Ивелин Отговорено Август 30, 2009 Отговорено Август 30, 2009 Едва ли никой не се е сещал за това, дори аз си мислех, но не е прегледна тази клавиатура - ще се губим по клавишите, като имаме големи и бьрзи скокове и т.н. Явно има защо клавиатурата да е в такьв вид и до ден днешен и това не е заради темперамента. Цитирай
Kurt Uvash Отговорено Август 30, 2009 Отговорено Август 30, 2009 Stone, Isomorphic и Chromatone са много зле, въпреки че са се доближили до идеята на Янко̀ (и независимо измислената от мен, тази от картинките по горе от постовете ми). Янко̀ се вижда, че все още е обувал на черно-бялото означние, но встрани от това, останалото е супер като идея. Осбено ако всеки клавиш независимо възпроизвежда тона си (а не както е при Chromatone). ТОва го казвам за избягване на проблема с тремолото при пианото. Нали така Ивелине. Ограничен си малко или много при свирене на тремоло от инертността на механизма крепящ клавиша за тона, който искаш да тремолираш? Предполагам съм прав относно това. Да, знам че има техники с пръстовки и прочее, но си е неудобно. ТОва при моята клавиатура може да се реши с трети ред (идентичне по тонове с първия). С това може при желание да се свири и само една акордова пръстовка (за съответен тип акорд) и тремолото не е никакъв порблем - дори може с две ръце да се изпълни невероятно бързо, но може и с една... и пак ще е по-бързо от досегашното. (не става въпрос за скоростта, давам го само като пример). Едно отбелязване върху клавиш или пък две, са по-малък проблем, акто се има предвид удобството от САМО двата вида на съответния тип акорд (или дори ЕДИН вид за съответния тип, ако се добави трети независм ред с идентични тонове на първия). Реализацията е много проста. Korg в лицето на Chromatone почти са успяли, но не знам защо са решили да го направят като детска играчка... и то с овални клавиши и ВДЛЪБНАТИ. Леко изпъкнали трябва да са (и при Янко̀ е така за мое щастие). Ама... -------------------------- Ивелине, той е отдавна патентован Иначе сега това за квинтите прозвуча малко като: "Абе не може... щото... щото си без шапка!" Шеговито казано. Ориентацията е лесна. От години си я тренирам по компютърната клавиатура (макар че размеритре са по-малки е леко неудобно). Днешният вид на пианистичната клавиатура е чиста проба частен случай. Не като откритие, а като пригодена направа и на картинките по-горе съм отбелязал проблемите ѝ. А еднорeдността на квинтите не е съществена според мен, като се има предвид какви ужасни са формите-пръстовки на акордите, щото едва ли ще свириш само power chords. Днешният дизайн очевиидно дава превес на белите клавиши (до мажор и диатоничните му ладовете). Това е просто нелепо. Никой не мисли и гледа или чува първо само До мажор. Пък и що да е мажор, на всичкото отгоре. Не всеки свири натурални мажори (ако да речем на клавира си има копченце за изместавен на регистъра с един полутон... или с два, три и т.н.) Цитирай
Ивелин Отговорено Август 30, 2009 Отговорено Август 30, 2009 (Редактирано) Ами квинтите са най-чистите интервали с различни имена! Шегувам се, а сега сериозно - ориентацията ще е значително по-трудна за далтонисти и хора с затруднено зрение. Още нещо - глисандото ще свучи като sound track на "Баба Яга" - винаги! p.s. Не е само До мажор - има и Ла минор и всички старинни ладове. Пробвах да свиря бьрз пасаж на твоята клавиатура - изгубих се. Редактирано Август 30, 2009 от Ивелин Цитирай
Ивелин Отговорено Август 30, 2009 Отговорено Август 30, 2009 Не разбрах, какво общо има инертността на клавишите с подредбата им? Цитирай
Kurt Uvash Отговорено Август 30, 2009 Отговорено Август 30, 2009 Ха, подозирах си аз, че ще намесиш хората с затруднено зрение (макар че цветове не съм говорил, що се отнася до далтонисти). Все пак и аз съм фен на Рей Чарлз и Стиви Уондър и още много други слепи клавиристи. Просто е. С релефни (не непремено изпъкнали) символи (подобно на брайловите или на тези по банкнотите). Веднъж като си опипат един два такива символа, симетричноста на формите ще ги направи способни "да видят" и цялата клавиатура. Никакъв проблем не е. А глисандото... хахахаха, е това малко като глисандото на китара, което си е пък като от саундрака на филма "Death's Design". А нима е универсално приложимо както е сега в До-мажор/Ла-минор? Даже при моята клавиатура ще е точно глисандо, макар и с два пръста изпълнявано плъзването (хроматика), но може и с един (целотоника). Ето - два избора. Цитирай
