Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Отговорено

Извинявам се много обаче пуснах тема с която исках да разбера един прост отговор дали китарата след 20 години иска реконструкция и нищо не разбирам пичове.Казвате ми все "ами трябва да се поддържа добре","ами зависи от влажността" и т.н. неща които не съм толкова глупав за да ги разбера.Би ми било от полза примерно ако ми кажете: скъпата китара няма да има нужда от реконструкция,еди кой си вид китара нямат нужда или нещо такова.И моля ви не казвайте че учителя ми бил нз си къв защото човекът има 45 годишен опит с класически китари специално и мисля че има доста повече опит от може би всички тук.Въпросът ми е ясно зададен и то доста пъти.И моля ви престанете да пишите нещата си и споровете си в тази тема.Тя е достатъчно заингригуваща и интересна не я доукрасявайте.

Отговорено

^Ми от личен опит - електрическа Стратокастър набор 75 не му трябва никаква реконструкция (освен втора смяна на позициите),за акустичните не знам,но се каза -ако е седяла на влага в някое мазе ще е доста покривена китара,виждал съм такива.

Отговорено

Младеж, искаш абсолютни отговори. Ето ти отговор. Една китара от добри материали и добре сглобена няма да има нужда от реконструкция ако си я гледаш добре. И след 30 и след 40 години. Ще има нужда само от профилактика от време на време. Отговорите също са ясни. Значат че това зависи основно от това как я гледа собственика и как си я гледа.

Отговорено

Според мен много от хората тук изказват предположения - например щом китарата е от добри материали и се грижиш добре, значи ще изтрае много години. Но класически китаристи с опит ми казаха следното: Живота на китарата (класическата) е не повече от 10-20 години, дори скъпа китара. След това звука им заглъхва и не звучат толкова добре. Друг преподавател пък ми каза, че зависи къде се правят - японските с времето заглъхват, за разлика от испанските, които с времето се разсвирват. Трети класически китарист с опит ми каза, че хубавите класически китари се правят в Европа (Германия, Франция, Испания...). Лютиер пък ми каза, че класическите китари се разсвирват до първата - втората година. Всеки си има мнение. Аз мисля, че не може да се разчита че китарата може да има дълъг живот.

Отговорено (Редактирано)

снощи свирих на 50 годишна 7 струнна руска китара, на която никога не и е правена никаква профилактика и никога не е държана в калъф. грифа изглеждаше напълно нормално и не знам как е звучала китарата когато е била нова но "звън на арфа" е единственото сравнение което ми идва на ум....явно просто е до късмет да попаднеш на уникален инструмент... нещо като в Diablo :P:rolleyes:

Редактирано от noflip
Отговорено
Но класически китаристи с опит ми казаха следното: Живота на китарата (класическата) е не повече от 10-20 години, дори скъпа китара. След това звука им заглъхва и не звучат толкова добре. Друг преподавател пък ми каза, че зависи къде се правят - японските с времето заглъхват, за разлика от испанските, които с времето се разсвирват. Трети класически китарист с опит ми каза, че хубавите класически китари се правят в Европа (Германия, Франция, Испания...). Лютиер пък ми каза, че класическите китари се разсвирват до първата - втората година. Всеки си има мнение. Аз мисля, че не може да се разчита че китарата може да има дълъг живот.

Мойта класическа е на около 27-8 години. Правена е от Досьо Берковски(R.I.P.) от липа ли, не знам, корпусът и се цепи по жилите на 2-3 места, лака е напукана "музайка", а грифа е малко леко хлътнал, като лък(няма "винт") но звукът и е все така свеж. Никога не съм я поддържал(мазал) с нещо, стои си без калъф, но далеч от топлина и рядко е изнасяна навън.

Отговорено

Ясно,значи зависи от много фактори,които никой не може да каже и затова се свежда до късмет при покупката.

Отговорено

Късмет или познания - един човек, на когото са му минали достатъчно много китари през ръцете (под достатъчно се има предвид клонящо към безкрайност от купуване/продаване/проби по магазини/опит с лютиери/размяна на китари с приятели и тн), който се е образовал добре и за по-"научния" аспект от нещата, може да различи китарата, която е добра от тази, която ще си умре. В повечето случаи...

