Steppenwolf Отговорено Септември 7, 2009 Отговорено Септември 7, 2009 Преди време в интернет един ентусиаст се опитваше да покаже, че Теоремата на Гьодел е с "пробойна", но по-скоро показа "разбирането" си на бинарната логика. След това твърдеше, че е открил как да направи проста трисекция на ъгъл с линия и пергел. Впоследствие математическите обяснения на друг сринаха "откритието" му, понеже имаше малки разлики при разделенията, които само математиката може да "види". ------- Някои от нещата, които съм възнамерявал да впиша във форум, ще оставя за своя малка книга или сайт просто защото този формат е неподходящ. Прави впечатление, че стотици музиканти завършват музикално образование и не знаят защо паралелните октави и квинти са забранени, защо системата ни има точно 12 тона, защо даден интервал в бас звучи по-дисонантно, защо точно йонийски / мажорен лад, защо доминантова функция и т.н. ------- Ивелин, този отговор не ми е напълно достатъчен! Цитирай
Ивелин Отговорено Септември 7, 2009 Автор Отговорено Септември 7, 2009 (Редактирано) Аз не бих казал незнаещи, а забравили, защото като ми припомни за паралелните квинти и октави, се сетих, че учителката ми по-хармония ми каза сьщото, но тя добави и че музиката се развива и ако не беше така, нямаше да има "Севилския брьснар", а аз бих добавил и рок, блуз, метьл, джаз... Тези правила на класическата хармония станаха "невидими" за мен, в момента в който напуснах класната стая. Очаквам с интерес твоето виждане за 12-ТЕТ Редактирано Септември 7, 2009 от Ивелин Цитирай
Steppenwolf Отговорено Септември 7, 2009 Отговорено Септември 7, 2009 Да, но има голямо значение какви са учителят и ученикът, като се има предвид, че последният след това става първия (т.е. ученикът - учител). По-интелигентните и любпознателните могат да обяснят тези неща, но далеч не всички са такива. Напр. Шьонберг е самоук, но е блестящ педагог и композитор. Той не говори толкова за правила, колкото за насоки и нуждата на изказа. Учейки на хармония, той същевременно подтиква и композиторското мислене. Цитирай
Kurt Uvash Отговорено Септември 7, 2009 Отговорено Септември 7, 2009 казваш от много време, че ще пуснеш някакъв подобен пост или дори лънк към сайт, в който си написал обяснения на тези порблеми. На мен малко ми остава да оформя цялото си подобно виждане за нещата в типчиния ми неконформистски стил на писане. Демо вариантът го бях пускал преди две години, макар и доста бъгло засеганти да бяха нещата. Тоя път съм се постарал и във дизайнерско отношение. Това ми отнема най-много време, защото всичко вътре ще е с векторни илюстрации. Давай твои неща, че ми е адски любопитно всяко виждане по тия въпроси. Цветозар също може да се впусне в своето виждане. Всяко виждане е полезно, защото друг може да не е видял някой момент и да се досети нещо впоследствие. Цитирай
Ивелин Отговорено Септември 7, 2009 Автор Отговорено Септември 7, 2009 Той не говори толкова за правила, колкото за насоки и нуждата на изказа. т.е. Потвьрждаваш ме с различни думи? Цитирай
Цветозар Отговорено Септември 7, 2009 Отговорено Септември 7, 2009 А мога съвсем спокойно да те уверя, че всичко в математиката е сведимо до общото понятие - събиране. Така че не е нужно да го премахваме. това е абсолютно невярно. както и да е. това, което искам да кажа е че ми е истински интересно да видя и чета най-различни теории и хипотези. само че ще се радвам повече математиката да е в тях, отколкото философията и локумите от най-общ абстрактен литературен вид. аз от доста време си задавам въпроса ЗАЩО именно 12-степенната скала се доближава (или е абсолютно точната) скала (и съответно коефициент), който човешкото ухо усеща и ми е много забавно и любопитно да чета и виждам повече информация по въпроса. (аз имам някакво виждане по въпроса, но все още не е финално доказуемо, ами просто приказки и глупости от най-общ характер). та затова истински са ми полезни всякакви мнения, коментари и теории по въпроса с музикалната теория и нейното оборване или доказване. така че нямам нищо против всякакви спорове и критики, каквито и да са. много ще са полезни въобще за всички според мен такива (дори понякога самобитни) четива. Цитирай
