Steppenwolf Отговорено Август 9, 2009 Отговорено Август 9, 2009 Благодаря за напомнянето, поправих блейковата грешка. А характерът се определя предимно от терцата просто защото засяга качеството на тониката. В допълнение, има и неутрални ладове, при които изобщо няма терца. Мажор и минор като цяло е относително понятие и можем да имаме градация на терцата между тези двете - т.е. преливаща сива зона, а не черно и бяло. Aquarelle даде добър пример с други култури. В по-авангардната музика също се използват микротонови (15-, 16-, 17-, 19-, 31-, 43-тонови) строеве. Съществува и строева модулация, където се променя строят в даден момент в композицията. Цитирай
Kurt Uvash Отговорено Август 9, 2009 Отговорено Август 9, 2009 Лидийски миньор - електорална единица, с неустановени еректорални способности, практикуваща най-древната мъжка професия в рудните мини на областта Лидия. Лидийски минор - притежава мажорна терца и о, май гад... минорна секста! Мисколидийски минор... същия екземпляр с минорна секста. Комай секстата имала значение за името на лада. Цитирай
Steppenwolf Отговорено Август 9, 2009 Отговорено Август 9, 2009 Понеже лидийският лад има #4, а натуралният минор (еолийски) има b6 и b7, лидийският минор е логично описателно наименование за този лад. Но е определяща преди всичко терцата; тя е водещият фактор, по който разделяме ладовете на мажорни и минорни, определяйки качеството на тониката. Иначе, можеш да срещнеш и Mixolydian b6, получена от мелодичния минор... Стана дума и за градация... Тъмнината на ладовете също не е рязка. Може да се подредят от светли към тъмни. Цитирай
Ивелин Отговорено Август 10, 2009 Отговорено Август 10, 2009 ultramega: мажорният акорд има мажорна терца , чиста квинта и мажорна септима. доминантовият мажорна терца , чиста квинта и минорна септима минорният минорна терца , чиста квинта и минорна септима... мажор е качеството на акорда, а доминантов - функцията именно терцовите и секстовите си остават точно такива мажорни и минорни, както това е с тоналностите: мажорни и минорни. хм...винаги сьм си мислел, че секундите и терците биват големи и малки...едните са консонантни, а другите - дисонантни Ако на партитурата има в арматурата един диез, тоналността ти е или сол мажор, или ми минор. а ако нямаме партитура? Друг е въпросът, че мажорът и минорът са понятия, дефинирани от западната музика. а дали мажора не идва от естествения ред на обертоновете? Лидийски минор - притежава мажорна терца ... минорна секста! Мисколидийски минор... същия екземпляр с минорна секста. интересни ладове - от какво призлизат? Цитирай
kitaratapesho Отговорено Август 10, 2009 Отговорено Август 10, 2009 (Редактирано) Той пьк Ивелин си редактира коментара... Постьт му звьршваше с вьпроса: "Има ли ладове, сьдьржащи и малката, и голямата терца на тониката?" ^Да! Седмият лад на мелодичния минор (т.н. алтерирана скала). Това се чува реално, но се отбелязва така: 1 b9 #9 3 #11 b13 7 Точно както стана дума в сьседната тема - за яснота и избягване на теоретичното затормозяване, "увеличената прима" не сьществува. Интервальт, който се чува е малка секунда, и се означава: 1.) като хроматичен тон при вьзходящи мелодични линии 2.) като b2 и/или b9 при построяването на акорди Ако това не беше така, алтерираният акорд би се означавал: G7 #1 м3 г3 вместо G7 b9 #9 (общоприетото обозначаване в цял свят, с изключение на Форум.музикант.орг). Разбира се, тук оставяме отворена вратичка за новаторите от нашия форум, които неуморно полагат усилия да нарекат избретената топла вода - силно загрята студена вода. Успех на всички, Пешо Редактирано Август 10, 2009 от kitaratapesho Цитирай
Ивелин Отговорено Август 10, 2009 Отговорено Август 10, 2009 (Редактирано) ми сетих се и си го редактирах...иначе мерси. Ама изчаквай времето ми за редакция от 15 мин., за да не стават грешки. Знам че нямаш тьрпениье Редактирано Август 10, 2009 от Ивелин Цитирай
Steppenwolf Отговорено Август 10, 2009 Отговорено Август 10, 2009 И като стана дума за новатори, тук бих искал набързо да използвам случая да поканя Kurt Uvash да отвори една своя тема в раздела, където ще е свободен от модераторски забележки и нарушения да осъществява всякакъв вид излагане на показ. а дали мажора не идва от естествения ред на обертоновете? От обертоновете (но не само) идват и други неща - може да се види, че са замесени и във формирането на звукореда, в строевете, хармоничните функции, разполагането на акордите, затова акустиката като цяло има значение за разбиране природата на музиката. Неслучайно за мажорния лад понякога се казва, че e "природен", "акустичен източник". Цитирай
