slkrm Публикувано Август 4, 2008 Публикувано Август 4, 2008 Изивинявам се предварително за въпроса, тъй като не сам много в час, но ако може някой по- опитен да ми обясни някой по- основни неща...Та проблемът е следния... Мъча се да запиша вокал, за целта използвам компресор- Alesis 3630. 1вия и най- дразнещ проблем при записването на един вокал(при мен) е това че когато изпълняващият вокала се движи, съответно звука по-време на записа намаля(когто се отдаличи, дори и минимално) и изведнъж избухва- когато се повеши тона на гласа му или се доближи. След като сложих вапросния компресор и си поиграх с настройките се полу4и някакво преравняване, но въпреки това се забелязват дразнещи разлики в силата на звука- вокала не е пеаволинеен. Как мога или мога ли с този компресор да се запише вокал праволинеино- 1вото и най-важното, а след това ако може да споделите някакви ваши работещи "рецепти"за настройване на компр. за хубав плътен вокал... Компресора си има основните класичеки настройки- threshold, ratio, attack,release, soft knee, bypass и т.н. Прочетох някой статий по-въпроса, но вашия личен опит и обяснение(като за малумни ако може) ще ми бъдат от голяма полза. Благодаря предварително. Цитирай
synchu Отговорено Август 5, 2008 Отговорено Август 5, 2008 Aми вокалът ти го накарай да си подобри микрофонната техника и да не щъка толкова Все пак артистите са темпераментни хора, но в случая става въпрос да се върши работа нали така - все пак записи се правят Ако зададеш малка атака, голям release и голямо ratio, това ще реши донякъде проблема с "мърдането", но ще влоши значително динамиката на записа. Освен това този Алесис не е известен, като най-прозрачния компресор на света и ще я влоши по-доста груб начин. И няма и да реши проблема изцяло - това е сигурно - ще имаш равен, равен вокал при сила на звука над threshold-a и изведнъж при понижаване на динамиката ще имаш същата сила на звука. Представи си една балада например - нежен куплет и после обикновно има припев с по-висока динамика - е те тези двете ше звучат равно, което не е идеята на заниманието. Компресорът, при запис на вокални партии е добре да се използва за случайни грешки (с ниско ratio, attack & release) при изпълнението, както и в последствие при миксирането за по-добро вписване на партията в цялостния микс, като динамика. Моите 2 стинки и лично мнение разбира се Цитирай
Pif Отговорено Август 5, 2008 Отговорено Август 5, 2008 Първо се научи да пишеш. Ч не се пише с 4. Това е неуважение към хората които искаш да ти помогнат. При записа на вокали компресор не се използва в повечето случаи. Може да сложиш компресор който да е настроен на ръба на динамичният обхват на записа но с много остра атака. Използва се лимитер на 1-3 децибела преди клипване за да не унищожиш ценна информация ако нещо стане непредвидено. Компресор се ползва само за рутинни неща, за да не си губиш времето после софтуерно. Динамичните характеристики на системите за запис са достатъчни за да поемат огромни разлики без загуба на качество. В много редки случаи се ползват мултибанд лимитери при запис на вокал. Дай добри сушалки на изпълнителя и го карай да повтаря докато не се научи и стане. Цитирай
Reckless Отговорено Август 5, 2008 Отговорено Август 5, 2008 След, като казваш, че имаш големи разлики в нивото при запис, се зачудих, да не би да записваш с динамичен микрофон ? Ако не, тогава друга причина може да е, ако си намалил нивото на микрофона дотолкова, че да хваща добре само от близко. Често срещан вариант при домашни записи, за да се избегнат евентуални странични шумове. Аз лично записвам в кабина с кондензаторен и лампов и нямам никаква разлика в нивото, при положение, че се местят, тактуват си с глава и т. на т. Компресор на входния сигнал не е много удачна идея при запис. Нали се сещаш, че ако имаш грешка в компресията, след това при микса, няма оправяне и единствения вариант е да се препява наново Цитирай