 

Държавата няма значение - има значение производството. Преди около половин година поверих китарата си на холандски лютиер (защото бях там) и после BassTraffic скоро като работи по нея, открихме доста неприятна изненада оставена по нея от съответния холандец... Зависи какви материали са си набавили и до колко разбират от изработката. И как я поддържаш, както вече милион и 1 пъти се каза :hysterical:

Отговорено

Акустичните предполагам наистина са по-"крехки" но за електрическите възрастта определено не би навредила (стига да се грижи човек за китарата, да не я оставя без струни, да не я настройва по-високо с прекалено дебели струни и прочее). Даже според много хора с възрастта дръвцето започва да обажда по-благородно (не мога да се изказвам дали е вярно, най-старата китара която съм имал е един осемдесетарски Ibanez)

Отговорено

Понеже се споменаха държави, Японии, Испании, Холандии... - ще се върна на по-горни приказки за климата и влагата:

 

Всъщност не е вярно, че непременно трабва да пазим китарата от влага (дори аз се увлякох и неправилно формулирах това в предния си пост). Както не е вярно, че държавата няма значение - разбира се, че има и то немалко. Някои китари трябва да пазим от прекалено сух въздъх, например.

 

Спомних си от младините как през 70-те у нас се наводни с кного хубави кубински акустични китари (тип класически), които много хора си донесоха от един световен фестивал в Хавана (или от гурбети и екскурзии). Радостта им от хубавата направа и звук, обаче, не трая дълго. Скоро започнаха да хвърчат магарета (просто да се отлепват, понякога да се откъсват с части от дървото на топа). Появиха се процепи по топовете - не винаги по снадката между двете половини, но и извън нея по жилите посред дървото. Другаде направо зейваха надигнали се по периферията топове... :cheers: Нашенският въздух се оказа прекалено сух за китара, изработена на много по-влажно място (вероятно и дърветата - поне част от тях - са расли и 'съхнали' на тамошната влага). Ремонтите бяха трудни и само отлагаха неизбежното разпадане на тези китари.

 

Изводът е, че една китара работи най-добре и живее най-дълго там,където се е родила. При близки климатинчи условия (напр. централна Испания и София или Пловдив) контрастите може да са незначителни и инструментът да си е 'у дома'. Но дори една китара от Казанлък отнесена на черноморския бряг вече има ускорено стареене, независимо от грижите. Това важи в най-голяма степен за акустичните китари и особено за класическите такива. 'Уестърн' китарите проектирани за метални струни са малко по-малко капризни, но и те се влияят. Електрическите също се влияят - въпреки, че мнизона 'нямат уши' за разликата.

 

Няма да отиваме толкова надалече като, например - къде е расло дървото (защото от климата и други природни условия зависят много от свойствата му). Не е лошо, обаче да се помни, че към "хубава китарка донесена отдалече" трябва да се подхожда с двойно внимание.

 

:rockon:

Отговорено

Абсолютно точно както трябва да се пази от прекалено много влага, така и от прекалено сух въздух. Ако се полагат грижи за инструмента спокойно може да изкара значително повече от 100 години.

 

Поне 30-40 години при качествените инструменти, дървото се съхранява и подготвя, а и инструментите се изработват в контролирани условия. И реално погледнато всъщност препоръката на производителите във всички случаи е да се поддържат горе долу тези контролирани условия, които се намират по средата на скалата :rockon:

Честно казано предпочитам да следвам препоръките на Jean Larrivee, който от около 40 години прави китари и е бил ментор на поне половината, от както аз ги наричам "от-20'000$" известни в съвремието лютиери :cheers:

http://www.larrivee.com/features/humidity.php

 

Може ли да има изключения - разбира се. Може ли Стаг-а, който не е влизал никога в куфар и се мъкне напред назад по плажове да изкара 100 години - сигурно да! Но това не е китара от масивно дърво, а вкл. и тези от масивно дърво от сходни марки са значително по-тежки инструменти, с по-дебели горни дъски, здраво цапано лепило и т.н.

Отговорено

Ясно.Мисля с това да се затвори темата.Дано да е послужила и на други,интересуващи се,като мен.Благодаря за изчерпателните отговори на всеки! Peace \\//

Guest
Темата е заключена и Вие нямате право да коментирате в нея.
×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.