2. Първа част из соната по избор от Хайдн, Моцарт или Бетовен. 3. Пиеса по избор на кандидата. Сам прецени дали това е по силите ти ако тепърва ще започваш, не че искам да ти обезкуражавам, но доста късно си се сетил. Повече инфо тук. Цитирай
Steppenwolf Отговорено Февруари 4, 2010 Отговорено Февруари 4, 2010 ^ Виждам, че имаш повече теоретичен интерес спрямо средното ниво, така че не ме учудва, че си избрал това. Мисля обаче, че е по-добре, ако имате възможност, да следвате извън България. Към питащия: Дори и да не влезеш, това не би трябвало да те спира да учиш и да се развиваш. Има разлика между подготовката на инструменталист и композитор. За втория са по-важни интелектуалните упражнения, на него са му необходими повече слух, теория и композиционни техники, а за тях никога не е късно. За разлика от свиренето при инструменталистите, където двигателните качества са най-важни, за да си добър и конкурентен, а за тях си има възрастова граница. Теоретичната част в нашия век можеш вече да я научиш и самостоятелно благодарение на многото от качествени по-качествени книги на английски език, до които вероятно няма и да имаш достъп, ако се водиш единствено по нашата академична програма. Цитирай
Tozi Отговорено Февруари 4, 2010 Отговорено Февруари 4, 2010 Има разлика между подготовката на инструменталист и композитор. Упражненията за втория са повече интелектуални, на него са му необходими повече слух, теория и композиционни техники, а за тях никога не е късно, за разлика от свиренето при инструменталистите, където двигателните качества са най-важни. Цитирай
Steppenwolf Отговорено Февруари 4, 2010 Отговорено Февруари 4, 2010 Като джазов възпитаник в твое лице, разбирам разминаването в мненията. Някои мои познати чужденци, завършили композиция, са на мнението, което споделих. Затова и тези, които са Performance, не учат всичко онова, което учат онези от Composition (тук говоря в класически контекст). Цитирай
Tozi Отговорено Февруари 4, 2010 Отговорено Февруари 4, 2010 Сигурно е така в класиката макар , че не би трябвало да е. Хората с които имах честа да уча освен, че знаят джазовата теория и хармония ,знаят и класическата и всички композиционни и аналитични похвати. И могат да ги прилагат на практика - всичките. Както свирят Колтрейн чейнджес въс всички тоналности така и владеят контрапункт и 12 тоновата система (как е на български? ). Въпрос на избор предполагам, макар че като си помисля на оркестрантите в класически оркестър май освен да четат перфектно и да знаят да интерпретират текста друго не им се налага да правят. Цитирай
Greenleaf Отговорено Февруари 4, 2010 Отговорено Февруари 4, 2010 (Редактирано) Виждам, че имаш повече теоретичен интерес спрямо средното ниво, така че не ме учудва, че си избрал това. Мисля обаче, че е по-добре, ако имате възможност, да следвате извън България. Естествено, че и аз предпочитам ако имах възможност да уча в чужбина, но просто засега нямам такава, поради най-вече финансови причини. Постоянно слушам колко е паднало нивото в НМА а и не само там, а навсякъде в България. Всяка година улесняват изпитите все повече, за да могат да приемат студенти "от кол и въже" както се казва, явно количеството за тях е много преди качеството. Така че аз нямам прекалено високи очаквания за Академията, макар че имам голямо желание да науча колкото е възможно повече неща, които ме интересуват. Да се надявам, че ще е така. Редактирано Февруари 4, 2010 от Greenleaf Цитирай
Tozi Отговорено Февруари 4, 2010 Отговорено Февруари 4, 2010 От теб зависи да научиш многото неща не от академията. Просто не забравяй да бъдеш open-minded. Цитирай
Steppenwolf Отговорено Февруари 4, 2010 Отговорено Февруари 4, 2010 @Tozi, много хубаво си го казал. Аз също мисля, че е добре да се знаят последователно тези неща, а и както споменахме в друга тема, джазовата хармония се разклонява и развива самостоятелно от класическата, така че е добре според мен да се почне с класическата, полифонията / контрапункта и формите, след което да се мине нататък. 12-тоновата система / музика = додекафония. Последното май се ползва повече в Германия и у нас. В САЩ не казват ли просто "12-tone music"? Имам една книга за нея тук, но не съм се задълбочавал много. Иначе, имах предвид, че виртуозността и наблягането на инструмента е от по-голяма важност за изпълняващият инструменталист, отколкото за някой, съсредоточен основно към композиция, който не свири като изпълнител. Шьонберг, доколкото ми е известно, е бил лош инструменталист. А и с днешната технология... Ако имаш примерно да пишеш музика за филм или реклама, сядаш пред компютъра и MIDI клавира, а оркестърът и синтезаторите ти са на едно кликване разстояние и винаги можеш да редактираш всичко. Ако трябва да се изсвири наживо, намираш точните хора. @Greenleaf, за жалост нехайството е такова в цялата българска образователна система, приятелю. Но както и Tozi е казал и споменах преди, нищо, ама нищо не спира човек да научи каквото и когато поиска, щом има желанието. Може да контактува с всякакви хора и по Интернет, както и да си купи всякаква литература. Цитирай
Tozi Отговорено Февруари 4, 2010 Отговорено Февруари 4, 2010 (Редактирано) 12 tone rows. Пол Хиндемит е можел да свири на всички инструменти в един класически оркестър. Не знам колко добре, но е можел. А това за технологията - нож с две остриета. Редактирано Февруари 4, 2010 от Tozi Цитирай
Steppenwolf Отговорено Февруари 4, 2010 Отговорено Февруари 4, 2010 Честно казано, срещал съм го повече като 12-tone music, докато tone rows са самите тонови редици от 12-те неповтарящи се тона, на които почива системата. Но това като малко лирично отклонение. Цитирай
Ивелин Отговорено Февруари 5, 2010 Отговорено Февруари 5, 2010 За жалост нехайството е такова в цялата българска образователна система. Но нищо не спира човек да научи каквото и когато поиска, щом има желанието. Може да контактува с всякакви хора и по Интернет, както и да си купи всякаква литература. ...и не само - има концерти/уроци - какво ли не! Обаче за нехайството, това е едната страна на нещата - моя съученичка (от Русе) в момента преподава в музикалното хармония и никак не е розово положението. Няма желаещи деца да учат музика (поне не толкова, колкото е имало или дори е необходимо, ако мога да използвам тази дума, защото все пак училището си има и своите разходи). А за преподавателите (визирам момичето - млада преподавателка) какво остава? 20 години учене/труд и без реализация... Според мен е нормално в 21 век (когато децата стоят повече пред компютъра, слушат чалга, вместо да взели в ръце музикален инструмент) и да, трудно ще им е в стандартите, в които се очаква да се представят - следователно и изпитите се деформират (но не мисля, че е чак толкова много). Цитирай
lizardman Отговорено Февруари 8, 2010 Отговорено Февруари 8, 2010 Каква връзка има нивото на учениците с нивото на преподавателите? Изискванията падат заради ниското ниво на раждаемост в този период. Така е във всички висши училища. Но преподавателският колектив се запазва. Който има желание, ще извлече полза от ходещите енциклопедии. Който няма желание - ще поругава тази толкова скапана държава. Щото в чужбина имаш условия, разбийш ли. На автора на темата бих дал съвет да реши със сигурност с това ли иска да се занимава и ако отговорът е "да", по най-бързия начин да почва уроци по солфеж. А между другото, не стана ясно дали свири на музикален инструмент или само композира на компютъра. Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.