Jump to content
Българският форум за музиканти

Тема-мелодия-хармония-ритъм


Recommended Posts

Хмм, не съм съвсем съгласен с това, което казваш mila kara. Можеш да имаш супер aural skill обаче ако нямаш подготовка по хармония, композиция и т.н., няма да стигнеш много далече в композирането та ако ще да имаш и супер техника, софтуер и познания как да го използваш. Мисля, че авторът на темата има много какво да ни каже именно в тая посока..

Искам да уточня няколко неща:

1. Ако нямаш /"говоря" по принцип/ знания по хармония, композиция и т.н., какви ще ги вършиш на музикалното поприще въобще? Съжалявам, че така образно се изразявам, но мисля, че това не трябва да се дискутира въобще. Щом, още повече, някой се изказва по теми, свързани с композиране, значи е ясно какъв тип знания и умения трябва да притежава.

2. Споменаването на aural skill от мен нямаше за цел да го изтъкне като единствен и достатъчен фактор в процеса композиране. Мисля, че няма защо в един музикантски форум да обсъждаме нуждата от теоретична подготовка.

3. Основното, което исках да подчертая в предишното си изказване е, че за да придам добро звучене на моите композиции придобивам знания и опит, за които не ми е нужен aural skill в степента, в която ми е нужен, за да ги създам първоначално.

4. Може би, най-важното! Аз също мисля, че авторът на темата има твърде много неща за споделяне . Би било чудесно да го направи и го казвам съвсем чистосърдечно!

 

Благодаря за вниманието! :lol: :hello:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • Отговори 34
  • Created
  • Последен отговор

Top Posters In This Topic

за да си музикант,трябва да имаш талант.този талант не трябва да се опропъстява,а трябва да се развива дали със самоподготовка или във вуз заради дипломата-значение няма.айде автора на темата да се поизкаже,че започнахме да се захващаме за всяка дума:lol:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Беше оповестено за причините около позагубилите се постове ето тука.

Та това което бях писал (в непълен вариант) беше общо взето - че тези, дето нямаме музикално образование, се учим на хармония от музиката на която сме фенове и някак си ни е трудно да попрекрачим границите, в смисъл - правим нещата така, както е направено от еди кой си в еди кое си парче. Бях отправил молба да се препоръча някакво учебно помагало, нещо по интернет и че трудно се справям с теорията, просто много бавно ми върви тази материя в областта на музиката. Бяха споменати неща като класическа и джаз хармония, а съществува ли тогава рок и/или метъл хармония.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

отговора,който бях написал беше,че след като има класическа и джаз хармония,следва да има и рок и метъл хармония.истината е,че вече музиката е измислена и всичко се повтаря.мога да понапиша някое друго обяснение за класическа и джаз хармония,но това ще ми отнеме доста време.рок и метъл хармонията е доста проста и за това мисля,че ако разберете "другите" хармонии сами ще може да направите извод за рок/метъл хармониите:D

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Topsun - благодаря че си направи труда пак да напишеш отговора.

Да, съгласен съм че метал хармонията е по-проста, но все пак този стил музика е доста по-нов в сравнение с останалите,

а някакви учебници за изучаване на хармония ?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

има учебници много ясно:Dаз учех хармония при професор-доктор Пламен Арабов.той има учебник,има и помагало със задачи за решаване.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

Здравейте най-напред, тъй като това е първият ми пост в този форум. Останах с чудесни впечатления - както от идеята, така и от сбъдващите я участници. :)

Имам два основни подхода при писане на музика - първият е със създаване на мелодия, а вторият - чрез започване от хармонията. Ако най-напред ми е хрумнала мелодията, просто я хармонизирам. Понякога пиша най-напред хармонията според настроението и чувството, според изградената си представа за самата "обстановка" и цялостното настроение, което създава; "теренът", върху който ще се разиграва сцената. :) Тук не може да не отбележа, че композирането най-напред на хармония, внимателно управлявана, е предпоставка за раждането на добра, приятнозвучаща мелодия.

Говорейки за хармония, бих искал да изразя позицията си, че изучаването на контрапункт е от решаващо значение за разбирането й и представлява другата половина от познанието, независимо дали става дума за функционална или нефункционална хармония, затворена или отворена, хроматична или не, квартова, терцова или секундова и т.н.... Т.е., двете са силно свързани и изграждат общите широкоспектърни хармонични познания. Това запознаване дава възможност за създаване на по-живи хармонии, за комбиниране на хармония и контрапункт, за превключването им.