kitaratapesho Отговорено Август 10, 2009 Отговорено Август 10, 2009 (Редактирано) Лидийски минор - притежава мажорна терца и о, май гад... минорна секста! Мисколидийски минор... същия екземпляр с минорна секста. Отново навлизаме в рамките на научната фантастика! Лидийски минор: 1 2 b3 #4 5 b6 b7 (секстата е по избор, в зависимост дали скалата произлиза от лидийския лад или дорийския). Кьде е мажорната терца?!? Характерното за Миксолидийския лад е: мажорна скала с малка септима. 1 2 3 4 5 6 b7 Ако решим да го превьрнем в минор (за пьрви пьт чувам терминьт миксолидийски минор): 1 2 b3 4 5 6 b7 Което хората от векове наричат Дорийски лад. Той определено НЯМА малка, а голяма секста. Ако пьк бее с малката - щяхме да го наричаме "натурален минор" или аеолийски лад. Абе вьобще... Нямам думи. Раздел Теория е щураво място... Успех с теорията, книжките и т.н., Пешо Редактирано Август 10, 2009 от kitaratapesho 1 Цитирай
Aquarelle Отговорено Август 10, 2009 Отговорено Август 10, 2009 Ивелине, не съм толкова непросветена - знам за мажора (миксолидийски, за да сме точни) и реда на обертоновете...исках да кажа съвсем друго нещо. Имах предвид понятията и западната музикална система Пък и като говориш за обертонове, значи си наясно, че част от тях не са точни спрямо тази музикална система Хайде спирам вече, че и без това достатъчно окепазихме темата... Цитирай
Ивелин Отговорено Август 10, 2009 Отговорено Август 10, 2009 (Редактирано) С риск да ми бьде изтрит коментара отново, искам да защитя изказването си. Все пак сме форум и разискванията по тема, като тази за някой може и да е полезно, а именно: не сьм сьгласен, че понятията мажор или менор принадлежат на нечия система, било то западна или северна, защото консонанти интервали като терците (големи и малки) имат точно определен брой трептения по между си, по които се настройва темперамента на пианото, например (чиста проба физика). Което значи, че интервал, който е м/у тези два, ще повече фалшив, от колкото дисонантен. Арабската музика има такьв интервал, но той е най-вече м/у 1-ва и 2-ра ниска, която се настройва още по-ниско. Тези неща са единични и лимитирани. Стандарта си е стандарт, както и в обертоновия ред има почти толкова лидийски, както и миксолидийски. Благодаря за вниманието! Лек ден! Редактирано Август 10, 2009 от Ивелин Цитирай
Steppenwolf Отговорено Август 11, 2009 Отговорено Август 11, 2009 Най-близък до обертоновата редица като съдържание на тонове над основата е лидийско-доминантовият лад, който някои наричат още обертонова скала. А постоянно за интервалa е отношението между честотите на тоновете му. Като оставим настрани темперирането, за мажорната терца чистото отношение е 5:4. Не че няма и още за дъвкане... Цитирай
Ивелин Отговорено Август 19, 2009 Отговорено Август 19, 2009 Лидийски минор:1 2 b3 #4 5 b6 b7 Това не е сьвсем по темата, но след като Kurt Uvash го е споменал, а и не мисля, че в раздел Теория трябва да се прескачат такьв тип неточности: Това ли е лада, който Пешо е посочил? Ако да, приемеме ли правилото, че в един лад не може да има две последователни малки секунди? И ако отново да - то сьществува ли изобщо Лидийски минор? Цитирай
Steppenwolf Отговорено Август 19, 2009 Отговорено Август 19, 2009 Накратко - да, съществува лидийски минор, но го знам с мажорна терца. Интернет справките също го изкараха така, като не изключвам разминавания. Цитирай
Ивелин Отговорено Август 19, 2009 Отговорено Август 19, 2009 Мерси 1 2 3 #4 5 b6 b7 Излиза, че скалата е с лидийски долен тетрахорд и натурален минорен горен, от кьдето и произлиза наименованието й, което теоретично е неправилно..., но не и забранено! Цитирай
Steppenwolf Отговорено Август 19, 2009 Отговорено Август 19, 2009 Това го споменах още в предната страница... Но няма нищо неправилно. Все пак ще е хубаво Петър да потвърди и той една от двете скали за това наименование. Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.