patient Публикувано Януари 13, 2009 Публикувано Януари 13, 2009 Тъй, ами реших се най-накрая да си сглобя кубенце, което да задоволява домашните ми нужди и необузданото ми желание да тероризирам съседите с безобразното си дрънкане на китара. Преди да ме засипете с въпроси за какво ми е да си правя кубе и да ме отчаяте с коментари колко работа и време е това, и защо не взема да си купя, вместо да правя, искам да уточня, че не съм решил да се занимавам с това, защото ще мина по-тънко или защото ще го направя по-качествено, а защото ми е кеф да си оцапам ръцете и да си измайсторя нещо дето работи. Защото КЕФЪТ НЯМА ЦЕНА! А по-голям кеф от това да си направиш сам нещо - няма! Така... Докъде съм я докарал: 1. Преамп - засега съм се спрял на Sansamp GT2. Първо, защото ми харесва какво предлага като възможности и второ, защото вече съм го правил и знам как да коригирам това, което не ми харесва. Основното е добавяне на mid коректор. Съществува и вариант да открадна идеята на Тошо, подвизаващ се във форума, като Satan, с поставяне на параметричен еквалайзер с врътки за Q, gain, frequency, но зависи дали няма да ме мързи да преправям вече готов лейаут за платка. 2. Крайно стъпало - при всички положения ще ползвам някоя интегралка. Огледах LM3886 и TDA7294 и засега съм се спрял на втория. Най-вероятно ще ползвам схемата от дейташийта, ако някой не ме убеди да не го правя. А и мисля, че е по-способен да нахрани точка 3. 3. Говорител(и) - харесал съм си ЕЙ ТВА. В Динакорд го предлагат за 140-ина левчета, дано да го имат в наличност. Спрях се на него, заради сравнително широката честотна лента и ниската резонансна честота, която евентуално да компенсира глъхненето на басите при closed back вариант. 4. Кутия - тук определено ще си мина тънко, защото ми останаха някакви ПДЧ плоскости от кухнята и вместо да отидат зян, това е един добър вариант да им намеря приложение. 5. Неизвестните: 5.1. първата дилема е дали да използвам стандартната схема с един чип или да ползвам два чипа с мостова връзка, за да изстискам максимума от говорителя. При втория вариант плюса е, че получавам повече мощност при по-ниско напрежение и си отварям вратичка да използвам готов захранващ блок, минуса е че може да се оплескам и да изтърбуша говорителя. При първия вероятно ще трябва да си правя блока сам, а не съм много вещ в тия дейности. 5.2. Не съм съвсем наясно, дали преампа и крайното стъпало трябва да работят с отделни захранвания или може да се ползва едно общо и съответно с каква мощност трябва да е. Досега не съм се занимавал с правене на захранвания и не съм много в час с тях. Всички ефектчета дето съм си сглобявал работят със стандартно ниски волтажи и съм ползвал готови трансформаторчета. А съм съвсем наясно, че захранването е най-важната част и там право на грешка нямам, така че всякакви предложения и съвети са добре дошли. 5.3. Знам, че на говорителите се слага защита, но и с това не съм много наясно какво и как. Съвети и препоръки по ваше усмотрение. 5.4. В дейташийта на чипа е спомената температурата при работа, но в посочените схеми не е указано дали и какъв радиатор трябва да се ползва. Има ли някакви по-специфични чалъми при поставянето на такава джаджа или е достатъчно да е лепнат за чипчето с термопаста? Благодаря предварително на всички, които проявят желание да се отзоват със съвети и решения на нелеката задачка, която съм си поставил. Засега проектът е изцяло на схематично ниво - "Три пъти мери, един път режи," са казали хората, но веднъж подкарам ли нещата, смятам да ви държа в течение със снимков мат'рял. Цитирай
MR_STENCH Отговорено Януари 13, 2009 Отговорено Януари 13, 2009 Здравей и поздравления за инициативата ! Аз ще споделя скромното си мнение само по точка 5.3. При скъпи говорители и крайни стъпала от този тип, който си избрал защитата е Задължителна. Има доста схеми на такава... аз лично съм любител на простите решения и ти препоръчвам да разгледаш това: http://www.kn34pc.com/spoika/site/download.../book_mnchu.pdf На страница 80 в него има схема и платка на такава простичка защита. Ползвал съм я във всички крайни стъпала които съм правил. Досега един път само е сработвала, но си оправда присъствието . В началото на книжката (стр13) има и някои насоки за изчисляването площа на охлаждащият радиатор според изходната мощност. Успех и снимай прогреса ! Цитирай