Съгласен съм, че най-добро е запознаването по класическа и джаз-хармония - останалите стилове обикновено имат по-ограничена такава. От друга страна, реално класиката е най-пълна с установени норми, които при останалите стилове в по-голяма или по-малка степен се разчупват. Преди да се чупи нещо, нека се знае какво се чупи. А джазът нека пък посочи свободата, казвайки, че да счупиш това нещо не е толкова страшно. :P

Колкото до хармонията на метъла и рока, тя е по-проста, защото в противен случай може би нямаше да са именно метъл и рок, а нещо друго. И това е градиент на чара им. :)

Като цяло, мнението ми за теоретичните познания е, че и някой без особени такива може да се справя добре, заплащайки обаче цената за това във валута "време". Теорията просто обяснява написаната и пишещата се музика, до нея през времето се е стигнало експериментално, по пътищата на физиката, на свиренето и слушането. С труд, до непознатите положения от нея някой може да стигне отново и отново, тъй като физиката на музиката не е различна, но защо да се губи ценно време, вместо да се твори час по-скоро и да се търсят новости?

Забелязах, че mila_kara говори за обработката на звука... Преди време бях попаднал на интересни сайтове относно mastering-а. Ще се опитам да си ги припомня и в случай, че се прояви интерес към тях и са нужни, ще ги напиша.

 

Малко дълъг първи мой пост, дано не ви е отегчил с тези общи приказки... Ще ми е много интересно да прочета, какво би споделил авторът на темата по.. темата! :cheers:

Редактирано от Stone
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Като цяло, мнението ми за теоретичните познания е, че и някой без особени такива може да се справя добре, заплащайки обаче цената за това във валута "време".....

С труд, до непознатите положения от нея някой може да стигне отново и отново, тъй като физиката на музиката не е различна, но защо да се губи ценно време, вместо да се твори час по-скоро и да се търсят новости?

 

Ей това имах главно пред вид и аз

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 3 months later...

Аз лично подхождам по следния начин:

Когато внезапно ме осени някоя идея, започвам да си я свирукам в мозъка, докато изкристализира. След това заставам на самотно и спокойно място, където продължавам да си я свирукам мисловно и обръщам основно внимание на това, какви мисли, настроения и асоциации поражда у мен тази идея. Оттам се почва един емоционално-теоретичен анализ, чрез който решавам тоналността, темпото и инструментите, които ще участват в нея. После започвам да я свиря на пиано или китара - на което ми свучи по-добре. След това, ако нямам синтезатор или компютър наблизо, започвам да си чертая петолиния и да пиша ноти, щото много, ама много често забравям страхотни идеи, които са ми дошли. После зарязвам всичко, паля цигара и започвам да си го представям как звучи в пълния му вид. Като си го представя горе-долу детайлно, започвам тайно да изпадам в екстаз и гледам да се прибера по-скоро, за да почна да записвам, щото вдъхновението е като повлекана, облечена в розАва рокля - измита се моментално, като и доскучее.

По време на записа естествено някои работи се променят, поради простата причина, че не съм Бетовен и никога няма да бъда нещо от сорта. Накрая вече съм се пренаситил и започва да ме дразни. Тогава спирам и чакам да ми дойде подобно настроение (или си го предизвиквам), за да си чуя психо-композицията пак. Ако ми хареса - почвам да смесвам, а ако не - трия всичко освен основната идея и го зарязвам за месец - два, три, пет, десет...

Хубавото е, че по този начин се научих да не си изнасилвам мисълта и да композирам все що-годе прилични работи, които не се нуждаят от сериозни корекции.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Съживяване на поостаряла тема, но пък хубаво!

Това с петолинията и оставянето на идеята да престои (като хубавото вино) също го практикувам. Но пък идеята ми идва често пъти цялостна във въображението, често пъти породена от мисловен визуализиран пейзаж или пък видян такъв. Понякога и от настроение, което често пъти пак поражда някаква картина. В повечето случаи lead-a си идва директно заедно с хармонията и останалите инструменти. Ако дойде като моментен фрагмент, без идея за развитие, доразвивам го или чакам да дойде идеята. Понякога толкова се оставям на въображението, че захвърлям и губя представа за тоналност и т.н., макар често пъти неосъзнато да съм в точно определена такава. След това започвам теоретични проверки и анализи, в началото всичко е свободно. Теорията я ползвам като указателни стрелки към възможни пътища и идеи, но не и като манипулиращо и изграждащо средство. Тя трябва да ни служи, не ние на нея. И композирайки, по-често предпочитам да правя нещата цялостно - хармонията заедно с мелодията, а не поотделно (или поне не продължително). Защото така се разтяга и изтънява връзката помежду им.

Редактирано от Stone
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 2 weeks later...

как си сглабям идеите:

процеса е много сложен и включва много литри кола и разхождане из апартамента. тананикам си някаква мелодийка, нищо специално, все едно като се разхождат някои хора си свиркат нещо. после го изсвирвам на китарата гледам разглеждам как са подредени интервалите определям лада и си строя ритъма като рядко вземам в предвид теорията за каденси и т.н. ама понякога ако наистина си блъскам главата какво да направя си я припомням. после започвам да мъдря бас китарата или соло китарата с някакви импровизации по новопридобитата ритмична схема :D онова дето си го тананиках ми остава като вокали и в крайна сметка всичко това го мяткам на guitar por 4 да го чуя дали струва...

 

най-смешното е че говоря сериозно :) а без кола просто не става :D

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.