Stoyko Lisichkov Отговорено Април 1, 2009 Отговорено Април 1, 2009 ^ Евала пич ! И аз съм озвучител, имам опит с такива музиканти, които си описал по-горе, но искрено се смях на това с кубетата-монитори. Мен са ме питали не можело ли да се вклячи баса директно към мониторната колона, за да е по-силен... Цитирай
vhcs Отговорено Април 1, 2009 Отговорено Април 1, 2009 ^ мнооо смешно ... преди малко говорих с един твой колега който иска да озвучи бандата ни китара/бас/синт/барабани/3вокални микрофона само с 8 канален пулт и ме убеждаваше, че няма никакви проблеми, звука е супер, всичко се чува, и че това го е правил хиляди пъти вече ... за монитори не съм питал - ще си вземем кубетата добре че е тоя форум да научи човек нещо ново Цитирай
yotzzo Отговорено Април 1, 2009 Отговорено Април 1, 2009 (Редактирано) ^ Ако помещението е малко, барабаните не се озвучават и групата свири джаз или автентичен 60-тарски рокенрол, да речем - става. Ама вие нещо друго свирите и подозирам, че.... Редактирано Април 1, 2009 от yotzzo Цитирай
Evtim Djerekarov Отговорено Април 3, 2009 Отговорено Април 3, 2009 (Редактирано) Е, ясно е, че никой няма да изпъне 400W в клуб - беше бъзик. Ама има една местна банда - пичовете си свирят с 2 Mesa Boogie-та Dual Rectifier и нямат проблеми с това дали се чуват на сцената. В същото време всичко си се чува, балансирано е и не претоварва. Не вярвам, че е възможно да усилиш много два ампа в тясно, нетретирано помешене и звука да има нещо общо с "балансиран". Може би въпросната група не усилва много. Плюс това, едно от най-важните неща е да се чува вокалът, а с много усилени ампове в гореописаната ситуация.....трудна работа. Редактирано Април 3, 2009 от Evtim Djerekarov Цитирай
Baby Thomas Отговорено Април 3, 2009 Отговорено Април 3, 2009 ...искрено се смях на това с кубетата-монитори... Смей се. И аз се смях. Но Ренегат така свириха на последния си концерт тук в Русе (преди някой и друг месец беше). От процесорите им единия канал в пулта, другия в комбо за селф-мониторинг. И то комбота за бас!!! Не мога да разбера как ще мъкнеш две комбота, пък ще си ги ползваш само за селф-мониторинг. И то за бас! Метъл с проц директно. Беше яко ЗЛЕ, особено като се оказа, че на "соло" китариста сигнала е два пъти по-тих от брума му. Цитирай
Steff Отговорено Април 6, 2009 Отговорено Април 6, 2009 По темата - за мен е много относително. Срещал съм доста добри озвучители из цяла България, доста такива, които са окей и доста грам неразбиращи. Само че въпроса отново няма само една страна. Аз също съм работил като озвучител и мога да дам интересни примери за групи. 1. Идват 2 групи - O.H. и Urban Grey. Носят апаратура както според мен трябва да носи всеки уважаващ себе си музикант. Пускам микрофони и кабели, правим чек, съответно двете групи звучат като на концерт в Суингин хол. 2. Групи със собствен дигитален пулт - много обичам, особено ако в групата има някой, който много разбира. Идват, навръзват се, подават 2 кабела за централното, пускат си една програма от пулта, която са правили някъде другаде с някаква друга апаратура. Пускаме, засвирват - лайно. После има 2 варианта. Или се сещат, че всяко място е различно, или почват да си шушукат по адрес майката на озвучителя... 3. Групи, които нищо не носят - въпроса май е коментиран - няма как да стане много добър звук, дори при наличието на голямо желание на озвучителя. 4. Групи, които носят, или не носят, но нямат никакво отношение към тоноизвличането... е тогава вече настава веселба голяма. В тия случаи оправия няма, винаги е виновен озвучителя. Басиста свири тихо, но от време на време в свиренето решава да "щипне", което избива над всичко. На китаристите чистата китара е ок, включат ли драйв, или изчезват, или всички в клуба запушват уши с жална физиономия... Те такива разни. Имах един интересен случай с една гъдуларка от популярна наша етно група. Първо, закъсняха за чек с 2 часа и дойдоха час преди сиренето. ОК, казвам си, случва се, ще се напънем и ще стане. Действаме, правим доста приличен звук, който се дооформя по време на първите 1-2 парчета. Да, ама гъдуларката не и се давали пари за свястна доза и свири с някакъв правеняк, който отгоре на всичко прекъсва през цялото време. Постоянно ми правеше невъобразими физиономии и викове - усили ме. Ми добре. Усилвам, свири 1 минута, от вибрациите