Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Отговорено

Значи, проблем никога не е имало. При това за нас. По простата причина, че не сме свирили за пари, изключвайки един период от време, 1998-1999 година, когато бяхме решили точно това да правим. Проблема е изцяло на клубовете, защото просто при наличието на капацитет и достатъчно публика те рано или късно я гонят. Това, че сме се представили добре, че публиката е била доволна е само плюс за нас. Събрахме тази публика в понеделник вечер, когато даже по това време не се било свирело на живо. Собственика (или управителя) ми обясни, че там не вървяла рок музика - вървяло денс и латино. Също така наистина се съгласи да свирим на вход, в понеделник вечер, просто за проба. И ние се постарахме да си рекламираме изявата поне сред студентите от нашия край. Те, а и не само те (случайно видяхме познати от съвсем други места там, без въобще да са знаели, че ние ще свирим) дойдоха, напълниха клуба, а аз както съм доста дребнав поизброих хората - оказа се, че сме събрали към 300 човека публика. Ако им беше взет вход - тогава беше 2 лева - трябваше да има към 600 лева приходи от вход. Накрая обаче ми беше казано, че приходите са 140 или 160 лева не помня точно. От тях се давали 20 лева на озвучителя, 20 на DJ, 20 на охраната и 20 за телефон(това въобще не го разбрах, ама така ми казаха) и за нас останаха 80. На въпроса, който тактично зададох - защо при 300 човека в клуба приходите са 160 лева ми отговориха, щото вход се вземало след 22 часа, а хората били влезли по-рано.

Такива ти ми работи.

Иначе и сега не се пазарим за големи хонорари, щото всеки от нас си бачка нещо друго. За мен нормалната ми цена е 50 кинта на човек чисто, ако свирим в някакъв клуб с капацитет от порядъка на 80-100 човека и вход 3-4 лева. За мен това е нормално. Ако клуба събере вход 300-400 лева, да вземе да даде поне 250-300 на бандата. Сега може би има професионалисти, които искат и много повече. Това вече си е тяхна работа, ако могат да ги получат тези пари - нека ги вземат. Ако свиря в клуб където обаче има 500 места и входа е 8 лева, нормално е да се пазаря и за по-голям хонорар. Винаги съм бил на мнение, че трябва да се правят точни сметки. Имало е случаи, в скоро време, когато сме свирили пред 50 човека при 3 кинта вход - е какво да направя - да взема да вдигам скандали на собственика, че не ми плаща повече. То е ясно, че няма от къде да извади повече пари. При тези ситуации обаче в моя клуб винаги се стремя да дам още някой лев на бандите, които свирят. Защото дори да дойдат по-малко хора се случва бандата да направи готин купон, имам достатъчно оборот и мога да си позволя да добавя например още 50-60 лева от оборота към хонорара.

Айде живи и здрави и успехи!

  • Отговори 82
  • Created
  • Последен отговор

Top Posters In This Topic

Отговорено

Идеята за създаването на подобна организация не е лишена от смисъл, до толкова, до колкото ползата от какъвто и да е тип синдикат е, че много хора наемат един адвокат да им защитава правата и интересите. А съгласете се, че музикантите не са длъжни да разбират от право и мениджмънт. Позицията, от която се подхожда, обаче, за създаването на подобна организация е изцяло погрешна - ЛОЯЛНОСТ. В условията на свободен пазар такова нещо не може да съществува в нито един бранш. Няма значение дали продаваш краставици или лукс. Всяко икономическо начинание се създава с идеята да прави печалба.

 

Музиката се различава от общия принцип в това, че изначално музикантът е решил да създава музика, щото го кефи, а след това защото иска да изкарва пари от това. И когато се стигне до парите нещата се променят. Завърти ли те системата, ти ставаш подвластен на нея и с цел да запазиш печалбата правиш музика, която да разшири кръга от фенове - комерсиализираш се. Примери в световната, че и в нашата музикална история, колкото щеш. Това естествено се отнася за музикантите израснали до високо ниво и добили сериозна популярност.

