Jump to content
Българският форум за музиканти

Импровизация?


velit

Recommended Posts

Здравейте колеги...

 

Искам да ви попитам нешо птнпсно импровизацията...та имам няколко проблема

 

1-ви-ръката ми е бавна(не съм начинаеш) как да си я оправя какво да свира и от къде да го намеря

 

2-ри-опитвам се да импровизирам и съм чувал, че имало разни постановки да кажем например арпеж, кои са другите?

 

 

Благодаря предварително ;)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

При най доброто ми жеание да ти помогна, не виждам как, при тези въпроси

 

Ако ръката ти е бавна, но не си начинаещ ( в смисъл свириш от доста време редовно), можеш или да свириш бавни неща предимно, или да правиш упражнения за да си я забързаш. За второто има милиарди материали в Youtube,сигурно нещо ще ти допадне.

 

Колкото до постановките при импровизация, освен арпежи има и скали ( гами ) нагоре/надолу, пентатоники, тапинг и тн. Това, ако правилно съм разбрал какво имаш предвид под импровизация. За подробности, най добре би било да се запишеш на уроци по електрическа китара

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Нищо че ти е бавна ръката, то по принцип бавно и изразително се свири по-трудно, отколкото бързо. Упражнявай се първо бавно, с повече мисъл, скоростта ще си дойде с упражненията.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

1-ви-ръката ми е бавна(не съм начинаеш) как да си я оправя какво да свира и от къде да го намеря

 

 

На Ерик Клептън това не му пречи че даже и така му викат . :girl_witch:

 

И аз да вметна един въпрос по темата . Импровизирам по пентатоника да речем Е минор ... не фалшивея но доста от нещата просто не звучат яко ... дали е свързано с липсата на опит или има и други закономерностти освен просто да дрънкаш и бендваш рандом по грифа (в пентатониката разбира се )

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

^ Стари мъдрости -

Най-добрата импровизация е добре планираната. Не съм на 100% съгласен, но има и голяма доза истина.

Нещо, като трудно в учението, лесно в боя.

 

Колкото повече импровизираш (опитваш се да импровизираш), толкова по-добър ще ставаш в ипровизацията.

Не от днес за утре, а в по-общ план.

 

Не, че мен ме бива, но това са си стари истини.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Импровизирам по пентатоника да речем Е минор ... не фалшивея но доста от нещата просто не звучат яко ... дали е свързано с липсата на опит или има и други закономерностти освен просто да дрънкаш и бендваш рандом по грифа (в пентатониката разбира се )

Опитай да си представяш и да слушаш това, което свириш.

Нещата нямат схема.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 3 months later...
При най доброто ми жеание да ти помогна, не виждам как, при тези въпроси

Кольо наистина ме развесели! :):)

 

На Ерик Клептън това не му пречи че даже и така му викат . :)

 

И аз да вметна един въпрос по темата . Импровизирам по пентатоника да речем Е минор ... не фалшивея но доста от нещата просто не звучат яко ... дали е свързано с липсата на опит или има и други закономерностти освен просто да дрънкаш и бендваш рандом по грифа (в пентатониката разбира се )

Тука май отговора се съдържа във въпроса :"....свързано с липсата на опит или има и други закономерностти освен просто да дрънкаш и бендваш рандом по грифа..."

Е минор пентатоника върху кой акорд е изсвирена?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Здрасти,

 

Верно е "странна" темата така както си го написал. Бавната ръка не пречи толкова (засега), понякога даже е обратното. Аз като дрът шредър все още имам проблеми да свиря бавно и смислено(!!!). Много от големите майстори на този занаят съветват именно да започнеш бавно и да търсиш това което ти е в главата на грифа. Това май е и най-смисления съвет който мога да дам при тази тема.

 

Иначе арпеж си е разложен акорд - свириш тоновете на акорда един по един, не заедно. Въпроса наистина звучи смешно, просто защото понятието е такова за което музикантите обикновено научават доста рано и не прилича на човек който е стигнал да мисли за импровизация да не е запознат.

 

От друга страна пък - еваларката - импровизацията е (за мен) най-важния аспект в свиренето; колкото по-рано се сетиш за това, толкова по-добре. Копай смело и напредвай със страшна сила. Другия път се надявам да изтрескаш по-смислени въпроси :-)

 

Поздрави, дидо

 

П.П.: съвета да си намериш добър учител не е лош. Може и сам, ама има много блъскане на главата в разни стени ...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Tozi , човече виждаме че знаеш не е нужно на всяка тема да се заяждаш...

 

По темата ..човече няма нищо по-готино от бавното свирене . Да си легнеш на стола .../като Би Би/ и да свириш бавничко ама да ти е кеф . Точно това трябва да постигнеш ..да ти доставя удоволоствие това, което свириш . Примерно като се опитвам да свиря нещо на Самбора или на Клептън направо се възбуждам .. :excl:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

wades, не се заяждам. Задавам конкретни въпроси.

По въпроса за пентатониката и фалшивеенето. Предполагам идеите на BWC звучат "фалшиво" и неубедително защото при свиренето на пентатониката той не акцентира устойчиви акордови тонове.

 

Ми минор пентатоника = ми сол ла си ре

Ми минор акорд = ми сол си или ми сол си ре (ако е септакорд)

Ако при фразирането се акцентира (по дълга нота например) не акордов тон тогава фразата звучи "фалшиво".

При "бендване" китаристите "бендват" полутон, цял тон или някои (като Алберт Кинг например) малка терца.

Ако опъваме струната от ми: полутон = фа; цял тон=фа диез; малка терца=сол

от сол: полутон = сол диез; цял тон=ла; малка терца=си бемол

от ла: полутон=ла диез; цял тон=си; малка терца=до

от си: полутон=до; цял тон=до диез; малка терца= ре

от ре: полутон=ре диез; цял тон=ми; малка терца= фа

Различните тонове от ми сол си (ре) тонове ще звучат "странно".

 

По темата.... за бавното свирене (типично за родопските фолклорни песни, нали?)- аз съм много за.

Поздрави!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Зависи от това какво сме свикнали да чуваме като фалшиво и не фалшиво.

Като до диез изсвирено върху до мажор седем например. За голяма част от хората това звучи фалшиво и дразнещо. За някои , които са свикнали с този звук - това си звучи нормално даже приятно.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

До мажор седем какво - със Си или със Си бемол (то и това зависи от музиката, с която сме свикнали по принцип - да се подразбира едното или другото, но все пак)?

 

Както често съм казвал - "фалшиво" няма - всичко е до гледна точка и изходна теория.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Темата ми напомни един стар лаф на Тодор Колев от времето на Иръпшъните.

Цитирам по грубо по памет:

"Кви ноти, кви паравила бе душа! Хвърлящ сърцето на сцената и свириш !"

Та ако импровизацията не излезе от душата ти - т.е. не кажеш с музиката си каквото се таи там , нищо няма да стане.

Реално правилата си трябват за да не изсвириш нещо фалшиво, /макар че понякога и "фалшивото" става красиво/

но ако не ти се роди в главата и душата няма да го бъде.

Успехи !

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.