Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Отговорено

Вихро, здравей! Темата е хубава, пък и прегледах целия форум - периодично и редовно има интерес към тунговото масло. Ако един добър човек внесе един варел и го разфасова на 20-50 грама ще го разграбят веднага. Полза ще има и за музикантите и за лютиерите и за него. Ако човека е почтен и маслото е качествено, без да го смесва с ленено и т.н. успехът му е гарантиран. Пиша това с надежда някой да се сети. Надявам се модераторите да ми простят това отклонение. Ники

  • Отговори 82
  • Created
  • Последен отговор

Top Posters In This Topic

Отговорено

Наскоро писах на Наско/виолинс/Той имаше такава идея за внос на тунг,но май аз бях единственият желаещ и така излизаше скъпо.И защо да е лошо маслото ако се смеси с ленено,точно такава е формулата на "maloof oil" който американските производители на ударни инструменти предпочитат пред тунга-твърдят,че от него правят по-качествен матиран финиш на инструмента от колкото различните видове тунгово масло с нисък коефицент на блясък.

Относно моето приключение тук,не мога да намеря тунг и това е.Препращат ме от магазин на магазин ......Остава да проверя един по-скъп магазин на так.нар. им център в който се предполага,че може да се намери масло за обработка на масивен паркет.Нещо което,предполагам е възможно да се намери и в подобен род магазини в София/за сега съм проверявал само в Спейс паркети,но нямат/.Тези масла са подобни на "swedish" или "danish oil" чиято основна съставка е тунговото масло.Така че, движа си нещата и в София и ако намеря там,определено няма да помъкна от тук,защото за лютиерски тунг никой не е чувал.Дори за масив тук в 5 звезден хотел използват лак,какво да кажа :)

Отговорено

Радвам се, че се обади човече! Редно е тунга да е чист, пък човек да си го смесва с каквото иска, нали? Според характеристиките в Органичната химична технология и др. тунговото масло е най-качественото, най-бързосъхливото, и образува най-лъскава и здрава лакова ципа, след изсъхване. Не знам колегите дали ползват чисто масло, с какво го смесват, откъде на къде лъскавината на чистото масло да е по-малка? Това просто не е вярно. Друг е въпросът, че тунгът може да влиза в състава на най-различни рецепти и по най-различни причини. Но никой вместо мен не бива да го смесва с каквото и да било и да твърди, че така е по-добре. Убеден съм, че търсенето ще доведе до успех!

Отговорено

Нали му добавят определени вещества за да подобрят качествата му на блясък.Специално за такива цели /финиш на музикални инструменти/ в онази западна държава отвъд океана има 3 вида тунг:с нисък коефицент на блясък/за матова повърхност/,среден и висок.Не използват 100% чист тунг защото не съхне и не втвърдява дървесината-ефект който дръм билдърите търсят.За техен късмет ,в страната им се продават адски много видове масла с основна съставка Тунг,така че много малко от тях се занимават да разреждат 100% тунг с други масла като лененото и да добавят вещества подпомагащи съхненето и втвърдяването на дървесината като например "japan dryer" или добавят като последен слой на иснтрумента паста от "rottenstone" и маслото което са използвали.Разбира се реномираните фирми в производството на ударни инструменти с течение на годините експерименти в тази насока,са достигнали до техни формули с масла за да правят естествени финиши на дървото. Това е информацията до която съм достигнал на базата на ровене из различни американски форуми и на базата на четене,а не на експериментиране.Нямам никакъв опит в обработката на дървесината с масла!!!Освен разбира се с пополярният БГ безир и лаковите покрития на старите ми барабани,без да твърдя,че са с някакъв особено готин външен вид-целта ми беше само да консервирам дървесината иначе тук таме има пъпчици от последния слой лак.

Така или иначе,след проверките ми в магазини за материали за художници, тук в Бангалор/Индия/,не са и чували именно Тунг да се използва в тяхната сфера на дейност,използват ленено масло и както казах ме насочиха към обикновените магазини за бои и лакове,в които също не са чували за прословутия "tung oil" без значение дали е "100% pure tung oil" или е смесен с ленено масло,втвърдители,обогатители за блясък-ПРОСТО НИКАКВА ИНФОРМАЦИЯ НЯМАТ ЗА ТАКОВА МАСЛО.Единствено ми остана,както и споменах в горният си пост, да проверя "реномиран" магазин за масивен паркет,дали те продават някакви масла за обработката на това дърво,ако човек не иска да го загрозява с лакиране.