 

Има една друга категория музиканти, които са решили на всяка цена да не изневеряват на стила си - те запазват своята аудитория и стигат до етап на финансова стагнация, като бавно и сигурно техните звезди изстиват и изгасват.

 

Има и една трета категория музиканти, които никога не са били печеливши като гореупоменатите, защото са предпочели да се изявяват на ъндърграунд сцената и да запазят тесния, локален кръг от аудитория, който имат.

 

Ето ви един пример за това как търсенето определя предлагането, а респективно и приходите.

 

Има обаче и един четвърти случай, който се нарича сбърканата държава България. У нас цялата концепция за развитие на музикалния пазар е повече от абсурдна. Да не кажа, че концепция липсва. А дори и да има - няма условия за развитие... Поне на по-малко популярните стилове, като рок и метъл музиката. Ние нямаме развита клубна сцена, която да дава възможност на млади групи да се изявяват и развиват. Няма критерии, по които тези групи да бъдат допускани до изява. Няма продуценти, които да инвестират в млади таланти, защото рискът е неоправдан. Много по-лесно е да хванеш трима актьори, да им напишеш три парчета и да ги направиш музикални звезди за три дена.

 

Та, какво би се получило при създаването на АБРГ (Асоциация на Българските Рок Групи) - 500-те рок и метъл групи, от известни до нечувани, в нашата мила родина се юрват да членуват в нея. Стигат до решение да са "ЛОЯЛНИ" и започват да изнудват трите рок-клуба в София и 20-те в страната да дават по-високи хонорари. От 23-те клуба два остават верни на рок музиката, защото се държат от музиканти, които милеят за съществуването на този стил в България, останалите се преобразуват в дискотеки и чалготеки, защото така им е по-изгодно, а и защото съвсем скоро този пазар у нас ще се консолидира. Мислите, че 500-те групи получават възможност за изява в двата рок-клуба - нищо подобно. Там участват само 20 групи, които са приятели на собствениците. Останалите 480 след като търпеливо изчакат реда си и разберат, че той никога няма да дойде, губят търпение и скандално напускат асоциацията готови да си свалят гащите и да се нагъзят за много по-ниски хонорари само и само да имат възможност за изява. И дотук с благородното начинание.

 

След цялото ми това философско излияние да си дойда и на думата. В настоящата обстановка и етап на развитие на рок музиката у нас, смятам, че подобно начинание е 100% обречено на неуспех. Практически така ще се прескочи цял етап на развитие на българската рок сцена. Горе-долу както комунизма е въведен в Русия 1917 директно от феодалния строй, без преди това там да е съществувал развит капитализъм, както е предписал Маркс. Много по-разумно е да се помисли за развитие на самата рок-сцена, откъдето ще се качат и хонорарите, отколкото да се налагат изкуствено минимални ставки. В това отношение бих подкрепил създаването на акционерно дружество, което да отвори голяма рок сцена в страната, където да има възможност за представяне на авторска музика. форумът има близо 15000 активни потребители. Ако всеки един от тях си купи акция на стойност 20 лева, това са 300 000 лева капитал. По-добре, отколкото членски внос на същата стойност да потъне в джобовете на адвокати, които ще разрушат нещо, което дори не е било създадено. Единствения недостатък на тази идея е... че няма кой да я организира...

 

Ей тва бяха моите 5 стинки по въпроса. Дано не съм ви досадил.

 

F*** the corporate world...

Отговорено (Редактирано)

Оооо забравете я тая идея по-добре!

Живеем в пазарна икономика и всеки сам трябва да си прави сметката. Тая идея е доказано от историята че не сработва (цените на пертрол и до ден днешен се опитват да ги държат така но на практиката не се получава).

В бизнеса има най-вече 2 успешни стратегии - да си най-евтиният и да си диференцираш продукта от другите ... друго всичко е плява.

 

това е накратко ... но ако държите си чешете клавиатурите още по темата

Редактирано от vhcs
Отговорено

За да има асоциация, членовете и трябва:

 

а) Да са регистрирани като работещи съответното нещо, дали като група или единични музиканти, но трябва да са регистрирани и да си плащат данъците

 

б) Да се подписват договори за всички участия

 

в) Да има ясни ангажименти подплатени пак от писмени документи.

