indy Публикувано Декември 21, 2009 Публикувано Декември 21, 2009 Знае ли някой други "авторски" акорди освен тези: Джими Хендрикс акорд: 7/#9 Джеймс Браун акорд: 7/9 и 7/9/13 So What акорд /М. Дейвис/: Em7sus4 Електра акорд /Р. Щраус/: C#7/#9 Цитирай
Steppenwolf Отговорено Декември 21, 2009 Отговорено Декември 21, 2009 Петрушка акорд (И. Стравински): F#/C като полиакорд (две мажорни тризвучия на тритонус едно от друго) Мистичен акорд (А. Скрябин): C-F#-Bb-E-A-D (шестзвучие, квартова хармония) Тристан акорд (Р. Вагнер): F-B-D#-G# Цитирай
indy Отговорено Декември 21, 2009 Автор Отговорено Декември 21, 2009 Ако правилно разбирам: Мистичния - нещо като С13/#11/no5 Тристaновския = локрийски Цитирай
Tozi Отговорено Декември 21, 2009 Отговорено Декември 21, 2009 Ето един Tozi авторски акорд: G Bb E F D Цитирай
Ивелин Отговорено Декември 22, 2009 Отговорено Декември 22, 2009 Tozi акорд към Фа мажор ли го свириш? Цитирай
Tozi Отговорено Декември 22, 2009 Отговорено Декември 22, 2009 Фа мажор какво? Акорд или тоналност? Цитирай
Greenleaf Отговорено Декември 22, 2009 Отговорено Декември 22, 2009 Шопенов акорд - в класическата хармония познат като D67, съставен от V-VII-III-IV степени, като се използва мелодическото положение, в което в най-високия глас е III степен. Много е як. Цитирай
Steppenwolf Отговорено Декември 22, 2009 Отговорено Декември 22, 2009 Това е дефакто доминантсептакорд с добавена секста, като квинтата не се свири, или 7add13. А според теб, защо в мелодията не е септимата? Цитирай
Ивелин Отговорено Декември 22, 2009 Отговорено Декември 22, 2009 Фа мажор какво - акорд или тоналност? Нали акордите произлизат от скалите? Цитирай
Steppenwolf Отговорено Декември 23, 2009 Отговорено Декември 23, 2009 Ако се върнем назад в историята и тръгнем от най-простото - монофонична музика, през Средновековие и Ренесанс, по-скоро бихме заключили, че акордите, доколкото се отнасят до хомофоничната музика, произлизат от ладовете, понеже по него време вече е имало ладове, но не и акорди, а се е мислело изключително хоризонтално. По-късно акордите в полифоничната музика (при двуглас - непълни) са се получавали като резултат от засичането във времето на развиващите се мелодични линии, без да се съблюдава хармонична прогресия и функция, а само интервалите между гласовете от чисто акустична гледна точка да са консонантни съгласно тогавашната културна и строева еволюция. Т.е., не се е мислeло в акорди, нямало е тонална музика в смисъла, който днес разбираме, а модална; не се е и модулирало. Лека-полека обаче се прогресира към тоналното мислене. От друга страна, виждането на Жан-Филип Рамо в трактата му по хармония е, че всъщност хармонията е вродена в тоновете и предшества мелодията заради наличието на обертонове. Интерваловата им обвързаност по тази линия е била усетена на времето интуитивно, което е изиграло роля във формирането на ладовете, и основните им точки (4. и 5. степени) са общи за много култури. После идват и акордите. Шенкер и той говори за т. нар. "акорд на природата" (мажорно тризвучие), получаващ се от първите пет хармоника. Цитирай
Ивелин Отговорено Декември 23, 2009 Отговорено Декември 23, 2009 Природата освен съвършена, се оказа и позитивна с този мажор! Тези интервали (непълни акорди) не са ли просто съзвучия? И ако акорд се строи на терци - какво е квартов акорд и какви фунциЙ притежава той? Цитирай
Steppenwolf Отговорено Декември 23, 2009 Отговорено Декември 23, 2009 Това е останало от Парашкев Хаджиев вследствие на следването на старите канони. Още в елементарната теория се почва с ограниченото виждане, че "акорд е съзвучие от поне три различни тона, които са или могат да бъдат построени по терци", или нещо подобно. Акорд обаче е всяко съзвучие от три различни тона! Може да имаш и секундови акорди - клъстерите. Конвенционалният терцов и функционален поглед понякога не е особено адекватен по отношение на съвременната музика, понеже той би видял един нетерцов самостоятелен акорд като задържане, например, а определянето на принадлежност към някоя функционална група (TSD) може изобщо да не се овенчае с убедителност и успех. Такъв поглед може да е грешен и за адекватен анализ на съвременни творби е нужно да се познава системата на композитора. Бях попаднал преди време на един линк с добре поднесен текст по въпроса, онагледяващ тези неща с примери от Скрябин, Прокофиев и др. Ще се опитам да си го спомня и да го впиша. Сещам се за sus акордите, понеже вчера в един форум писах откъде идва цялата работа и защо няма такова нещо като sus6, което някои хора пишат, имайки предвид акорд без терца и със секста, а всъщност го намирам за нелогично. Та.. познатите sus2 и sus4 акорди могат да бъдат разгледани и като квартови акорди: C F G е всъщност обръщение на G C F. Тези акорди нямат толкова ясна определеност като стандартните тризвучия. Често се ползва D7sus4 (дом.), при което замяната на чувствителния тон на седма степен с устойчивия на първа ликвидира тритонуса и акордът не е толкова "придръпващ", но в конвенционалния тонален контекст разбира се си има функционален смисъл. И тук нещата стават още по-интересни, понеже концепцията за обръщаемост на акордите с идеята, че имаш същия акорд, се разклаща, защото след обръщение акордът променя характера си, при което големите и съвременните нетерцови построения значително се изменят и дефакто не подлежат на обръщение. Тези неща ги разглежда Хиндемит в своя теоретичен труд, станал и основа на композиционната му система, критикувайки ограничеността на конвенционалната система по отношение на по-съвременната музика. Той също така не робува на ладове, а гледа от хроматичната гама, извеждайки значимостта на простите интервали и техните основи, от които се определя акордова основа за акордите, ако има такава, а от акордовите основи - тоналният център. Цитирай
Ивелин Отговорено Декември 23, 2009 Отговорено Декември 23, 2009 sus6 или sus13 изглежда неправилно, но е нещо като джаз съкращение, понеже в джаза sus2 е един вид 9-тата степен, която е добре залегнала по default в джаз-хармонията и самото означение sus се използва за 4-тата степен (пак по default). От където развитието (7, 9 след това "11-sus" и допълнение 13), след което се получава: sus (7/9/11/13) или sus/13 или sus13. Цитирай
Steppenwolf Отговорено Декември 23, 2009 Отговорено Декември 23, 2009 Постът ти ми изглежда малко объркан и набързо написан, та не съм сигурен какво точно искаш да кажеш. А и тук не говорим в частност за джаз. Преди повече от 4 години писах за буквените означения на акордите. А sus считам, че е по-правилно да се ползва в края на записа (обикновено се пише G7sus, не Gsus7). Локуми относно sus6 - тук. Буквеният запис обаче не е така стандартизиран, както нотацията. Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.