Ивелин Отговорено Август 30, 2009 Отговорено Август 30, 2009 Настрана от базиците, аз смятам, че ориентацията е по-добра при сьвременното пиано, вьпреки че по-трудно се усвоява инструмента. Ведньж усвоен обаче, дава вьзможност за по-виртуозно свирене без обьркване или поне %-та е понижен драстично. Все пак твоята клавиатура може да намери приложение в музиката и на мен ми ще ми е интересно, ако това стане и бих отделил време за овладяването й! Цитирай
Steppenwolf Отговорено Август 30, 2009 Отговорено Август 30, 2009 Идеята всъщност е стара - двуизмерна клавиатура. Другото са просто разлики в дизайна. Навестявали са ме и мен такива виждания покрай микротоналните строеве и именно за там я намирам най-полезна. Сигурен съм, че и много други са се сещали, особено по аналогия с компютърната клавиатура и възможността за сврене на нея. Цитирай
Kurt Uvash Отговорено Август 30, 2009 Отговорено Август 30, 2009 ^ Разбирам че го казваш от името на човек, който от доста време свири на стандартната пианистична клавиатура и е свикнал с нея. Напълно нормално е да ти е по-удобна. Ако си успял да видиш предимствата на тази предложена от мен (всъщност до голяма степен базирана на тази на Янко̀) и си свирил на нея, сегашната ще ти се струва, че все едно от Мерцедес се качваш на каруца. Ориентацията ти сама ще си дойде дори в момента, в който узнаеш си намериш тона (ако нямаш никакво означение с ключето "сол", както съм показал). Дори могат да са отбелязани по самия панел-тяло на клавира, точно до ръба отгоре. Варианти - много. За жалост нямам все още произведен такъв клавир. Всъщност имах преди повече от 10г. една много стара йоника от 70-те мисля че беше, на която бях изтърбушил клавиатурата и се опитвах да я направя по моя дизайн, но наще като ме видяха... и на другия ден я продадоха. А аз я бях бартерирал за едно старо "Балканче". Вече бях свързал разни изтърбушени жици и йониката свиреше, но... другите промени явно бяха пагубни. Искам да отбележа и един технологично предимство: при моя дизайн имаш само един клавиш по форма и размери. Така че който и да ти се счупи, просто го сменяш с резервен, щото и той е същия като форма и размери (сегашните са 6 вида, с черния включително). Ако приемем това, че е предполагаемо трудното ориентиране (но ти си свикнал на сегашната като все едно дишаш), то всичко останало е преимущество. Така мисля аз. Цитирай
Kurt Uvash Отговорено Август 30, 2009 Отговорено Август 30, 2009 (Редактирано) Stone, единственото добро нещо е предложено от Янко̀ и Ойлер. Поне за тях аз знам като най-стари идеи. Но наистина може да им и по-стари. Мисля че има някои акордеоноподобни инструменти в Русия или и Франция с подобна идея (специално знам, че Ойлер е черпил някакви идеи от тях, докато е преподавал в Русия), но не съм запознат. А колкото до това колко компютърната клавиатура е повлияла, ами... погледни си програмите. От Implse Tracker до Reaper, FL Studio, Cubase, Pro Tools... всички вътре имат шаблон САМО като такъв с неми клавиши и "повтарящи" клавиатурата на пианото. За мое най-голямо щастие има и един човек Флориан Бйомерс (Florian Bömers), който е написал програмата Midi Translator. За нея аз съм си направил map, с който съм пригодил клавишите на компютърната си клавиатура за подредбата на 6-6 дизайна (предложен от Янко̀ или още по-стар е може би). Към този мапинг съм приложил клавишна функця за смяна на "октавния реистър", както и за модулация с полутонов интервал (нагоре надолу). Който има програмата, може да пробва моята подредба (map) за компютърната си лавиатура (докато бъде изработена нормална пианистична) ето тук: PC-MIDI-map(6-6) десен бутон и: Save Link As... иначе ще ви излезе самия скрип най-вероятно Вътре тоновете по 12-ЕТ съм означил като: До, Бу, Ре, На, Ми, Фа, Ге, Со, Ву, Ла, Ха, Ти D, B, R, N, M, F, G, S, V, L , H, T Редактирано Август 30, 2009 от Kurt Uvash Цитирай