Nikifena Отговорено Януари 13, 2009 Отговорено Януари 13, 2009 Направи крайното с 3886. Те звучат по-добре, а и освен това доста фирми вече го ползват този чип в техните кубета! Това дали ще ползваш запаралелен чифт крайни или само един зависи най-вече от захранването и мощността, която търсиш. Ако имаш траф, който дава по-ниски напрежения и повече ток, най-доброто решение е запаралелване. Така ще имаш повече мощност. За преампа не нужен втори траф. Виж как е направено захранването на някое транзисторно кубе и ползвай същия принцип. Разгледай схемни решения на големите фирми, анализирай какво са направили и го направи както прецениш ти. Аз бих го реализирал по 2 начина -резистор + ценер и кондензатори за стабилизация, или стабилизатори lm317/337 - по-добро решение. Гледай да си в границите на входните напрежения на стабилизиаторите според даташиитовете. Най-напред направи захранването, виж с какъв траф разполагаш и тогава започни да мислиш за платки, крайно стъпало, предусилватели и тн. Докато не направиш читаво и добре раборещо захранване не продължавай нататък. Цитирай
разбойник Отговорено Януари 13, 2009 Отговорено Януари 13, 2009 Ако искаш комбото да става и за бас, и за китара те съветвам да избереш говорител с по-ясно изразен пик около 2 килохерца в честотната лента. СА2010 е по-линеен и за китара ще звучи малко мътно. Освен това ще е по-добре говорителят да е с по-висока чувствителност от 93dB Провери за цена и наличност на Еминънс и при "Марни" - по мои впечатления цените им са по-ниски от тези на Динакорд. Дизайнът на кутията за говорителя ще е до голяма степен определящ за крайния звук. Разгледай предложените варианти на този линк: http://www.eminence.com/resources/cabinets.asp Съобрази се с мощността на озвучителното тяло, която е дадена за всеки дизайн. Браво за ентусиазма. Пиши как върви проекта, ще е интересно. Успех! Цитирай
Fender_str Отговорено Януари 13, 2009 Отговорено Януари 13, 2009 (Редактирано) ...5.2. Не съм съвсем наясно, дали преампа и крайното стъпало трябва да работят с отделни захранвания или може да се ползва едно общо и съответно с каква мощност трябва да е. Досега не съм се занимавал с правене на захранвания и не съм много в час с тях. Всички ефектчета дето съм си сглобявал работят със стандартно ниски волтажи и съм ползвал готови трансформаторчета. А съм съвсем наясно, че захранването е най-важната част и там право на грешка нямам, така че всякакви предложения и съвети са добре дошли. Дали "трябва" не не е задължително, но не е и лошо Ако искаш да работят с едно захрадване най-елементарния начин е RC филтър, който да смъкне напрежението, а и да предотврати евентуална ПОВ или по-добрия вариант със стабилизатор. Това естествено се прави когато захранванията и на двете схеми са с еднакъв поляритет спрямо шаси, но ти няма да имаш този проблем За крайното и аз гласувам за LM3886 Разправял съм се с тда-та, шитава работа си е... Редактирано Януари 13, 2009 от Fender_str Цитирай
Parni_Valjak Отговорено Януари 13, 2009 Отговорено Януари 13, 2009 Тъй, ами реших се най-накрая да си сглобя кубенце, което да задоволява домашните ми нужди и необузданото ми желание да тероризирам съседите с безобразното си дрънкане на китара. Преди да ме засипете с въпроси за какво ми е да си правя кубе и да ме отчаяте с коментари колко работа и време е това, и защо не взема да си купя, вместо да правя, искам да уточня, че не съм решил да се занимавам с това, защото ще мина по-тънко или защото ще го направя по-качествено, а защото ми е кеф да си оцапам ръцете и да си измайсторя нещо дето работи. Защото КЕФЪТ НЯМА ЦЕНА! А по-голям кеф от това да си направиш сам нещо - няма!Като начало, универсално 'кубе' за бас и китара няма. Има съществени разлики в: -Озвучителното тяло (кутия и високоговорител), -Захранването -Крайното стъпало, -Предусилвателя, особено корекциите Така... Докъде съм я докарал: 1. Преамп - засега съм се спрял на Sansamp GT2. Първо, защото ми харесва какво предлага като възможности и второ, защото вече съм го правил и знам как да коригирам това, което не ми харесва. Основното е добавяне на mid коректор. Съществува и вариант да открадна идеята на Тошо, подвизаващ се във форума, като Satan, с поставяне на параметричен еквалайзер с врътки за Q, gain, frequency, но зависи дали няма да ме мързи да преправям вече готов лейаут за платка. Нетът е пълен с решения. Важни