 

Айде сега ми кажете колко от хората, които искат твърди хонорари имат мениджър, регистрация някаква твърда "политика" на групата ? Иначе правите асоциация на разговарящите на по чаша кафе - най-много да ви съдят за работа на черно.

Отговорено

Съжалявам за песимизма, но кой точно кръчмар подписва договор с група?

 

Че то БНТ и други "институции" не го правят у нас...

 

Всичко е на ниво уговорка и толкоз.

 

Аз лично не виждам светлина в тунела, а и си имаме по-належащи проблеми.

 

Който иска да се навежда винаги може да се наведе, а и не можеш да задължиш всички групи да влязат в такова сдружение нали?

Отговорено

Да де, точно това имам предвид. При положение, че и двете страни не спазват така или иначе закона, ако се наруши вече така или иначе нелегална договорка, с какви средства ще се търси обезщетение ? Освен да класират членовете по тегло и мускулна маса и на първите 20 да им раздадат оръжие :)

Отговорено

В бизнеса няма по успешна стратегия от това да се стремиш към монополизъм, дори и да е по заобиколен начин.

 

Относно асоциацията съм скептик заради необходимите бюрократщини и легитимност пред държавата, с което един музикант не може да се занимава, а менидъжри, адвокати и прочее безлични професии, съвсем не са ми по вкуса да се разпореждат с легитимността и управлението.

Нека всеки и всяка група сама да си определя цената за участие.

Лично моето е 99,90 лева на вечер (в клуб), само за мен говоря. Излизам и свиря не повече от 20 и не по-малко от 10 парчета. Това е.

 

Който ми плаща това, не ме засякат асоциации и данъци. Ако някой дойде да ми иска данък за тоя хонорар, ще му кажа, че още не съм добавял към стойността на услугата си. Аз съм я произвел, аз знам дали съм добавил. В случая не съм. Патентен данък ако ми искат, ще има кажа да намерят патент за това да си музикант.

Абе изобщо...

Отговорено

Сгреших като пуснах темата явно на едни така им е добре ОК! Оправяме се кой как може с нокти и зъби не съм бил мръсник но ще взема да стана.И ще се появи някой друг такъв като мен дето няма да е доволен, и както споменаха колеги тук ще си чеше само клавиатурата.

Отговорено

Зададох ти конкретен въпрос, по който трябва да имаш яснота, за да се направи това. По какъв начин точно ще си защитите правата легално ? Това докато не е ясно, все едно сте се събрали на седЕнка.

Отговорено (Редактирано)

^^Виж, въпроса много сериозно опира до други болни места в този бранш, които не си обмислил- и както се каза горе- да не вземе пък да стане от тигана- в огъня. Я се замисли колко от платените си участия си осчетоводил? А данъци? А касови бележки? А билети? А фактури? А договор? Естествено, кръчмарските групи (май?) работят с нормални трудови/граждански договори, но тези единичните участия? Преди да се дават идеи за защита на правата на дадена прослойка хора, трябва мнооооого добре да се проучи законовата част на нещата. По-горе казах- идеята на теория е много хубава(също като комунизма), но дали реализацията й ще е успешна? И дали ще даде очаквания резултат? А групите, които не искат да са в нея? И управителя на заведението, който ще каже "абе вие тука сте нещо много сериозни- познавам едни момчета дето свирят в една маза от мойту сйелу, ще викна тях за по 10 лефчета, пък вие- по живо по здраво".

Редактирано от 7thString
Отговорено (Редактирано)

Добре ти ще се вдигнеш ли с твойта група да свириш в Ямбол за 500 лева на цялата група като в това са включени гориво ядене и спане? Ако сте 5 човека колко ще си делнете? Да идеш да изкараш 30 лева като си отрепеш два дни, че по-добре си наемери работа и изобщо не се занимавай с музика.Не е ли тъпо един майстор на плочки и гипсокартон да изкара повече от теб?И последно кое се прави по-лесно музиката или това да редиш плочки например?Всички питате как да стане подобна асоциация как да се подкрепяме, вие също имате глави давайте идеи всеки може да каже - хубаво ама какда го направим? С какво и на какъв кантар слагаме музиката?

