Jump to content
Българският форум за музиканти

Autumn Leaves


Recommended Posts

Имам една молба към членовете на форума..... някои ще може ли да ми каже или да ми напише някаква по-интересна хармония на Аutumn Leaves [Em] ? да не е стандартната - am7 d7 gmaj7 cmaj7 f#m7b5 ....... Благодаря ви предварително ;)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Здравей,

 

това е доста обширен въпрос, тъй като вариантите за рехармонизация са безброй, буквално. Пробвай да използваш най-логичните средства - тритонусова замяна, промяна на качеството на акорда (замести минорите и доминантите с алтерирани доминанти например), педален бас за няколко такта (където е възможно), диатонично хармонизиране на мелодията.

 

Например, първите два такта вместо:

 

| Am7 | D7 |

 

 

могат да бъдат какво ли не (съобразявайки се с мелодията, разбира се):

 

 

| Am7 |Ab7 (Ab7aug) | - тритонус. Тук трябва да се внимава с качеството на втория акорд (Ab), за да няма "биене" с мелодията.

 

 

| Am7 | D9/A | A7sus | - педален бас. A7sus идва на мястото на Gmaj7. Всъщност най-логичното обръщение за този акорд е мажорно тризвучие G, построено върху педален бас А.

 

| Am7 B7b9 E7alt(b9/b13) A7alt(#9/b13) | D7/9/13 | - за да звучи добре тази задръж мелодичен тон C за всички акорди в първия такт, а за прехода към втори такт просто придвижи хроматично А7alt към D7 - същата пръстовка, просто друга функция (това е в случай, че си китарист). Това е нещо като диатонична рехармонизация + промяна на качеството на диатоничните акорди - B7b9 е диатоничен, но E7alt и A7alt са всъщност диатоничните Em7 и Am7, превърнати в алтерирани доминанти, за по-добро хармонично движение.

 

| Am7 / Bbm7/9 Eb13b9 | D7/9/13 | - тук отново използвай същата пръстовка хроматично за прехода към втория такт, единствената разлика ще е задържането на тон Е и в двата акорда. Това е често срещан похват за IIm7 - V7 - става IIm7- bIIIm7 - bVI7 - V7 . В случая съм заменил и Eb7 с доминантов акорд от умалената скала, за да избегна включването на тон F, който е външен за тоналноста на парчето и ще създаде усещане за тонална безтегловност, а и ще се "бие" с мелодията.

 

 

...и така нататък...

 

Съжалявам, че не давам конкретен отговор на искането ти, но всичко е въпрос на вкус - аз, например, предпочитам по-старите джаз стандарти да са с по-малко рехармонизации, а ако има такива, те да са изцяло диатонични (и може би тук-таме тритонусова замяна или промяна на качеството на акорда).

 

 

Можеш да "префасонираш" цялата хармония и да я направиш нефункционална, можеш да я изсвириш като полифоничен етюд и т.н.

 

 

 

Успех,

 

 

Петър

Редактирано от kitaratapesho
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Поради изтеклото време за редакция на поста, ще направя една поправка тук:

 

 

Абзаца:

 

"| Am7 / Bbm7/9 Eb13b9 | D7/9/13 | - тук отново използвай същата пръстовка хроматично за прехода към втория такт, единствената разлика ще е задържането на тон Е и в двата акорда. Това е често срещан похват за IIm7 - V7 - става IIm7- bIIIm7 - bVI7 - V7 . В случая съм заменил и Eb7 с доминантов акорд от умалената скала, за да избегна включването на тон F, който е външен за тоналноста на парчето и ще създаде усещане за тонална безтегловност, а и ще се "бие" с мелодията."

 

 

 

да се чете:

 

"| Am7 / Bbm7/9 Eb13b9 | D7/9/13 | - тук отново използвай същата пръстовка хроматично за прехода към втория такт, единствената разлика ще е задържането на тон Е и в двата акорда. Това е често срещан похват за IIm7 - V7 - става IIm7- bIIIm7 - bVI7 - V7 . В случая съм заменил и Eb7 с доминантов акорд от умалената скала, за да разреша надолу тон F (от акорда Bbm7) в тон Е. Тон F е външен за тоналноста на парчето и ще създаде усещане за тонална безтегловност, а и ще се "бие" с мелодията, затова е най-добре да се избягва използването му или то да бъде хроматично (както в случая)."

