Jump to content
Българският форум за музиканти

За състейна при солидбоди китарите


Recommended Posts

Здравейте,

 

След като понасъбрах малко китарки, а и пробвах в приятели доста, неминуемо започнах ясно да забелязвам може би проблем номер едно при китарите изобщо - глухите тонове.

 

Честно казано, за сега имам само една китара, която наистина звучи доста равномерно, т.е. състейна намалява плавно с изкачването по грифа, без да се наблюдават тонове, които са осезаемо по-къси или по-дълги от съседните си. По ирония на съдбата, това е може би китарата, която купих най-евтино. Става дума за безименно страт копие. При него, тоновете траят около 3.5сек. на най-последните прагчета, около 4-5 сек на позициите да кажем около 14-15 и естествено доста дълго на първите позиции.

 

При повечето от другите ми китари, а бих казал и при някои от значително по-скъпите китари, на които съм свирил с часове в приятели се наблюдават забележителни неравномерности в дължината на тона на съседни позиции по грифа.

 

Най-фрапиращият случай е с една 24-позиционна сет-нек китара с много изнесен гриф и лесен достъп, която иначе има наистина доста дълги тонове, но примерно на сол бемол на 11 прагче на 3-та струна, както и на още 2-3 места, където не е чак толкова фатално, тонът е осезаемо и дразнещо по-къс(поне двойно), отколкото на близките позиции. Ако смъкна строя с полутон, проблемът се пренася с прагче нагоре - то ест - говорим по-скоро за честота, на която се получава проблем на дадена струна(но пък идентичен тон на друга струна с различна маса и дебелина в общи линии не прави проблем).

 

 

Първо заподозрях немарковото тремоло и неговите седла, но след като си играх да ги притискам силно за тялото и не открих никаква разлика, заключих, че не е там проблема.

Когато обаче опра(леко притисна) главата на китарата в стената, някак си, магически глухите тонове се оправят и докато повечето тонове стават малко по-дълги, глухите изведнъж стават 2-3 пъти по-дълги и се изравняват с останалите по дължина.

 

До колкото разбирам, явно самия гриф резонира на дадени честоти и в определени ситуации "изяжда" енергията на струната. В тази връзка се чудя дали известно утежняване на главата няма да пооправи глухите тонове?

 

Изобщо на кои фактори се дължат най-вече глухите тонове? Прави ми впечатление, че китарите, при които са по-явни тези проблеми като че ли имат тенденцията да са с по-мек(вдигащ и свалящ тона осезаемо, когато побутнем грифа с ръка)гриф. Като че ли по-дебелите и корави грифове не правят така изразени проблеми.

 

Какво мислите и какъв опит имате с идентифицирането/оправянето на тези проблеми?

 

А кое мислите има по голямо значение за равномерността на състейна - много тежкото и масивно тяло или по-скоро по-коравия и дебел гриф?

 

ПС: Май не подбрах заглавието съвсем правилно...

Редактирано от Evtim Djerekarov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Евтиме, според Ингви Малмстийн, Фендерите с по-голяма глава (тия по-ранните) дават много по-добър състейн и имат по-равен тон.

Той си купува предимно такива, с по-лопатеста глава.

 

Аз лично не знам дали е само от главата, но мисля, че общата маса и коравина на грифа има много по-голямо значение, отколкото масата на тялото.

В крайна сметка, тялото винаги е една значително голяма и солидна дървена маса, докато грифът е нещото, което поради по-тънката си структура реагира много по осезаемо на вибрациите на струните.

 

Колкото по-дебел и по-масивен е грифът и от колкото по-кораво дърво е фингърбордът (например абанос), толкова по-голям състейн ще имаш и толкова по-малко ще вибрира грифът, което пък ще ти спести мъката с глухите тонове, които и аз съм нацелвал при тестване на разни китари.

 

В тази връзка, аз обичам да давам следния пример:

Представи си две електрически китари: едната е направена изцяло от гума, а другата изцяло от мрамор.

Коя според теб ще има по-голям състейн и по-малко проблеми, причинени от вибрирането на грифа?

Разбира се, че направената от по-твърд и не реагиращ на вибрации и огъвания материал - мраморната.

 

Това като две крайности, които може да те ориентират и за реакцията на китарите с мек гриф спрямо тези с твърд.

