Свилен Бас Отговорено Декември 14, 2009 Отговорено Декември 14, 2009 (Редактирано) ^Ама, разбира се - на мен любима "изродщина" в момента ми е 9/8, на което барабаните си свирят прав такт - "туп-тап" (четвъртини, независими от "тройката") и на всеки нечетен такт се "наместват". По-смешно ми беше навремето, когато един колега-басист ми обясняваше, че бил измислил парче със смяна на неравноделени размери на всеки такт - 7/8 и 9/8 и свиреше само осмини и аз като му обясних, че всъщност свири в 4/4 (7/8 + 9/8 = 16/8 = 4/4 ) много ме намрази и ме обяви за пълен некадърник Относно тактовите черти - винаги ми е било чудно къде точно да ги слагам при особените случаи - в крайна сметка, би трябвало да улесняват нещата, а не да вкарват перверзии и но ми се е случвало да преписвам ноти от някой "генилен" автор само за да ги направя адекватни за четене... Редактирано Декември 14, 2009 от ...taka li e? - a taka. Цитирай
Tozi Отговорено Декември 14, 2009 Отговорено Декември 14, 2009 7/8 Да виждаш някой да се спъва тука? Абсолютно натурални ,елегантни плавни движения. Ако човек не го научат че ръченицата е неравноделна, никога няма да се замисли че нещо не е "равно" или спънато. Цитирай
Tozi Отговорено Декември 14, 2009 Отговорено Декември 14, 2009 По-смешно ми беше навремето, когато един колега-басист ми обясняваше, че бил измислил парче със смяна на неравноделени размери на всеки такт - 7/8 и 9/8 и свиреше само осмини и аз като му обясних, че всъщност свири в 4/4 (7/8 + 9/8 = 16/8 = 4/4 ) много ме намрази и ме обяви за пълен некадърник Предполагам колегата ти е бил прав. Корекция: 7/8+9/8=16/8=8/4 Важна в случая е пулсацията и фразирането в композицията. Това че върху 7/8+9/8 може да се свири два такта 4/4 не означава че размера е 4/4. Цитирай
Ивелин Отговорено Декември 14, 2009 Отговорено Декември 14, 2009 (Редактирано) 9/8, на което барабаните си свирят прав такт - (четвъртини, независими от "тройката") и на всеки нечетен такт се "наместват". Да, ама това е малко лейм - за това дадох пример, в който кръгЪ се затваря на 4 такта. @Tozi, 7/8 се състои от три плавни движения, от които 3-то е по-плавно... (тия глави са в 7/8 ) А защо учат хората, че ръченицата е неравноделна тогава? В бързо темпо и 73/64 ще звучи плавно... Редактирано Декември 14, 2009 от Ивелин Цитирай
Ивелин Отговорено Декември 14, 2009 Отговорено Декември 14, 2009 (Редактирано) 7/8 и 9/8 и свиреше само осмини То си е написано каква е (била) пулсацията. А фразата...това е друга бира - наздраве! Редактирано Декември 14, 2009 от Ивелин Цитирай
Elenka Отговорено Декември 14, 2009 Отговорено Декември 14, 2009 Кой е напред и кой е назад не искам да коментирам, а колкото до западняците, доста от тях с титли и себеуважение са наминавали покрай мен за консултация-и имам "някаква" идея дали наистина това, което свирят знаят какво означава, или само са си научили добре урока. От добре научен урок до гореспоментата философия в музиката-има голяма разлика. Естествено професионалните музиканти винаги застават на едната страна, а лаиците на другата-може би истината е някъде по средата. Не мога да давам математически примери, нито и искам, но мога да направя разлика между петрунино и еленино, и между няколкото варианта да изсвириш уж един и същия размер 7/8 с първо удължено. Колкото до размерите характерни за автентичните (не школованите) хора в района- знам кое, как и защо-не ми трябва да ви кажа повече. Не знам защо някой е решил, че музиката и изкуството (на Балканите) като цяло може да се побере само в нотни трайности и математически схеми на петолинието и покрай него? Хайде да сметнете колко години преди западните ноти да влязат в днешния си вид съществува Балканския фолклор? А после да си говорим дали въобще има смисъл да напъхвате ритмите и мелодиите от Пиринския край в размери, тактове и нотни трайности, при условие, че никой до преди 50 години не се е сетил да го направи-а музиката тук се е развила до изключително високи нива. И сега следва своя упадък-след нотирането, уеднаквяването и обезличаването-от неразбиране. Останалото-здраве да е Цитирай
Ивелин Отговорено Декември 14, 2009 Отговорено Декември 14, 2009 Аз го разбрах - удълженото време се свири/пее рубато! Цитирай
Steppenwolf Отговорено Декември 14, 2009 Отговорено Декември 14, 2009 Мисля си, че в музикалните училища не трябва да окастрят толкова математиката на учениците. Цитирай
