Jump to content
Българският форум за музиканти

"Bombarding It With Frequencies"


Kalmar

Recommended Posts

Ще разкажа за експеримента, който направихме с моя приятел Мартин върху няколко китари и басове. Преди време бях слушал доста, за това как някои компании обработвали честотно дървения материал или готовите си инструменти, с цел „разсвирването” им. Идеята е чрез този метод да се постигне по-силно резониране на инструмента каквото се наблюдава при по-старите и употребявани такива.

Причините старите инструменти да звучат по-силно, отворено и по-балансирано са много, от „съзряването” на дървото до факта, че дълго време е било изложено на въздействието на звука, който го е „отпушил”. Както и, че грифа и тялото „свикват” едно с друго, тоест започват да резонират на едни и същи честоти или просто случайно ,или нарочно са подбрани такива, които си пасват. Понякога причината е, че просто си въобразяваме, но не за това ще говорим тук. 

Тук ще прибавя нещо което спомена така уважявания от мен Джон Сър във форума на Suhr Guitars по подобна тема, а именно честотно пасване на грифа с тялото:

 

„There are reasons why no two guitars sound exactly the same but only similar.

There are also reasons why even with a perfect neck and fret dress a guitar will have a dead spot at a different place than another or why one will have more string rattle than another. It would be nice to prove what a lacquer finish vs Polyester does or doesn't do to the tone. The possibilities are endless. There is also the thought that one can manipulate the frequency response of the wood by bombarding it with frequencies. We actual have a patent pending on one method of doing so.

This isn't mojo, granted there are other factors and IF you put enough electronics and gear in your signal path it wont matter. But for those people who have a more pure signal path, the properties of the woods used in even electric guitars matters a great deal. Just for the record, 30 years ago I would have given this subject much less of my time. The older we get the more we learn that nothing is cut an dry. So to remove as much mojo and snake oil as we can we will try and quantify everything that is possible."

 

Методите за звукова обработка са много и най-разнообразни. От просто излагане на инструмента дълго време на конкретна честота, до специална апаратура. Поради невъзможността ни да си набавим „специална” апаратура използвахме подръчна такава. А именно апарат за магнитна обработка (масаж) на тялото. Въпросния апарат работи, като променя честотата на магнетизма, който създава. По този начин създава и звуково излъчване, което модулира честотно от много високи до много ниски честоти. Много полезно, ако имате проблеми с ръцете (вагинит и подобните му).

Тук е момента да кажа, че цялата идея за тази случка беше на Мартин (става дума за басиста на Паникан Уайаскър). С него отдавна измисляме и пробваме какви ли не неща по китарите си, всичко с идеята да постигнем по-добре звучащ инструмент.

Та така, идеята беше да поставим „сензорите” на апарата по тялото на китарата и грифа последователно с продължителност от 30 минути. След това да пробваме, какъв е резултата, тоест да свирим на инструмента и да преценим има ли разлика преди и след „обработката”.

Ще опиша резултата предимно на моите „пациенти” понеже нямам подробен поглед (слух) над басовете на Мартин )).

Първия пациент беше една моя китара правена навремето от Пламен Иванов.

Тя постоянно имаше проблеми с грифовете. Даже бях решил, че е прокълната :yahoo: , понеже от създаването и през 1999 до сега и смених 4 грифа. С първите три имаше всевъзможни проблеми. Но основния беше явното несходство на грифа с тялото от което и доста мътния и некачествен тон в комбинация със слабо резониране и къс състейн. Проблема се реши след като си поръчах гриф от Warmoth, който сам модифицирах за да пасне на китарата и до обработих. Разликата вече е ушевадна хехехе. Китарата е с тяло от ясен (твърдия и тежък ясен, а не така наречения swamp ash от който правят новите стратове и не само тях). Грифа е клен с фретборд от Пау Феро.

 

Ето и въпросната "мъченица":

o633836984276240000.jpg

o633836984390146250.jpg

o633836984470771250.jpg

 

Значи първо установихме, че в зависимост от потенциала на инструмента, резонирането е по отчетливо или по слабо (ясно се чуват честотните модулации, ако човек се доближи до инструмента)

Нямах търпение да чуя има ли резултат. След половин час бомбардиране на тялото с целия диапазон честоти и още половин час за грифа, седнах и посвирих на китарата. Може би вътре в себе си не очаквах да има някаква осезаема разлика. Обаче бях доста изненадан да установя, че китарата вече звучи доста по-балансирано, с по-отворен тон. (Забравих да спомена, че става дума за акустичните качества на китарата. Инструмента изобщо не бях включвал до момента, след обработката.) Отчетлив и ясен звук с доста по-добре балансиран тембър. Всякаш тоновете по целия гриф започнаха да звучат доста по-изравнено, като сила на звука, продължителност и честоти.

После включих китарата (лампов усливател) и посвирих първо през чист канал, след това и с крив. Определено същите промени се наблюдаваха и през усилвател. Усещането е като на разсвирен стар инструмент, със силно резониране. Осезателно по-силни вибрации.

Втората китара, която „тормозихме” по споменатия начин, беше Wаrmoth страт с тяло от коа и гриф от Падук (Padouk), последното може да го срещнете изписано и произнесено по най-различни начини. 

