Tozi Отговорено Февруари 10, 2010 Отговорено Февруари 10, 2010 Чак заплата няма нужда. Ако изсвирите и запишете това което ви казваме (и евентуално запомните), ще бъдем много ХЕПИ (аз със сигурност). Цитирай
yotzzo Отговорено Февруари 10, 2010 Отговорено Февруари 10, 2010 (Редактирано) ^ Хехе. Няма да наводнявам темата с всички възможни варианти, които си предложил. Пресвирвам си ги - стига толкова. Това, което каза Кольо - поне аз го има предвид. Още навремето Джо Пас показваше как свири обиновено септакорди, а именно пропуска квинтата. При деветките също е обичайно да се пропуска, освен ако нямаме изрично написано, че е умалена. В случая с тези 11-ки - бяха ми важни за ориентация - щото съм аматьор. Хайде и колегите да се включват - какво се крият по ъглите? Редактирано Февруари 10, 2010 от yotzzo Цитирай
Heartman Отговорено Февруари 10, 2010 Отговорено Февруари 10, 2010 Дето се вика,язък че учих толкоз години музика,много съм зле с тея акорди затова и у-джаза продължава: Фънки У-жас Цитирай
Tozi Отговорено Февруари 10, 2010 Отговорено Февруари 10, 2010 У джаз. Проблема не е в самия проблем, а в мисълта за проблема. Не е толкова сложно - малко по-бързо се сменят гамите, което изисква (поне отначало) да се изключи авто-пилота и да концентрира човек на превключването на скоростите. Значи на първите акорди става така: до минор хватки (4 такта) и си минор хватки (4 хватки) и после се повтаря. п.п.: ех това Търново - баири и Болярка и клуб Мелон и Пишмана Едно време бате Менгел ми беше голямо вдъхновение - и на китарата и на барабаните. Цитирай
Heartman Отговорено Февруари 10, 2010 Отговорено Февруари 10, 2010 Ами аз се видях че хармонията отначало е Fm7 / Em7 и за това свирих във фа и ми пентатоники,а после към бриджа не знам въобще къде отиват нещата и горе долу стъпвам на пръсти. Иначе Менгел и на мене ми е вдъхновение и Мелона ми е втори дом Цитирай
Tozi Отговорено Февруари 10, 2010 Отговорено Февруари 10, 2010 (Редактирано) Ами бриджа също може да се изсвири с пентатоники. Cm7 - до минорна пентатоника Db7sus - си бемол минорна пентатоника Dm7b5/11 - Bb7sus - до минорна пентатоника A7sus - си минорна пентатоника Fmaj7 - ла минорна пентатоника Em7 - си минорна пентатоника Ebm7 - си бемол минорна пентатоника Значи прогресията на бриджа: Cm7 - Db7sus - Dm7b5/11 - Bb7sus - A7sus - Fmaj7 - Em7 - Ebm7 изсвирена с минорни пентатоники става: до - си бемол - до - до - си - ла - си - си бемол минорни пентатоники. Сложното е че акордите се сменят всеки такт. С малко упражнения и става просто. Редактирано Февруари 10, 2010 от Tozi Цитирай
ultramega Отговорено Февруари 10, 2010 Отговорено Февруари 10, 2010 Един бърз въпрос... към Този Ясно ми е че отговора може и да е обемист колкото 500 страници научен труд и да е нагло да питам , но все пак с две думи Ок инфото е безценно, ама как се извлича ? Db7sus - си бемол минорна пентатоника Dm7b5/11 - Bb7sus - до минорна пентатоника A7sus - си минорна пентатоника Fmaj7 - ла минорна пентатоника Em7 - си минорна пентатоника Ebm7 - си бемол минорна пентатоника тези не са ми ясни- т.е. без първия ред В смисъл такъв когато ми попадне дадена прогресия ,теб няма да те има да ми кажеш какво да свиря Цитирай
Tozi Отговорено Февруари 10, 2010 Отговорено Февруари 10, 2010 Принципа е прост. Ползват се минорните пентатоники от минорните акорди в хармонизираната скала на всеки тип акорд. Пример давам в любимата тоналност До мажор. Хармонизирана скала или гама е когато построим диатоничен акорд върху всяка от степените на съответната гама. В до мажор имаме следните тонове: C D E F G A B Построяваме септ-акорд върху всяка от степените (на диатонични терци - т.е. през тон): Cmaj7 Dm7 Em7 Fmaj7 G7 Am7 Bm7b5 D minor pentatonic = D F G A C E minor pentatonic = E G A B D A minor pentatonic = A C D E G Както забелязахте и трите минорни пентатоники се образуват от тоновете на до мажорната гама. Ако продължим да строим Cmaj7 на терци получаваме разширенията (9,11,13) на акорда - C (1) E (3) G (5) B (7) D (9) F (11) A (13) Тоновете на E minor pentatonic = E(3) G(5) A(6/13) B(7) D(9) за до A minor pentatonic = A(6) C(1) D(9) E(3) G(5) По принцип върху мажорен септакорд (maj7) четвъртата/ единадесета степен избягва понеже е на полутон разстояние от най -важния тон в акорда - третата степен. Но това е друга тема... Ре не е подходяща за използване върху до мажор защото съдържа фа. На този принцип ползваме трите минорни пентатоники от хармонизираната скала и върху другите акорди съдържащи се в гамата. Някои звучат по-добре от други, някои са по удобни в акордова прогресия. Въпрос на вкус в крайна сметка. В прогресията на бриджа: