Marian Отговорено Декември 19, 2009 Автор Отговорено Декември 19, 2009 Записите на хората в поставените според мен размери се срещат в интернет пространството. Чуйте ги например във v-box. А Tozi, на стр. 3, е дал и още един вариант на еленино (11/16), който не бях чувал. А сега Elenka да качи нейните"неофициални" варианти за да ги анлизираме с популярните и да видим разликата. Коментар за това съм правил в начало. Еленка: "3. Ако ще си говорим за метроном на синтезатор-аз спирам разговора още сега...тъй като това няма нищо общо с фолклора, по-скоро с кръчмите-а там вече може наистина петруниното да е 7/8." "4. Би ли задал метрически двете хора, но не според синтезатора моля те. За да проверим кой каквото мисли." Много консервативно мислене имаш. Синтезаторът и съвременните музикални технологии, в случая, се явяват това средство, което по-ясно решават тези и други проблеми, които съществуват в музикалните и хореографските среди, и все още не са корегирани и изведени в теоретичен аспект, затова по-добре спри с коментарите. Прочети всички постове внимателно отначало!!! Прочети и малко "Българска народна музика", за да се запознаеш с някои понятия - хемиолност, диплазност, хронос-протос и други, които ще ти помогнат да разрешиш проблема. След това анализирай твоите, известните в практиката и други варианти за размери на Еленино и Петрунино, за да установим кой е основния размер на хората! А той е :7/8 или 14/16!!!!!!!!!!!!!!!!!! Цитирай
Elenka Отговорено Декември 19, 2009 Отговорено Декември 19, 2009 Не Благодаря, оставям четенето на Вас. Поздрави Цитирай
Tozi Отговорено Декември 21, 2009 Отговорено Декември 21, 2009 Не съм давал пример в 11/16, нито твърдя че еленино е 7/8. Еленино е 13/16. При танцуване е удобно да се брои като 7/8, даже не като 7 а като раз два три - иии. За опростяване. Преставете си танцуващите да броят до 13 в това бързо темпо. Цитирай
Marian Отговорено Декември 21, 2009 Автор Отговорено Декември 21, 2009 Не съм давал пример в 11/16, нито твърдя че еленино е 7/8. Еленино е 13/16. При танцуване е удобно да се брои като 7/8, даже не като 7 а като раз два три - иии. За опростяване. Преставете си танцуващите да броят до 13 в това бързо темпо. Ами на 3-та стр. втория вариант дето си дал на Еленино какъв е според теб спрямо първия, и коментарите след това? Четете всичко написано внимателно, за да не се повтаряме! Цитирай
Tozi Отговорено Декември 21, 2009 Отговорено Декември 21, 2009 Втория вариант си е 13 = 4/16 + 4/16 + 5/16, само че 4/16 са заменени с триола осмини и тогава става: триола осмини + триола осмини + 5/16 Мисля, че хорото преди е било масово изпълнявано в 13 и така е записано от етномузиколозите. По късно заради удобство някои музиканти са почнали да го свирят в 14 (например). Нещо като "темперирането" на макамите заради създаването на народните оркестри. Четете всичко написано внимателно, за да не се повтаряме! Цитирай
Marian Отговорено Декември 24, 2009 Автор Отговорено Декември 24, 2009 Нотиране на народни мелодии с триоли и други ритмични фигури (квинтоли и т.н.) получени при особено делене на нотните стойности не са характерни за неравноделната ни музика, така че числител 13 в случая не е правилен! Цитирай
Tozi Отговорено Декември 24, 2009 Отговорено Декември 24, 2009 Не са били характерни досега. Отсега нататък всичко е възможно. Така или иначе музикантите ги свирят. Вече живеем в една по друга епоха където държавния апарат не налага забрани и норми, както и не дискриминира която и да е музика независимо от етноса на хората които я изпълняват. Например не безизвестния Салиф Али от оркестъра на Ибрям много често свири 5 върху 7. Мога даже и конкретен пример да дам в кое парче. Откриващото парче от Orpheus Аscending - Булченска ръченица - преди солото на Ибрям. Цитирай
