Glacierise Публикувано Ноември 6, 2004 Публикувано Ноември 6, 2004 На някой обяснява ли му се за модулация? Много ми е интересно сменянето на тоналностите в рамките на хармонията. Аз го правя само по един начин, дето в някои случаи е доста тромав, та искам да се понауча на повече Цитирай
RGB Отговорено Ноември 6, 2004 Отговорено Ноември 6, 2004 Има една ,червена книжка ,не много дебела ,но доста важна... Казва се "Хармония" [има я в книжарницата зад Народния Театър]. Там доста подробно е разгледана модулацията ... но също и много други работи. Аз ще погледна след малко ,и ако не са много страниците ,само по тази тема ,може да ги сканирам и да ги кача някъде. Иначе материала е много интересен и увлекателен ,честно! Цитирай
Sturmfuhrer Отговорено Ноември 7, 2004 Отговорено Ноември 7, 2004 И аз мен ще е интересно да прочета! И полезно де Цитирай
IvanDTr Отговорено Ноември 7, 2004 Отговорено Ноември 7, 2004 Ех! Сложна тема Доста отдавна беше, ще карам по памет. Значи има няколко начина да се направи модулация. - да се затвърди новото тонално ядро, чрез последователност от 4 акорда. Тонка - Т, Субдоминанта - S, Доминанта - D и отново Тоника. пример от C-D: ...D,G,A,D - да се затвърди новото тонално ядро, чрез последователност от 3 акорда. Субдоминанта - S, Доминанта - D и отново Тоника. пример от C-D: ...G,A,D - да се затвърди новото тонално ядро, чрез последователност от 2 акорда. Доминанта - D и отново Тоника. пример от C-D: ...A,D - последен начин направо в новата тоналност (внезапна модулация) Разбира се тези акорди могат да бъдат не само главните, но и второстепенни, които изпълняват тези функции. пример от първи вид ...D,Em,A,D; ...G(Em),Bb,D. И т.н. Спирам до тук (но това не е краят) защото беше много отдавна и да не се изложа. 1 Цитирай
AXE Отговорено Ноември 7, 2004 Отговорено Ноември 7, 2004 Може ли само да раздуеш малко за тия второстепенни акорди, че не знам кво представляват. Мерси. Цитирай
IvanDTr Отговорено Ноември 7, 2004 Отговорено Ноември 7, 2004 Е, добре! Това, което ще напиша, може някои да го знаят и за това, моля да ме извинят за скучното повторение. Едно леко отклонение преди това, защото е нужно малко пояснение. За да можем да говорим по-нататък трябва да сме наясно с няколко понятия, а именно тонова система, тоналност, интервали, акорди, степени на лада. Почвам по ред: Музикална система - тоновете в музиката организирани в определени съотношения. Лад - музикална система определена около един тонален център наречен Тоника. Тоналност - Лад с определена височина на тоновете, интервал - съотношение между два тона, акорд - съзвучие от 3 или повече тона, които са или могат да бъдат подредени по терци, степени на лада. Това тук е много важно: те са само 7 осатаналите са октавови повторения. Давам пример с До мажор I-C-T , II-D, III-E-M, IV-F-S, V-G-D, VI-A-SM, VII-H( T-тоника, D-доминанта,S-субдоминанта (защото се намира на същото разстояние от тониката, но отдолу), M- медианта (средна между T и D) и съответно SM долна медианта(средна между S и T, но отдолу). Още малко: T,S,D дават имена на всички функции, които изпълняват акордите, защото тези три степени звучат доминиращо. Освен това в миналото, в църковното песнопение са разделяли тоновия ред на тетрахорди - поредица от четири тона. Мажорния лад се разглежда като сбор от два мажорни тетрахорда: C,D,E,F и G,A,H(,C. Основни тонове - тоника и доминанта. Ето защо акордите с оновен тон един от трите степени (T,S,D) се наричат главни. Всички останали са второстепенни. Те изпълняват някоя от главните функции, в зависимост от тоновете им. Пример в до мажор: Акорда Dm е със субдоминантова функция, защото два от тоновете му влизат в състава на субдоминантата - F,A. Акорда Em е с тоническа, когатo E е в баса, защото два от тоновете му са тоника E,G, а когато G е в баса изпълнява доминантова функция, защото два от тоновете му са в доминантата G и B. Това е в най-кратка форма главните и второстепенни акорди. Освен тях има и производни, които са създадени под влияние на едноименен лад (ладове с еднакви имена, но единия е мажор, другия минор). Последен пример за сега в до мажор доминантата, която като правило е винаги мажорна може да стане, под влияние на до минор, минорна Gm (много често в ориенталската музика, пък и в нашия фолклор). Красив акорд е VI ниска в до мажор Ab - мажорен акорд със субдоминантова функция. Времето напреда, поста набъбна. Свършвам Друг път пак! Цитирай
