Jump to content
Българският форум за музиканти

Тъп въпрос !


Recommended Posts

  • Отговори 115
  • Created
  • Последен отговор

Top Posters In This Topic

Представям ви моето стилно 7-октавно пиано на бьдещето:

futurepiano.jpg

...с което преустановявам участието си в темата.

Редактирано от Ивелин
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ивелине,

концепцията ти за означаването на тоновете САМО с гласни (или техни двойни комбинации) е грешна... всъщност нееднозначна. Защото всичко на всичко гласните ти са 6, като включим и неудобната Ъ (която аз по принцип изключвам).

Съгласните са много повече от 12 и избирът ни (специално що се отнася до придържане към 12-ЕТ) е по-голям. Напевността обаче ще си остане в гласните, както и по принцип физиологически е изпълнимо такова изпяване.

Имената До, Ре, Ми , Фа... за всеки запознат с историческата справка, е ясно че са съвсем случайно получени (с някои нарочни изменения впоследствие).

Какъв е проблемът тогава и "черните клавиши" да получат такива подбни имена? Според мен - никакъв. ТОва не е усложняване на теорията, а съществена поправка-допълнение към досегашните сричкови означения на "белите клавиши" така, както са получени от псалма "Свети Йоан". Толкова е просто. :)

 

С пет допълнителни имена, теорията не се усложнява. Напротив - облекчава се в пъти.

Твоята "клавиатура на бъдещето" носи прекалена връзка с миналото. Ето ти още подсказки:

 

Вземи си ширината на белия клавиш от пианото. С тази ширина образувай клавиатурата, която аз съм предложил, така както съм я предложил: шираната, формата и размерите на всички клавиши са съответно еднакви. Сега на досегашното си пиано разпери педя, за да обхаванеш да речем октавки. :D

Пренеси си така разперената педя върху новата клавиатура. Какво установяваш? Че при еднаква ширина на клавишите (с тези на стандартните бели от старото пиано) обхващаш по-голям интервал от октавата.

 

При предложената от теб "клавиатура на бъдещето" то е също толкова по-малко, но защо са ти тогава различни формите на втория ред?! Какъв е смисъла?

 

АКо отговориш, че всъщност са по-повдигнати, та затова така, то ще те уведомя, че и на моята клавиатура това е така (макар че Stone прибързано констатира, че тя вероятно също е "двумерна", плоска, което никога не съм казвал че е така). Вторият ред при моята е леко повдигнат също. Колко е върпос на механичи изчисления, чието място е в патента и няма смисъл да се обсъждат тук в такива детайли. :D

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Разбира се, възможно е отделно наименоване на всеки тон, но считам, че положението си е съвсем наред. Имам обяснение защо е така, което тук не съм описал и ще оставя за друга тема или директно за страниците на един сайт. Разни иновации биха внесли повече усложнение и раздор, отколкото полза.

 

"Бу", каза бухалът!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Твърде объркана представа си добил значи. Вероятно аз не съм обяснил добре. Но няма особено голямо значение. ;)

 

Така или иначе книгата в която описвам тези, подобни и други неща ще носи стикер:

 

"Не се препоръчва за музиканти над 18 г."

 

П.п. До е път на японски, Сол е слънце на испански и сол на български, Фа е марка сапуни, Бу е бу на бухалски! :punk_guitar: Има ли някакво значение...

Редактирано от Kurt Uvash
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не бе, втория ред са само дупки, за това са по-малки. :lol:

 

Не знам дали знаете, но при кулинарите тоновете идват от:

 

До - Домат

Ре - Репичка

и т.н.

 

 

Иво, стига си ме провокирал да пиша! Не за друго, ами много време губя.

 

Заради онагледността си, пианото не е променило клавишите си векове. Не само заради това - удобството е другото нещо. Твоята клавиатура тьрси симетрия. Защо? Та дори прьстите на рьцете са различни! Умее ли един пианист да хване октава, останалото е плюс. Аз лично си хващам децими на пианото и не виждам особено приложение на това. Твоята клавиатура не може да има отледността на пианото и следователно се нуждае от допьлнително индексиране. Това не е нужно на пианото, което му предава повече стил. Клавишите на втория ред - не знам как би се свирило бьрзо на тях. Кошерската ии форма ми изглежда по-неудобна и ограничаваща (от кьм уцелване в бьрзо темпо) от сегашната. Ако няма заобляне, ще се закачат доста клавиши. За това ще ми е интересно да видя как се изпьлнява "Революционния етюд" на Шопен в темпо. Но навлизаме в смяна на прьстовки и т.н. Класическата музика е писана за сегашното пиано - може и да има адекватен начин да се прехвьрли и на твоята, но това на мен ми изглежда като транскрипция от пиано за арфа (или нещо там друго).

 

Относно теорята - тя е пряко свьрзана с пианото и ти за това май се опитваш да го промениш? Защото променяйки пианото, променяш и теорията. Или в случая обратното...