Kurt Uvash Отговорено Септември 7, 2009 Отговорено Септември 7, 2009 Ами не е 12-тоновата ЕТ скала. Може да се каже същото и за 24-ЕТ, която пък ще се доближи до арабските строеве и индийските. А може и само на пентатониката да останем: китай, африкански държави Аз го написах локумно-сладко по-горе, ако не са го изтрили де... за дробите и логаритмите. Почти аналогично както с квинтовата Питагорова стълбичка и октавната такава и къде най-близко се засичат те. И ако се вгледаш още по-отблизо може и да видиш защо всичко е сведимо до събиране. Цитирай
Ивелин Отговорено Септември 7, 2009 Автор Отговорено Септември 7, 2009 аз имам някакво виждане по въпроса, но все още не е финално доказуемо, ами просто приказки и глупости от най-общ характер Все пак, сподели ги с нас. Ще ни е интересно (поне на мен)! А за 12-ТЕТ: - ако ползваме 24-ТЕТ, ще има много дисонантни интервали - а при пентатониката, всичко ще е сведено до 5 тона с отделни тонални центрове и ще сме ограничени, като прост пример давам "секвенция и модулация". За това според мен 12-ТЕТ е уникален строй. Цитирай
Kurt Uvash Отговорено Септември 7, 2009 Отговорено Септември 7, 2009 Аз не харесвам термините: дисонанс (неблагозвучен) и консонанс (благозвучен). Индиански племена от векове си пеят с вълчи квинти. Араби имат такива модулации на "четвърт тонове", че просто ми изкарват душата от кеф, въпреки че модерната им музика е по-строго съвместима с 12-ЕТ. Изобщо, ако вярваме на историята с Питагор и ковачите, значи по същество квинтите (квартите) и мажор-терците (минор-секстите) са консонансите. Октавните са ясни. Но не е така. Обикновено само квинтата + квартата и мажорната терца са благозвучните. На мен девятките (секунди но в по-високия регистър) също са ми благозвучни и не мога без тях. А също и секстите... идеални са ми за модулации, ако имам някъде. Мажорните терци са ми приятни само в определени случаи. В други са все едно да ми слагат захар в меда... сиреч, излишни са ми. Може още доста да пиша така, но няма нужда. 12-ЕТ е съвсем ясен строй, както като произход, така и като станал вече нещо като навик. Понякога усещам неговите блуждаения в терците и квинтите, но обикновено го отдвам на ненастроеност на инструмента (китари и най-вече пиано). Съвремените клавирни и китарни звуци са толкова неакустично-моделирани, че това едва ли е от значение. При акистични инстументи обаче е доловимо, но се обира с просто вибрато. 12-ЕТ се съдържа в разширението на пентатониката и дори в самата пентатоника. Рационалната, Питагорова пропорция 3/2 си е съвсем норамлно нещо: 1/2*, 2/2*, 3/2, 4/2*, при 5/2 започваме повторение и няма смисъл. За да се вместаваме между 1 и 2 ще трябва да дробим повече. Така си идват 5/4, 7/4 (я как изпуснах 6/4, хм-м защо ли ). После пак се повтаряме. Значи продължаваме с 9/8, но и 11/8, 13/8 и 15/8. Хм-м-м, защо ли знаменателите са някак си "октавирани". Дали пък някъде там няма да открием хармониците 1/8, 1/6, 1/5, 1/4, 1/3, 2/5, 1/2, 3/5, 2/3, 3/4, 4/5, 5/6, 7/8 Дали не пропуснахме другите прости отношения. Я да видим: 4/3, реципрочно на 3/4, 6/5 интересно, дали пък не получих някъде "белите клавиши" на пианото. Интересно: 1/1 9/8 5/4 4/3 3/2 5/3 15/8 2/1* (октавка) Дали пък ако не взема по-големи прости числа и ги събирам в прости оношения, няма да получа по-консонансни хармонии, защото ще съм по-дискретизиран в рационално отношение и рационален точен строй? Едва ли... това са локуми. Цитирай
XAS Отговорено Септември 7, 2009 Отговорено Септември 7, 2009 Не бих искал да влизам в полемика, но сметнах за нужно да припомня едно мое съобщение, което мисля че има връзка с темата: Става въпрос за непубликуваната статия на Христо Питев "Най-великото откритие: A-1.66, G-1.50, F-1.33, E-1.25", за която информирах преди време форума в раздел "Теория и композиция" - Знаете ли 4е. Цитат: "Тук не можем да се въздържим да не изкажем цялото си възхищение, преклонение и признателност към големите имена на древния свят, че са дали за първи път и за всички времена понятията Тетрахорд, Гама, Цял тон и Полутон, Диатоника и Хроматика, Определеността на интервалите /Октава, Квинта, Кварта, Терца и т.н./, разпознаването на Хармонията и Мелодията, на Ритъма и Метрума и то, като наведнъж дадени в музиката определения. Някой може да каже: "И какво от това!... Все ще се намери някога кой да ги открие". Но е можело и да не са открити своевремено, както се е оказало по широкия свят и сегашната Европейска музика да не се различава много от някакъв синтез на Индийската, Китайската, Арабската и други "екзотични" - неосновани на познанието музикални култури. /Край на цитата/. За разлика от предишния си труд КСЕФ - базиран върху математически умозаключения, този път авторът използва геометрията на тона, за да защити своето твърдение. Ако имаме късмет, след Нова година може и да видим на бял свят нещо от този, твърде любопитен за мен, труд. Цитирай