Но не съм обезнадежден.Има и доста приятни рецепти за финиш с ленено масло,макар ,както ми каза вече, нашия ленен безир да не съдържа повече от 60% масло,въпреки че дървесината потъмнява с времето и това ще ми е последната възможност,ако не намеря нищо друго до лятото,когато планирам/ако съм в БГ/ да започна струговането на тялото,нарязването на носещите ръбове и легло за пружините и най-важното по темата-изработката финиша на корпуса отвън и отвътре.

Отговорено

Доста боза са изпонаписали. Широка гама от продукти носят търговско наименование " тунг-ойл" или "тунгове". Някои от тях ВЪОБЩЕ НЕ СЪДЪРЖАТ ТУНГОВО МАСЛО. Съдържанието на тунгово масло в другите варира и колкото повече е то, толкова по-бързо съхнат и са по-лъскави. Т.е. тъкмо обратното на това, което си разбрал. Колкото повече са добавките в тунговото масло, толкова сместа е по-матова и по-бавно съхне и по-меко стяга. Вече писах, че тунговото масло, само по себе си, е най- бързосъхливото естествено природно масло и не се нуждае от нищо друго, за да даде най-лъскавата и здрава ципа. Чрез смесването му с други масла и вещества могат да се получайт най-различни смеси, тунгове, с най-различни качества.

Отговорено (Редактирано)

Е,не зная ;) Смея да твърдя,че съм добре с английския /5 год. езикова гимназия/ По думите на хората които с производството на барабани си изкарват прехраната и чиито продукти понякога достигат двойно по-високи цени от тези дори на Дръм Уоркшоп,поне те не използват чисто тунгово масло,а го смесват с подобрители.Дали това е така или е само прах в очите,за да не им разгадаят тайните в производството,не мога да съдя.Тук има достатъчно много хора които през годините работа са доказали или отхвърлили твърдения подобни на тези които съм писал по-горе.И за да не съм голословен,в раздела "Как го правят големите" съм постнал малко информация която съм прегледал.Дано да е полезна и на останалите ;)

Редактирано от vihro
Отговорено

Благодаря за поста, малко е притеснително толкова голям текст на английски, но дано да го оставят за няколко дни. Много хора с много мнения и с най-различен опит. Освен различни търговски продукти като багрила, поропълнители, вакси, лакове, бои и т.н. имаше няколко рецепти и само с тунгово масло - мазане, съхнене, търкане със стоманена вълна и т.н. доста пъти. На едно място един човек казва - "само с тунгово масло съхне бавно, набръчква се и е меко". На друго използват само тунгово масло и то си съхне,шлайфат го и даже постигат дебел прозрачен и лъскав слой. Нищо чудно. На трето използват и автомобилджийски пасти и вакси - гювечът е пълен. Например човекът препоръчва анилинови багрила и говори за тяхното смесване и получаване на отенъци - въобще не казва, че основни и киселинни анилинови багрила не могат да се смесват. Може да се ползва и може да не се ползва поропълнител и т.н. Както и да е - няма да е лесно да се проверят всичките им експерименти, но и не е нужно. Всеки си намира едно решение и си го харесва. Това е.

  • 2 weeks later...
Отговорено

Реших да спра с търсенето на тунгово масло.Този проект взе да заема прекалено важно място в мислите и ежедневието ми,а това не трябва да е така.В крайна сметка започнах с идеята да си направя собствен инструмент,на който ще свиря-което е и основната ми цел,а не да го превръщам в смисъл на живота ми и т.н.Смятам да обработя готовия корпус с горещ ленен безир,след първия слой който ще е обилен ще има много но тънки слоеве.След 5ия ще започна "шкурене" със стоманена вълна на корпуса отвън и така след всеки нов слой и ще спра като видя удовлетворителен резултат или по-точно дървото спре да поема,а надграждане с безир мисля,че е невъзможно да се случи.И ДА ,лененото масло /още повече малкото му количество в нашия безир/ няма качествата на тунга,да втвърдява и изолира дъвесината толкова добре,но мисля че ще успея.Иначе рискувам с всеки нов договор да се надявам отново да отида в Корея,където зная доста магазинчета за изработка на музикални инструменти,а от там и ще ме насочат от къде да купя тунг,а цялото това нещо да се превърне в някаква важна цел,нещо което не трябва да допускам.Поставям си такива цели по отношение на свиренето,но това което има най-общо с постигането на качествен звук в това барабанче няма нищо общо с тунга,така че,не трябва да му придавам особена важност.