 

 

...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

Да, това за което Евтим говори е бича на качествените инструменти ( от евтините никой и не търси повече). Точно тези неща ( и други феномени от същата група) ме накараха да сменя 5 ЛП за една година и да си намразя живота, докато намерия сегашния си Стандард. Единственото, което според мен, може да се направи по въпроса, при правенето на китара, да се избират възможно най качествените ( твърди )материали , утвърдени с опита и да не се прибягва до странни конструкции, като и това далеч не дава гаранции за успех. Повечето Гибсъни на които съм свирил, малко или много имат такива проблеми, заради кото съм писал преди , че ако не беше невероятния им саунд, това би било последната китара, която бих си купил. За щастие повечето потребители, никога не осъзнават, а и не им пречи факта, че китарата им има глухи или къси тонове, защото никоя компания, не може да си позволи да изхвърля чудесни инструменти, заради неравномерен състейн.

То и за това, външно подобни Гибсъни като 50th Anniversary 1959 Les Paul Standard и LP Standard 2008 имат двойна разлика в цената, като втората обаче е вече много солена. Просто при първите тона и състейна са бруталени, а при втората се искат много проби , докато попаднем на бройка. ПРС имат съвсем аналогични проблеми съдейки от 2та , скоито съм си имал взимане -даване.

 

А конкретно по темата

 

Не се наемам да кажа кое има по голямо значение за състейна. За съставяне на вярна статиска са нужни 100ци качествени инструменти, с най различна конструкция и материали, до които нямам достъп. |Това, което можем да направим е , да се доверим на хората, които са имали възможност да направят подобна статистика. Малкия проблем е обаче , че нещата които четем, често са противоречиви. За това най добре е да вярваме на ушите си като си кипуваме китара. Моята лична статистика гласи, че най добра комбинация от тон и състейн се получава (лично за моя вкус разбира се ) от Махагоново тяло -тежко, кленов топ, сет нек, който да влиза по навътр в тялото по възможност, твърдо окачване, махагонов или палисандров ,по дебеличък гриф, палисандров или абаносов фингър борд, а именно ЛП повече или по малко, в момента ми правят точно такава. Материлите са подбрани толкова добр, колкото е възможно, а резултатите ще видим наесен

 

Иначе, според мен по въпроса с късите тонове, нищо не може да се направи, поне не без много сериозни интервенции по инструмента, що се отнася до гасенето на дадени вибрациите на струната особено при тонове нато СИ, МИ, РЕ и СОЛ , извесно въздействие е възможно, тоест ако сме късметлии по някога проблема може да се реши само със сетъп

 

п.п. Хубавото при Фендер и подобните му е, че същите обикновенно почти нямат състей, а и адапторите им създават един куп магнитни феномени ( при Фендер, не знам защо), които качествено скапват правия тон )предимно над 12ти праг де), така, че и да имат къси тонове и гасене на вибрации, същите много трудно се забелязват :rolleyes: , това не пречи на Фендерите да имат уникално добър саунд, разбира се

Редактирано от kolio_k
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

Балодаря за коментарите!

 

Материлите са подбрани толкова добр, колкото е възможно, а резултатите ще видим наесен

 

Един вид си си поръчал къстъм ЛП при лютиер ли да разбираме :thumbs_up:.

Редактирано от Evtim Djerekarov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)
:thumbs_up: Мислех си, че понеже свиря с една щайга имам особен проблем със състейна на тона сол/на всички позиции/. Сега се убеждавам, че и фирмени качествени китари имат подобни проблеми. Не знам каква китара да си купувам или поръчвам при лютиер за да нямам такива ядове. Следя подобни теми с голям интерес. :) Неравномерен и къс състейн много ме съсипва. Редактирано от yotzzo
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

състейна и хармониците зависят от много неща, най-вече от материалите,типа на сглобката и окачването на струните - аз направо останах потресен от състейна и цялостния тон на новата ми китарка - в сравнение със стария ми джаксън, който чист определено звучеше глухо, новата китара има поне 3 пъти повече състейн и много по детайлен тон, много по-звънлив, много по... абе чуват се самите акустични качества на струните много подробно, но все пак сравнявам болт он китара от непретенциозно дърво и флойд с махагонова китара, сет нек, стринг тру бридж и графитен нът

 

даже самата китара без да я включвам звучи около 2 пъти по силно от всяка друга солид боди китара която съм хващал в ръце, много добре резонира

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Сега се убеждавам, че и фирмени качествени китари имат подобни проблеми. Не знам каква китара да си купувам или поръчвам при лютиер за да нямам такива ядове.