По-скоро мисля, че трябва да изучиш по-добре пианото, преди да скачаш толкова на високо. Щото теорията и практиката често са различни неща.

 

Пак ти казвам - никой не те спира да разработваш нови идеи. Аз дори те поущрявам, но и ти давам мнение си на пианист. Е няма начин да нема тук-таме базик - нали знаеш, великите неща са минали през период на усмиване.

Живей с това! ;)

Редактирано от Ивелин
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Твърде объркана представа си добил значи. Вероятно аз не съм обяснил добре. Но няма особено голямо значение. :lol:

Е, не бъди съвсем сигурен, както и аз не съм сигурен съвсем за собствената ти представа. А Айнщайн относно обясненията отдавна се е изказал в едно изречение. ;) По принцип и аз поОщрявам новото, особено когато е narrow-minded-attitude free, но със стикера, бягайки от някои трудности, опорочаваш нещата.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Мразя "О" и "У" в Бьлгарския език!

Иво, нямаш ли някакво решение за това Убьркване, което да не засяга книги и Очебници?

:greenangel:

Редактирано от Ивелин
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ивелине,

знам как се приемат някои неща, особено ако са нови и предлагани от лаици като мен, които на пиано не могат да изсвирят... нищо. :greenangel:

 

Но може да видиш как са се изказали самите Шопен и Лист (тъкмо и че е унгарец като Янко̀) за този тип клавиатура. За жалост не са се оказали добри пророци. Имано поради инертността на система: навсякъде се преподава по стандартната пианистична клавиатура, пианото е кажи речи задължителен инструмент във повечето музикални училища и академии (доколкото съм запознат аз, макар че ми се струва супер безумно).

Да, аз съм изучил пианото, но не като изпълнител (съвсем не). Изучил съм го като човек, който наблюдава и си задава въпроси, защо това е така... или иначе.

 

Ако искаш ти давам малко от хлапашките си разсъждения относно пианото от преди повече от 10 години:

Чудих се защо има различни отстъпи на черните клавиши спрямо луфтовете на съответното място между два бели. Нали се сещаш: Лаb ти е така да се каже точно по средата, докато Реb спрямо До и Ре е леко изместен към До като разположение. Логиката ме води, че като тонове черните клавиши геометрично трябва да са "в средата", но това води до много тесни и много широки разстояния... особено широки където са ми-фа и си-до. Значи някой просто ги е поразредил, в опит да направи и черните равномерно отдалеченеи един от друг, както са белите. Но какво би се получило. АМи накратко, просто някои черни ще застанат "върху" съответните бели, което е... което е адски неудобно при свирене. Съответрно се е преминало към компромисна неудобност, такава каквато я познаваме - пианистичната клавиатура. Съвсем отделни са въпросите защо точно имаме делението на 7:5 (7 избрани за диатонични ладове) и 5 (за избрана съответна пентатоника мажор/минор). В частност До мажор/Ла минор и диатоничните ладове, които им принадлежат и за черните мажорана/минорна пентатоника съответно от Солb/Миb. Чия е била нуждата да се дава превес на такъв тип тоналности: мажорна/минорна (ладове-бели и пентатоники-черни)?

 

Нещо повече: аз не считам за така да се каже основен мажор - така наречения натурален такъв. Считам за такъв доминантния (познат като миксолидийски лад). Защо? Защото той има най-много резонансни диатонични акорди, след това натуралния (йонийски) и после лидийския. Но това е съвсем отделна тема. :headbang:

 

Тези неща се избягват със 6-6 симетрично-асиметричната клавиатура. Ориентацията казваш... Аз не мога да се съглася, че ориентацията ще е по-трудна. Ти се хващаш за едно ключе изографисано на клавиш (авно сложено за ориентация). Аз не мисля това за едва ли не за опорчаващо звено на тази концепция... при все, че каквото и да е друго е само плюс. Аз съм помислил дори и за това као си на клавир и това ключе-означение е на клавиш, а ти с бутон си модулирал тоналността на целия клавир с да речем няколко "полутонови интервала" нагоре или надолу. Затова ти казвам, че това ключе-означение е само опция. Няма смисъл да го дъвчем това.

 

-----------------------------------

 

Stone, бъзика с цитата на Айнщайн се досещам кой е, но има и такъв:

# Човек не разбира нещо добре, ако не може да го обясни на баба си. (За жалост вече нямам баби... значи... :D)

или

# Ако не можете да обясните нещо на едно дете на 6 години, то това значи, че вие въобще нямате понятие какво означава това нещо." (точно затова ще е стикера)

Ето още:

# Единственото наистина ценно нещо е интуицията.

# Единственото, което обърква познанията ми, е моето образование.

# Нещата трябва да са възможно най-опростени, но не и прости.

 