изведнъж дозата нещо се намества и дава контакт и целия Суинг става в гъдулка.... Намалям бързо, вкарвам я в баланс, след 2 мин дозата пак прекъсва, пак физиономии, пак викове... та така... По отношение на другата гледна точка - и аз съм имал случаи, в които отиваме група и ни посреща озвучител с 8 канален пулт, при положение че на нас ни трябват около 15... Друг път в момента, в който си сваля бас-апаратурата, озвучителя ме е питал - "ама вие що носите централно, аз нали съм донесъл..." Да не говорим вече за по-интересни неща като лоу кът на всички канали, или пък фразата "гейна на пулта не се пипа!". Да не коментираме и често срещаната практика за слагане на заключен краен процесор в доста клубове, с тежък лимитер, при което всеки един инструмент поотделно горе долу звучи, ама почнат ли всички заедно, настава една трагедия. Така или иначе напоследък (щото неволята учи) където и да свирим, аз правя чека на групата, като се информирам от назначеното там лице горе-долу за апаратурата. В крайна сметка извода за мен е, че има кадърни озвучители, ама не се срещат често. Така и с нас-музикантите . Цитирай
Sandman Отговорено Април 6, 2009 Отговорено Април 6, 2009 ... Групи, които носят, или не носят, но нямат никакво отношение към тоноизвличането... е тогава вече настава веселба голяма. В тия случаи оправия няма, винаги е виновен озвучителя. Басиста свири тихо, но от време на време в свиренето решава да "щипне", което избива над всичко. На китаристите чистата китара е ок, включат ли драйв, или изчезват, или всички в клуба запушват уши с жална физиономия...Това ми е любимото! И тогава - върви обяснявай, че ти работата си я вършиш, ама съответния музикант не може да свири! Вчера какво ми се случи: Да започна отначало. В Събота имах да озвучавам 3 хардкор банди...нататък думите са излишни какво се случи, само ще спомена, че на предпоследното парче се качиха 30 човека на сцената, опитвайки се да се домогнат до микрофоните, при което аз изключих всичко и търпеливо изчаках да се усетят и публиката, и музикантите, че в същност бас, глас и каса няма, китарата звучи само от кубето, а барабаните - акустично. Това не се случи - изкараха си парчето до край и тогава установиха че липсва саунд. Както и да е, мина концертът. На другия ден, в 10:30 сутринта разбирам, че има концерт за непълнолетни от 4:00ч. следобед с 3 групи и саундчека е в 2:30ч. Направих чек само с първата и последната, не знам защо втората не прави... Като махнем изритания и полят с бира монитор в началото на концерта, всичко друго мина без проблеми. Излиза последната банда, свирят 2 парчета, аз виждам(чувам), че всичко е ок и тъкмо си викам: "Ехеее, бандата свири добре, всичко е балансирано и звучи както трябва, не се товари до безобразие един от каналите на стъпалата - има изгорял 1 канал от стъпалата + мониторен канал на пулта и сега мониторите(не са активни, че и активните са изгорели) минават през канала на ефектите, и единия канал на 1-то стъпало, топовете през 2-рия и боксовете през 1-ния на другото стъпало. Та сега е почти невъзможно да не се товари канала на 18" колони. Само да вметна, че аз нямам пръст в изгарянето на нищо от изброените! Та всичко си вървеше по мед и масло докато бармана не реши да мине пред мен и без да иска не закачи кросоувъра...от там...трагедия. Откачи един от кабелите към кроса(всичко изчезна и докато разбера каква е причината и да наместя кабела...) и явно е врътнал копчето за избор на програма и му е променил програмата. Целия звук се насра тотално, а на всичкото отгоре, явно е пратил ниски към топовете и единия топ започна да пърди(аз в началото мислех, че е отишъл говорителя, въпреки, че с нищо не е бил натоварван точно в този момент. Откачих го, но с изчезнаха вокалите и за това - пак го закачих(пърди, не пърди - това е)). С триста зора поскалъпих малко звука, но бандата се вкисна. Въпркеи, че хората се изкефиха на концерта, групата не бяха доволни и въпреки извиненията ми(макар, че аз не виждам да съм имал някаква вина) след концерта се държаха все едно аз съм виновен. От там и аз се вкиснах и си дадох сметка за нещо много важно: Когато си даваш зор на 100% за някой, той не го оценя и в неговите очи изглежда така, все едно си длъжен да се зориш на макс. А когато гледаш да си свършиш работата, ама без да си даваш зор изобщо - ей така колкото да мине номера, хората те ценят повече. Е, не винаги де, но в общия случай...