Определено различните дървении реагират на процедурата по различен начин. При някои разликата е много осезаема, промяната – явна. При други доста по-слаба. Може би, понеже специално тази китара звучеше и без допълнителна намеса доста добре, разлирата преди/след беше доста по-малка. Въпреки това отново се забелязваше едно изравняване на звука, един вид балансиране. Нещо подобно на компресор ефект. Имам предвид скъпите компресори, при които копресията е толкова прозрачна, че почти не се усеща, но в група изпъква и не потъва в общия микс.

За съжаление тогава не се сетихме да направим семпли на китарите преди обработката и след това, за да сравним и да си направим изводи, слушайки отстрани. Но пък китари, които не са минали ‘тормоза” колкото искаш!... 

Редактирано от Kalmar
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • Отговори 40
  • Created
  • Последен отговор

Top Posters In This Topic

Отговорено (Редактирано)

Лелеее, хитро много. Макар, че последната ми китара няма ясно изявени такива (д)ефекти, звучи интересно :yahoo:

 

А вие с Мартин трябва да направите един дюкян за сет ъп на китари.

Редактирано от fLiSk
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

Ако ти се занимава, опиши малко по-научно "бомбардирането с честоти", понеже така звучи толкова абсурдно, колкото и "бомбардирам с амплитуди".

Също така "модулира честотно от най-високи до най-ниски честоти", какво точно иска да каже. Кое е модулиращият сигнал и кое е модулираният? Как модулира, амплитудно, честотно?

Вашият апарат просто вибрира, или създава магнитно поле, защото последното едва ли влияе на дървото, понеже то няма магнитни свойства. Искаш да кажеш, че след като дървото повибрира известно време с различни звукови честоти, започва да звучи по-балансирано?

Редактирано от Evtim Djerekarov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

Бомбардиране е образно казано, просто израз който ми хареса. можеби облъчване би било по-подходящо.

 

Искаш да кажеш, че след като дървото повибрира известно време с различни звукови честоти, започва да звучи по-балансирано?

 

Ами няма вибрации, просто звук, който варира от много висок до много нисък. Колкто за модулирането не съм се изразил правилно.

Магнетизма дори и да влияе по някакъв начин на дървесината, не касае целта на опита. Тоест не се вълнувахме от тези качества на апарата.

Редактирано от Kalmar
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

Е, щом има звук, значи трябва да има и вибрации :yahoo:. То нали звука е мехачна вълна..

Ами на мен тази история ми се струва малко неверояна, в смисъл, разлика преди и след може и да има, обаче това за което говори Сър, предполагам е доста по-систематизиран метод от "бомбардираме я с честоти и хоп - чудна китара". Може би бих пробвал на някоя стара китарка, но не вярвам чак да ахна от резултата.

Ако искаш може да се съберем да пробваме, тоя път със записи.

Редактирано от Evtim Djerekarov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

По принцип резултата е доста вариращ от това което видях до сега. Някои инструменти се влияят повече, съответно при тях се усеща повече. при други почти никак. Естествено може и да не ахнеш :)

Вибрации естествено че има. Имах предвид, че апарата не е дизайнван да упражнява вибрации.

Еее, естествено, че при Сър става дума за специализирана апаратура и обстойно изследване. Нещо скъпо от ранга на Плек системата.

Това тук си е домашен експеримент. :)

За пробването няма грижи, само че ще е по-натам, че сега ми е малко напрегнат период и после планирам да се изнижа в отпуска в посока морето. :girl_witch:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Хмм, странно ми е. Аз съм го чувал тоя термин, ма мислех ,че става въпрос за опит с продължителност на дни/седмици/месеци, защо не и години, а вие споменахте 30 минути. Иначе ми е странно дали не е било пласибо ефект. Ще можете ли да пробвате с няколко китари и да запишеете, че ми е интересно?

 

Просто защото реално китарата ми се бомбардира с честоти през всяка една секунда. Моята седи общо взето до колонките за музиката ми, а пък като свиря сами и в групата там вече е некъв ад от честоти хвърчащи наляво надясно :girl_witch: . Не се заяждам, ако така звучи, просто ми е интересно, наистина мислех, че това се прави със седмици, а не просто 30 секунди да му пуснеш генератор на звуци (общо казано).

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

А, дали дори да има ефект от такова "бомбандиране" той би бил постоянен?

Или ще бъде само временен?

Има доста логика във въпроса, предполагам ще се схване.

 

Образно казано - отиваме на море, хващаме тен, изглеждаме по-готини известно време,

връщаме се, месец два и няма тен.

Редактирано от TONY
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

Аха, разбирам какво имаш предвид.

Поне до момента не съм забелязал обратимост към предишното състояние...

А и не ми се струва логично, поне не съм забелязал разсвирен по обичайния начин инструмент (ако е поддържан правилно) да се е върнал в положението, в което е бил като са го купили. Но знае ли човек. :girl_witch:

Редактирано от Kalmar
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Мдам, пропуснах много важно нещо. Не става само за един "сеанс" от 30 минути. Прави се многократно.

Просто ние го направихме на части от по трийсет минути понеже в стаята, в която беше китарата с апарата не е особено приятно да се стои дълго. :girl_witch:

Даже не седяхме там през цялото време.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.