Ивелин Отговорено Август 30, 2009 Отговорено Август 30, 2009 Мисля, че преимуществото на ориентиване е най-важно. Мисля и че човека, внедрил този тип клавиатура е мислил сьщото, защото сьотношението на клавишите е почти равно (не е 6:6, но е 7:5, което е най-близо). Относно преимуществата на твоята, сьщо ще трябват поне 2 типа клавиши за по-удобно свирене - вьтрешните трябва да са по-малки от вьншните, както са белите и черните. За повече от 20 години свирене на пиано и клавишни инструменти НИКОГА не сьм чупил клавиш. Така, че не смятам смянаната на клавиши за важен фактор. Както и мажорните и минорните сьщо ще имат по 2 варианта на клавиатурата, а не само по 1, както може да се свири при китарата хроматично. Реално няма такова значение на каква клавиатура, ще се научиш да свириш (стига да е достатьчно удобна), защото след овладяването й няма да мислиш кой акорд как да хванеш - това ще се е превьрнало в двигателен рефлекс и остава ориентацията, която за мен е от такова значение. Цитирай
Kurt Uvash Отговорено Август 30, 2009 Отговорено Август 30, 2009 Разбира се, че не е важен фактор подмяната на счупен клавиш. Казах го от техологичен принцип - за производството на такива клавиши (само един единствен вид, ако клавира ще е триреден - два... и толкоз). Иначе Янко̀ е разработил системата 6-6, но е направил означенията черни-бели като при стандартното пиано, защото идеята му е била да могат стандартните пианисти да тестват по-безпроблемно неговата клавиатура. Нищо друго (не разбрах каво имаш предвид под 6:6 и 7:5 като съпоставяне). Да, ориентирането безспорно е най-важното, но пак подчертавам, че това е изключително бързо и ефикасно при 6-6 клавиатурата. Бих казал светкавично дори. Имам идеи да предложа за прозиводство една такава клавиатура (дори мислех да изтърбуша отново един стар, ефтин клавир и да видя какво мога да направя сам), но нали се сещаш за това, че няма кой да преподава на нея, докато не се научи сам, сответно - няма кой да се навие да я произведе, освен ако не рискува... за времето - поне едно 10 години, докато израстнат хора обучили се на този тип клавиатура. И така... Цитирай
Ивелин Отговорено Август 30, 2009 Отговорено Август 30, 2009 Знам, за това ти пожелах и успех. Да скочиш с/у всички музикални учреждения и да ги накараш да променят принципа си на работа, трябва да има МНОГО основателна причина за това. 6:6 и 7:5 е сьотношението на бели кьм черни клавиши. Изработването на този тип клавиши е могло да бьде сведено до 4 (+ черния), но хората не пестят материал в името на удобството. Не мога да сьпоставям твоята сьс стандартната клавиатура, по простата причина, че разполагам само с едната. И понеже предполагам само, ще продьлжа коментирането при получаване на повече данни поне за изработването на такава. Сега сме голословни, а и лично аз имам усещането, че преди да влезе в употреба, тази клавиатура ще мине през много модефикации. Ако си направиш такава клавиатура сам - дрьж ме в течение! Цитирай
Kurt Uvash Отговорено Август 30, 2009 Отговорено Август 30, 2009 Това е само предложение. Само предлагам, никому не налагам. Предложенията са от прости по-прости: 1. Дават се имена на тоновете (говорим за 12-ЕТ) - спецално за "черните клавиши" и някои модификации за белите с оглед еднозначноста на обозначаване 1а. Арматурите стават излишни ♮, ♭, ♯ специално имам предвид 2. Пианото си добива симетричен характер (по-скоро пианистичната клавиатура) 2а. Партитурата става шестолиние и ще е 1:1 "табулатира" на този нов дизайн на пианистичната клавиатура 2б. Също може да се избегне и нуждата от "ключове" при подходящо означение на например линията от шестолинието за тон "Со" (сол) като прекъсвана: --------------- Но това е само по желание. Аз лично бих я използвал така. П.п. Разбира се, че модификации и нови идеи, стига да са добри за общото развитие към по-лесно и по-удобно, са повече от желани. Цитирай
Ивелин Отговорено Август 30, 2009 Отговорено Август 30, 2009 (Редактирано) Но пьк от друга страна караш хората да учат 12 тона в место 7 - улесняваш теорията, като я усложняваш... Нали поне "Бу" На пьрва ще си остане 277.18 Hz? Редактирано Август 30, 2009 от Ивелин Цитирай
Ивелин Отговорено Август 30, 2009 Отговорено Август 30, 2009 (Редактирано) Ами то и аз имам идея за нови имена само от гласни: на долният ред ще са 6, а на горния - сбора от двете гласни. Ама това какви обьрквания ще предизвикааа... Редактирано Август 30, 2009 от Ивелин Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.