Ето, вчера - същата работа. С тая последната банда си играх час и половина да правя саундчек, при положение, че са 3-ма и баса е централно. Монитора го усилих почти до край, въпреки, че се притеснявах да не товаря стъпалото и въпреки, че на сцената гласа се чуваше супер, но човека искаше още... Звучаха супер за възможностите и инструментите им(т.е. моята работа съм си я свършил) и накрая за неволна грешка на друг, се отнесоха все едно съм им провалил целия концерт, въпреки, че концерта си мина супер и публиката не чу 2 песни както трябва, от там нататък всичко за тях си беше нормално(само аз си знам как го постигнах). И накрая да направя 2 уточнение: 1. Крос оувър трудно се препрограмира в движение - тези, които ползват - знаят 2. Аз не съм озвучител, или поне не такъв, който си вади хляба с това. Просто основният озвучител в клуба, в който аз озвучавам му се налага да отсъства и аз го замествам. Не притендирам да съм специялист, нито, че всичко ми е ясно, но си мисля, че това, което правя е достатъчно за момента. И за огромно съжаление(и все пак моя радост де) установих, че имам някои знания, които липсват на хората, които професионално се занимават със звук или са музиканти. Съжалявам за дългия пост, но така се получи. Цитирай
yotzzo Отговорено Април 6, 2009 Отговорено Април 6, 2009 В крайна сметка извода за мен е, че има кадърни озвучители, ама не се срещат често. Така и с нас-музикантите . Именно. Като се засекат кадърен озвучител и банда, която знае какво прави всичко е ок. Даже става много бърз чек. Смятам, че не е изключение. Но от друга страна не е и прекалено често срещано явление. Цитирай
vhcs Отговорено Април 8, 2009 Отговорено Април 8, 2009 Друг път в момента, в който си сваля бас-апаратурата, озвучителя ме е питал - "ама вие що носите централно, аз нали съм донесъл..." култово култово !!! .. ехехехех ... ехеехех ама и ти сигурно спираш буса и почваш да разтоварваш колона след колона .. ехехехех .. наистина култово ! Цитирай
Steff Отговорено Април 9, 2009 Отговорено Април 9, 2009 Ами горе-долу е така, смятам, че по тоя начин помагам и на себе си, и на озвучителите. Цитирай
Stoyko Lisichkov Отговорено Май 5, 2009 Отговорено Май 5, 2009 ^Абе в момента, в който установиш, че твоята апаратура е по-мощна от централното не е на добре... Аз имах да озвучавам рап концерт. Уникално. Освен, че не знаеха как да държат мика, по средата на парчето направо си казваха - "Ай стига толкова, че не помня кво беше.. Дай следващото." Цитирай
Sandman Отговорено Май 6, 2009 Отговорено Май 6, 2009 Рапърите и Хардкораджиите ще се научат как да държат микрофон, когато спрат да гледат телевизия, или когато попрочетат какво представлява микрофона и как трябва да се ползва адекватно... Цитирай
master_gamgee Отговорено Май 16, 2009 Отговорено Май 16, 2009 (Редактирано) Понеже съм нов във форума (макар че отдавна го следя), не искам да влизам с рогите напред и няма да коментирам качеството на изпълнители и тонрежисьори...и въпреки че общо взето всичко е казано, искам да споделя едно мнение. Накратко казано-качествения звук е скъп и трябва да можеш да си го позволиш. У нас обаче музикалния пазар е слаб като цяло. В сравнение с по нормални страни, тук печалбата от музика е значително по-малка - по-малко хора ходят на концерти, по малко хора си купуват оригинална музика...в такъв случай и хората които осигуряват концерти или записи са принудени да съкращават разходите. Какво се получава - вземете коя да е известна група - някъде в Европа ще събере примерно 50 000 души, тук ще събере 15 000. Нашия организатор няма да рискува ако няма солиден спонсор зад гърба си и ще предпочете по евтина зала, по-евтина реклама, по-евтино осветление и така нататък...и по евтина озвучителна апаратура, която естествено ще звучи по-зле от по-скъпата. Само че този организатор няма да е единствения и когато на края на годината се прави сметка, рентиера на озвучителна апарура че види че е дал евтината техника 50 пъти (примерно), а скъпата 1 път...тогава къде е икономическата изгода от скъпа техника? И така, рентиера остава с евтината техника и дори когато се прави някой сериозен концерт, няма откъде да се вземе по-скъпа (и по качествена) техника. Същевременно българският музикант, който решава че иска да прави нещо сериозно, се сблъсква с друг проблем - получава по-малко пари за участия, отколкото западния си колега, дисковете му също се продават по-слабо...