Редактирано от Mark Avrelii
Отговорено

Когато с групата ни свирехме в началото в Младежки дом, който УЖ не само му е идеята да предостави на младите терен, ми и да ги тласка към значителни участия, през ден директорът ни повтаряш как "ама ако на някое събиране или повод се наложи да свири група, да знаете, че сте задължени да участвате- това ще ви е таксата за репетиционна". Това е пример. Даже си въобразяваше, че и транспорта си го осигуряваме сами.

 

Нещата особено в по-малките градове като Русе, където почти няма сцена, седят по-кофти- един вид- чест е сами факт, че имаш възможност да свириш пред публика и повечето групи се хвърлят без изобщо да мислят за заплащане. Та има много групи, които от чист кеф биха се навили дори да си поемат транспорта и разходите, само за да свирят. И оттам ти идва дъмпинга :) Със себе си пример не мога да дам понеже никога не съм работил това, и не си знам цената като музикант- откровено казано не съм се замислял, за колко камъка бих се дал :)

Отговорено

Тази тема е един показателен пример за чесане на клавиатури.

 

1. Такава асоциация НЯМА да се създаде. Защото нито някой е проверил как се създава асоциация нито е готов да провери нито нищо. Демек чесане.

 

2. Самата идея е повече от нереална. Казвал съм го 100000 пъти. Има си пазар и той регулира цените. Същото ще стане ако някой каже "Айде да направим асоцация на всички, които искат да получават по 10 000 лв. на месец. Да не позволяваме работодателите да се ебават с нас! И т.н. ...". Демек пак чесане.

 

и

3. НЯМА принцип по който някой ще каже кой по колко пари да взема. Освен ако не върнем комунизма и тея неща не се спускат от министерството на културата.

 

Така, че ви предлагам да спрете с глупостите а по-добре да отделите време и енергия да помислите как да продадете вашия продукт по-добре :P

Отговорено

Според мен трябва да

стане нещо като през 70-те и 80-те в щатие

 

Просто да си помагаме, опитните групи на талантливите...

Влизат Бон Джоуви и Ричи Самобора и чуват Синдерела... После Синдерела са им подгряващи. И т.н. а историята се е въртяла хиляди пъти преди и след това с различни герои...

 

 

 

Но това може да стане когато има и стилово понася... Вчера едни пичове след репетиция ми казаха че не съм достатъчно женствен за да свиря Ратт по добре да отида в Планета??? Само Дет МЕтъла било музика....

 

Ако почнем с такива прости неща, окупирането на сцените и медийте ще е лесно... Дори и с това че ако си две групи си делят кинтите за апаратура в клуб, на сцена или гиг е по добре отколко сами...

 

 

 

soundburger ти на бг сцена кога скоро си виждал да излезнат 3-4 групи както навремето и да изпеят някоя песен...

Или мацета с техни тениски??? Просто на времето си е имало силни рок крю-та /ако трябва най-болното Gorky PArk, Bon Jovi Cinderella, Ratt, AeroSmith, Scorpions са си били едно крю/....

 

 

Просто всичко е кофти крю отнушение, няма я колегиалноста, кофти мениджмънт и слаби леибъли...

 

Чалгата успява защото няма такава конкуренция от вън... Ако наще медий ни обръщаха повече внимание???

 

Колко често по ТВ пускат БГ Рок група, или по истинското рок радио....

 

:girl_cray2: :girl_cray2: :girl_cray2: където чувам всичко друго, но не и пресни хубави парчета...

 

а и никой не иска да комерсиализира нещата "защото рапа и чалгата са комерсиални стилове..."

 

питай баща си кое е било комерс през 77'ма :D:D:D

 

ей мога да си пиша още... и да ме храните и да си пиша и да ме храните и да сеи пиша... Обаче ако няма най-малко колегиалност БГ рока ще е все така :greenangel::cheers2:;)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.