Marian Отговорено Декември 28, 2009 Автор Отговорено Декември 28, 2009 Да, разбира се, че е така, особено при чалгията на инструменталната музика, където импровизацията е много разчупена и няма как да бъде нотирана по друг начин. Въпросът е ПО ПРИНЦИП характерните норми за размери, ритъм и т. н. които присъстват в обучението на дадени мелодиии, които в практиката са по друг начин, и най-важното - как ще бъде оценено и променено това за което говорим от тези, които трябва да променят тези неща - професори, доценти, колективи на учебници и др. Например всеки знае, че правото хоро е в 2/4, но аз го нотирам винаги в 6/8, защото според мен това е естествената му пулсация, не пиша триоли и правя разлика между ритъм от осмина с точка + шеснадесетина и три осмини (първите две в лигатура) при 6/8. Ти как мислиш? Цитирай
Ивелин Отговорено Декември 29, 2009 Отговорено Декември 29, 2009 Не безизвестния Салиф Али от оркестъра на Ибрям много често свири 5 върху 7. Orpheus Аscending - Булченска ръченица - преди солото на Ибрям. Дай линк Цитирай
Tozi Отговорено Януари 9, 2010 Отговорено Януари 9, 2010 (Редактирано) Marian Правото хоро е в 6/8. Аз не казвам нищо против установените норми. В примера който дадох нормата си важи - хорото си е в "норма" 13=4+4+5 (или 2+2+2+2+2+3). Това е пулсацията, рамката, основната структура. Просто музикантите върху тази "норма" свирят по три ноти (триоли) за времето на четири в началото. Link за Ивелин Редактирано Януари 9, 2010 от Tozi Цитирай
Marian Отговорено Януари 11, 2010 Автор Отговорено Януари 11, 2010 Marian Правото хоро е в 6/8. Аз не казвам нищо против установените норми. В примера който дадох нормата си важи - хорото си е в "норма" 13=4+4+5 (или 2+2+2+2+2+3). Това е пулсацията, рамката, основната структура. Просто музикантите върху тази "норма" свирят по три ноти (триоли) за времето на четири в началото. Числителите (в случая 13) се определят от броя на метричните времена, така че три ноти (триоли) за времето на четири в началото , т.е. 3+3+5 не е равно на 13. Разбрах какво имаш предвид, но все едно правото хоро в 6/8 да се разглежда не като 3+3, а като две дуоли- 2+2. Цитирай
Tozi Отговорено Януари 22, 2010 Отговорено Януари 22, 2010 Изследвах подробно примера който съм дал. И той наистина е 3+3+2+3. Скоро ще направя пример за това за което говорих а именно 13 с 2 триоли и 1 квинтола и ще ги сравним. Понякога музикантите наистина свирят право хоро с дуоли за известно време и после пак връщат в 3+3. Поздрави. Цитирай
Tozi Отговорено Януари 23, 2010 Отговорено Януари 23, 2010 Ето тук направих пример за това което имах предвид. Аудиото е в три темпа (150/200/250) за се види как при бързо темпо стойностите се изравняват. Еленино пример. Нотички Цитирай
Ивелин Отговорено Януари 30, 2010 Отговорено Януари 30, 2010 Имам един въпрос, който не е свързан с размера, а със ритмиката и по-точно нейното записване. Та, преди време разписвах едно соло на барабани (Dave Weckl) и на едно място ударих на камък...ето го момента: Както се вижда на примера, имаме 1 такт 4/4 с четири 16-ки на 1-во време, и три триоли на 2, 3 и 4 време - за момент игнорираме триолите под триолите (гледаме само ритмиката на тона ДО - ако бяхме на сол ключ). След четирите 16-ки, пулсацията се променя на 3, но тъй като триолите (горните) имат интересена пулсация (осминка, пауза, осминка, пауза и т.н.) създават впечетлението за различен ритъм. До тук добре! Но Дейв свири към всяка от осминките в триолите - ДРУГИ ТРИОЛИ...(вече поглеждаме и ФА на сол ключ). Както се забелязва - триолите отдолу не се побират в такта и моя въпрос е КАК ПО ДЯВОЛИТЕ ДА ГИ ЗАПИША? Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.