са две неща: 1. Дали ще се удовлетвори изискването за звук/оперативност на контрола 2. Дали ще си в състояние да направиш в действителност това което си избрал. (Тук ще спомена, че без някои необходими неща няма начин за добра реализация (във връзка с коментари в друга тема). Лично препоръчвам да разгледаш ACOUSTIC 360/370 за бас и ACOUSTIC 270 за китара. Техните концепции в областта на честотните корекции са едни от най-добрите, що се отнася до предназначението им. 2. Крайно стъпало - при всички положения ще ползвам някоя интегралка. Огледах LM3886 и TDA7294 и засега съм се спрял на втория. Най-вероятно ще ползвам схемата от дейташийта, ако някой не ме убеди да не го правя. А и мисля, че е по-способен да нахрани точка 3. Това са евтини решения, които вършат работа, ако не търсиш по-верен звук. Не забравяй, че само схемата и дейта шиита не са достатъчни за работоспособно и сигурно конструктивно решение. 3. Говорител(и) - харесал съм си ЕЙ ТВА. В Динакорд го предлагат за 140-ина левчета, дано да го имат в наличност. Спрях се на него, заради сравнително широката честотна лента и ниската резонансна честота, която евентуално да компенсира глъхненето на басите при closed back вариант. Това не е гарантирано. Тук се връщам на началните си думи. Няма добро бас решение, особено за инструмент, с closed back. Само ще спомена КПД, THD, обем и МОЩНОСТ. От друга страна за китара понякога става - въпрос на вкус. Затова е крайно неприемливо да се комбинира бас с китара в един и същ тип акустическо тяло. Избягвам подробности, просто приеми думите ми като чиста монета. 4. Кутия - тук определено ще си мина тънко, защото ми останаха някакви ПДЧ плоскости от кухнята и вместо да отидат зян, това е един добър вариант да им намеря приложение. Добра идея, но пак да подчертая, че тази работа не е като коване на дъски. За да се получат приемливи резултати, има доста сложно итеративно проектиране, с необходимите средства за това. Противното понякога е много лош или незадоволителен краен резултат. 5. Неизвестните: 5.1. първата дилема е дали да използвам стандартната схема с един чип или да ползвам два чипа с мостова връзка, за да изстискам максимума от говорителя. При втория вариант плюса е, че получавам повече мощност при по-ниско напрежение и си отварям вратичка да използвам готов захранващ блок, минуса е че може да се оплескам и да изтърбуша говорителя. При първия вероятно ще трябва да си правя блока сам, а не съм много вещ в тия дейности. Последното изявление е много важно. 5.2. Не съм съвсем наясно, дали преампа и крайното стъпало трябва да работят с отделни захранвания или може да се ползва едно общо и съответно с каква мощност трябва да е. Досега не съм се занимавал с правене на захранвания и не съм много в час с тях. Всички ефектчета дето съм си сглобявал работят със стандартно ниски волтажи и съм ползвал готови трансформаторчета. А съм съвсем наясно, че захранването е най-важната част и там право на грешка нямам, така че всякакви предложения и съвети са добре дошли. По-добро е решението с отделни захранвания. Отделни намотки на трансформатора, отделни изправители, кондензатори, стабилизатори. Готов блок от компютър не е решение по много причини, най-малкото поради липсата ти на опит. 5.3. Знам, че на говорителите се слага защита, но и с това не съм много наясно какво и как. Съвети и препоръки по ваше усмотрение. Защитата е задължително условие за апаратура с търсеното приложение. Качествената защита в подобно устройство трябва да бъде поне на две места - - в крайното стъпало - защита по ток, напрежение и мощност (SOAR), и температурна защита. - за високоговорителите - защита от постоянна съставна (и висока честота при сериозните усилватели) и задължително закъснение при първоначално включване. Стигни до там, пък ако не си намерил каквото трябва, ще те уредя със схемичка 5.4. В дейташийта на чипа е спомената температурата при работа, но в посочените схеми не е указано дали и какъв радиатор трябва да се ползва. Има ли някакви по-специфични чалъми при поставянето на такава джаджа или е достатъчно да е лепнат за чипчето с термопаста? Има чалъми, и те не са само в закрепването. Това също се проектира, за да се постигне сигурна и гарантирана работа. (Малко простичка термодинамика). Може и да се постигнат резултати с итерактивни измервания и промени в охладителя, но това е несериозно начинание. От друга страна, при правилна конструкция може да се използва охлаждането от звуковото налягане (нали е 'кубе' с високоговорител). Благодаря предварително на всички, които проявят желание да се отзоват със съвети и решения на нелеката задачка, която съм си поставил. Засега проектът е изцяло на схематично ниво - "Три пъти мери, един път режи," са казали хората, но веднъж подкарам ли нещата, смятам да ви държа в течение със снимков мат'рял. Задачата не само е 'нелека' и не е 'задачка', а сериозно начинание, което изисква много повече неща отколкото се виждат първоначално. Нека да видим как и докъде ще я докараш. УСПЕХ! Цитирай