Така че,ако решат модераторите могат да затворят темата.Но все пак предпочитам да остане отворена,макар и да се изгуби назад,но ако някой чуе нещо за доставка на тунг,макар и разреден с ленено масло в БГ нека да сподели тази информация.

Освен това,може би в този форум има колега който преди време беше писал в един американски форум за производители на барабани,където му бяха казали,че маслото за което той пишеше,че е намерил в БГ-"Swedish oil" е същото като "danish oil" по състав.Ако не е тайна,нека каже в кой магазин за масивен паркет /предполагам в София/ го е намерил.Мерси предварително.

Това е от мен по темата.

Отговорено

Напълно съм съгласен! Не бива да се прекалява с нищо, още повече доста неща излязоха покрай темата. Убеден съм - и у нас има възможности да се изработи и довърши един инструмент. Също така не бива темата да се закрива, защото един нерешен въпрос все ще изкача по един и същ начин. Вместо това нека всеки, който има нещо за казване, или за питане да има писаното за информация. Току виж отнякъде си изкочи и тунговото масло. През лятото ползвах един хубав ленен безир на "Леко" - Оргахим, който миришеше приятно на ленено масло и чудесно се втвърдяваше. Успех, друже!

Отговорено

Мерси,приятелю.Ще се възползвам от съвета ти и ще потърся такъв безир.До сега съм похарчил по този проект 130 лв. За да е напълно успешен,цената на крайният продукт не бива да надвишава цената на марково барабанче с подобни размери.Например един модел на Ямаха-Мусаши 13х6.5" се предлага на цена около 300 евро /да ме поправят по-запознатите,от тук каталога на Динакорд не се отваря/А на мен ми предстоят тепърва разходи по стругари за обработката на корпуса,както и закупуването на целия необходим хардуер за солобарабан,а за качествен такъв трябва да се вместя в сума максимум 300$. С цялото това нещо искам да докажа на себе си и на колегите,че с някои неща човек може да се справи сам и не е необходимо да се обръща към именити марки.Звука който ще постигна с този инструмент надвишава няколко пъти звуковите характеристики на пластовите модели барабанчета на именитите марки,поради участието на много по-малко лепило,което пък е "мъртъв" материал и враг на акустичния инструмент.Но всичко това ще е описано много добре и гарнирано със снимков материал,както и ще дам всички налични интернет източници от които съм черпил информация по този въпрос.

Остава варианта за внос на тунг,обаче ако съм само аз желаещия,то излиза доста скъпо,на фона цената на ленения безир и няма да мога да се вместя в рамките на разумните финанси.

Отговорено

За много години, Вихро! Да е честита, весела и плодовита 2008 година! Интересна мисъл споделяш - и при моята работа лепилото страшно се отразява на звука. Туткалът има акустична константа като на повечето видове дърво и лепените с него инструменти се отличават с хубав звук. Синтетичните лепила въобще не ги използвам, защото съм опитвал и знам, че инструментите не звучат. Мой съсед - стар майстор на дограма бе стигнал до този извод съвършено самостоятелно - дълги години бе лепил с туткал и казваше "прозорците звънтяха като ги чукнеш". След това минал на ПВА лепило и какво се оказало:" Сега звучат глухо и въобще не звънтят". За твоето барабанче какво лепило е най-подходящо? ;)

Отговорено (Редактирано)

По принцип се ползват ПВА лепила, обаче количеството е ужасно малко поради стягането на детайлите в последствие и голяма част от лепилото излиза от сглобката.Остава съвсем тънък филм който не се отразява толкова зле на звука,като се има предвид и % съотношение на дървото спрямо лепилото,което е в полза на дървото.Дълго разпитвах дали няма да е по-добре да се ползва епоксидна смола,защото има много висока плътност при втвърдяване,става като стъкло и логиката показва,че тогава тя ще трепти с по-близки на дървото честоти за разлика от оставащите след втвърдяването по-меки лепила които ще "убиват" трептенето на дървото.Но ме успокоиха,че използването на смола не е наложително,но пък и никой не ми даде задоволителен отговор защо да НЕ използвам епоксидна смола за лепенето на конструкцията.Мисля си,че единстсвените плюсове на ПВА лепилото което ползвах /не съм забравил,като се прибера ще ти пиша точно кое лепило на Бизон ползвах/ са по-ниската цена за по-голямо количество,по-лесната употреба и може би малко по-дългото отворено време,което за един чифт ръце-да подредят и залепят един по един 16 детайла, се оказа много важен фактор.