А стикера е с рекламна стратегия... нали се сещаш. :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Би могъл да използваш по-хитра и недвусмислена "рекламна стратегия". Споделеното от теб във форума до момента най-малкото подшушва за ма'ане под общ знаменател и предубедена възрастова дискриминация, но не забравяй, че и ти спадаш към възрастовата група след 18 г. :) Виждам, че си запознат дословно с някои известни цитати. Макар за момента да нямат всичките отношение към подхода ти, споменаването им може би бележи важна точка, и ако го съобразиш с някои от тях, би било чудесно. Дали ще ти пречи образованието, зависи от мисловната ти организация и отвореността на капаците. И авторите на известни мисли обаче са допускали грешки, но някои от тях, като например дядо Алберт са си ги признавали, за разлика от много други хора. :cheers2:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ами значи, ще е: "Не се препоръчва за музиканти!" :yes:

 

Тази идея като такава е на около 130 г. и не може да се счита за оригинална сега. Да, на теоретична основа аз я подсилвам с някои може да се каже нови концепции, основната от които е даване на имена на тоновете по "черните" клавиши. :) Останалото ще дойде от само себе си. Ако хлапетата започнат и едновремено с това да се учат на този тип "нова" клавиатура, всичко ще е повече от перфектно за мен. :cheers2:

Даже и аз бих започнал да се уча.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Иво, не можеш да ме убедиш, че някакво ключе ще ме ориентира добре на клавиатурата ти - мега обьркащо е! Ако за миг се заплеснеш, си "заминал". Но при сегашната си си "в кьщи" именно заради IiIiI IiIiIiI

Никои не е дал превез на нищо - по тази логика ти даваш на целотонната скала И ТО ДВОЙНО!

Да, както самия строй, така и "братята" на белите клавиши са темперирани :o

 

А за мажора - аз пьк мисля, лидийския е по-основен, защото се строи на чисти квинти:

(в До) До-Сол-Ре-Ла-Ми-Си-Фа какво? :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

О, и спор да няма относно това, което казваш за лидийския. Напълно подкрепям. Но аз имах предвид това което в самата тоналност е най-резонансно подплътимо с акорди вътре в нея. Лидийския лад по моите наблюдения се закрепва (с пет акорд по-малко по мои наблюдения) с пет акорд по-малко от доминантния (йонийския - с четири по-малко от доминантния). Разбира се възможно да съм пропуснал нещо, но едва ли са ми убягнали цели пет акорда примерно (ако трябва дори само да ги изравним).

 

Аз затова считам, че той е наречен именно поради тази причина доминантен (владее най-много акорди), а не защото "имал най-голямо напражение:. Това напрежение е резонанс, не е подходящи да се нарече напрежение според мен. Но въпрос на понятия.

 

Пак ще повторя, че това е моята гледна точка и тя в случая с 12-ЕТ (а)симетричната пианистична клавиатура няма отношение. С което се връщам на засегнатото от теб относно превеса като отговор на това, което аз споменах за него. Ако си спомняш добре от теорията има едни два показателя, когато гледаме на 12-ЕТ построените хроматични и целотонови скали. И той е...

 

Той е, че те биват считани за скали с независими и абсолютно равноправни тонални центрове. На практика всеки тон си носи своята хроматична или целотонова тоналност (ако можем така да ги наречем тези скали, гами, арпежи дори ако щеш). Това смятам аз дава пъривчната независмист на така построената пианистична клавиатура. Съвсем естествено от това си прозитичат и симетричните (огледални)/асиметричните (ако сме в двата реда клавиши) двойни видове на съответни акорди, обръщения, скали, арпежи... всичко. <_< И това смятам не е никак малко. И отново ще повторя, що се отнася до ориентирането... на практика като си намериш тона още отпреди това ти знаеш къде са всичките акорди и скали и арпежи на всичко останало. Дано някой ден успея да сглобя такава клавиатура, каквато аз я виждам, разбира се с постоянни допитвания до пианисти. Досега съм го правил без да разбират за какво всъщност им задавам "глупави" въпроси за това и онова. ;)

 

Идеята ми е да направя прототип на такава клавиатура, която да може да се връзва към комп (за пиано със струни и чаркули едва ли ще мога). Просто трябва да направя модел на формата на клавиша и да преценя закрепването (може би ще има неудобство от това, че ще взема да разглобя синтезаторче с досегашна клавиатура, но то само ще си покаже доколко ще са съвместими). Писал съм си с Florian относно това да пригоди VMB (специално дизайна на клавишите и кода за map към PC клавиатурата, койот е пожелателен, защото МТ си има перфектни такива възможности), срещу някаква сума, колкото да смени графиките на клавишите и да го има като софтуер за съответствие (съоетветно същата процедура с програмиста на Reaper за пиано рола в програмата като втори вид-вариант).

 

Но на първо време трябва да изтърбуша (пак) някое синтезаторче и да направя модел на клавишите. :) Има ли го това веднъж, после малко пари за нагаждане на софтовете и толкоз. Знам че звучи като фантастика, но... поне ще опитам. Също съм замислил и съответно предложение до Korg (също до Tama, но там относно една модификация на фус-машината, съвсем друга тема), но първото - първо. :)

Редактирано от Kurt Uvash
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.