patient Отговорено Януари 13, 2009 Автор Отговорено Януари 13, 2009 Благодаря на всички за изказаните мнения и съвети. Както и предполагах, меренето ще е повече от три пъти За Parni_Valjak искам само да уточня, че макар да нямам собствена измервателна апаратура, мога да ползвам такава в работата си, така че ще има с какво да се мери. Напълно наясно съм, че има съществени разлики в конструкцията на китарно и бас кубе, но в крайна сметка нямам за цел нито да откривам топлата вода нито да правя нещо велико. Целта ми е да си сглобя нещо за домашно ползване, което да удовлетворява не дотам претенциозните ми изисквания като звук. В моя Сансамп съм пускал и бас оттам директно в пулта и ми хареса как звучи, затова съм се спрял на него, като някакъв тип универсално решение. Пределно наясно съм, че всичко това ще отнеме доста време - трябва да ходя и на работа все пак. Така че има време и за образоване. Все още не са отхвърлени възможности, неща, с които изпитам трудности да се оправя сам, да бъдат поръчани на някой от по-вещите съфорумници, за което естествено на тях ще им бъде платено. Като начало - очевидно е, че къщата трябва да се стори от основите и най-важно тук е захранването. Останалото засега ще го оставя да улегне, докато не реша този казус. Още веднъж благодаря на всички... Цитирай
liquid_death Отговорено Януари 13, 2009 Отговорено Януари 13, 2009 Преди 1 година и аз като теб се захванах с такъв проект, като използвах напътствията и препоръките от този сайт: http://sound.westhost.com/project27.htm Има много проекти в сайта и адски много и подробна информация. Стана това : http://forum.muzikant.org/index.php?showtopic=36488&hl= Има мод на преампа за бас.Може да ползваш Сансампа за преамп.Звука е доста добър.Сравнен с транзисторни Фендери, рандалли, и т.н. не отстъпва.Проекта ми излзе евтинко.И до сега си свиря с него и ме кефи адски много, а и покрай направата научих страшно много, което е истински ценното нещо. Единствения кусур на тоя проект е, че няма защита на говорителя.Може би трябва да обмисля да сложа.... Успех и смело напред!!!!Само така! Цитирай
TONY Отговорено Януари 14, 2009 Отговорено Януари 14, 2009 Решението е пред теб, patient! а не го виждаш Направи си модулна система преам -пауър амп - бокс бокс - един за китара и един с характеристики и говорител за бас. дори преампа и пауърампа да са ти на едно поне направи 2 бокса, отделно за китара и бас "В моя Сансамп съм пускал и бас оттам директно в пулта и ми хареса как звучи, затова съм се спрял на него" - това ок, но като го прекараш през китарен говорител няма да е същото! Цитирай
patient Отговорено Януари 14, 2009 Автор Отговорено Януари 14, 2009 (Редактирано) И по този въпрос съм мислил. Най-малкото при този вариант ще мога да пробвам различни кабинети преди да си направя собствен, но ще видим... Работата е там, че два кабинета ще ми дойдат много като пространство вкъщи, а и не съм професионален музикант, че да държа на склад различни джаджи. Затова на първо четене съм, се ориентирал към бас говорител с широка честотна лента. Редактирано Януари 14, 2009 от patient Цитирай
TONY Отговорено Януари 14, 2009 Отговорено Януари 14, 2009 за пространството - ясно. има вариант - ще ги държиш едно върху друго. отдолу басбокса, отгоре китарния. Цитирай