Tozi Отговорено Декември 15, 2009 Отговорено Декември 15, 2009 Уважаеми Elenka. Ще си позволя фриволноста да коментирам малко OFF TOPIC. Няма нищо лошо в това да знаете. Не е добре обаче когато не знаете а си мислите че знаете. България е една много малка и далече не най - старата част от света. Пиринския край е една малка и далече не най-комплексната ритмически част от България. Нотите са начин за писмено комуникиране (и кореспондиране) между музикантите. Както речта се записва с букви така звука се записва с ноти. Една реч дори и написана не губи силата,смисъла и целта си. Същото е с нотописа. Музиката която вие наричате автентичен фолклор, надали е на повече от 150 години. Поради предполагам известни на всички ни исторически причини, у нас музиката не е била записвана и развивана до преди да речем 100 години. Фолклора се е "развил" до изключително високи нива именно за последните 50 години. Българският фолклор продължава да се развива и до днес и ще продължава да се развива до още по-високи нива. Музиката отразява живота на хората във времето в което живеят. Музиката (и фолклора) се прави от хора - за хора. Човека е на първо място, след това музиката. Пожелавам ви следващия път, когато някой западняк "с титли и себеуважение" мине покрай вас, да се поучите от толерантността, желанието за знание и уважението което той има към Българския фолклор. Останалото-здраве да е Цитирай
Elenka Отговорено Декември 15, 2009 Отговорено Декември 15, 2009 Да разбира се, всеки има право на мнение и отношение-нали? Всеки опит е различен, както и всеки човек. Аз имам един опит, и знанията са продиктувани от него, друг човек има друг опит-и няма как да имаме еднакво менние. Моето си е такова, и се радвам, че има различно-може би затова света се развива Поздрави от мен и успех в изкуството. Цитирай
Marian Отговорено Декември 17, 2009 Автор Отговорено Декември 17, 2009 Относно някои коментари на Еленка: 1. "Не мога да ти пратя записи, по простата причина, че след няколко годишно търсене открих, че официален запис в България на Петруниното НЕ съществува". След като не съществува "официален" запис ти чувала ли си го някога тогава, за да говориш за разликата между петрунино и еленино?! Или съдиш от написаното в теорията! 2. " Искаш да ми кажеш, че петрунино и еленино са едно и също като тактов рамер???" Да разбира се! 3. "На теория виждам гореспоменатите абсурди, че еленино и 7/8 е едно и тоже,....ама дайте да посвирим да видим дали е така?" Ами забави 2-пъти темпото, хем ще ти е по лесно и за тактуване. Ами хайде посвири го и преброй всяко просто (метрично) време! Най-лесно ще го разбереш при метронома на синтезатор. На мен ми се струва, че само си го играеш без да го свириш! В този случай не може да се усети едната шеснадесетина нота повече (14/16) вместо популярния за хорото 13/16. 4. "Петрунино и Еленино мога на сън да ти ги различа-защото има разлика." Да, само в акцентите, но не метрическите! Не си наясно с метроритмичната страна на проблема! Излез от теорията и прослушай и анализирай мелодиите! Браво на колегите по-горе за разсъжденията относно принципите в равноделността и неравноделността. Цитирай
Elenka Отговорено Декември 18, 2009 Отговорено Декември 18, 2009 (Редактирано) Към Marian 1. Имам "неофициални" записи, както и доста слушани неща по селата, затова казах, че няма как да си израсъл покрай Дунав (само пример давам) и да разбираш от музиката покрай Струма примерно. Няма къде да си чул дадените оригинали. 2. На какво свириш? И би ли написал според теб как би трябвало да се тактуват двете хора (размерите)? 3. Ако ще си говорим за метроном на синтезатор-аз спирам разговора още сега...тъй като това няма нищо общо с фолклора, по-скоро с кръчмите-а там вече може наистина петруниното да е 7/8. 4. Би ли задал метрически двете хора, но не според синтезатора моля те. За да проверим кой каквото мисли. Поздрави. Редактирано Декември 18, 2009 от Elenka Цитирай
yotzzo Отговорено Декември 18, 2009 Отговорено Декември 18, 2009 (Редактирано) Ще е интересно и двамата да пуснете "неофициални" записи на петрунино и еленино. След това ще броим всички различно, ще спорим, но ще е ясно върху какво. Най-малкото не всички знаем тези хора и ще ни е любопитно да чуем. Редактирано Декември 18, 2009 от yotzzo Цитирай
Ивелин Отговорено Декември 18, 2009 Отговорено Декември 18, 2009 (Редактирано) Имам "неофициални" записи, както и доста слушани неща по селата, затова казах, че няма как да си израсъл покрай Дунав (само пример давам) и да разбираш от музиката покрай Струма примерно. Няма къде да си чул дадените оригинали. Може би преди 50 години е било така. Моята учителка по народна музика в музикалното (в Русе) може да те зарине със записи на автентичен фолклор от цяла България. Редактирано Декември 18, 2009 от Ивелин Цитирай
Elenka Отговорено Декември 18, 2009 Отговорено Декември 18, 2009 Щом ми остане време да се ровя из записите ми-ще пусна. Много умно предложение. Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.