Kurt Uvash Отговорено Септември 7, 2009 Отговорено Септември 7, 2009 "Индийската, Китайската, Арабската и други "екзотични" - неосновани на познанието музикални култури." На това съждение му подхожда определението: сащски синдром (по аналогия с балканския или шопския за Витошата) Цитирай
Ивелин Отговорено Септември 7, 2009 Автор Отговорено Септември 7, 2009 (Редактирано) Верно, че имаше такьв труд... Пак ще стане интересно! Сьгласен сьм, че нашите деди са ни оставили чудни неща, за които аз сьм наистина благодарен!!! ^^^ Да, малката септима е по-благозвучна от голямата, и да - модулират си арабите на 1/4 тонове, но се запазва сьотношението на интервалите и пак ги има консонансите. (Според мен и малката терца спада кьм тях!) На теб може да са ти приятни и малките секунди, но не забравяй, че слуха на останалото човечество не е толкова еволюирал. Музикантите са винаги едни гьрди напред... Блуждаенията (ако говориш за биенията) ги има и при добре настроеното пиано, аз лично ги чувам още по-ясно, от както почнах да се занимавам и с акордиране. Като спомена вибрато - то е значително затруднено при пианото! Но пьк ето ти тема за размисьл - ти си по този тип идеи: защо не конструираш 2 допулнителни педала на пианото, с които да може да се понижава/повишава целия строй? Знаеш ли кой е най-известният индиански певец? "Вьлча Квинта" Редактирано Септември 7, 2009 от Ивелин Цитирай
Басурендер Отговорено Септември 7, 2009 Отговорено Септември 7, 2009 Аз това с акордирането на пиано нещо не мога да го разбера...Ти по слух ли акордираш пиана. При положение , че може да си вземеш съвременен инструмент както и да се казва - (тунер , тахометър , осцилоскоп). С него може да настроиш пианото до точните (колкото и да са несъвършенни) честоти , на които цял свят са се наговорили да настройва инструментите..Може би на времето това е била по-друга професия, поради липса на измервателни уреди.Трябвало е да се настройва по слух спрямо камертона..Но сега ...Мисля , че ако един сервизен техник в някой автосервиз има измервателна апаратура , инструменти за самото акордиране и таблица с нужните стойности за всеки клавиш би го акордирал по-добре от някой който чува нещата,просто защото ще го настрои така , както трябва , а не така както той си мисли.И ако това не е така , това означава ли , че всеки който ти настройва пианото го прави по собсвен вкус..И акао съберат две пиана за концерт може да са различно настроени. Моето мнение е , щом саприети някакви правила ( А=440 , 12 ЕТ) от там нататък няма място за творчество. Просто измерваш, сравняваш задаваш. Цитирай
Ивелин Отговорено Септември 7, 2009 Автор Отговорено Септември 7, 2009 (Редактирано) @Basilius Благодаря за инфото! @Басурендер Абсолютно сьм сьгласен с теб, че в ерата на технологиите е безмислено пианото да се настройва рьчно - най-малкото, не е толкова прецизно. Но аз го правя рьчно с друга цел - опознаване на темперамента! С тунер виждаш, но не чуваш... Редактирано Септември 7, 2009 от Ивелин Цитирай
Ивелин Отговорено Септември 7, 2009 Автор Отговорено Септември 7, 2009 (Редактирано) Като допьлнение бих добавил, че темперамента е различен при различните пиана - влияние имат дьлжината на струните и прочие. За това, след като се настрои "базовата" октава, останалите се правят по нея - най-добре на ухо именно заради темперамента. Роялите са по-точни от пианата, защото струните им са по-дьлги и няма толкова неточности, както при пианата, а и звука е по-силен. За това и роялите се използват най-вече за концерти. Редактирано Септември 7, 2009 от Ивелин Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.