Cm7 - до минорна пентатоника - тоналност ми бемол мажор - минорна пентатоника от шеста степен Db7sus - си бемол минорна пентатоника - тоналност до бемол (си) - минорна пентатоника от шеста степен Dm7b5/11 - Bb7sus - до минорна пентатоника - тоновете на Dm7b5/11 са едни и същи с тоновете на Bb13, тоест това е един и същ акорд в обръщение - тоналност ми бемол - минорна пентатоника от шеста степен A7sus - си минорна пентатоника - тоналност ре мажор - минорна пентатоника от шеста степен Fmaj7 - ла минорна пентатоника - тоналност фа мажор - минорна пентатоника от трета степен Em7 - си минорна пентатоника - тоналност ре мажор - минорна пентатоника от шеста степен Ebm7 - си бемол минорна пентатоника - тоналност ре бемол мажор - минорна пентатоника от шеста степен Станаха ли 500 страници, вече?? Цитирай
ultramega Отговорено Февруари 10, 2010 Отговорено Февруари 10, 2010 (Редактирано) ^ Ще станат и повече , ако продължаваш все така Исках да кажа че се чувствам неудобно да разпитвам за неща , който някъде ги пише и трябва само да си ги намеря , но така на готово всеки обича ... ПП. Сега виждам че дори и логиката за Cm7 ми е убягнала, макар че твърдях друго малко по горе. Благодаря за бързия отговор! Редактирано Февруари 10, 2010 от ultramega Цитирай
Tozi Отговорено Февруари 10, 2010 Отговорено Февруари 10, 2010 Айде сега ги напиши и приложи във всички тоналности + запис да чуем. Самбата научи ли я? Не е сложно - стига на човек да му се занимава. Цитирай
kolio_k Отговорено Февруари 10, 2010 Отговорено Февруари 10, 2010 (Редактирано) Браво на Този за супер изчерпателния отговор Само искам да допълня, че макар, че използването на пентатониките по този начин определено може ( и го прави) да ни извади от трудни хармонични положения, крие и известни опасности. А именно тоновете които свирим са верни, но те могат не подчертават особеностите на съответния лад и по този начин могат да доведат до вярно, но не особено логично (музикално) свирене. Хубаво е, за да е пълна картината, импровзирайки, да се замисляме върху това, кои са важните степени на лада, в който свирим, за да можем да ги поставяме в необходимите метрични моменти. Според мен, най добре е, хората със сериозни намерения в областта на джазовата импровизация, да се заемат и постепенно да започнат да изучават всички скали , по целия гриф (хоризонтално и вертикално и диагонално), така нуждата непременно да се използват пентатоники като заместители отпада, което въобще не значи , че същите не трябва да се използват въобще, напротив. Нормално най разнообразни импровизации се получават от уместното комбиниране на всички налични средства ( Ладове със съответните апроучи, Арпежи, Пентатоники). п.п. Забравих да добавя, че и пентатониките също би трябвало да се свирят по целия гриф п.п.2 Сега вденах колко съм прост Писах, че с презумпцията , че всички сме китаристи. Извинявам се тържествено на колегите с клавишите , тръбите и тн. Редактирано Февруари 10, 2010 от kolio_k Цитирай
Heartman Отговорено Февруари 10, 2010 Отговорено Февруари 10, 2010 То се получи като училище по джаз,ама наистина има много да учим. Цитирай
ultramega Отговорено Февруари 10, 2010 Отговорено Февруари 10, 2010 (Редактирано) @Tozi, Смабата я свиря , свиря и все не ми харесва к'во излиза затова не се записвам... Иначе занимава ми се, не като да не ми се, обаче бавно се влача, много бавно ПП. точно такива теми(като тази ) имах предвид , като писах за "Джем с теоретични разяснения" Редактирано Февруари 10, 2010 от ultramega Цитирай
arebegai Отговорено Февруари 10, 2010 Отговорено Февруари 10, 2010 (Редактирано) Разплаках се бе хора,как може да сте толкова добри? Приемате ли дарения? Редакция:тъй като в момента имам две сватби за монтаж и още ги свалям на хард-а,а след това предстои доста работа по тях,ще се забавя с включването ми тук,но при всички положения ще се съобразя с препоръките на Tozi и Kolio_k за да не останат с впечатление,че говорят на вятъра.Респект към джазмените! Редактирано Февруари 10, 2010 от arebegai Цитирай
Tozi Отговорено Февруари 10, 2010 Отговорено Февруари 10, 2010 (Редактирано) Ултра - Бавно, но сигурно. И аз така си мислех и се сдухвах, докато не ми казаха: trust the process. Рано или късно това което правиш ще си излезе от само себе си. Коле, мерси за допълнението. Аз бих препоръчал импровизиране само с акордови тонове, като начало, тоест ако акорда е Fm7 да се импровизира само с F Ab C Eb - навсякаде по грифа на китарата (както Кольо каза). Аребегай- две сватби - яко - с народен оркестър ли са? Или модерни с DJ? Редактирано Февруари 10, 2010 от Tozi Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.