 

Е, имай предвид, че въпреки неравномерностите, хубавите китари имат осезаемо по-дълъг тон от евтините.

 

@LOE - Какав нова китарка си си взел? Той стария Джаксън беше индийски, нали?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

ами не помня, всеки случай не е бил Японски или хАмерикански :)

 

иначе си взех шектър блекджак ц7 :thumbs_up:

http://guitars.musiciansfriend.com/product...itar?sku=513080

 

а и да ти кажа, този шектър ми излезе доста по-евтин от джаксъна+ЕМГ адаптерите, което си е супер оферта като цяло :) т.е. цената е доста субективна, и не винаги е определящ фактор

Редактирано от LOE
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Сега се убеждавам, че и фирмени качествени китари имат подобни проблеми. Не знам каква китара да си купувам или поръчвам при лютиер за да нямам такива ядове.

 

Е, имай предвид, че въпреки неравномерностите, хубавите китари имат осезаемо по-дълъг тон от евтините.

 

@LOE - Какав нова китарка си си взел? Той стария Джаксън беше индийски, нали?

Е, имам предвид, разбира се.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

Като казвам, че ЛПтата си имат проблеми и не съм доволен, разбира се имам предвид като за цената им (4000+), иначе на тема саунд са покъртително добри, просто трябва да се слушат внимателно. Ама то , който дава 4 бона за китара и не я слуша внимателно или пък не разбира че китарата има проблеми, си му е хак :) , на мен опита ми излезе бая скъп :punk_guitar: .

 

@LOE

Само потвърждаваш това което винаги съм казвал, че не адаптерите са истински важните за звука на една китара. Ако материала не го бива е почти все тая, какво ще и слижиш. Разбира се добрите не правят микрофонии и тн , но до там

 

@ Евтим

 

Да, поръчак си нещо средно между ЛП И ПРС Сингълкът, Мисля, че ще стане наистина много яка китара, поне от моя гледна точка

Редактирано от kolio_k
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

хората правят и китари от графит, които освен че имат страшно много състейн изобщо не оцветяват звука т.е. заглъхването е най-малко, но поне на мен ми звучат адски синтетични

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Е, имай предвид, че въпреки неравномерностите, хубавите китари имат осезаемо по-дълъг тон от евтините.

 

 

Позволи ми да не се съглася съвсем. Откъм качество на тона, "хубавите китари" (предполагам, че имаш предвид "скъпи") бият евтините, но откъм състейн не съм съвсем убеден в това. Пример - моят "GIO Ibanez GRX40" (около 250-300 лева ) бие (с малко) по продължителност на тона "Gibson SG Special"-а ми (около 2000 лева). Първата е с тънък гриф - явор, абаносов фингърборд, болт-он; втората е с махагонов гриф, дебел, палисандров фингърборд. При Гибсън-а забелязвам същата флуктуация както при тебе - около 10-11 позиция на 3-а струна, докато при Ибанеца имам флуктуация около 13-14 позиция на 1-а струна.

 

Изводи за момента не мога да направя, но все пак считам за уместно да спомена на какво съм се натъкнал. :punk_guitar:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Запиши семпълчета на състейна на 2-те китари да кажем на пътвите 4 струни от 12-то прагче нататък....

Някак си, не ми се вярва сет нек китарата да е с по-малко състейн. Ако е така, значи откъм състейн Ибанеца е много добър.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

При моето ЛП Студио Лимитед,което е с махагонов топ,дебел 59 гриф и с тънък нитро-лак има заглъхващ (по-къс) тон СИ на 3-та струна 4-та позиция в стандартна настройка.Но все пак това е евтин модел,а тона трепе.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Преди време мисля, че точно от форума се натъкнах на тема, обсъждаща това:

d_14931.gif

 

Изделието фат фингър. Създателите му твърдят, че глухите тонове по грифа зависят от масата на главата, и предлагат тази скоба като решение. Според тях като се захване това нещо на главата на китарата нейната трептяща маса се увеличава и по този начин се "лекува" проблема с по-късите тонове. Това подкрепя теорията за фендерите на Малмстийн с по-големите глави, както и опита на колегата с допирането на главата на китарата до стената. Твърдят също и, че резултата варира в зависимост от мястото на захващането. В нета има доста противоречиви ревюта, което ме навежда на мисълта, че си трябва ухо за да се преценят тия неща. Някой от форума не е ли пробвал?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.