Guest Guest Отговорено Ноември 8, 2004 Отговорено Ноември 8, 2004 Това съобщение е цензурирано. Многознаещия собственик на поста може да прочете тук защо "Сигурно ще делнат темата,но какво да се прави" Да, умнико, ще я делна... В този форум си има правила и те важат за всички!! Включително и за нерегистрирани "многознайковци"!!! Хората пишещи тук са личности за разлика от теб, който дори се срамуваш да си напишеш името! Цитирай
synchu Отговорено Ноември 8, 2004 Отговорено Ноември 8, 2004 Сигур, ама може да не си толко остър... :violin: 99% oт хората не разбират и следващото: "There 10 of people in this world - one who understand binary jokes and one who don't". но това не е причина за отчаяние, май, а? аре лека и със здраве. Цитирай
Black Bird Отговорено Ноември 8, 2004 Отговорено Ноември 8, 2004 ебахти малоумницитеМодулация не е сменяне на тоналността ,а смяна на мелодията от една тоналност в друга Поне четете преди да пишете...Направо се отчаях от този форум Сигурно ще делнат темата,но какво да се прави ебахти малоумницитеМодулация не е сменяне на тоналността ,а смяна на мелодията от една тоналност в друга Поне четете преди да пишете...Направо се отчаях от този форум Сигурно ще делнат темата,но иди се гръмни някъде! аз дори незнам кво е модулация! някви модули ли или на хорус ефекта ми модулацията Цитирай
IvanDTr Отговорено Ноември 8, 2004 Отговорено Ноември 8, 2004 ебахти малоумницитеМодулация не е сменяне на тоналността ,а смяна на мелодията от една тоналност в друга Поне четете преди да пишете...Направо се отчаях от този форум Сигурно ще делнат темата,но какво да се прави :read: :read: :read: :read: :read: :read: :read: :read: :read: :read: :read: :read: :read: :read: :read: Младежо, Ако смяташ, че мелодията може да върви в една тоналност, а акомпанимента в друг, тогава изобщо не ти се сърдя. Правилно е да не се регистрираш. То може но в експериментални, модерни жанрове в класическата музика, не и в попа, рока и т.н. Цитирай
Glacierise Отговорено Ноември 8, 2004 Автор Отговорено Ноември 8, 2004 експериментални, модерни жанрове в класическата музика Хехе Тва ми хареса) А на оня, гостенина - като си се отчаял - бегай Цитирай
Delyan Отговорено Ноември 8, 2004 Отговорено Ноември 8, 2004 :think: От госта нататък голям off-topic. Цитирай
AXE Отговорено Ноември 8, 2004 Отговорено Ноември 8, 2004 На някои хора им липсва елементарно възпитание...Както и да е - абстрахирайте се от зле-изказаното мнение и по темата... Цитирай
Glacierise Отговорено Ноември 9, 2004 Автор Отговорено Ноември 9, 2004 Значи има няколко начина да се направи модулация. - да се затвърди новото тонално ядро, чрез последователност от 4 акорда. Тонка - Т, Субдоминанта - S, Доминанта - D и отново Тоника. пример от C-D: ...D,G,A,D - да се затвърди новото тонално ядро, чрез последователност от 3 акорда. Субдоминанта - S, Доминанта - D и отново Тоника. пример от C-D: ...G,A,D - да се затвърди новото тонално ядро, чрез последователност от 2 акорда. Доминанта - D и отново Тоника. пример от C-D: ...A,D - последен начин направо в новата тоналност (внезапна модулация) Ясно е, че трябва да се затвърди новия тонален център. Аз сам го налучках това В общи линии, идеята е да се използват за преходни акорди, които са общи за двете тоналности. Те могат да бъдат колкото си пожелаеш. След това каденцата се допълва с акорди от новата тоналност, което (особено ако каденцата е пълна), затвърждава силно новия тонален център. Интересно е да се отбележи какво се случва, когато новия тонален център се затвърждава слабо - с малка или непълна каденца - например S-T. Ефектът е, че новият тонален център временно е слаб (докато не се утвърди окончателно с нова каденца), Това дава възможност за създаване на много напрежение чрез последователна смяна на няколко тонални центъра, или 'лутане' между два тонални центъра. Пробвайте го - пълна лудница Цитирай
IvanDTr Отговорено Ноември 9, 2004 Отговорено Ноември 9, 2004 Ето и още нещо , напръв поглед не сме го споменали. IV ( Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.