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Здравей отново,

 

понеже предишният ми отговор явно е незадоволителен, реших да седна и да запиша някаква примерна рехармонизация на първите две А части на темата. Идеята ми е да хармонизирам всяка възможна четвъртина с различен акорд.

 

autumn leaves reharmonization

 

 

Записвано е късно през нощта с вградения микрофон на лаптопа, така че сори за качеството на звука.

 

 

 

 

Нещо такова ли ти трябва?

 

 

 

 

Поздрави,

 

 

Петър

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

^ Радвам се! Ако авторът на темата благоволи да каже дали му трябва нещо такова бих седнал да си поиграя и да измисля по-интересна рехармонизация, да я изсвиря и запиша по-добре и накрая и да я нотирам. Просто и на мен ми стана интересно това "упражнение", а не съм го правил с точно това парче. Хубаво е човек да се самопредизвиква с различни музикални задачки - така се разнообразява :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

^ Не знам за автора но на мен ми е интересно !! :greenangel:

Дори в стандартния вариант да я направиш в стила в който свириш ще е супер !!

И като си тук ще има черпня !! :cheers2:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Снощи след рождения си ден, обилно почерпен, сътворих една глупост върху Autumn Leaves в стил нюейдж или нещо такова, дето не исках да я пускам, ама Пешо вика, че го кефело, затова ей го на: Autumn Leaves Reharmonization

 

Ако някой иска, ще напиша акордите.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

^ Радвам се! Ако авторът на темата благоволи да каже дали му трябва нещо такова бих седнал да си поиграя и да измисля по-интересна рехармонизация, да я изсвиря и запиша по-добре и накрая и да я нотирам. Просто и на мен ми стана интересно това "упражнение", а не съм го правил с точно това парче. Хубаво е човек да се самопредизвиква с различни музикални задачки - така се разнообразява :)

 

 

Съжалявам,че чак сега ви отговарям,но просто бях много зает и нямах време да седна на компютъра.Благоря много за предложенията и идеите на kitaratapesho . Чух идеята на kitaratapesho и мисля ,че е много хубава :thumbs_up::) Аз това парче го свиря с един приятел ( аз го акомпанирам ). И понеже чух kitaratapesho колко жеското свири и кви хубави идеи има ,ако може да ми напише ноти на това как той би го акомпанирал. Благодаря ! :) :) :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Снощи след рождения си ден, обилно почерпен, сътворих една глупост върху Autumn Leaves в стил нюейдж или нещо такова, дето не исках да я пускам, ама Пешо вика, че го кефело, затова ей го на: Autumn Leaves Reharmonization

 

Ако някой иска, ще напиша акордите.

 

 

Чух версията и на CyberGene ,тя също е невероятна ! :thumbs_up: Ще ти бъда много благораден,ако нотираш хармонията :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Нотиране ме мързи да правя, но хармонията, която свиря е:

Интро: Арпежи върху Cmaj7 Ebmaj7 Cmaj7 Ab7sus F#m7/9/11 B7sus

A: Cmaj7/E Abmaj7/C Gmaj7/B F#m7/9/11 Fm-maj7/#11 Bbmaj7/A Gmaj7 C7sus B7sus

A: Cmaj7/E Abmaj7/C Gmaj7/B F#m7/9/11 Fmaj7#4 Bbmaj7/A Dmaj7/A Bmaj7b5/A Fmaj7/A Dmaj7/A Bm7

B: Gmaj7/C Abm-maj7#5/C C7sus Cmaj7 Dmaj7/C B/C B/C Dalt Gm7 C7sus B7sus

A: Cmaj7/E Abmaj7/C Gmaj7/B F#m7/9/11 Fm-maj7/#11 Bbmaj7/A Gmaj7 C7sus .......

 

Както се вижда, голяма част от акордите са слеш акорди, експериментирането с тях е интересно. В част "B" държа през повечето време До в баса и затова там слеш акордите се строят повече по слух, с пробване на всевъзможни такива, които да пасват на мелодията основно, като се гледа да се натрупва някакво напрежение, чрез постоянни леки алтерации от предишния акорд, а накрая изведнъж се вкарва стандартен II-V-I за контраст. Не знам доколко се е получило, аз наистина не мога да преценя, но щом ви кефи, значи е добре ;) В общи линии за да звучат добре такива драстични рехармонизации, се изисква да се поиграе и ритмически, както и да се свири с много голяма сигурност, защото леко колебание го прави да звучи фалшиво.

Редактирано от CyberGene
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.