MR_STENCH Отговорено Август 5, 2008 Отговорено Август 5, 2008 Да се обадя и аз при все, че не съм компетентен до толкова, но също се интересувам от този въпрос... има случаи в които употребата на компресия си е неизбежна... зависи много от стила и акомпанимента... Аз се "боря" с разни Death Metal грухтилки и каквото и да правя не мога да надвикам 4 трака китари с як драйв и бласт бийтове... искам или не за да се чуе нещо използвам софтуерни компресори... просто защото нямам средства за други а и може би е по-гъвкаво като възможности за настройки Цитирай
synchu Отговорено Август 5, 2008 Отговорено Август 5, 2008 ^To това е идеята на по-горните постове - при миксиране - ОК, при запис - внимателно. Цитирай
slkrm Отговорено Август 5, 2008 Автор Отговорено Август 5, 2008 Извинявам се за "Ч-то", по навик съм се изпуснал, макар в случая да е един път- ще внимавам... Силно благодаря за досегашната информация, та по темата. Reckless за сега записвам с микрофон, който не е студиен- ElectroVoice N\D167, незнам към кой вид спада- динамичен или кондензаторен, а и двете понятия сами малко неясни. От това се подразбира, че в случая не е желателно да е динамичен. Смятам да го замена с AKG Perception 200 (,а какъв е той? и тук съм отворен за съвети, но това е друга тема). Та мисля, че компресора играе важна роля при записването на вокал-поне замен. Когато се записваше без него гласът звучеше някакси прекалено естествен и обикновен, след като го прекарах през компресора звучи по-плътно и дори по-внушително, изчистиха се ниските странични шумове при записването- дишане, преглъщане и т.н. Общо взето не си го представям без компресор- незнам, но от всичко казано се опитвам да си взема поука и да разгледам проблема от всички ъгли. Благодарности за сега... Цитирай
Reckless Отговорено Август 9, 2008 Отговорено Август 9, 2008 Значи съм бил прав. ElectroVoice N\D167 е динамичен микрофон и е нормално при него да има голяма разлика в нивото при промяна в разстоянието при запис. Какъвто и да е кондензаторен микрофон ще ти реши този проблем. Ако си се насочил към AKG Perception 200, със сигурност ще си решиш проблема с "плуването" на вокала при запис. Като ползваш компресор и казваш, че благодарение на това, се изчистват странични шумове, малко ме пообърка, защото компресора няма как да премахне тези неща а точно обратното. Ще ги напомпи и ще се чуват още повече, затова си мисля, че ползваш експандер, който затваря при ниво по-ниско от определени децибели, но там трябва много внимателно да се действа, за да не накъсва и изяжда вокала, както и рискуваш да изяжда първите букви от думи започващи със съгласни букви. Прави проби и си поиграй с атаката и релийза на експандера. Щом не се чуват вдишванията, съм почти сигурен, че на по-ниски нива, частично ще се изяжда вокала. Обобщено казано: Насочи се към кондензаторен микрофон. Сложи едни слушалки, и си поиграй с компресора и експандера, докато пееш, или приказваш на микрофона. Слушай всичко да се чува, както при силен вокал, така и като приказваш тихо. Гледай да записваш възможно най-чисто, сурово и естествено, за да можеш при смесването да направиш вокала да звучи съобразно с останалите тракове. При сурово, но качествено записан вокал, можеш да добавяш колкото искаш компресия и ако в един момент ти е много, можеш и да отнемеш. При компресиран при запис вокал, се поставяш пред свършен факт. Там не можеш да отнемеш и се налага да действаш с компромиси. Не се притеснявай да се записват вдишванията. В последствие можеш да ги премахнеш, или да ги подтиснеш, като ниво, което е част от студийната работа. В много от случаите, даже се предпочита да се чуват / в подходящо ниво, разбира се /, за да звучи по-естествено. В някои силни моменти от песента, вдишванията въздействат положително на слушателя и създават настроение. Дано да съм помогнал с нещо. Пожелавам ти успехи Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.