разбойник Отговорено Януари 14, 2009 Отговорено Януари 14, 2009 Parni_Valjak: Няма добро бас решение, особено за инструмент, с closed back. Както често се случва при китарни апаратури тук инженерния подход и анализ не съвпадат с мнението на музикантите. Това е просто "друг звук", който върши чудесна работа в определени случаи барабар с изкривяванията, по-ниската ефективност и пр. TONY: Решението е пред теб, patient!а не го виждаш Аааа, няма такова нещо - вижда го, при това съвсем ясно - компактно мултифункционално комбо Освен това според моя опит Sans Amp GT2 се справя добре като ефект и за бас, и за китара и би бил логичен избор за такъв проект. Говоря за оригиналния продукт на Tech 21, от копия нямам впечатления. patient, виж за някой 12" говорител. Доколкото си спомням Eminence S2012 има достатъчно широка честотна лента, по-ясно изразен пик в средите, по-висока чувствителност на ват на метър, а и обема на озв. тяло надали ще е значително по-голям от този на 10 инчовия говорител, който си избрал (това е догадка, ще трябва да провериш). Този модел ми хрумна като подходящ, но съм сигурен че ако потърсиш ще намериш и други. Цитирай
Parni_Valjak Отговорено Януари 14, 2009 Отговорено Януари 14, 2009 (Редактирано) Parni_Valjak: Няма добро бас решение, особено за инструмент, с closed back. Както често се случва при китарни апаратури тук инженерния подход и анализ не съвпадат с мнението на музикантите. Това е просто "друг звук", който върши чудесна работа в определени случаи барабар с изкривяванията, по-ниската ефективност и пр. Естествено, че е въпрос на вкус. Друг е въпросът дали е 'добро' бас решение, и дали вкусът може да се каже че е добър . Тук непрекъснато се срещат мнения, че ги кефи като ръгнат китарата в компа и прави 'джжжж'. Музикантско, няма що! Kогато баса слиза до 40Hz, а кутията затворен обем реже от 100Hz, половината от баса го няма. Липсва. Ако 'в определени случаи' това може да е приемливо (макар, че се съмнявам), то за всички останали не става. А китара как ще звучи в кутия предназначена за бас? Пак на някой може да му хареса, но на другите? Да не отварям дума за специфичните тонкорекции, които се изискват от двата типа усилватели. Просто, защото басът си бас, а китарата-китара. Още много може да се каже, ама да не пълним техническата тема (защото тя е техническа!) с ненужни коментари. Редактирано Януари 14, 2009 от Parni_Valjak Цитирай
patient Отговорено Януари 14, 2009 Автор Отговорено Януари 14, 2009 Още много може да се каже, ама да не пълним техническата тема (защото тя е техническа!) с ненужни коментари. ...Именно. Мисля, че се увличате излишно в теоретизация относно евентуалните звукови качества на незавършен продукт. Нямам амбицията да правя нещо велико, нито имам амбицията да правя нещо супер качествено. Искам просто да направя нещо, което да задоволява настоящите ми нужди. Повече от сигурно е, че ще се роди някакво недоносче или уродче, но това е нещо, което със сигурност ще ми донесе знания, които да използвам в евентуални бъдещи проекти с по-висока степен на сложност. Досегашният ми опит показва, че работа на принципа проба-грешка винаги учи на нещо смислено. Човек трябва да започне от някъде все пак и се съмнявам, че на експертите във форума сефтето им се е получило перфектно от първия път. patient, виж за някой 12" говорител. Доколкото си спомням Eminence S2012 има достатъчно широка честотна лента, по-ясно изразен пик в средите, по-висока чувствителност на ват на метър, а и обема на озв. тяло надали ще е значително по-голям от този на 10 инчовия говорител, който си избрал (това е догадка, ще трябва да провериш). Този модел ми хрумна като подходящ, но съм сигурен че ако потърсиш ще намериш и други. Измежду китарните и бас говорители на Eminence няма друг с толкова широк честотен диапазон - 48Hz - 7kHz. А относно S2012 като му гледам кривата не може да ме впечатли особено. Предпочитам по-скоро flat говорител, какъвто що годе е СА2010. И колко по-висока чувтвителност - няма да ходя на стадион Уембли с това кубе. Оправдана е единствено по-ниската му цена с 13 ойро, ама сигурно има защо. Цитирай
Nikifena Отговорено Януари 15, 2009 Отговорено Януари 15, 2009 +1 за говорителя, който разбойника ти препоръча. Китарните/басовите говорители не са флат - разбирай равни в целия честотен спектър. Дори напротив. Всички те имат пик в честотите 1-4кхц. S2012 го показва точно това. Точно този пик характеризира звученето като такова на кубе. Все пак кубе ще правиш, а не хай-фи колона нали? Има огромна разлика! Това, че имаш повече звуково налягане винаги е по-добре. Този фактор -spl винаги е много важен и не го подценявай. Помисли добре за говорителя. Все пак него не можеш да го моднеш и да го преправиш според твоите изисквания. Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.