Jump to content
Българският форум за музиканти

Апоаяндо Vs. тирандо


ecmjazz

Recommended Posts

Дано да не бъркам имената на двата термина.. Доскоро свирех апоаяндо - като дръпнеш с пръст, той остава във въздуха. Обаче забелязах, че като свиря тирандо на моя фретлес (пръстът след дърпане се опира на по-горната струна), звукът е по-плътен и по-близък до тоя на контрабаса. Но пък при втората техника свиря с доста по-ниска скорост. Дали това е само защото е нова за мен или по принцип си е по-бавна?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Дефинирай си точно въпроса - конкретизирай го ?

Нормално е да има разлика в звука на двете техники - басси от теб ги научавам как се казват, не съм вещ в теорията. Понеже става дума за два различни начина на звукоизвличане - па макар това да било на един и същи бас и то с един и същи пръст на един и същи човек.

Редактирано от fracture
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ами аз по принцип исках да се поразговорим за двете техники, но мисля, че зададох достатъчно ясен въпрос и в първия пост: като свиря тирандо не мога толкова бързо като апоаяндо - така ли си е по принцип или само щото аз не съм свикнал. Иначе имената май идват от фламенко китарата..

Редактирано от ecmjazz
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

OK, сега вече ми се изясни.

Та според мен, тирандо-то си е за по-бавна музика, ама и за дадена бавна музика си зависи какъв звук искаш да постигнеш - така че, това не е правило.

А имаш ли някакви таблатури за фламенко ?! Аз съм търсил, но исках нещо което е преработено за бас. Billy Sheehan споменаваше че е свирел и такиви неща, за раздвижване на пръстите на дясната ръка.

Редактирано от fracture
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Използваната от теб терминология, признавам си ми е непозната, но не и техниката. Аз винаги съм ползвал "тирандо". Това ми дава не само упора, но и така заглушавам една струна, ако тя не трябва да звучи. До колкото съм имал възможност да гледам водещи басисти(за съжаление предимно на видео), те също използват тази техника. За бързината мисля, че си е просто повече работа. :hello:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

А на мен ми се струва, че повечето "водещи" баскитаристи свирят с апоаяндо, докато контрабасистите свирят тирандо. Ама може и да греша - тия дни ще разгледам пак всички видеа на известни басисти, които имам - лошото е, че не винаги се вижда добре - примерно днес гледах Джако и честно казано не можах да разбера. Интересното обаче е, че някои контрабасисти развиват доста голяма скорост с тирандо - примерно Стенли Кларк в The Right of Strings, което опровергава донякъде изказването, че е само за бавна музика.

 

Едит: Имах една школа за класическа фламенко китара, но за бас - не, а дори и тая школа пропадна някъде. Ама я имаше по книжарниците преди време..

Редактирано от ecmjazz
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Доскоро свирех апоаяндо - като дръпнеш с пръст, той остава във въздуха. Обаче забелязах, че като свиря тирандо на моя фретлес (пръстът след дърпане се опира на по-горната струна), звукът е по-плътен и по-близък до тоя на контрабаса.

 

обратното е. при апояндото пръстът се спира в долната струна, а при тирандото... се "слайдва", минава или плъзва по струната. техниките се използват главно при класическата китара, и то още от времето на сор и агуадо.

главната идея на апояндото е постигане на бързина и ... деа знам как да го нарека... "отсеченост" на тона. просто движението на пръстите е по-малко и тоновете ти идват по бързо.

тирандото е за по-силен и звучен тон. по-подходяща техника за бавни мелодии.

нищо не ти пречи да свириш еднакво бързо и с двете техники, просто при апояндото е по-естествено и лесно.

поне при класическата китара е така де, за бас китарата не знам. до колкото съм гледал и слушал повечето добри басисти свирят апояндо. другите бичат с перце.

 

 

п.п. забравих да спомена, че за отличаване на техниката е от значение и положението на ръката. това перпендикулярно положение на ръката спрямо струните, с което свирите повечето басисти, е характерно точно за апояндото.

Редактирано от patriota
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Стана малко объркване !!!

Не знам кой термин точно за коя техника е, но ecmjazz пише:

...

Обаче забелязах, че като свиря тирандо на моя фретлес (пръстът след дърпане се опира на по-горната струна) ...

след като patriota изказа мнение че има размяна на наименованията, негово обяснение е пък:

...

пръстът се спира в долната струна ...

вероятно когато пръста се спира на по-долна или по-горна струна, става дума за една и съща техника - не знам точно как се казва, дали е апояндо или тирандо, така ли е ?

Но според мен, разстоянието, което изминава пръста до другата струна, е по-голямо, отколкото когато подръпнеш сруната - е зависи колко свиваш пръста след това подръпване.

И друго ми е странно - когато ръката е перпендикулярна на струните, се ползвало апояндо (според patriota, тогава пръста се опира в долната струна), ами честно да кажа, точно тогава е по-удобно да се ползва другата техника, дето е само с подръпването, а когато ръката не е перпендикулярна на струните - тогава е по-удобно техниката, при която пръста се опира на съседна струна - точно тогава, за да стане това, има приплъзване, ако не греша, много често се ползва при т.нар. walking bass. Вероятно е да греша - ама дайте да си разясним кой термин точно за коя техника е и конкретната техника как се изпълнява, защото усещам ще имаме разминавания в разбиранията и за това, кое е долна и кое горна струна.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

ае що няма едит в тоя форум...

 

"Вероятно е да греша - ама дайте да си разясним кой термин точно за коя техника е и конкретната техника как се изпълнява"

 

точно тва е въпроса, че техниките принципно се използват за класическа китара, при баса са съвсем различни.

абе на кой му трябват термини деа.. :headbang:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Хмм разтърсих се в нета - по разни руски сайтове навсякъде обясняваха, че при апояндо пръстът се спира на следващата струна а при тирандо остава във въздуха - т.е. аз греша, а patriota прав. Сори - преди доста време съм ги чел тия неща и ги обърках ама все ми се струва, че то така си ги и пишеше. Жалко, че я затрих тая книжка за фламенкото и не мога да го проверя там, но пък ще погледна по школите за бас.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

мточно така е както Патриота казва :headbang: нема нужда да проверяваш :headbang: Поне за класическата китара/терминология е така. А вече в техниката на свирене на бас - нямам представа доколко са валидни двете понятия и доколко се покриват с класическата постановка.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.