в такъв случай няма как да си позволи скъпата апаратура на западния си колега (освен ако притежава много печеливш страничен бизнес)...и ето-музиканта си купува по евтина (и по-гадно звучаща) китара и оттам студийния у и концертния му звук също става по-лош. Същото е и положението в студията - ако по-голямата част от продукцията търси ниска цена, студиото ще бъде на загуба ако влага средства в по-сериозно оборудване, да не говорим че много студия са оборудвани само с два монитора, един микрофон и един компютър, само че най-малкото един скъп лампов преамп ще ти даде много по-добър звук, отколкото преампа на звуковата карта, да не говорим и че доста хардуерни устройства за обработка на звука се справят по-добре от софтуерните си братя... а и има един друг проблем-в страните със сериозен музикален бизнес студията са профилирани - в това студио ти записват само дет метъл и хората работещи там са наясно с тази музика, в другото студио се занимават само с хип-хоп и там знаят всичко именно за добра хип-хоп продукция и така нататък. У нас обаче, поради липсата на достатъчно работа, има по-малък брой студия, като доста от тях са с много широк профил и записват всичко каквото падне - на мен самия ми се е налагало да записвам и смесвам тотално несъвместими стилове като дет метъл, чалга, хип-хоп и класика...и докато аз съм метъл фен, нямам проблем с работа по метъл музика, но хип-хопа и чалгата честно казано ги мразя и не мисля че разбирам всичко което трябва...но хората идват при мен, записват и аз правя всичко което мога за да останат доволни...защото това ми е професията и искам да я свърша качествено, а и имам нужда от тези пари И един пример - някъде из темите се коментираше звука на Калиакра Рок Фест. Миналата и по-миналата година гледах там Manowar, които са една от любимите ми банди, гледах ги и в Германия...в Германия звука беше с пъти по-добър. Къде е обаче разликата? Имаме едни и същи музиканти, които си носят собствените китари и барабани, собствени микрофони, собствени китарни уредби и ракове с ефекти...с тях навсякъде е и екипа им от сценични техници, тонрежисьори (предно и мониторно озвучаване) и така нататък...единствената разлика е в самата озвучителна система - в Германия тя беше Meyer Sound и Westfalen Sound, докато у нас системата беше JBL - може много да се спори, но в световен мащаб JBL се води по-скоро среден клас качество поне според това което съм чувал и чел...а и от собствен опит не съм особено доволен-случвало ми е е да озвучавам с хубави микрофони и пулт, хубави инструметни...и с JBL колони и стъпала и съм виждал зор. Впрочем тези примери важат за коя да е група, споменах Manowar, просто защото впечатленията ми са лични. Освен това се знае че те са любители на силния звук-в Германия дори при силен звук музиката се чуваше ясно, бе изкривявания. edit: Евала на PIF! Редактирано Май 16, 2009 от master_gamgee Цитирай
Stoyko Lisichkov Отговорено Юни 25, 2009 Отговорено Юни 25, 2009 ^ Не съм съгласен изобщо с теб. JBL e една от ТОП фирмите за звукоусилваща апаратура и просто твърдението, че фирмата е среден клас не мога да го приема. Но е факт, че след определена година производството им се влошава. На кратко - само колоните и усилвателите ли имат значение? Я се замилслете, че групите, които идват са със тонрежисьор, ама кой е построил сцената и позиционирал line array блоковете? Цитирай
ipo Отговорено Юни 25, 2009 Отговорено Юни 25, 2009 На кратко - само колоните и усилвателите ли имат значение? Я се замилслете, че групите, които идват са със тонрежисьор, ама кой е построил сцената и позиционирал line array блоковете? Тази тема ще е вечна. Веригата на звука е толкова дълга и нерядко ужасно усложнена ,че troubleshoot-инг не е като да кажеш тоя или оня е виновен. 1 обаче си остава: Най-несигурният фактор си остава човекът. За това съм склонен да търся човешката грешка преди да се заяждам на апаратура. В този ред на мисли : никога няма да ползвам зала " Ботев" за концерт, винаги ще внимавам предварително да няма бармани , блондинки и мутри ,недопили ,недо-*%#(*&% , които да застават м/у правилните хора и апаратурата. Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.