Докато при пластовите барабанчета,между всеки пласт пресована дървесина /от порядъка на 1мм. дебелина/ има лепило което всяка голяма фирма производител твърди,че има акустични свойства и не пречи на звука,може и техните лепила да са на основата на туткал,но си ги пазят в тайна разбира се.След това залепените слоеве се пресоват отново при висока температура като се оформя самият цилиндър на барабана.

Има и още нещо,изчетох доста мнения на хора които закупили коруси от клен на някоя реномирана марка каквато е Пърл например,след като виждат ,че между слоевете по-жълтеникаво дърво има и такива с по-тъмен цвят,носят си барабанчетата за анализ на дървесината и разбират,че барабанче което се предлага като кленово /по принцип от големите марки в производството на барабани това дърво е най-скъпото/ има между слоевете и друга дървесина която служи за подсилване на конструкцията,а не само обръщането на жилките в слоевете клен на 90 градуса един спрямо друг.И затова масово са полудели в Америка да си правят сами барабаните по този способ по който аз започнах и като че ли все по-малко хора закупуват реномираните марки.Поне аз останах с такова впечатление.

И до някъде са прави, ако човек опита тези два вида барабани може да направи разлика в звука и затова се заех да си направя сам дървено барабанче,особено след като никоя фирма за обработка на плескиглас в БГ не се нае да ми направи корпуса от този материал.Иначе не съм голям любител на звука на пластовите дървени солобарабани.

Редактирано от vihro
Отговорено

Основната цел е да изработиш барабан, който да звучи така, че да те изкефи./ Това, което аз знам за класическата технология на изработка на дървени барабани е следното: корпусът е ламиниран от няколко слоя фурнир. Малките барабанчета обикновено са от трислоен ламинат явор-смърч-явор, махагон-смърч-махагон, и много др. Използва се лепило от кръвен албумин, корпусът се загрява и пресова в специални форми. Албуминът също е с акустичен коефициент като дървото.Този начин се използва в големи фирми или специализирани ателиета. Прилагат се и модификации на туткала - т.нар. "синдектиконово лепило" В последно време залепват с термопластични модификации на ПВА под формата на прах и зърна. Лепят и с термореактивни фенолформалдехидни смоли, и с модификации на епоксидната смола, като и при тях се използват калъпи и загряване./ Доколкото разбирам ти и твоите съмишленици изработвате барабаните по друг начин - може би от масивно дърво? Крайно време е да те попитам за каква конструкция всъщност става дума? И точно от какви материали ще я изработиш? / за да не задръствам темата с купища излишна информация/ :)

Отговорено

Аз ти писах ЛС.Не е тайна,но ми се иска всичко това да опиша в отделна тема когато имам по-сериозни резултати,а не само залепена конструкция,която обаче може да се пръсне на парчета като я поставя на струга и това да обезсмисли цялото начинание както и пускането на нова тема.

Затова сега имам няколко нови въпроса,може да са глупави,но все пак да питам.

Стана ясно,че ще използвам горещ ленен безир /в случая този който ми препоръча/ но трябва ли първите 1-2 слоя да ги разреждам с терпентин,за да навлезе по-дълбоко в порите на дървото или защото не е чисто масло това не се налага?

И вторият ми въпрос е,ако реша да правя огледален финиш а не матов,мога ли да смесвам ленения безир с безцветен лак за дърво,така че да "обогатя" безира и да може да се надгражда?

Благодаря предварително :metalist:

Отговорено

Здрасти! И аз ти писах ЛС. Отговарям веднага: 1. Не е нужно да разреждаш ленения безир, той и без това си е доста разреден, което му помага да проникне дълбоко. Моля, ЗАГРЯВАЙ БЕЗИРА НА ВОДНА БАНЯ И ПУСНИ АСПИРАТОРА, защото парите на разредителя му са неприятни и запалими. Котлонът да е на малка степен на загряване. Копусът на барабанчето също трябва да се затопли лекичко, да поизсъхне, за да поема по-добре. 2. Безирът е универсален грунд, основа за лака, но лично аз не го смесвам с какъвто и да е лак.3. По принцип се нанасят толкова слоеве безир, колкото поеме дървото. След всяко съхнене, ако дървото стои сухо и постно може да се сложи още един слой. Чак когато, след последното съхнене, безирът вече остане на повърхността може да се каже, че дървото е поело достатъчно.4. Върху него вече можеш да шлайфаш, лакираш, полираш и т.н. :punk_guitar:

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.